web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van Skyr

De voedingswaarde van Skyr

Voedingswaardetabel van Skyr per 100 gram:

Per 100 g Skyr ADH*
kcal 61 3,05%
Kj 258 3,05%
Water (g) 82 4,10%
Eiwit (g) 11 19,64%
Koolhydraten (g) 3,7 1,42%
Suiker (g) 3,7  
Vet (g) 0,2 0,29%
Verzadigd (g)    
E.O.V. (g)    
M.O.V. (g)    
Omega 6 (g)    
Omega 3 (g)    
Cholesterol (mg) 3  
Vezels (g) 0 0,00%
A (mg) 11,8 1311,11%
B1 (mg) 0,01 0,91%
B2 (mg) 0,28 18,67%
B3 (mg) 0,2 1,25%
B5 (mg)   0,00%
B6 (mg) 0,05 3,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 1 0,33%
B12 (ug) 0,7 25,00%
C (mg) 0 0,00%
D (ug) 0,035 0,35%
E (mg) 0,04 0,40%
Vitamine K (ug)   0,00%
Natrium (mg) 45 4,50%
Kalium (mg) 140 4,00%
Calcium (mg) 133 13,30%
Fosfor (mg) 150 18,75%
IJzer (mg) 0 0,00%
Jodium (ug) 10,7 7,13%
Magnesium (mg) 12 4,00%
Koper (mg) 0,25 27,78%
Selenium (ug) 0 0,00%
Zink (mg) 0,6 4,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over Skyr
Skyr is een gefermenteerd zuivelproduct dat wereldwijd steeds populairder wordt. Skyr wordt vooral geprezen vanwege het hoge gehalte aan eiwitten, terwijl het ondertussen zeer weinig vet bevat. Daarnaast bevat Skyr een breed scala aan vitaminen en mineralen. Vooral mensen die op dieet zijn zetten Skyr regelmatig op het menu. Het wordt vaak gegeten als een eiwitrijk ontbijt, een gezond dessert of als  tussendoortje tussen de maaltijden door. Het lijkt voor wat de smaak betreft sterk op yoghurt, maar dan met een iets dikkere textuur. Je spreekt Skyr in het Nederlands uit als ‘skir’, terwijl Amerikanen het uitspreken als ‘Skeer’. Skyr is de laatste jaren steeds populairder geworden en is nu te vinden in vele supermarkten over de gehele wereld.

Herkomst
Skyr komt uit IJsland en behoort daar al meer dan duizend jaar tot de standaard voedingsmiddelen die vaak worden genuttigd. De Vikingen brachten het volgens de verhalen 900 jaar geleden van Noorwegen naar IJsland.

Hoe wordt Skyr geproduceerd?
Skyr is gemaakt van magere melk, waarvan de room is verwijderd. De melk wordt vervolgens opgewarmd en er worden levende bacterieculturen aan toegevoegd. Nadat het product tijdens het fermenteren is ingedikt, wordt het gezeefd om de wei te verwijderen. Dit zeven gebeurt op industriële schaal meestal middel centrifugeren. Het fermenteren gebeurt met de yoghurtbacteriën Streptococcus thermophilus en Lactobacillus delbrueckii ssp. bulgaricus. Soms worden daar ook andere bacteriën aan toegevoegd zoals Lactococcus spp & Lactobacillus casei.

Verkrijgbaar
Populaire merken die in Nederland worden verkocht zijn Isey en Arla. In IJsland zelf worden andere merken aangeboden, zoals Siggi’s, Skyr.is, Smari en KEA Skyr. Sinds de enorme stijging aan populariteit die Skyr geniet, bieden grote supermarkten ook Skyr aan onder hun eigen huismerk.

Toepassingen
De traditionele skyr wordt vaak gemengd met een paar eetlepels melk en wat suiker, hoewel Skyr zonder toevoegingen een gezondere keuze is. Vele populaire smaakvarianten van Skyr worden meestal gezoet met suiker of kunstmatige zoetstoffen. Daarnaast wordt het vaak gecombineerd met fruit of jam om een beetje zoetigheid toe te voegen aan het dessert. Soms wordt skyr in verschillende recepten verwerkt, van plat brood tot frittata’s tot pudding en nog veel meer. Zo kun je crème fraîche of zure room prima vervangen door Skyr, zoals bijvoorbeeld in Mexicaanse schotels. Verder kan skyr worden gecombineerd met smoothies en pannenkoeken.

Weetjes/Wist je dat:

  • Skyr meer calorieën bevat dan magere yoghurt?
  • Skyr in de Schijf van Vijf valt?
  • Skyr per 100 gram meer eiwitten bevat dan kwark en yoghurt?
  • Skyr erg op kwark lijkt qua textuur?
  • Ruim 90% van de lactose in Skyr tijdens het fermenteren verdwijnt? Melkzuurbacteriën zetten deze melksuikers dan om in melkzuur en andere stoffen.

Wetenschappelijke informatie over Skyr
Skyr is zeer rijk aan eiwit en calcium. Het is vetarm, maar bevat ondertussen net zo veel voedingsstoffen als volle melk (1). Het nuttigen van Skyr als ontbijt of tussendoortje kan in combinatie met fysieke oefeningen achteruitgang van spiermassa bij ouderen tegengaan (2).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: