web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van tomatenpuree

De voedingswaarde van tomatenpuree

Voedingswaardetabel van tomatenpuree per 100 gram:

Per 100 g Puree ADH*
kcal 87 4,35%
Kj 370 4,40%
Water (g) 73 3,65%
Eiwit (g) 4,5 8,04%
Koolhydraten (g) 15,5 5,96%
Suiker (g) 12,9
Vet (g) 0 0,00%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg) 0
Transvet (g) 0
Vezels (g) 3,7 10,57%
A (mg) 0,113 12,56%
B1 (mg) 0,16 14,55%
B2 (mg) 0,13 8,67%
B3 (mg) 3,4 21,25%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,22 14,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 41,22 13,74%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 13 17,33%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 1 10,00%
Vitamine K (ug) 13 10,83%
Natrium (mg) 269 26,90%
Kalium (mg) 1280 36,57%
Calcium (mg) 49 4,90%
Fosfor (mg) 108 13,50%
IJzer (mg) 2,5 31,25%
Jodium (ug) 2,2 1,47%
Magnesium (mg) 51 17,00%
Koper (mg) 0,26 28,89%
Selenium (ug) 1 1,82%
Zink (mg) 0,53 3,53%
Lycopeen 38193
Bèta-caroteen 1358
Luteïne 487

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over tomatenpuree
Tomatenpuree wordt gemaakt door tomaten te koken en vervolgens te zeven. Het verschil tussen tomatenpuree en tomatensaus is de dichtheid, want tomatenpuree is dikkere en dieper van smaak in vergelijking met tomatensaus. Tomatenpuree wordt vaak gebruikt om sauzen te verdikken, of om soepen of stoofpotten op smaak te brengen. Tomatensaus wordt gebruikt als basis voor dunnere sauzen en specerijen op basis van tomaten, zoals salsa’s, hete saus of pizzasaus. In Italië noemt men tomatenpuree Passata di pomodoro. Tomatenpuree kan als basis worden gebruikt in pasta, soepen, stoofgerechten en diverse sauzen. De consistentie van de saus kan hierdoor ook dikker worden. In Amerika spreekt met bij tomato purée over tomatensaus en bij tomato paste over tomatenpuree. Dat kan wat verwarrend zijn. Overigens heeft elk land en/of werelddeel zijn eigen gewoontes rondom tomatenpuree. Zo kunnen er in Amerika aan tomatenpuree ook andere groenten worden toegevoegd en hebben bepaalde landen de voorkeur om kruiden toe te voegen aan tomatenpuree. Wetenschappers zijn enthousiast over tomatenpuree, omdat de carotenen zoals lycopeen kunnen beschermen tegen oxidatie van cholesterol en het optreden van atherosclerose (1). Daarnaast wordt tomatensaus in verband gebracht met een lagere kans op prostaatkanker (2). Tomatenpuree wordt verhit, waardoor de opneembaarheid van lycopeen wordt vergroot (3, 4).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: