web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van sorghum

De voedingswaarde van sorghum

Voedingswaardetabel van sorghum per 100 gram:

Per 100 g Sorghum ADH*
kcal 329 16,45%
Kj 1380 16,45%
Water (g) 12,4 0,62%
Eiwit (g) 10,6 18,93%
Koolhydraten (g) 72,1 27,73%
Suiker (g) 2,53
Vet (g) 3,46 4,94%
Verzadigd (g) 0,61
E.O.V. (g) 1,13
M.O.V. (g) 1,56
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 0
Transvet (g) 0
Vezels (g) 6,7 19,14%
A (mg) 0,00%
B1 (mg) 0,332 30,18%
B2 (mg) 0,096 6,40%
B3 (mg) 3,69 23,06%
B5 (mg) 0,367 7,34%
B6 (mg) 0,443 29,53%
B11 / Foliumzuur  (ug) 20 6,67%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 0 0,00%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 0,5 5,00%
Vitamine K (ug) 0,00%
Natrium (mg) 2 0,20%
Kalium (mg) 363 10,37%
Calcium (mg) 13 1,30%
Fosfor (mg) 289 36,13%
IJzer (mg) 3,36 42,00%
Jodium (ug) 0,00%
Magnesium (mg) 165 55,00%
Koper (mg) 0,284 31,56%
Selenium (ug) 12,2 22,18%
Zink (mg) 1,67 11,13%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over sorghum
Dit gewas behoort tot de familie van de grassen en is daarmee een graan. Het type bicolor wordt voor menselijke consumptie geteeld. Sorghum heeft een milde smaak en kan gemalen worden tot meel om glutenvrije producten mee te bakken. Sorghum wordt gewoonlijk geteeld als graan en ingezet als veevoeder. Het wordt ook gebruikt voor de productie van sorghumsiroop (een soort zoetstof) en  sommige alcoholische dranken.

Herkomst
Sorghum is een oud graangewas dat behoort tot de grassenfamilie Poaceae. Het is klein, rond, en meestal wit of geel – hoewel sommige variëteiten rood, bruin, zwart of paars zijn. Er zijn vele soorten sorghum, de populairste is Sorghum bicolor, die oorspronkelijk uit Afrika komt. Andere populaire soorten komen oorspronkelijk uit Australië, India en andere landen in Zuidoost-Azië. Hoewel sorghum minder bekend is in de westerse wereld, is dit graan het vijfde meest geproduceerde graangewas ter wereld, met een jaarlijkse productie van ongeveer 57,6 miljoen ton. Boeren geven de voorkeur aan dit gewas omdat het goed bestand is tegen droogte, hitte en verschillende bodemomstandigheden. In Noord-Amerika wordt sorghum vooral gebruikt voor diervoeding en de productie van ethanol als brandstof. De belangstelling voor het gebruik als voedingsmiddel neemt echter toe, dankzij het indrukwekkende voedingsprofiel. Inmiddels zijn de proeven om sorghum ook in Nederland te telen positief verlopen.

Verkrijgbaar
Sorghum is voor particulieren in Nederland wat lastiger verkrijgbaar. Groter supermarkten zoals Albert Heijn of de Jumbo verkopen het niet. Biologische winkels, zoals EKO Plaza, hebben het wel vaak wel in het assortiment. Voor boeren en agrariërs is het op de wereldmarkt vaak gemakkelijk te verkrijgen.

Bewaren
Op een koele, droge plaats bewaren.

Toepassing
Sorghum kun je in de meeste recepten gemakkelijk gebruiken om andere granen te vervangen. Vervang bijvoorbeeld rijst of quinoa. Je kunt volkoren en geparelde sorghum op dezelfde manier koken als rijst en quinoa. Net als andere graankorrels zoals haver, zijn sorghumvlokken heerlijk als graan voor ontbijt, maar ook in mueslirepen of koekjes. Sorghumsiroop wordt vaak toegevoegd aan bewerkte voedingsmiddelen als een natuurlijke zoetstof of een alternatief voor melasse. Voor een voedzaam tussendoortje kun je de hele korrels op het fornuis tot popcorn poffen. Sorghummeel is ook een glutenvrij alternatief voor andere soorten (glutenhoudende) meel.

Weetjes/Wist je dat:

  • Dat sorghum vroeger “kafferkoren” werd genoemd? En dat dit is afgeleid van kaffer, een scheldnaam voor een lid van de Bantoevolken in Zuid-Afrika?
  • Sommigen sorghum een gierstvariant noemen?
  • Dit graan in elke taal totaal anders genoemd wordt? Zo spreekt men in West-Afrika over guinees koren, in Oost-Afrika is het weer mtama, in Soedan over dura, in India jowar en in China kaoliang.
  • Dat Amerika de grootste producent is van dit graan?

Wetenschappelijke informatie over sorghum
Sorghum is rijk aan vitaminen en mineralen zoals B-vitaminen, magnesium, kalium, fosfor, ijzer en zink. Het is ook een uitstekende bron van vezels, antioxidanten en eiwitten. Sorghum is ook rijk aan antioxidanten zoals flavonoïden, fenolzuren en tannines. Het eten van een dieet rijk aan deze antioxidanten kan oxidatieve stress en ontstekingen in het lichaam verlagen (1). Bovendien levert een portie sorghum ongeveer 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels. Een vezelrijk dieet bevordert de darmgezondheid, stabiliseert de bloedsuikerspiegel en helpt bij gewichtsbeheersing (2). Tot slot is dit graan een geweldige bron van eiwitten. Het levert zelfs evenveel eiwitten als quinoa, een graangewas dat bekend staat om zijn hoge eiwitgehalte. Een studie vergeleek de bloedsuikerspiegel en insulinespiegel bij 10 mensen na het eten van een muffin gemaakt met sorghum of volkoren meel. De sorghum muffin leidde tot een grotere daling van zowel de bloedsuikerspiegel als de insulinespiegel dan de volkoren muffin (3). Een reageerbuis- en dierstudie uit 2010 suggereert dat zwarte sorghumzemelen significante ontstekingsremmende eigenschappen bezitten door het hoge gehalte aan deze plantaardige verbindingen (4).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: