Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van watermeloen

De voedingswaarde van watermeloen

Voedingswaardetabel van watermeloen per 100 gram:

Per 100 g / ml Meloen (water) ADH*
kcal 37 1,85%
Kj 159 1,89%
Water (g) 89,3 4,47%
Eiwit (g) 0,6 1,07%
Koolhydraten (g) 7,8 3,00%
Suiker (g) 7,5
Vet (g) 0,2 0,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 1,1 3,14%
A (mg) 0,02 2,22%
B1 (mg) 0,04 3,64%
B2 (mg) 0,05 3,33%
B3 (mg) 0,17 1,06%
B5 (mg) 0,22 4,40%
B6 (mg) 0,07 4,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 1 0,33%
B12 (ug)
C (mg) 6 8,00%
D (ug)
E (mg) 0,05 0,50%
Vitamine K (ug) 0,3 0,25%
Natrium (mg) 1 0,10%
Kalium (mg) 160 4,57%
Calcium (mg) 10 1,00%
Fosfor (mg) 10 1,25%
IJzer (mg) 0,4 5,00%
Jodium (ug)
Magnesium (mg) 10 3,33%
Koper (mg) 0,04 4,44%
Selenium (ug) 0,4 0,73%
Zink (mg) 0,1 0,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over watermeloen
Watermeloenen staan bij ons bekend als een dorstlessende en zomerse vrucht. Het lekkerst smaken ze gekoeld op een warme dag. Maar stukjes watermeloen combineren ook goed met andere smaken.

Herkomst en groeiwijze
De watermeloen behoort tot de komkommerfamilie. De vrucht is nauw verwant aan de komkommer en de pompoen, die eigenlijk ook tot het fruit behoren. De vrucht komt hoogstwaarschijnlijk oorspronkelijk uit Afrika, maar ook in China is de watermeloen al lang bekend. In Nederland hebben wij hem pas na de Tweede Wereldoorlog leren kennen.

De watermeloen is eenjarig en groeit met grote grijsgroene balderen. De plant bloeit met witte of gele bloemen. Wij kennen de watermeloen als grote vrucht, maar de grootte van de verschillende rassen varieert van 1 tot wel 50 kilo. Het vruchtvlees van de watermeloen is zoet en heel vochtig. Het rode vruchtvlees is het meest bekend, maar er bestaan ook vruchten met roze, gelig of oranje vruchtvlees.

Behalve het ras, zegt ook het land waar de watermeloen vandaan komt veel over het uiterlijk. Watermeloenen afkomstig uit landen rondom de Middellandse Zee zijn donkergroen en wegen rond de 2 à 3 kilo. Dit zijn vaak ook de meloenen die in onze winkels liggen. Rassen uit Turkije zijn nog zoeter van smaak. Een verschil tussen de watermeloen en andere meloenen is dat de pitten in het vruchtvlees liggen en niet in de holte van de vrucht.

Verkrijgbaar
Watermeloen komt vooral uit subtropische landen: Zuid-Amerika en landen rondom de Middellandse Zee. Er is het hele jaar door aanbod, maar doordat Nederlanders de watermeloen als een echte zomervrucht beschouwen, is het aanbod in supermarkten, op de markt en bij groentewinkels in deze maanden het grootst.

Bewaren

Bewaar een watermeloen in de koelkast. Hier blijft de vrucht enkele dagen tot een week goed.

Toepassing
Watermeloen is een heerlijke dorstlesser wanneer je de vrucht gekoeld eet. Daarnaast zijn watermeloen en geitenkaas een goede combinatie, bijvoorbeeld als voorgerecht met pijnboompitten. Ook kan je van watermeloen gemakkelijk sorbetijs of waterijsjes maken. Watermeloen smaakt ook prima gemengd met water en munt of in een smoothie.

Wist je dat:

  • Watermeloenen voor circa 95% uit water bestaan?
  • Watermeloenen niet altijd rond van vorm zijn maar ook langwerpig kunnen zijn?
  • Boeren in Japan hebben uitgevonden hoe je een kubusvormige meloen teelt?
  • Er wereldwijd jaarlijks ruim 90 miljard watermeloenen worden verkocht?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van watermeloen
Watermeloenen bevatten de meeste lycopeen van alle rauw gegeten vruchten, zelfs 40% meer dan tomaten.

Watermeloenen bevatten veel van het aminozuur citrulline, dat de nieren omzetten in arginine. Hierdoor kan de bloeddruk dalen (1). Met name de schil van de watermeloen bevat bijzonder veel citrulline, dat een vaatverwijdend effect heeft op de aderen. Vandaar dat het vaak wordt ingezet bij erectiestoornissen (2). Deze stof kan het beste via supplementen worden ingenomen, omdat de schil van meloenen beter niet gegeten kan worden vanwege mogelijke besmetting met bacteriën (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Collins JK, Wu G, Perkins-Veazie P. Watermelon consumption increases plasma arginine concentrations in adults. Nutrition (Burbank, Los Angeles County, Calif.). 2007; 23(3):261-6.

2. Cormio L, De Siati M, Lorusso F. Oral L-citrulline supplementation improves erection hardness in men with mild erectile dysfunction. Urology. 2011; 77(1):119-22.

3. BOWEN A, FRY A, RICHARDS G, BEUCHAT L. Infections associated with cantaloupe consumption: a public health concern. Epidemiol. Infect. 2005; 134(04):675-.