De voedingswaarde van watermeloen

Voedingswaardetabel van watermeloen per 100 gram:

Per 100 g / mlMeloen (water)ADH*
kcal371,85%
Kj1591,89%
Water (g)89,34,47%
Eiwit (g)0,61,07%
Koolhydraten (g)7,83,00%
Suiker (g)7,5
Vet (g)0,20,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1,13,14%
A (mg)0,022,22%
B1 (mg)0,043,64%
B2 (mg)0,053,33%
B3 (mg)0,171,06%
B5 (mg)0,224,40%
B6 (mg)0,074,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)10,33%
B12 (ug)
C (mg)68,00%
D (ug)
E (mg)0,050,50%
Vitamine K (ug)0,30,25%
Natrium (mg)10,10%
Kalium (mg)1604,57%
Calcium (mg)101,00%
Fosfor (mg)101,25%
IJzer (mg)0,45,00%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,044,44%
Selenium (ug)0,40,73%
Zink (mg)0,10,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over watermeloen
Watermeloenen staan bij ons bekend als een dorstlessende en zomerse vrucht. Gekoeld het lekkerst tijdens een warme dag. Maar stukjes watermeloen combineren ook goed met andere smaken.

Herkomst en groeiwijze
De watermeloen behoort tot de komkommerfamilie. De vrucht is nauw verwant aan de komkommer en pompoen en behoren eigenlijk ook tot het fruit. De vrucht komt hoogstwaarschijnlijk oorspronkelijk uit Afrika, maar ook in China is de watermeloen als lang bekend. In Nederland hebben wij er pas na de Tweede Wereldoorlog kennis mee gemaakt.

De watermeloen is eenjarig en groeit met grote grijsgroene balderen. De plant bloeit met witte- of gele bloemen. Wij kennen de watermeloen als grote vrucht, maar de grootte varieert tussen de verschillende rassen van 1 tot wel 50 kilo. In de binnenkant van de watermeloen groeit zeer vochtig, zoet vruchtvlees. Het rode vruchtvlees is het meest bekend, maar er bestaan ook vruchten met een roze, gelige of een oranje binnenkant. Naast het ras, zegt ook het land waar de watermeloen vandaan komt veel over het uiterlijk. Watermeloenen afkomstig uit landen rondom de Middellandse Zee zijn donkergroen van kleur en wegen rond de 2 á 3 kilo. Dit zijn vaak de meloenen die ook in onze winkels liggen. Rassen uit Turkije zijn nog zoeter van smaak.

Een groot verschil tussen de watermeloen en andere meloenen is het feit dat de pitten in het vruchtvlees liggen en niet in de holte van de vrucht.

Verkrijgbaar
Watermeloen komt vooral uit subtropische landen: Zuid-Amerika en landen rondom de Middellandse-Zee. Er is het hele jaar door aanbod, maar doordat Nederlanders de watermeloen als een echte zomervrucht beschouwen is het aanbod in deze maanden dan ook het grootst in supermarkten, op de markt en bij groentewinkels.

Bewaren

Bewaar een watermeloen in de koelkast. Hier blijft de vrucht enkele dagen tot een week goed.

Toepassing
Watermeloen vormt een heerlijke dorstlesser wanneer je de vrucht goed gekoeld eet. Daarnaast zijn watermeloen en geitenkaas een goede combinatie, bijvoorbeeld als voorgerecht met pijnboompitten. Ook kan je van watermeloen gemakkelijk sorbetijs of ijsjes op een stokje maken. Watermeloen smaakt ook prima in een smoothie of gemengd met water en munt.

Weetjes/Wist je dat:

  • Watermeloenen voor 95% uit water bestaan?
  • Watermeloenen niet altijd rond van vorm zijn maar er ook langwerpige rassen bestaan?
  • In Japan boeren hebben uitgevonden hoe je een kubusvormige meloen teelt?
  • Er jaarlijks ruim 90 miljard watermeloenen wereldwijd worden verkocht?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van watermeloen
Watermeloenen bevatten de meeste lycopeen van alle rauw gegeten vruchten, zelfs 40% meer dan in tomaten. Watermeloenen bevatten veel van het aminozuur citrulline, dat door de nieren wordt omgezet in arginine. Hierdoor kan de bloeddruk dalen (1). Met name de schil van de watermeloen bevat bijzonder veel citrulline, dat vaatverwijdende effecten heeft op de aderen. Om deze redenen wordt het vaak ingezet bij erectiestoornissen (2). Deze stof kan het beste via supplementen verkregen worden, omdat de schil van meloenen beter niet gegeten kan worden vanwege mogelijke besmetting met bacteriën (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Collins JK, Wu G, Perkins-Veazie P. Watermelon consumption increases plasma arginine concentrations in adults. Nutrition (Burbank, Los Angeles County, Calif.). 2007; 23(3):261-6.

2. Cormio L, De Siati M, Lorusso F. Oral L-citrulline supplementation improves erection hardness in men with mild erectile dysfunction. Urology. 2011; 77(1):119-22.

3. BOWEN A, FRY A, RICHARDS G, BEUCHAT L. Infections associated with cantaloupe consumption: a public health concern. Epidemiol. Infect. 2005; 134(04):675-.