web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van spareribs

De voedingswaarde van spareribs

Voedingswaardetabel van spareribs per 100 gram:

Per 100 g Bereid ADH*
kcal 249 12,45%
Kj 1039 12,37%
Water (g) 54,8 2,74%
Eiwit (g) 29,5 52,68%
Koolhydraten (g) 0,1 0,04%
Suiker (g) 0,1
Vet (g) 14,5 20,71%
Verzadigd (g) 5
E.O.V. (g) 5,9
M.O.V. (g) 2,4
Omega 6 (g) 2,2
Omega 3 (g) 0,2
Cholesterol (mg) 87,4
Transvet (g) 0
Vezels (g) 0,1 0,29%
A (mg) 0,024 2,67%
B1 (mg) 0,7 63,64%
B2 (mg) 0,22 14,67%
B3 (mg) 7,9 49,38%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,47 31,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 3 1,00%
B12 (ug) 0,71 25,36%
C (mg) 1 1,33%
D (ug) 0,2 2,00%
E (mg) 1,9 19,00%
Vitamine K (ug) 0,00%
Natrium (mg) 114 11,40%
Kalium (mg) 484 13,83%
Calcium (mg) 33 3,30%
Fosfor (mg) 253 31,63%
IJzer (mg) 1,2 15,00%
Jodium (ug) 1,2 0,80%
Magnesium (mg) 29 9,67%
Koper (mg) 0,1 11,11%
Selenium (ug) 21 38,18%
Zink (mg) 4,1 27,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over spareribs
Spareribs zijn de geroosterde ribben die uit het onderste deel van een varken worden gesneden, namelijk de buik en het borstbeen. Deze bestaan uit 11 tot 13 lange beenderen, waar er aan de bovenkant van de ribben en tussen de ribben een laagje vlees zet. Spareribs worden in verschillende keukens over de hele wereld bereid en gegeten, maar ze zijn vooral populair in de Chinese en de Amerikaanse Chinese keuken. In Nederland zijn er vele restaurants die voornamelijk spareribs verkopen. Ook zijn er afhaalrestaurants die gespecialiseerd zijn in het bezorgen van spareribs aan huis. Spareribs worden zonder bestek gegeten, dus met de vingers. Om deze reden leveren de meeste restaurants een bakje citroenwater of een vochtig doekje bij de maaltijd.

Zijn spareribs gezond?
Spareribs zijn bij aanhangers van het koolhydraatarme dieet erg populair. Spareribs zijn namelijk van naturen vrij van koolhydraten. De calorieën komen voornamelijk van eiwit en vet. Het vet in spareribs is merendeel van het type enkelvoudig onverzadigd, dat wordt gezien als een gezond vetzuur. Er zit wel relatief veel verzadigd vet in. Spareribs bevatten veel mineralen, waaronder flinke hoeveelheden ijzer en zink. Beide mineralen spelen een belangrijke rol bij immuniteit, en ijzer helpt ook je cellen en weefsels van zuurstof te voorzien door zuurstof in je bloedbaan te transporteren. Een portie spareribs bevat ongeveer 40% van je dagelijkse zinkbehoefte en al gauw 10% van je ijzerbehoefte. Daarnaast zijn spareribs ook rijk aan de vitamines B12 en D. Vitamine D is een hormoonachtige vitamine die je lichaam helpt om calcium op te nemen, wat cruciaal is voor sterke botten en tanden. Vitamine B12 houdt je zenuwstelsel gezond, en het speelt ook een rol bij de zuurstofvoorziening. Elke portie spareribs van 3 ons levert je 30% van je vitamine B12 en 7 procent van vitamine D behoefte op. Vanwege het hoge gehalte aan eiwitten en de flinke hoeveelheid ijzer, zijn spareribs populair onder bodybuilders en mensen die aan krachtsport doen. Een incidentele inname van spareribs hoeft niet ongezond te zijn, maar houdt er wel rekening mee dat ze vaak op smaak worden gebracht met een marinade die rijk is aan suiker en zout. Om deze reden is het beter de spareribs zelf thuis te bereiden, zodat je controle hebt over de hoeveelheid zout en suiker in de marinade. Biologische spareribs zijn te verkiezen boven de gangbare, omdat deze niet alleen hoger scoren op dierenwelzijn, maar ook meer nutriënten zoals omega 3 kunnen bevatten.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: