web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van sojayoghurt

De voedingswaarde van sojayoghurt

Voedingswaardetabel van sojayoghurt per 100 ml:

Per 100 ml Naturel ADH*
kcal 47 2,35%
Kj 197 2,35%
Water (g) 90,6 4,53%
Eiwit (g) 4 7,14%
Koolhydraten (g) 2,1 0,81%
Suiker (g) 2,1
Vet (g) 2,3 3,29%
Verzadigd (g) 0,3
E.O.V. (g) 0,5
M.O.V. (g) 1,3
Omega 6 (g) 1,1
Omega 3 (g) 0,2
Cholesterol (mg) 0
Vezels (g) 1 2,86%
A (mg) 0,0001 0,01%
B1 (mg) 0,02 1,82%
B2 (mg) 0,38 25,33%
B3 (mg) 0,00%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,00%
B11 / Foliumzuur  (ug) 14 4,67%
B12 (ug) 0,38 13,57%
C (mg) 0,00%
D (ug) 0,8 8,00%
E (mg) 0,00%
Vitamine K (ug) 0,00%
Natrium (mg) 100 10,00%
Kalium (mg) 70 2,00%
Calcium (mg) 120 12,00%
Fosfor (mg) 15 1,88%
IJzer (mg) 0,3 3,75%
Jodium (ug) 0,00%
Magnesium (mg) 50 16,67%
Koper (mg) 0,09 10,00%
Selenium (ug) 0 0,00%
Zink (mg) 0,29 1,93%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over sojayoghurt
Sojayoghurt is een zuivelvrije yoghurt op basis van sojamelk en bacteriën die de fermentatie op gang brengen. Het is een alternatief voor mensen die geen zuivelproducten eten. Omdat het niet van zuivel is gemaakt mag het officieel geen sojayoghurt eten en staat het ook niet als zodanig op de verpakking. Meestal staat er alleen iets als ‘soya naturel/vanille (o.i.d.)’ op de verpakking en vind je het bij de overige yoghurtproducten. De voedingswaarde van sojayoghurt hangt af van welke variant je koopt. Het beste is om biologische naturel sojayoghurt te eten. Deze is meestal vrij van toevoegingen en suiker. Het voordeel van sojayoghurt ten opzichte van veel andere sojaproducten is dat veel antinutriënten van soja eruit zijn gefermenteerd. Soja bevat van nature vrij veel antinutriënten waar je gevoelig voor kunt zijn. Een ander voordeel van soja vergeleken met andere zuivelvervangers is dat het één van de weinige producten is die alle aminozuren, de bouwstoffen van eiwitten, bevat. Sojayoghurt bevat minder vet dan gewone yoghurt, namelijk 2,7 procent ten opzichte van 3,5 procent.

Herkomst
Het idee om sojamelk te fermenteren ontstond in 19​10 bij de Chinese Li Yu-ying, pionier in sojaproducten. Hij opende een fabriek in Frankrijk en kreeg ook patent op gefermenteerde sojaproducten. In de jaren erna werd ook in Engeland en Amerika sojayoghurt geproduceerd op industrieel niveau. Men ontdekte de voordelen van de goede bacteriën, waar veel onderzoek naar werd gedaan. In 1987 was Engeland de grootste speler in de Europese markt voor sojayoghurt.

Verkrijgbaar
Sojayoghurt is in allerlei varianten te krijgen in vrijwel iedere supermarkt. Je kunt het ook zelf maken door sojamelk te laten fermenteren met specifieke bacteriën. Op internet vind je hier meer uitleg over.

Toepassing
Sojayoghurt kun je net als gewone yoghurt voor allerlei doeleinden gebruiken. Gewoon als ontbijt met granola en fruit, door de smoothie(bowl) en bij vegan desserts. Maar het kan ook prima bij hartige gerechten, bijvoorbeeld als topping bij een Thaise wortelsoep, bij de taco of rijstgerechten. Je kunt er ook tzatziki en raita van maken of verwerken in dressings. Sojayoghurt is ook in allerlei (vruchten)smaken te krijgen.

Weetjes/Wist je dat?

  • Je ook een niet zure ‘sojayoghurt’ kunt maken door tofu met sojamelk pureren. Je hebt dan wel de consistentie van yoghurt, maar niet het zuurtje en de goede bacteriën.
  • De bacteriën in yoghurt, net als in veel andere gefermenteerde producten, een gunstige werking kunnen hebben op je darmflora?

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: