In Hersenen, Intelligentie

hersenenHoe zorg je ervoor dat je hersenen goed functioneren? We kennen allemaal wel dat we mentaal onscherper zijn de dag na een feestje of weinig slaap. Je hersenen gezond houden is een kwestie van een gezonde levensstijl over een langere periode. Hoe ouder je wordt, hoe meer de levensstijl gaat tellen. De levensstijl is een combinatie van gewoontes in de voeding en de emoties.

Geef het brein wat het nodig heeft

1. De hersenen bestaan voor 60% uit vet
De cellen in de hersenen bestaan voor het grootste gedeelte uit vet, dus zorg voor een goede aanvoer van vetten. Dit zijn onder meer de vetten uit vette vis zoals haring, makreel, sardines of zalm. Kies hierbij voor wilde vis met het MSC logo. We worden bang gemaakt voor verzadigd vet, maar dit berust op een misverstand. Verzadigde vetten als roomboter en cocosolie zijn een basis voor een goede hersenwerking in balans met de andere vetten zoals omega-3/6/9. Neem liever geen omega-6 vetten omdat wij door granen en graan gevoerde dieren hier al een overschot aan hebben. Omega-6 rijke oliën zijn zonnebloemolie, sojaolie, slaolie, pindaolie en rijstolie. Beperk dit zoveel mogelijk. Kies daarvoor in de plaats voor onverhitte olijfolie. Als je extra wilt supplementeren kan krillolie en gefermenteerde levertraan een goede aanvulling zijn.

2. Vitaminen & mineralen
Wanneer de basis is gelegd met goede vetten is het belangrijk de hersenen te voorzien van de juiste vitaminen en mineralen. Met name de B vitamines zijn zeer belangrijk voor een goed geheugen en magnesium voor de prikkeloverdracht tussen de zenuwen. Wij zijn geen voorstander van supplementen omdat dit geïsoleerde stoffen zijn op synthetische basis die totaal anders werken dan de natuurlijke die vaak samenwerken in balans met andere vitamines en mineralen en daardoor veel krachtiger werken. Deze synergetische werking ontbreekt vaak bij supplementen. Supplementen kunnen het beste gebruikt worden in noodgevallen waarbij sprake is van ernstige tekorten. Het is beter om te kiezen voor biologische verse groenten en fruit voor de vitamines. Eventueel kan het goed zijn om ongeraffineerd zeezout toe te voegen aan het drinkwater waardoor het lichaam wordt gemineraliseerd.

3. Water drinken
Om een heldere geest te krijgen en te behouden is het belangrijk dat je lichaam zich goed kan ontdoen van gifstoffen. Door voldoende water te drinken kan er optimale stroming van alle lichaamsvloeistoffen plaatsvinden waardoor het lichaam zich continu kan ontdoen van gifstoffen. Het probleem van teveel water drinken is dat je de mineralen ook uitplast en daarmee het kind met het badwater weggooit. Kies daarom voor ongeraffineerd zeezout. Door dit  toe te voegen aan het drinkwater wordt het lichaam gemineraliseerd en blijft het  elektrolytengehalte in het lichaam op peil. Elektrolyten zijn van essentieel belang voor de zenuwgeleiding, ook in de hersenen.

4. Antioxidanten
Vrijeradicalen ontstaan door de verbranding van zuurstof, willen zich neutraal maken en beschadigen hierbij willekeurige cellen in het lichaam, ook in de hersenen. Antioxidanten voorkomen dit en helpen het brein jong te houden. Diverse kruiden hebben een zeer sterke antioxidantwerking, maar ook groene thee en pure chocolade. Zorg dat je deze veel binnenkrijgt, want zo verjong je echt je brein.

5. Darmen gezond, hersenen gezond
Er is de laatste jaren ontzettend veel bekend geworden over de relatie tussen de darmen en de hersenen. Enkele basisstoffen voor de neurotransmitters worden gevormd in de darmen. Daarnaast bepaalt de gezondheid van de darmen de opname van voedingsstoffen nodig voor een goede hersenwerking en bepaalt het ook welke slechte stoffen de bloedbaan binnenkomen die er niet thuis horen. Er zijn sinds kort enkele boeken in het Nederlands beschikbaar over het gezond krijgen van de darmen. Een goede aanrader zijn De darm denkt mee van Klaus-Dietrich Runow en Darmklachten van Saskia van As. In een notendop kun je de darmen gezond krijgen door het eten van zo min mogelijk suiker, granen, alcohol en melkproducten en het eten van meer vis, vezels en bladgroen.

6. Je bent wat je eet
Zorg dat je kwalitatief goed voedsel binnenkrijgt, zo onbewerkt mogelijk. Fabrieksvoedsel en additieven belasten het lichaam en de hersenen. Zo kunnen de smaakversterker E621 en zoetstof E951 (Aspartaam) de hersenen binnenkomen en daar de nodige schade aanrichten.

7. Stress en goede gewoontes
Door stress raakt het lichaam en daarmee de hersenen uit balans. Stress zorgt er bovendien voor dat het overlevingsmechanisme van het brein actief wordt en dat houdt in dat alleen de lagere en primaire hersendelen kunnen functioneren. De lagere hersengebieden zijn betrokken bij zaken die primair bijdragen tot overleven, helder nadenken hoort daar niet bij. Tot de hogere hersengebieden behoren het geheugen en beoordelingsvermogen. Zorg dus dat je zo min mogelijk stress hebt door regelmatig te sporten en voldoende (nacht)rust te nemen. Als je veel last hebt van spanningen kun je ook een assertiviteitstraining doen om te leren omgaan met jezelf en anderen.

Meer weten over gezondheid? Dan is deze audio cursus misschien iets voor jou:

Audio basiscursus goede voeding op Mp3

Audio cursus goede voeding op Mp3

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 17 comments
  • janneke de Bekker

    Geweldig duidelijk uitgelegd. Prettig om te lezen, weer veel wijzer geworden, bedankt!

  • Oudje

    deze blog bestond al. Desalniettemin goede tips van orthomoleculair geneeskundige Juglen Zwaan.
    Stond al in het archief.

  • Petra den Bleker

    Goed stukje Juglen, chapeau!

  • Lisette

    bedankt voor de tip over de darmen!
    Ik heb prikkelbaar darm syndroom en erg moeilijk werkende darmen. Ik had al een vermoeden dat (overmatig) gebruik van zuivel een oorzaak zou kunnen zijn voor de krampen die ik dagelijks heb en gebruik nu alleen nog sojaproducten. Ik hoop dat het werkt vooral ik nu weet dat er een verband is tussen de darmen en de hersenen.

    • Greet

      GEEN soja produkten gebruiken,erg ongezond!
      Brengen je hormonen in disbalans.
      Het enige wat ik nog aan eet is af en toe Biologische Tempeh,iets minder slecht dan andere sojaprodukten omdat tempeh gefermenteerd is.

    • Simone

      waarom willen mensen, wanneer ze zuivel weglaten uit hun voeding, dit vervangen door zuivelvervangers? Weg die soja, weg die melk.
      Vreselijk ongezond voor een volwassene. Lees ook eens etiketten en kijk eens waar zuivel overal inzit. Ik ben 5 jaar geleden volledig gestopt met het nuttigen van zuivelproducenten en gluten. Nadat ik 17 jaar lang 7-10x per dag last had van diarree gepaard met heftige krampen, na een diagnose van colitus en daarna ziekte van kroon, vanaf dag 2 van mijn veranderde eetgewoonten, nergens meer last van tot op de dag van vandaag.. ik ben voor mijzelf het levende bewijs dat verandering van eetpatroon werkt. ( het weglaten van zuivel en gluten) Ik voel me weer “mensch”en ik zou nooit meer terug willen naar de toestand daarvoor. Ook zijn mijn allergiën op wonderbaarlijke wijze grotendeels verdwenen sinds mijn “dieet”. Misschien ook handig om te weten is de melk ervoor zorgt dat calcium wordt ontrokken aan je botten.. tja…

  • anita

    Bedankt voor alle tips. Weer een stuk wijzer geworden. Stress en spanning kan je ook verminderen door ontspanningsoefeningen te doen. Daar heeft een assertievieteitstraining niks mee te maken.

  • Ina

    Hallo,
    Ik heb een osmoseapparaat en dus nogal gedemineraliseerd water,
    Hoeveel zout doe je in dat water??
    Per glas of liter?

  • pok vossen

    Kan ik ook inplaats van ongeraffineerd zeezout
    himalaya zout gebruiken in drinkwater?

  • Matthijn

    Goed en duidelijk artikel Juglen. Ik heb ook verder op je site gekeken en vind je motivatie, waarom je hebt gekozen om mensen te helpen gezonder te leven, erg prijzenswaardig.

  • Bettina

    Fijn om goed uitgelegd te krijgen hoe het zit met juiste voeding, dank!

  • yves

    Erg interessant en ook aannemelijk en ik ben juist ADHD er met narcistische trekken en neem niet snel wat aan. Mijn psycholoog denkt dat ik vrij intelligent ben ook vanwege de hoge impulsen nadeel dat ik niet veel aanneem edoch;
    Ik eet mijn hele leven al weinig brood veel vlees en vettig eten vind ik ook lekker maar let daar nu wel een beetje op.
    Broccoli, citrusvruchten, knoflook, pepers, druiven, noten, granaatappels en bladgroenten zijn de gezondste dingen om te eten en dat at ik vanzelf ook al.
    Ik denk dat ik dus met een klein beetje wetenschap van buitenaf vanzelf al gezond ben gaan eten door gewoon mijn hart te volgen.

  • Cnockaert Ingrid

    Ik vind het heel jammer dat er nooit wordt vermeld hoe je synthetische vitaminen en mineralen kan gaan erkennen, soms staat er op bio ….. en dan zie je toch stoffen inzitten als aspartaam enz..
    Hoe je kan weten en erkennen wat echte bio vitaminen en mineralen zijn als je toch moet innemen,
    Wat ik ook vind is dat de meeste mensen het laten van natuurlijke producten te kopen omdat het zo duur is.waarom moet het altijd zo duur zijn ? Nu za&l je wel zeggen j anaturel is altijd duur, ik vind dit niet hoor, het komt uit de natuur er zitten minder brol in, dus moet het toch koedkoper kunnen, dan zal er ook meer afname voor zijn, want nu is alle bio enz… gemaakt voor mensen met een grote portemonee.

  • Nico

    Het commentaar van Oudje op 18 november 2013 om 17:16
    vind ik pretentieus.

    Juglen,
    ben je afgestudeerd orthomoleculair geneeskundige?

    Zo niet, dan vind ik dat je dat commentaar moet rectificeren.

    • Juglen Zwaan

      Ja ben afgestudeerd orthomoleculair geneeskundige.

  • Edwin

    Kijk ook uit voor multivitamines, ze zijn bijna allemaal gemaakt van GMO ingredienten.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken