Hoofdpagina » Nieuws » Dry January dit jaar populairder dan ooit

Dry January dit jaar populairder dan ooit

Winkeliers en ondernemers melden dat de verkoop van alcoholische dranken de afgelopen maand een flinke dip heeft gehad, maar dat de alcoholvrije wijn en bier niet aan te slepen waren.

Onderzoek laat zien dat een maand de alcohol laten staan kan leiden tot een flinke verbetering van de metabole gezondheid, een lagere bloeddruk, vermindering van gewicht, een dramatische afname van insulineresistentie en een scherpe afname van allerlei kankergerelateerde groeifactoren. Daarbij zorgt een alcoholvrij leven voor betere nachtrust, een scherpere concentratie en een verhoogd energieniveau. Nu Dry January achter de rug is, grijpen sommigen ondanks al deze voordelen toch weer naar de fles. Volgens de onderzoekers zorgt het meedoen aan deze challenge er bij de meesten voor dat het bewustzijn over het alcoholgebruik stijgt, waardoor er de rest van het jaar gemiddeld iets minder wordt gedronken. Helemaal voor niets is het dus niet, maar een ‘dry 2023’ is beslist het beste voor je gezondheid!

Niet alleen in de maand januari zijn mensen op zoek naar meer alcoholvrije dranken. Uit een onderzoek van het Nationaal Bieronderzoek blijkt dat meer mensen meer alcoholvrije bieren consumeren dan voor de opkomst van covid. Van 2019 tot 2022 is het aandeel van alcoholvrij bier in de markt gestegen van 5,7 naar 6,7 procent.

Een meerderheid van de deelnemers aan Dry January is ouder dan 50 jaar. Hoe ouder we worden, hoe vaker we naar de alcohol grijpen. In de leeftijdsgroep van 65 jaar en ouder drinkt 60% dagelijks alcohol., tegenover slechts 3-4% onder de 25 jaar. Ongeveer tweederde van de deelnemers vrouw.

Het blijkt dat de uitdaging een positief effect heeft. Aanvankelijk dronken de deelnemers aan het experiment gemiddeld 4,5 tot 5 dagen per week, maar na een maand niet drinken daalde de gemiddelde hoeveelheid geconsumeerde alcohol met bijna een derde. Bovendien stopte 6 procent van de deelnemers helemaal met drinken.

Dry January is een campagne die mensen aanmoedigt om gedurende de maand januari af te zien van alcohol. De campagne is ontstaan in het Verenigd Koninkrijk en is sindsdien uitgegroeid tot een populair jaarlijks evenement, waaraan deelnemers uit de hele wereld deelnemen. Het doel van Dry January is de gezondheidsvoordelen van minder alcoholconsumptie te promoten en deelnemers aan te moedigen na te denken over hun relatie met alcohol. Enkele voordelen van deelname aan Dry January zijn een betere slaap, meer energie en gewichtsverlies. Bovendien kunnen mensen door een maand lang te stoppen met alcohol een nieuwe waardering krijgen voor de smaak van andere niet-alcoholische dranken en een groter gevoel van controle over hun drinkgewoonten.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Download nu tijdelijk gratis ons E-book Afvallen

Download nu tijdelijk gratis ons E-book Afvallen

Word lid van onze nieuwsbrief en ontvang gratis meer dan 100 wetenschappelijke tips om af te vallen!

Gelukt! Ga naar je inbox om het E-book te bekijken.