web
statistics

Gezond oud worden, hoe doe je dat?

Werd 122 jaar oudMensen die ouder dan 100 zijn geworden noemen we centenarians en iemand die ouder is geworden dan 110 heet een supercentenarian. Wat zijn hun geheimen om deze hoge leeftijden te bereiken en wat kunnen wij hiervan leren?

De oudste Nederlander ooit is Hendrikje van Andel-Schipper en is 115 jaar oud geworden. Haar geheim? Elke dag een haring, sinaasappelsap en ademen, zei ze zelf. Ze voegde er ook aan toe dat een advocaatje op zon- en feestdagen en blijven bewegen voor haar ook cruciaal waren om zo oud te worden.

De oudste geregistreerde mensen ter wereld tot nu toe:

Jeanne Calment V 122 jaar en 164 dagen France
Sarah Knauss V 119 jaar en 97 dagen USA
Lucy Hannah V 117 jaar en 248 dagen USA
Marie-Louise Meilleur V 117 jaar en 230 dagen Canada
María Capovilla V 116 jaar en 347 dagen Ecuador
Tane Ikai V 116 jaar en 175 dagen Japan
Elizabeth Bolden V 116 jaar en 118 dagen USA
Besse Cooper V 116 jaar en 100 dagen USA
Maggie Barnes V 115 jaar en 319 dagen USA
Jiroemon Kimura M 115 jaar en 262 dagen Japan

Zoals je ziet is de oudste persoon die ooit geleefd heeft de Française Jeanne Calment. Ze is 122 jaar geworden. Het opmerkelijke is dat deze vrouw gerookt heeft van haar 21e tot 117e levensjaar. Jeanne voegde dagelijks ruime hoeveelheden olijfolie aan haar dieet toe, at elke dag grote hoeveelheden chocola en nam dagelijks een portje. Daar bleef het niet bij, want ze was ook tot op hoge leeftijd actief.

Over het algemeen worden vrouwen iets ouder dan mannen. Mannen menstrueren niet en hebben geen goed mechanisme om overtollig ijzer af te breken waardoor het kan ‘roesten’ in het lichaam. Twee keer per jaar bloedgeven kan hier een antwoord zijn. Vrouwen worden ook beschermd door het hormoon oestrogeen dat een anti-oxidatieve werking heeft. Opvallend is dat getrouwde mannen of mannen in een relatie, ouder worden dan hun ongetrouwde seksegenoot.

Het lijkt erop dat de meeste supercentenarians zich weinig aantrekken van de schijf van vijf of de voedselpiramide, wat hun meteen beschermt tegen de kwalijke gevolgen van dit door de industrie bij elkaar gelobbyde systeem. Bestuderen we hun dagelijks maal dan valt op:

1. Calorie-restrictie
2. Rijkelijke inname van verzadigde en onverzadigde vetzuren
3. Weinig koolhydraten.

Kijken we naar Gertrude Baines uit Los angeles, die 115 is geworden, dan zien we dat ze voornamelijk leefde van bacon, gefrituurde kip en ijs. Allemaal rijk aan vet.

Edna Parker, ook 115 geworden, had ook een voorkeur voor bacon en gefrituurde kip, maar hield ook van eieren en worst.

Niet alleen eten deze supercentenarians veel vet, sommigen danken hun hoge leeftijd ook aan de beperkte calorie inname. Walter Breuning uit Montana is 114 jaar geworden en at slechts twee maaltijden per dag. Hij vond dat je verspreid over 8 uur per dag kon eten en vervolgens je lichaam de tijd moest geven om dit te verwerken. Op zijn verjaardag bestelde hij altijd zijn lievelingsmaal: lever met uien.

In de 15e eeuw is de Italiaan Luigi Cornaro 102 geworden en die leefde volgens twee simpele regels:
– Eet wat je spijsvertering goed aankan.
– Eet zo weinig mogelijk.

Als we naar de huidige lijst kijken van de oudste mensen ter wereld, dan valt op dat er ontzettend veel Amerikanen op staan. Tegelijkertijd valt ook op dat er nu geen enkele levende Amerikaan meer op de lijst staat, maar dat dit Japanners zijn. Amerika is overgeschakeld op een liefdeloze voedselvoorziening, die sterk is bewerkt en waar rijkelijk gebruik gemaakt wordt van bestrijdingsmiddelen, hormonen, chemische toevoegingen, suiker en transvetten. Van alle landen ter wereld worden de mensen in Japan het oudste, en daarbij ook nog in goede gezondheid. Kijken we naar de huidige Japanse keuken dan zien we grote verschillen met ons westerse dieet.

Het Japanse dieet bevat:

  • Rijst, is een goede bron van koolhydraten.
  • Beperkte hoeveelheid calorieën (max 80% gevulde maaginhoud).
  • Veel groente, zeer rijk aan vezels, mineralen en vitaminen.
  • Weinig vlees, maar zeer veel vis voor o.a. omega-3 en jodium.
  • Soja, verbaast me maar is kennelijk voor deze mensen gezond.
  • Shiitake, bevat immuun verhogende stoffen.
  • Zeewier zoals Kombu en Nori. Rijk aan mineralen.
  • Groene thee, bevat zeer veel antioxidanten.
  • Weinig suiker, rood vlees en melk.

Japanners eten per week gemiddeld 100 verschillende producten. Bij ons in Nederland, tel het maar na, zijn het er slechts 45.

Veel van de oudere mensen hebben nog een solide basis van traditionele voeding. De industrialisering is in de tweede helft van de vorige eeuw goed opgang gekomen. Mensen die zich voornamelijk voeden met bewerkte voeding krijgen eerder te maken met kanker of hartziekten. Weston Price heeft dit in diverse onderzoeken al waargenomen waarbij hij oervolkeren onderzocht die overstapten op een westers dieet.

Opvallend vind ik altijd dat veel dieet guru’s die de waarheid in pacht denken te hebben, zelf vaak niet zo oud worden. Zou dit komen omdat ze te extreem en te eenzijdig gaan eten?

Duidelijk is nu wel dat we allen makkelijk gezond oud kunnen worden, maar niet op bewerkte voeding. Schrap suiker en overeten en kies voor onbewerkte voeding. Tot slot raad ik je aan om eens een kijkje te nemen op deze Wikipediapagina voor de complete lijst met geverifieerde oudste mensen ter wereld.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend