web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van verse munt

De voedingswaarde van verse munt

Voedingswaardetabel van verse munt per 100 gram:

Per 100 g Munt ADH*
kcal 49 2,45%
Kj 204 2,43%
Water (g) 86,4 4,32%
Eiwit (g) 3,8 6,79%
Koolhydraten (g) 5,1 1,96%
Suiker (g) 0  
Vet (g) 0,7 1,00%
Verzadigd (g) 0,2  
E.O.V. (g) 0  
M.O.V. (g) 0,4  
Omega 6 (g) 0,1  
Omega 3 (g) 0,3  
Cholesterol (mg) 0  
Transvet (g) 0  
Vezels (g) 3,5 10,00%
A (mg) 0,062 6,89%
B1 (mg) 0,12 10,91%
B2 (mg) 0,33 22,00%
B3 (mg) 1,1 6,88%
B5 (mg)   0,00%
B6 (mg) 0,13 8,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 110 36,67%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 31 41,33%
D (ug) 0 0,00%
E (mg) 5 50,00%
Vitamine K (ug)   0,00%
Natrium (mg) 15 1,50%
Kalium (mg) 260 7,43%
Calcium (mg) 210 21,00%
Fosfor (mg) 75 9,38%
IJzer (mg) 9,5 118,75%
Jodium (ug) 0 0,00%
Magnesium (mg) 80 26,67%
Koper (mg)   0,00%
Selenium (ug)   0,00%
Zink (mg) 1,11 7,40%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over munt
Munt is een geslacht van meer dan 25 soorten die allen onder de lipbloemenfamilie vallen. Voor het maken van muntthee wordt meestal de aarmunt gebruikt. Pepermunt is weer een kruising van watermunt met aarmunt. Uit de bladeren wordt pepermuntolie gewonnen, die voor tal van doeleinden kan worden ingezet. De muntplant is inheems in Europa en het Midden-Oosten, maar is inmiddels wijd verspreid en wordt in veel streken van de wereld gekweekt. Munt is vooral bekend om het verkoelende gevoel dat deze plant kan geven. Ze worden zowel in verse als in gedroogde vorm in voeding gebruikt. Munt is een geliefd ingrediënt in vele voedingsmiddelen en dranken zoals thee, alcoholische versnaperingen, sauzen, salades en desserts. Hiernaast wordt munt ook vaak ingezet als uitwendig middel, bijvoorbeeld op de huid. Ook wordt munt gebruikt om etherische oliën van te maken, zodat de aroma’s ingeademd kunnen worden. Sommige therapeuten zetten munt in als supplement, meestal via capsules.

Is munt gezond?
Munt is om vele redenen gezond. Allereerst is het een goede bron van vitamine A, magnesium en ijzer, maar munt is vooral interessant vanwege de actieve planten stoffen die bijzonder heilzaam kunnen zijn. De meeste van deze stoffen werken namelijk als een krachtige antioxidant, die het lichaam kunnen beschermen tegen vrije radicalen (1). Munt bevat een verbinding die menthol heet, die symptomen van PDS kan helpen verlichten door zijn ontspannende werking op de spieren van het spijsverteringskanaal (2). Studies hebben aangetoond dat pepermuntolie de snelheid waarmee voedsel door de maag beweegt kan versnellen, en zo spijsverteringssymptomen die met indigestie te maken hebben kan verlichten (3). Munt kan volgens sommige onderzoeken ook de hersenfunctie verbeteren, want uit een studie bleek dat het ruiken aan deze oliën tijdens het rijden de alertheid verhoogde en het niveau van frustratie, angst en vermoeidheid verminderde (4). Daarnaast kan het pijn verminderen bij borstvoeding: moeders die borstvoeding gaven, brachten na elke voeding munt aan op het gebied rond de tepel, waardoor de pijn en ernst van tepelkloven afnamen (5, 6, 7). Door de antibacteriële werking kan het kauwen op muntblaadjes een slechte adem verminderen (8).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: