De voedingswaarde van zeespaghetti

Voedingswaardetabel van zeespaghetti per 100 gram:

Per 100 g / mlZeespaghettiADH*
kcal1306,50%
Kj5436,46%
Water (g)00,00%
Eiwit (g)22,139,46%
Koolhydraten (g)41,716,04%
Suiker (g)0
Vet (g)0,60,86%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)0
Vezels (g)0,872,49%
A (mg)0,2224,44%
B1 (mg)0,076,36%
B2 (mg)0,4832,00%
B3 (mg)1062,50%
B5 (mg)0,448,80%
B6 (mg)0,096,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)18060,00%
B12 (ug)1,346,43%
C (mg)1013,33%
D (ug)
E (mg)1,111,00%
Vitamine K (ug)54,17%
Natrium (mg)11711,70%
Kalium (mg)962,74%
Calcium (mg)14,71,47%
Fosfor (mg)16020,00%
IJzer (mg)5,366,25%
Jodium (ug)107007133%**
Magnesium (mg)9632,00%
Koper (mg)0,888,89%
Selenium (ug)
Zink (mg)1,28,00%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
** Door weken en koken in water kan het jodiumgehalte sterk dalen.

Over zeespaghetti
Zeespaghetti (Latijn: Himanthalia), ook wel riemwier genoemd, bestaat uit lange dunne slierten zeewier. De jonge scheuten van riemwier zijn goed eetbaar en hebben de naam zeespaghetti gekregen. Het is een zeewier en kan wel twee tot drie meter lang worden, met uitschieters tot 6 meter. De slierten zijn groenbruin van kleur en danken de naam aan het feit dat zij qua uiterlijk op spaghetti lijken. De lange slierten zitten op de bodem van de zee of aan rotsen, stenen of schelpen vast. Met een voetje zoekt de plant naar houvast. Zeespaghetti wordt een paar jaar oud, waarna het zich één keer voortplant en sterft.

Verkrijgbaar
Zeespaghetti groeit niet aan de Nederlandse kust maar komt uit de Verenigde Staten, Japan en de kusten van Frankrijk en Engeland. Soms vind je toch losgeslagen zeespaghetti op het strand. Deze zijn vaak aangespoeld vanuit Normandië, Bretagne of de kust van Engeland. Op Texel spoelt riemwier geregeld aan.  Zeespaghetti is goed verkrijgbaar bij natuurwinkels en biologische supermarkten.

Jodium
De waarden van jodium in Himanthalia kan sterk afwijken per oogst, per baai en de zee waar het in groeit. In 100 gram zeewierpasta van I Sea More zit volgens dit bedrijf 6300 mcg jodium, maar na 45 minuten weken is dat 3200 mcg. Na 20 min weken en 20 min koken is dit verder gedaald naar 2100 mcg. Dit is per portie van 25 gram 525 mcg. De maximale dagelijkse veilige hoeveelheid jodium is vastgesteld 600 mcg, terwijl de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 150 mcg is. Aan te raden is om dit type zeewier niet dagelijks te eten. Het beste kan deze genuttigd worden in kleine hoeveelheden.

Toepassing
Zeespaghetti heeft een ziltachtige, milde smaak die ook wel wat van vis wegheeft. Bereid zeespaghetti in warm water en laat het ook even koken. Hierdoor vermindert de grote hoeveelheid jodium. Naar wens kan het zeewier nog even opgebakken worden maar dat is niet noodzakelijk. Zeespaghetti kan gegeten worden in plaats van gewone pasta en combineert goed met peulvruchten, groenten of als onderdeel van een maaltijdsalade. Lekker met een scheut olijfolie erbij.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: