web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van tahin

De voedingswaarde van tahin

Voedingswaardetabel van tahin per 100 gram:

Per 100 g Tahin sesampasta ADH*
kcal 602 30,10%
Kj 2486 29,60%
Water (g) 5 0,25%
Eiwit (g) 21,9 39,11%
Koolhydraten (g) 6 2,31%
Suiker (g) 0  
Vet (g) 51,7 73,86%
Verzadigd (g) 7,6  
E.O.V. (g) 19,5  
M.O.V. (g) 22,5  
Omega 6 (g) 22,4  
Omega 3 (g) 0,1  
Cholesterol (mg) 0  
Transvet (g) 0  
Vezels (g) 12,4 35,43%
A (mg) 0 0,00%
B1 (mg) 0,32 29,09%
B2 (mg) 0,13 8,67%
B3 (mg) 4,9 30,63%
B5 (mg)   0,00%
B6 (mg) 0,15 10,00%
B11 / Foliumzuur (ug) 99 33,00%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 1,7 2,27%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 2,5 25,00%
Vitamine K (ug) 0 0,00%
Natrium (mg) 361 36,10%
Kalium (mg) 480 13,71%
Calcium (mg) 670 67,00%
Fosfor (mg) 564 70,50%
IJzer (mg) 9 112,50%
Jodium (ug)   0,00%
Magnesium (mg) 353 117,67%
Koper (mg) 1,5 166,67%
Selenium (ug) 34 61,82%
Zink (mg) 5,4 36,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over tahin
Tahin is een pasta gemaakt van geroosterde en gemalen sesamzaad. Om deze reden spreekt men ook wel van sesampasta. Het heeft een lichte, nootachtige smaak. Het is geliefd om zijn gladde textuur en rijke smaak. Tahin is een veelgebruikt ingrediënt in populaire gerechten over de hele wereld, zoals hummus en baba ghanoush. Tahin wordt beschouwd als een hoofdbestanddeel van de Mediterrane keuken, maar komt ook vaak voor in traditionele Aziatische, Midden-Oosterse en Afrikaanse gerechten.

Toepassingen
Tahin is heel veelzijdig en kan op verschillende manieren gegeten worden, zo kan het gebruikt worden als dipsaus, broodbeleg, sladressing of toevoeging als smaakmaker. Het is het bekendst als ingrediënt in hummus, maar wordt veel gebruikt in vele gerechten over de hele wereld, vooral in de Mediterrane en Aziatische keuken. Het kan ook gemengd worden met olijfolie en citroensap, om zo een hummus te maken. Tahin kan ook worden gebruikt als onderdeel van een saladedressing. Je kunt het ook gebruiken om groenten in te dippen, denk hierbij aan wortels, paprika, komkommers of selderijstengels. Als toevoeging aan (bananen)brood doet tahin het ook altijd erg goed.

De gezondheidswaarde van tahin
Tahin bevat veel gunstige vetten, vezels, eiwitten, vitaminen en mineralen. Sesamzaden zijn rijk aan selenium en calcium, waardoor tahin zeer voedzaam is. Sesamzaden hebben een positief effect op ontstekingen aan de gewrichten en het cholesterolniveau (1, 2, 3). Dit komt mede door de vele antioxidanten (4, 5). Tahin bevat ook verbindingen die je lever en nieren kunnen ondersteunen en beschermen (6, 7). Toch is tahin niet voor iedereen gezond, want een groot deel van de mensen met een notenallergie is waarschijnlijk ook allergisch voor sesamzaad (8).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: