De voedingswaarde van tempé

Voedingswaardetabel van tempé per 100 gram:

Per 100 g / mlTempéADH*
kcal1517.55%
Kj6367.57%
Water (g)69.23.46%
Eiwit (g)1221.43%
Koolhydraten (g)5.52.12%
Suiker (g)0.3
Vet (g)8.311.86%
Verzadigd (g)1.5
E.O.V. (g)1.6
M.O.V. (g)4.2
Omega 6 (g)3.8
Omega 3 (g)0.4
Cholesterol (mg)
Vezels (g)411.43%
A (mg)
B1 (mg)0.054.55%
B2 (mg)0.021.33%
B3 (mg)0.10.63%
B5 (mg)
B6 (mg)
B11 / Foliumzuur  (ug)5016.67%
B12 (ug)
C (mg)
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)101.00%
Kalium (mg)1504.29%
Calcium (mg)10010.00%
Fosfor (mg)20025.00%
IJzer (mg)2.328.75%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)6220.67%
Koper (mg)0.666.67%
Selenium (ug)
Zink (mg)1.49.33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over tempé
Tempé (of tempeh) is een gefermenteerd sojaproduct oorspronkelijk afkomstig uit Java, Indonesië. Het wordt nog wel eens verward met tofu. Tofu is daarentegen gemaakt van vermalen sojabonen waarbij geen fermentatieproces aan te pas is gekomen. Bij tempé behouden de sojabonen daarnaast deels hun vorm en wordt er door het fermentatieproces een soort koek van gevormd. Hierdoor wordt het ook wel een sojabonencake genoemd.
De sojabonen worden na de oogst geweekt en gekookt. Hierna wordt de schimmel Rhizopus oligosporus toegevoegd en wordt de tempé in wording 24 uur  tot 3 dagen gefermenteerd. Tempé bevat behoorlijk wat vitamines en mineralen en vormt een goede vleesvervanger. Daarnaast is tempé een gezondere keuze dan tofu, vanwege de fermentatie.

Verkrijgbaar
Tempé is aan een opmars bezig en naast zijn veel bekendere broertje tofu nu ook regelmatig in de supermarkten te vinden. Helaas gaat het hierbij vaak om de niet biologische variant. Biologische tempé vind je in biologische supermarkten en natuurvoedingswinkels.

Toepassing
Tempé is een prima eiwitvervanger en ook geschikt voor veganisten. De smaak is een stuk sterker en wat zuurder dan tofu, waar sommigen wat aan moeten wennen. Het ruikt naar een mengsel van gist en paddenstoelen, duidelijk afkomstig van het fermentatieproces. Door de stevigheid leent tempé zich uitstekend om vooraf te marineren in een mengsel van bijvoorbeeld knoflook, tamarinde en sambal. Tempé combineert goed met allerlei Oosterse smaken en kan zowel in blokjes als plakken gebakken worden.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: