web
statistics

Eet jezelf slim! Supervoeding voor je hersenen

hersenenHoe zorg je ervoor dat je hersenen goed functioneren? We kennen allemaal wel dat we mentaal onscherper zijn de dag na een feestje of weinig slaap. Je hersenen gezond houden is een kwestie van een gezonde levensstijl over een langere periode. Hoe ouder je wordt, hoe meer de levensstijl gaat tellen. De levensstijl is een combinatie van gewoontes in de voeding en de emoties.

Geef het brein wat het nodig heeft

1. De hersenen bestaan voor 60% uit vet
De cellen in de hersenen bestaan voor het grootste gedeelte uit vet, dus zorg voor een goede aanvoer van vetten. Dit zijn onder meer de vetten uit vette vis zoals haring, makreel, sardines of zalm. Kies hierbij voor wilde vis met het MSC logo. We worden bang gemaakt voor verzadigd vet, maar dit berust op een misverstand. Verzadigde vetten als roomboter en cocosolie zijn een basis voor een goede hersenwerking in balans met de andere vetten zoals omega-3/6/9. Neem liever geen omega-6 vetten omdat wij door granen en graan gevoerde dieren hier al een overschot aan hebben. Omega-6 rijke oliën zijn zonnebloemolie, sojaolie, slaolie, pindaolie en rijstolie. Beperk dit zoveel mogelijk. Kies daarvoor in de plaats voor onverhitte olijfolie. Als je extra wilt supplementeren kan krillolie en gefermenteerde levertraan een goede aanvulling zijn.

2. Vitaminen & mineralen
Wanneer de basis is gelegd met goede vetten is het belangrijk de hersenen te voorzien van de juiste vitaminen en mineralen. Met name de B vitamines zijn zeer belangrijk voor een goed geheugen en magnesium voor de prikkeloverdracht tussen de zenuwen. Wij zijn geen voorstander van supplementen omdat dit geïsoleerde stoffen zijn op synthetische basis die totaal anders werken dan de natuurlijke die vaak samenwerken in balans met andere vitamines en mineralen en daardoor veel krachtiger werken. Deze synergetische werking ontbreekt vaak bij supplementen. Supplementen kunnen het beste gebruikt worden in noodgevallen waarbij sprake is van ernstige tekorten. Het is beter om te kiezen voor biologische verse groenten en fruit voor de vitamines. Eventueel kan het goed zijn om ongeraffineerd zeezout toe te voegen aan het drinkwater waardoor het lichaam wordt gemineraliseerd.

3. Water drinken
Om een heldere geest te krijgen en te behouden is het belangrijk dat je lichaam zich goed kan ontdoen van gifstoffen. Door voldoende water te drinken kan er optimale stroming van alle lichaamsvloeistoffen plaatsvinden waardoor het lichaam zich continu kan ontdoen van gifstoffen. Het probleem van teveel water drinken is dat je de mineralen ook uitplast en daarmee het kind met het badwater weggooit. Kies daarom voor ongeraffineerd zeezout. Door dit  toe te voegen aan het drinkwater wordt het lichaam gemineraliseerd en blijft het  elektrolytengehalte in het lichaam op peil. Elektrolyten zijn van essentieel belang voor de zenuwgeleiding, ook in de hersenen.

4. Antioxidanten
Vrijeradicalen ontstaan door de verbranding van zuurstof, willen zich neutraal maken en beschadigen hierbij willekeurige cellen in het lichaam, ook in de hersenen. Antioxidanten voorkomen dit en helpen het brein jong te houden. Diverse kruiden hebben een zeer sterke antioxidantwerking, maar ook groene thee en pure chocolade. Zorg dat je deze veel binnenkrijgt, want zo verjong je echt je brein.

5. Darmen gezond, hersenen gezond
Er is de laatste jaren ontzettend veel bekend geworden over de relatie tussen de darmen en de hersenen. Enkele basisstoffen voor de neurotransmitters worden gevormd in de darmen. Daarnaast bepaalt de gezondheid van de darmen de opname van voedingsstoffen nodig voor een goede hersenwerking en bepaalt het ook welke slechte stoffen de bloedbaan binnenkomen die er niet thuis horen. Er zijn sinds kort enkele boeken in het Nederlands beschikbaar over het gezond krijgen van de darmen. Een goede aanrader zijn De darm denkt mee van Klaus-Dietrich Runow en Darmklachten van Saskia van As. In een notendop kun je de darmen gezond krijgen door het eten van zo min mogelijk suiker, granen, alcohol en melkproducten en het eten van meer vis, vezels en bladgroen.

6. Je bent wat je eet
Zorg dat je kwalitatief goed voedsel binnenkrijgt, zo onbewerkt mogelijk. Fabrieksvoedsel en additieven belasten het lichaam en de hersenen. Zo kunnen de smaakversterker E621 en zoetstof E951 (Aspartaam) de hersenen binnenkomen en daar de nodige schade aanrichten.

7. Stress en goede gewoontes
Door stress raakt het lichaam en daarmee de hersenen uit balans. Stress zorgt er bovendien voor dat het overlevingsmechanisme van het brein actief wordt en dat houdt in dat alleen de lagere en primaire hersendelen kunnen functioneren. De lagere hersengebieden zijn betrokken bij zaken die primair bijdragen tot overleven, helder nadenken hoort daar niet bij. Tot de hogere hersengebieden behoren het geheugen en beoordelingsvermogen. Zorg dus dat je zo min mogelijk stress hebt door regelmatig te sporten en voldoende (nacht)rust te nemen. Als je veel last hebt van spanningen kun je ook een assertiviteitstraining doen om te leren omgaan met jezelf en anderen.

Meer weten over gezondheid? Dan is deze audio cursus misschien iets voor jou:

Audio basiscursus goede voeding op Mp3
Audio cursus goede voeding op Mp3
Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend