web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van sojamelk

De voedingswaarde van sojamelk

Voedingswaardetabel van sojamelk per 100 gram:

Per 100 g Gezoet ADH* Ongezoet ADH*
kcal 39 1,95% 31 1,55%
Kj 162 1,93% 131 1,56%
Water (g) 92,3 4,62% 94,1 4,71%
Eiwit (g) 3 5,36% 3,3 5,89%
Koolhydraten (g) 2,4 0,92% 0,2 0,08%
Suiker (g) 2,4 0,1
Vet (g) 1,8 2,57% 1,8 2,57%
Verzadigd (g) 0,3 0,3
E.O.V. (g) 0,4 0,4
M.O.V. (g) 1 1
Omega 6 (g) 0,9 0,9
Omega 3 (g) 0,1 0,1
Cholesterol (mg) 0 0
Transvet (g) 0 0
Vezels (g) 0,5 1,43% 0,6 1,71%
A (mg) 0,001 0,11% 0 0,00%
B1 (mg) 0,02 1,82% 0,02 1,82%
B2 (mg) 0,21 14,00% 0,21 14,00%
B3 (mg) 0,1 0,63% 0 0,00%
B5 (mg) 0,00% 0,00%
B6 (mg) 0,005 0,33% 0,007 0,47%
B11 / Foliumzuur  (ug) 14 4,67% 14 4,67%
B12 (ug) 0,38 13,57% 0,38 13,57%
C (mg) 0 0,00% 0 0,00%
D (ug) 0,8 8,00% 0,8 8,00%
E (mg) 0,2 2,00% 0,2 2,00%
Vitamine K (ug) 0,00% 0,00%
Natrium (mg) 40 4,00% 10 1,00%
Kalium (mg) 78 2,23% 223 6,37%
Calcium (mg) 120 12,00% 120 12,00%
Fosfor (mg) 97 12,13% 110 13,75%
IJzer (mg) 0,4 5,00% 0,3 3,75%
Jodium (ug) 0,00% 0,00%
Magnesium (mg) 26 8,67% 41 13,67%
Koper (mg) 0,05 5,56% 0,8 88,89%
Selenium (ug) 0 0,00% 0 0,00%
Zink (mg) 0,24 1,60% 0,24 1,60%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over sojamelk
Sojamelk bestaat strikt genomen niet, omdat het geen echte melk is. Van de warenwet mag er geen melk op een pak ‘sojamelk’ staan. In plaats daarvan staat er daarom meestal sojadrink of sojadrank. Sojamelk wordt gemaakt van sojabonen en gefilterd water. Net als andere plantaardige melkalternatieven kan het verdikkingsmiddelen bevatten om de consistentie en houdbaarheid te verbeteren. Omdat sojamelk van plantaardige oorsprong is, bevat het van nature geen cholesterol en weinig verzadigde vetten. Sojamelk bevat ook geen lactose. Sojamelk is een goede bron van eiwitten en kalium. Indien sojamelk is verrijkt, dan zit er ook een noemenswaardige hoeveelheid calcium in. Sojamelk heeft een hoger gehalte aan enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten in vergelijking met verzadigde vetten. Sojamelk is het enige zuivelalternatief dat een vergelijkbare hoeveelheid eiwitten bevat als koemelk. Het gehalte aan voedingsstoffen in sojamelk is bij verrijkte varianten vergelijkbaar met dat van koemelk.

Hoe wordt sojamelk gemaakt?
Sojamelk wordt gemaakt door het malen van geweekte sojabonen. De hoeveelheid gebruikte bonen is afhankelijk van het eiwitpercentage dat de fabrikant voor ogen heeft, meestal varieert dit van 1 tot 4%. De verhouding tussen water en bonen is op een gewichtsbasis 10 op 1 voor traditionele sojamelk. Het resultaat wordt na het malen gekookt om trypsineremmers te deactiveren en de houdbaarheid te verlengen. Daarna wordt het resultaat gezeefd en gefilterd om zo een ‘melk’ te creëren met de vloeibaarheid van water. Aan sommige sojadrank worden vitamines en mineralen toegevoegd, we spreken dan over een verrijkt product. Vaak wordt er ook suiker aan toegevoegd, alhoewel dit de laatste jaren minder populair begint te worden. Uiteindelijk wordt de sojamelk verpakt in met plastic beklede kartons, zoals tetrapaks.

Is sojamelk gezond?
Soja bevat fyto-oestrogenen, of oestrogenen op plantaardige basis. Dit zijn hoofdzakelijk twee isoflavonen, genisteïne en daïdzeïne, die in het lichaam werken als oestrogeen, het vrouwelijke geslachtshormoon. Alpro geeft aan dat de gemiddelde hoeveelheid isoflavonen in hun sojaproducten ongeveer 10 mg/100 g portie bedraagt. De meeste studies die een verband leggen tussen sojaconsumptie en een verhoogd risico op borstkanker en andere vormen van kanker werden uitgevoerd op proefdieren. Studies naar de effecten van soja op mensen niet aangetoond dat soja schadelijk kan zijn. Sommige studies tonen zelfs aan dat soja het risico op kanker vermindert. Er is geen substantieel bewijs dat soja het risico op kanker definitief verhoogt of verlaagt. Daarnaast bevat sojamelk fytinezuur, dat als chelator kan werken en de opname van mineralen kan belemmeren, vooral bij diëten die al arm zijn aan mineralen. Daarom is het aan te raden om sojamelk niet in zeer grote hoeveelheden te drinken. Aan te raden is om sojamelk af te wisselen met andere soorten (plantaardige) melk, de keuze is tegenwoordig bijzonder ruim.

Verkrijgbaarheid
Sojamelk is bij reguliere en biologische supermarkten goed verkrijgbaar. Opvallend is dat biologische sojamelk over het algemeen minder toevoegingen bevat, in vergelijking met de gangbare. Zoek de 9 verschillen:

  • Ingrediënten EKO-plaza sojadrink – water, SOJAbonen* 6.5%, *= Biologisch
  • Ingrediënten Alpro Sojadrink original –  water, gepelde SOJAbonen (8%), suiker, calciumcarbonaat, zuurteregelaar (kaliumfosfaten), aroma, zeezout, stabilisator (gellangom), vitaminen (B2, B12, D2).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: