Gezond afvallen in 6 stappen

gewicht-verliezen1. Eet het goede
Eet niet te weinig, maar ook niet teveel. Belangrijker is wát je eet. Kies liever voor een eiwit- en vetrijke maaltijd en minder koolhydraten. Vet stabiliseert de bloedsuikerspiegel en zorgt samen met eiwitten voor een verzadigd gevoel. Koolhydraten hebben we wel nodig, maar als de nadruk hierop ligt kunnen er schommelingen in de bloedsuiker ontstaan waardoor vreetbuien aangewakkerd worden.

2. Blijf weg van light producten
Lightproducten klinken in eerste instantie als het antwoord op dikmakers, maar niets is minder waar. Het lichaam proeft namelijk wel het zoet en stelt zich in op het verwerken ervan door middel van insuline aanmaak . Als dan vervolgens blijkt dat dit niet nodig was, ontstaat er een insuline overschot en daarmee gaat een drang naar zoet gepaard. Dit mechanisme is vergelijkbaar met het eten van een citroen:

Als ik nu lekker een citroen in tweeën snij en één helft uitknijp in mijn mond.

Bij de meesten van ons zal tijdens het lezen van bovenstaande tekst het water in de mond gaan stromen, zo is het ook met de insuline-aanmaak in het lichaam. Om deze reden dienen lightproducten vermeden te worden omdat deze het lichaam misleiden en voor overgewicht zorgen. Mocht je toch iets willen zoeten, kies dan voor gezonde suikers als: stevia, cocosbloemsuiker of honing.

3. Eet zuiver
Wanneer je veel gifstoffen binnenkrijgt, is dit een belasting voor het lichaam en de lever. Wanneer de lever het werk niet aankan, zullen de toxines tijdelijk in het vet worden opgeslagen om op een later moment te verwerken wanneer de lever er klaar voor is. Dat punt komt vaak niet wanneer er een aanvoer van toxines blijft bestaan en de aanwas van nieuw vet zal blijven ontstaan. Kies dus voor biologisch eten of voedsel dat zo veel mogelijk vrij is van additieven in de vorm van e-nummers.

4. Eet dit juist wel
Probeer extra veel groentes en vis te eten. In groentes zitten heel veel vezels en die geven een verzadigd gevoel. In vis zit veel jodium, wat de schildklier stimuleert. Een te trage schildklier vertraagt het metabolisme en maakt je dik. Daarnaast bevat vis omega-3 en vitamine D, allebei essentieel voor het lichaam en schaars in andere voedingsmiddelen.

5. Eet dit juist niet
Blijf verre van granen omdat deze de darmwand beschadigen en opname van voedingsstoffen belemmeren. 
Daarnaast is suiker uit den boze, dit rooft mineralen en voedt schimmels. Alcohol is ook een soort suiker en dient vermeden te worden. 
Melkproducten kun je ook beter laten staan. De melksuiker is slecht verteerbaar en het eiwit caseïne kan ook de darmwand beschadigen. 
Ook is het beter om bij het avondeten niet te veel op te scheppen en daarna helemaal niet meer te eten.

6. Beweeg
Beweging is ontzettend belangrijk, maar kies voor een matig tempo waarbij je jezelf niet uitmergelt. Goede manieren om te bewegen zijn: wandelen, fietsen, zwemmen, gewichtheffen. Hardlopen liever niet, dit is erg zwaar en houd je kort vol, dan daarbij is het ook nog erg slecht voor de gewrichten. Belachelijk hard sporten zal voor een sterk honger gevoel zorgen en  is dus echt af te raden.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

5 gedachten over “Gezond afvallen in 6 stappen”

  1. Hallo Juglen,

    Ik vraag me al lange tijd af hoe het kan dat Stevia en honing het lichaam dan niet misleiden, dit zijn toch anders ook zoetigheden?

    • Ben heel benieuwd naar het antwoord op de voorgaande vraag van Esther. Loop al een tijdje met die vraag rond…

  2. gebruik sinds een jaar geen zoetstof of suiker meer behalve heel af en toe honing.. had stevia gekocht maar ook dat is te zoet van smaak.. Hoe komt dat?

  3. Hoi Esther, volgens mij staat er in het stukje dat stevia ed ook invloed hebben op je insuline spiegel, maar in mindere mate dan geraffineerde suikers. Dus als je dan toch per se iets zoets wilt, kies dan voor die producten als beter alternatief. Groetjes, Mirjam.

Reacties zijn gesloten.