De voedingswaarde van zoete aardappel

 Voedingswaardetabel van zoete aardappel per 100 gram:

Per 100 g / mlZoete bataatADH*
kcal964,80%
Kj4024,79%
Water (g)74,13,71%
Eiwit (g)1,32,32%
Koolhydraten (g)218,08%
Suiker (g)3
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)2,57,14%
A (mg)0,777,78%
B1 (mg)0,1412,73%
B2 (mg)0,053,33%
B3 (mg)0,53,13%
B5 (mg)0,8817,60%
B6 (mg)0,3926,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)134,33%
B12 (ug)
C (mg)2634,67%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)
Natrium (mg)252,50%
Kalium (mg)3309,43%
Calcium (mg)303,00%
Fosfor (mg)425,25%
IJzer (mg)0,56,25%
Jodium (ug)21,33%
Magnesium (mg)227,33%
Koper (mg)0,1617,78%
Selenium (ug)
Zink (mg)0,140,93%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over zoete aardappels
Zoete aardappelen, ook wel bataat genoemd, zijn de laatste jaren enorm in populariteit gestegen. Net zo veelzijdig als de gewone aardappel, maar dan een stuk zoeter. Er bestaan verschillende rassen, waarvan de roze bataat (met wit vruchtvlees) en oranje bataat (met oranje vruchtvlees) de bekendste zijn. De zoete aardappel is geen familie van de aardappel (en behoort dus ook niet tot de nachtschaden) en telt als groente-inname.

Herkomst en groeiwijze
De zoete aardappel behoort tot de windefamilie. De akkerwinde is een bekende soort uit deze familie die wij allemaal wel kennen als (on)geliefde plant in de tuin. De zoete aardappel is van oorsprong een tropische groente welke veel in Midden-Amerika gegeten wordt. Ook in Amerika en Suriname is de knol al langer geliefd. Oorspronkelijk komt de zoete aardappel ui Zuid-Amerika, waarna het door de Spanjaarden de rest van de wereld over is vervoerd. Het is een knolvormige wortel welke ondergronds groeit aan een slingerachtige plant. De meeste zoete aardappelen zijn wat langwerpig van vorm, maar ze zijn nooit gelijk qua formaat en uiterlijk.

Verkrijgbaar
Zoete aardappelen zijn tegenwoordig in elke supermarkt verkrijgbaar. De aanvoer komt afwisselend uit de Verenigde Staten, Honduras en Zuid-Afrika. Zoete aardappelen uit de Verenigde Staten vormen de meest duurzame keuze, de knollen uit Zuid-Afrika de minste. In de winkels vinden we de variant met het oranje vruchtvlees het vaakst terug, deze herken je aan de bruine schil. Beide soorten hebben overigens een overeenkomstige voedingswaarde en smaken ook hetzelfde.

Let er bij de aankoop van zoete aardappelen op dat de knollen stevig aanvoelen zonder te veel beschadigingen. De schil van een zoete aardappel is nooit helemaal gaaf, dat is normaal. Wanneer er uitlopers uit de knollen groeien of de aardappel groen uitgeslagen is, dan is het exemplaar niet meer vers.

Bewaren
Zoete aardappelen zijn, mits op een koele plaats bewaard, tot wel een 6 maanden houdbaar. Een voorraadje inslaan wanneer deze groente in de aanbieding is, is dus een prima idee.

Toepassing
Zoete aardappelen zijn multifunctioneel. Zo kan er een puree van gemaakt worden en spaghettislierten van worden gedraaid. De knol is lekker geroosterd uit de oven, maar kan ook gekookt, gestoomd of gewokt worden. Door de zoete smaak combineert zoete aardappel goed bij bittere groenten zoals spruitjes, andijvie en witlof. Zelfs in zoete gerechten doet deze groente het uitstekend. Denk bijvoorbeeld aan een cake of brownie met zoete aardappel. Of maak eens snackballetjes van zoete aardappel met currypasta en noten.

Weetjes/Wist je dat:

  • De zoete aardappel tijdens de oogst gevoelig is voor beschadigingen en daarom niet in zijn geheel machinaal kan worden geoogst?
  • Er in Nederland al op kleine schaal zoete aardappelen worden verbouwd?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van zoete aardappel
Wetenschappers hebben vastgesteld dat de zoete aardappel tegen dikkedarmkanker kan beschermen (1). Bataat bevat veel vezels die pas in de dikke darm verteerd worden. Van alle veel gegeten koolhydraatbronnen bevat de oranje bataat het meeste bètacaroteen. Bètacaroteen wordt in het menselijk lichaam omgezet naar vitamine A (2). Ook bevatten bataten een unieke proteïne genaamd sporamine (3). Sporamine kan als een antioxidant werken (4). Daarnaast zijn zoete aardappels erg rijk aan chlorogeenzuur, een polyfenol met veel antioxidantkracht (5).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Li PG, Mu TH, Deng L. Anticancer effects of sweet potato protein on human colorectal cancer cells. World journal of gastroenterology. 2013; 19(21):3300-8.

2. van Jaarsveld PJ, Faber M, Tanumihardjo SA, Nestel P, Lombard CJ, Benadé AJ. Beta-carotene-rich orange-fleshed sweet potato improves the vitamin A status of primary school children assessed with the modified-relative-dose-response test. The American journal of clinical nutrition. 2005; 81(5):1080-7.

3. Senthilkumar R, Yeh KW. Multiple biological functions of sporamin related to stress tolerance in sweet potato (Ipomoea batatas Lam). Biotechnology advances. 2012; 30(6):1309-17.

4. Shewry PR. Tuber storage proteins. Annals of botany. 2003; 91(7):755-69.

5. Zheng W, Clifford MN. Profiling the chlorogenic acids of sweet potato (Ipomoea batatas) from China Food Chemistry. 2008; 106(1):147-152.