web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van witte en volkoren noedels

De voedingswaarde van witte en volkoren noedels

Voedingswaardetabel van witte en volkoren noedels per 100 gram:

Per 100 g Volkoren tarwe gekookt ADH* Wit tarwe gekookt ADH*
kcal 134 6,70% 146 7,30%
Kj 564 6,71% 617 7,35%
Water (g) 65,6 3,28% 63,7 3,19%
Eiwit (g) 5,6 10,00% 5,2 9,29%
Koolhydraten (g) 23,7 9,12% 28,7 11,04%
Suiker (g) 0,4 0,8
Vet (g) 0,9 1,29% 0,8 1,14%
Verzadigd (g) 0,1 0,1
E.O.V. (g) 0,1 0,1
M.O.V. (g) 0,3 0,3
Omega 6 (g) 0,3 0,3
Omega 3 (g) 0 0
Cholesterol (mg) 0 0
Transvet (g) 0 0
Vezels (g) 4,2 12,00% 1,4 4,00%
A (mg) 0 0,00% 0 0,00%
B1 (mg) 0,1 9,09% 0,03 2,73%
B2 (mg) 0,02 1,33% 0,03 2,00%
B3 (mg) 2,5 15,63% 1 6,25%
B5 (mg) 0,00% 0,00%
B6 (mg) 0,003 0,20% 0,016 1,07%
B11 / Foliumzuur  (ug) 10,7 3,57% 4,5 1,50%
B12 (ug) 0 0,00% 0 0,00%
C (mg) 0 0,00% 0 0,00%
D (ug) 0 0,00% 0 0,00%
E (mg) 0,2 2,00% 0,1 1,00%
Vitamine K (ug) 0,7 0,58% 0,1 0,08%
Natrium (mg) 5 0,50% 3 0,30%
Kalium (mg) 70 2,00% 50 1,43%
Calcium (mg) 25 2,50% 15 1,50%
Fosfor (mg) 129 16,13% 73 9,13%
IJzer (mg) 1,7 21,25% 0,6 7,50%
Jodium (ug) 1 0,67% 1 0,67%
Magnesium (mg) 47 15,67% 18 6,00%
Koper (mg) 0,22 24,44% 0,12 13,33%
Selenium (ug) 11 20,00% 1 1,82%
Zink (mg) 1,3 8,67% 1 6,67%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over noedels
Een noedel is een soort deegwaar dat wordt gemaakt van ongegist deeg dat plat wordt gerold en in lange repen of slierten wordt gesneden. Noedels zijn in vele culturen een basisvoedsel, zo zijn er Chinese noedels, Japanse noedels, Koreaanse noedels, Filipijnse noedels en Vietnamese noedels. Zelfs de bekende Italiaanse pasta valt onder de noedels. Het woord ‘noedel’ werd in de 18e eeuw afgeleid van het Duitse woord Nudel. In Duitstalige landen zijn noedels al lange tijd een veel gegeten soort pasta. Een over de hele wereld bekend gerecht is ramen noedels, waar een Japanse noedelsoep mee wordt bedoeld. Het bestaat uit Chinese tarwenoedels geserveerd in een bouillon op basis van vlees of vis, dat vaak op smaak is gebracht met sojasaus of miso.

Bereiden
Noedels worden gewoonlijk gekookt in kokend water, meestal voorzien van een snufje zout. Afhankelijk van de dikte duurt het koken van zachte tarwenoedels zelden langer dan drie tot vijf minuten. Rijstnoedels zijn sneller gaar dan tarwenoedels. Ze worden hierna vaak in de pan gebakken of gefrituurd. Aan noedelgerechten worden vele soorten saus toegevoegd om smaak te geven, want noedels smaken van zichzelf erg neutraal. Noedels worden ook vaak gebruikt als vulling in soep.

Bewaren
De houdbaarheid van instant noedels varieert van 2 tot 12 maanden. Verse noedels moeten in hun originele verpakking worden bewaard in de koelkast en zijn niet langer dan een paar dagen of maximaal een week houdbaar. Verse noedels kunnen voor korte tijd in de koelkast worden bewaard. In gedroogde vorm zijn noedels ongeveer een jaar houdbaar.

Geschiedenis
Er zijn vele verhalen over de oorsprong van noedels. De meesten bronnen melden dat noedels zijn ontstaan in China.

Ingrediënten
Aziatische noedels kunnen worden gemaakt van rijst, yamwortels of mungbonen naast tarwemeel. Tarwenoedels, de meest gegeten soort, wordt gemaakt met een zachte vorm van tarwemeel, water, zout en soms ei. De gebruikte tarwe is bij noedels van het zachte type, dat een andere soort is dan de harde (durum) tarwe die in pasta wordt gebruikt. Er bestaan ook instant noedels, deze bevatten meestal bloem, zout en palmolie. De kant-en-klare instant noedels bevatten vaak daarbij ook nog zout, kruiden en mononatriumglutamaat (MSG).

Instant noedels
Instantnoedels zijn een soort noedels die door velen over de hele wereld worden gegeten. Omdat ze niet duur zijn en slechts enkele minuten nodig hebben om te bereiden, zijn ze aantrekkelijk voor mensen met een beperkt budget of weinig tijd. De noedels zijn voorgekookt, wat betekent dat ze zijn gestoomd en vervolgens aan de lucht gedroogd of gebakken om de kooktijd voor de consument te verkorten. Instantnoedels worden verkocht in verpakkingen met een klein pakje kruiden of in bakjes waaraan water kan worden toegevoegd en die vervolgens in de magnetron kunnen worden opgewarmd. De bereiding van instant noedels houdt in dat de noedels aan een pan met gekruid kokend water worden toegevoegd. De noedels kunnen ook in de magnetron worden gekookt, en daarom zijn ze vaak een hoofdvoedsel voor studenten die in een studentenhuis wonen. Het lijdt geen twijfel dat instant noedels handig zijn, maar velen twijfelen eraan of ze wel gezond zijn…

Hoe gezond zijn noedels?
De meeste noedels bevatten weinig vezels en eiwitten, maar vooral veel vet, koolhydraten en natrium. Omdat ze weinig vezels en eiwitten bevatten, zijn ze niet bevorderlijk voor het gewichtsverlies omdat ze je geen vol en verzadigd gevoel geven. Uit studies blijkt dat de consumptie van instant noedels gepaard gaat met een hogere inname van natrium, calorieën en vet, en een lagere inname van eiwitten, vitaminen en mineralen. Uit een studie blijkt dat consumenten van instant noedels een verhoogde inname van natrium en calorieën hebben (1). Instant noedels kunnen ook het risico op het ontwikkelen van het metabool syndroom verhogen, een aandoening die het risico op hartaandoeningen, diabetes en beroerte verhoogt. Een andere studie keek naar het dieet van meer dan 10.000 volwassenen. Het bleek dat het ten minste twee keer per week eten van instant noedels het risico op het metabool syndroom bij vrouwen verhoogde (2). Daarbij wordt de inname van instant noedels werd geassocieerd met een verlaagde vitamine D-spiegel. Het wordt ook geassocieerd met zwaarlijvigheid, een zittende levensstijl en de inname van met suiker gezoete dranken (3). Een veelgebruikt ingrediënt in instant ramen noedels is overigens E-319, ook bekend onder de naam TBHQ (=Tertiair butylhydrochinon). Dit is een conserveringsmiddel dat wordt gebruikt om de houdbaarheid te verlengen en bederf te voorkomen van vetten zoals palmolie. Hoewel TBHQ in zeer kleine doses als veilig wordt beschouwd, hebben dierstudies aangetoond dat chronische blootstelling aan TBHQ kan leiden tot neurologische schade, het risico op lymfeklierkanker kan verhogen en leververgroting kan veroorzaken (4). Bovendien hebben sommige mensen die aan TBHQ zijn blootgesteld, gezichtsstoornissen ondervonden en is uit reageerbuisonderzoek gebleken dat dit conserveringsmiddel het DNA kan beschadigen (5). Een ander ingrediënt dat in de meeste merken instant noedels wordt aangetroffen is E-621, oftewel mononatriumglutamaat. Het is een additief dat wordt gebruikt om de smaak van hartig voedsel te verbeteren en het voedsel zo smakelijker te maken. De consumptie van deze smaakversterker is in verband gebracht met symptomen als hoofdpijn, misselijkheid, hoge bloeddruk, zwakte, gespannen spieren en blozen van de huid (6, 7). Kies dus voor liever niet voor instant noedels, maar voor klassieke noedels. Deze bevatten meestal geen onnodige toevoegen zoals conserveermiddelen of smaakversterkers. Noedels zijn verder gemakkelijk gezonder te maken door ze te combineren met veel groenten. Maak daarbij zelf een gezonde saus en voeg een goede (plantaardige) eiwitbron toe, dan kan een noedelmaaltijd wel eens heel gezond worden!

Weetjes/Wist je dat?

  • Er minstens 350 soorten noedels te koop zijn?
  • Noedels al een lange geschiedenis kennen? Ze dateren volgens geschiften van enkele duizenden jaren geleden, vermoedelijk zo rond 1100 v.Chr..
  • Kant-en-klare noedels een van de goedkoopste houdbare levensmiddelen zijn die je in de supermarkt kunt vinden?
  • China volgens de World Instant Noodles Association de meeste instant noedels eet van de hele wereld? Ongeveer 40 miljard porties per jaar.
  • Er elk jaar wereldwijd ongeveer 103 miljard porties instant noedels worden gegeten?
  • Astronauten soms ramen noedels mee de ruimte in nemen? Dit eten zij dan als tussendoortje of avondmaal.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: