In Voeding

Werd 122 jaar oudMensen die ouder dan 100 zijn geworden noemen we centenarians en iemand die ouder is geworden dan 110 heet een supercentenarian. Wat zijn hun geheimen om deze hoge leeftijden te bereiken en wat kunnen wij hiervan leren?

De oudste Nederlander ooit is Hendrikje van Andel-Schipper en is 115 jaar oud geworden. Haar geheim? Elke dag een haring, sinaasappelsap en ademen, zei ze zelf. Ze voegde er ook aan toe dat een advocaatje op zon- en feestdagen en blijven bewegen voor haar ook cruciaal waren om zo oud te worden.

De oudste geregistreerde mensen ter wereld tot nu toe:

Jeanne CalmentV122 jaar en 164 dagenFrance
Sarah KnaussV119 jaar en 97 dagenUSA
Lucy HannahV117 jaar en 248 dagenUSA
Marie-Louise MeilleurV117 jaar en 230 dagenCanada
María CapovillaV116 jaar en 347 dagenEcuador
Tane IkaiV116 jaar en 175 dagenJapan
Elizabeth BoldenV116 jaar en 118 dagenUSA
Besse CooperV116 jaar en 100 dagenUSA
Maggie BarnesV115 jaar en 319 dagenUSA
Jiroemon KimuraM115 jaar en 262 dagenJapan

Zoals je ziet is de oudste persoon die ooit geleefd heeft de Française Jeanne Calment. Ze is 122 jaar geworden. Het opmerkelijke is dat deze vrouw gerookt heeft van haar 21e tot 117e levensjaar. Jeanne voegde dagelijks ruime hoeveelheden olijfolie aan haar dieet toe, at elke dag grote hoeveelheden chocola en nam dagelijks een portje. Daar bleef het niet bij, want ze was ook tot op hoge leeftijd actief.

Over het algemeen worden vrouwen iets ouder dan mannen. Mannen menstrueren niet en hebben geen goed mechanisme om overtollig ijzer af te breken waardoor het kan ‘roesten’ in het lichaam. Twee keer per jaar bloedgeven kan hier een antwoord zijn. Vrouwen worden ook beschermd door het hormoon oestrogeen dat een anti-oxidatieve werking heeft. Opvallend is dat getrouwde mannen of mannen in een relatie, ouder worden dan hun ongetrouwde seksegenoot.

Het lijkt erop dat de meeste supercentenarians zich weinig aantrekken van de schijf van vijf of de voedselpiramide, wat hun meteen beschermt tegen de kwalijke gevolgen van dit door de industrie bij elkaar gelobbyde systeem. Bestuderen we hun dagelijks maal dan valt op:

1. Calorie-restrictie
2. Rijkelijke inname van verzadigde en onverzadigde vetzuren
3. Weinig koolhydraten.

Kijken we naar Gertrude Baines uit Los angeles, die 115 is geworden, dan zien we dat ze voornamelijk leefde van bacon, gefrituurde kip en ijs. Allemaal rijk aan vet.

Edna Parker, ook 115 geworden, had ook een voorkeur voor bacon en gefrituurde kip, maar hield ook van eieren en worst.

Niet alleen eten deze supercentenarians veel vet, sommigen danken hun hoge leeftijd ook aan de beperkte calorie inname. Walter Breuning uit Montana is 114 jaar geworden en at slechts twee maaltijden per dag. Hij vond dat je verspreid over 8 uur per dag kon eten en vervolgens je lichaam de tijd moest geven om dit te verwerken. Op zijn verjaardag bestelde hij altijd zijn lievelingsmaal: lever met uien.

In de 15e eeuw is de Italiaan Luigi Cornaro 102 geworden en die leefde volgens twee simpele regels:
– Eet wat je spijsvertering goed aankan.
– Eet zo weinig mogelijk.

Als we naar de huidige lijst kijken van de oudste mensen ter wereld, dan valt op dat er ontzettend veel Amerikanen op staan. Tegelijkertijd valt ook op dat er nu geen enkele levende Amerikaan meer op de lijst staat, maar dat dit Japanners zijn. Amerika is overgeschakeld op een liefdeloze voedselvoorziening, die sterk is bewerkt en waar rijkelijk gebruik gemaakt wordt van bestrijdingsmiddelen, hormonen, chemische toevoegingen, suiker en transvetten. Van alle landen ter wereld worden de mensen in Japan het oudste, en daarbij ook nog in goede gezondheid. Kijken we naar de huidige Japanse keuken dan zien we grote verschillen met ons westerse dieet.

Het Japanse dieet bevat:

  • Rijst, is een goede bron van koolhydraten.
  • Beperkte hoeveelheid calorieën (max 80% gevulde maaginhoud).
  • Veel groente, zeer rijk aan vezels, mineralen en vitaminen.
  • Weinig vlees, maar zeer veel vis voor o.a. omega-3 en jodium.
  • Soja, verbaast me maar is kennelijk voor deze mensen gezond.
  • Shiitake, bevat immuun verhogende stoffen.
  • Zeewier zoals Kombu en Nori. Rijk aan mineralen.
  • Groene thee, bevat zeer veel antioxidanten.
  • Weinig suiker, rood vlees en melk.

Japanners eten per week gemiddeld 100 verschillende producten. Bij ons in Nederland, tel het maar na, zijn het er slechts 45.

Veel van de oudere mensen hebben nog een solide basis van traditionele voeding. De industrialisering is in de tweede helft van de vorige eeuw goed opgang gekomen. Mensen die zich voornamelijk voeden met bewerkte voeding krijgen eerder te maken met kanker of hartziekten. Weston Price heeft dit in diverse onderzoeken al waargenomen waarbij hij oervolkeren onderzocht die overstapten op een westers dieet.

Opvallend vind ik altijd dat veel dieet guru’s die de waarheid in pacht denken te hebben, zelf vaak niet zo oud worden. Zou dit komen omdat ze te extreem en te eenzijdig gaan eten?

Duidelijk is nu wel dat we allen makkelijk gezond oud kunnen worden, maar niet op bewerkte voeding. Schrap suiker en overeten en kies voor onbewerkte voeding. Tot slot raad ik je aan om eens een kijkje te nemen op deze Wikipediapagina voor de complete lijst met geverifieerde oudste mensen ter wereld.

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 6 comments
  • Thomas

    leuke artikel om te lezen hoe deze oude mensen hebben geleefd.
    Maar chocolade bijv. kan voor de ene mens goed zijn en voor de ander weer niet.
    Dus heel veel kan je er ook niet mee.

  • Aad

    Leuk artikel, de oudsten onder ons zijn in ieder geval mensen die met mate eten en niet bang zijn voor de goeie vetten. Heel veel mensen zijn bang voor vet omdat men geleerd word dat vetten slecht zijn voor het cholesterol.
    Wat betreft het eten van soja door Japanners, het eten van Soja is gezond als de soja gefermenteerd is, en niet de Soja zoals wij die kennen. In de vorm van kunstvlees en kunstmelk.
    De Japanners eten soja alleen maar in gefermenteerde vorm, zoals miso, natto en sojasaus.
    Allemaal producten waarbij de soja is ge-ent met bacteriën en daardoor de soja word gefermenteerd.
    Er is geen Japanner die soja eet zoals wij dat doen, de ongezonde vorm.

  • Willem

    Dank voor het artikel. Heb je ook bewijsvoering voor stelling:
    Opvallend vind ik altijd dat veel dieet guru’s die de waarheid in pacht denken te hebben, zelf vaak niet zo oud worden. Zou dit komen omdat ze te extreem en te eenzijdig gaan eten?

    • jan

      je genen en geest bepalen of je zo oud kan en wilt worden, voeding is naar mijn idee de brandstof tank je te lang verkeerd dan beschadig je naar mijn idee de genen dit proces geeft ongemak en ongemak resulteert in negatieve gedachten en gevoelens wat je hersenen op den duur beperkt.

      me vader zei altijd je moet m droog weghangen jung anders gaat ie stinken!

  • Oudensterk.nl

    Ontzettend leuk artikel om te lezen. Naast eetgewoonten is in beweging blijven ontzettend belangrijk. Naar mijn mening kiezen te weinig senioren voor krachttraining. Dit kan – mits veilig uitgevoerd – voor enorm veel resultaat zorgen. Heb er op mijn website het een en ander over geschreven.

  • sjoerd

    Leuk artikel, maar inderdaad verbazend dat de japanners de soya kunnen hebben. Of toch niet? dit komt doordat in japan voornamelijk gefermenteerde soya wordt gegeten. Hierin zijn nagenoeg geen Xeno oestrogenen te vinden en ook andere stoffen die een negatieve invloed op onze gezonheid hebben zijn omgezet. Dus het is niet dezelfde soya als die hier gegeten wordt :)

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken