De voedingswaarde van witlof

Voedingswaardetabel van witlof per 100 gram:

Per 100 g / mlWitlofADH*
kcal130,65%
Kj580,69%
Water (g)95,14,76%
Eiwit (g)1,32,32%
Koolhydraten (g)1,10,42%
Suiker (g)
Vet (g)0,20,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)1,33,71%
A (mg)0,0010,11%
B1 (mg)0,054,55%
B2 (mg)0,032,00%
B3 (mg)0,21,25%
B5 (mg)0,153,00%
B6 (mg)0,053,33%
B11 / Foliumzuur  (ug)206,67%
B12 (ug)
C (mg)10,514,00%
D (ug)
E (mg)0,22,00%
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)50,50%
Kalium (mg)1905,43%
Calcium (mg)252,50%
Fosfor (mg)263,25%
IJzer (mg)0,78,75%
Jodium (ug)0,40,27%
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,1516,67%
Selenium (ug)0,20,36%
Zink (mg)0,21,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over witlof
Witlof is een groente met een enigszins bittere smaak, welke niet door iedereen gewaardeerd wordt. Tegenwoordig is het bittere uit de meeste rassen voor een groot deel verdwenen. Door witlof niet te lang te garen behoud je veel smaak.

Herkomst en groeiwijze
Witlof is een bladgroente en vormt een variatie op cichorei. Dit is een soort uit de composietenfamilie, net als bijvoorbeeld andijvie. De soort wordt altijd in het donker geteeld. Dit doet men vanwege de verkleuring van het bladgewas wanneer er licht bij komt. Het loof zou dan niet wit zijn, maar groen.

Witlof is een tweejarige plant en groeit boven de grond aan een lange, dikke wortel welke ongeveer net zo dik is als de witlof zelf. Het zijn dus de bladeren van de plant die we eten. Een variatie op witlof is de roodlof, ook wel radicchio genoemd.

De groente, zoals wij deze nu eten, werd in de 19e eeuw “bedacht” in een champignonkelder door daar de chicoreiwortels te laten groeien. Hierna is de teelt verschoven naar Frankrijk. Nog niet heel lang wordt witlof nu ook in Nederland op grote schaal geteeld.

Voordat er een consumptieoogst van witlof plaats kan vinden gaat er veel tijd en energie in het gewas zitten. In het eerste jaar teelt de boer de wortelen. Zodra deze volgroeid zijn, worden deze geoogst en opgezet met een laag voedzame aarde. Pas in het tweede jaar groeien hier de witlofstronken uit.

Verkrijgbaar
Vroeger was witlof een echte wintergroente maar tegenwoordig wordt de groente jaarrond geteeld en ligt het dus vrijwel altijd in de winkels. De groente komt afwisselend uit Nederland, België, Spanje en Italië.

Bewaren
Bewaar witlof in de koelkast. De groente blijft ongeveer 10 dagen goed.

Toepassing
Witlof kan zowel rauw als verhit gegeten worden. Rauw is de groente prima te verwerken in een salade. Zorg voor wat begeleidende zoete smaken zodat het bittere niet teveel overheerst. Denk aan geraspte wortel, appel, rozijnen, gedroogde cranberries of een dressing met honing. Gegaarde witlof kennen we vooral van de klassieke ovenschotel met ham en kaas. Maar wist je dat witlof ook goed combineert met andere (zachte) kazen en bijvoorbeeld noten? Witlof leent zich ook uitstekend om te wokken en smaakt lekker naast zoete aardappel.

Weetjes/Wist je dat:

  • Witlof ook wel ‘grondwitloof’ of ‘Brussels lof’ wordt genoemd? Deze laatste naam heeft de groente te danken aan het feit dat in de 19e eeuw rondom Brussel is ontdekt dat de bladeren (het lof) van de groente eetbaar is wanneer deze in donkere omstandigheden groeit.
  • Een Nederlander gemiddeld 3 kilo witlof per jaar eet? Andere grootverbruikers zijn België en Frankrijk. In andere landen is witlof helemaal niet populair of wordt het amper gegeten.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van witlof
In witlof zitten vele bitterstoffen, waaronder sesquiterpeen, lactone en lactucopicrine. Bitterstoffen bevorderen de uitscheiding van maagzuur en gal, dat positief inwerkt op de spijsvertering. Daarnaast werken bitterstoffen ondersteunend op de lever (1). Witlof gaat volgens wetenschappers parasieten in het spijsverteringkanaal tegen (2, 3). Ook bevat deze bladgroente de vezel inuline, dat een voedingsbron kan zijn voor de goede darmbacteriën (4).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Abd El-Mageed NM. Hepatoprotective effect of feeding celery leaves mixed with chicory leaves and barley grains to hypercholesterolemic rats. Pharmacognosy magazine. 2011; 7(26):151-6.

2. Athanasiadou S, Gray D, Younie D, Tzamaloukas O, Jackson F, Kyriazakis I. The use of chicory for parasite control in organic ewes and their lambs. Parasitology. 2007; 134(Pt 2):299-307.

3. Tzamaloukas O, Athanasiadou S, Kyriazakis I, Huntley JF, Jackson F. The effect of chicory ( Cichorium intybus ) and sulla ( Hedysarum coronarium ) on larval development and mucosal cell responses of growing lambs challenged with Teladorsagia circumcincta. Parasitology. 2006; 132(Pt 3):419-26.

4. de Wiele TV, Boon N, Possemiers S, Jacobs H, Verstraete W. Prebiotic effects of chicory inulin in the simulator of the human intestinal microbial ecosystem. FEMS microbiology ecology. 2004; 51(1):143-53.