Gezonde darmen: weg met darmklachten als buikpijn en obstipatie

Wist je dat gezonde darmen de basis vormen voor je gezondheid? Als je darmen niet gezond zijn, dan is je lichaam uit balans en kun je klachten krijgen. Hoe kun je ervoor zorgen dat je darmen weer gezond worden?

Epidemisch probleem
Een groot percentage van de Nederlanders heeft darmklachten, deze klachten zijn heel divers: een opgezette buik, winderigheid, diarree, obstipatie, darmkrampen en noem maar op. Er zijn mensen die het toilet 4 keer per dag opzoeken voor een grote boodschap, er zijn er ook die dit slechts eenmaal per week doen. Vooral het laatste is zeer schadelijk omdat de toxines die vrijkomen bij de vertering opgenomen kunnen worden in de bloedstroom.

Vaak wanneer er vage klachten zijn en krampen dan kan de huisarts de diagnose PDS, het prikkelbare darmsyndroom, stellen. De natuurlijke manier van samentrekken (peristaltiek) van de darm is dan verstoord.

Humeur
In de darmen worden door de darmflora tal van goede stofjes voor het lichaam geproduceerd. Enkele van deze stofjes zijn gezonde vetzuren of neurotransmitters zoals serotonine. Serotonine is een feel-good neurotransmitter en dus kan de oorzaak van een depressie onder meer gevonden worden in de gesteldheid van de darmen.

Oplossingen
Eet minder zetmeel
We eten in het westen te veel zetmeel in de vorm van brood, pasta, rijst en aardappelen.
Zetmeel is in feite gewoon suiker en een teveel hiervan verstoort de balans van de darmbacteriën zoals we bijvoorbeeld zien bij een candida infectie.

Eet meer groenten
De vroegere mens had bladgroen en groentes ruim voorhanden. Voor de darmen is een dieet bestaande uit 80% plantaardige voeding, het gezondst. Kook de groente beetgaar, want de vezels gaan kapot bij extreme verhitting. Sommige vezels zijn een essentiële suiker en daarmee een ideale voedingsbodem voor de darmflora.

Prebiotica en Probiotica
De darmbacteriën, oftewel darmflora, zijn voornamelijk anaeroob en kunnen dus niet functioneren in de aanwezigheid van zuurstof. Dit betekent dat de klassieke probiotica die aeroob is niet veel voor ons kan doen. Beter is het om natuurlijke pre- en probiotica te eten zoals rauwe plantaardige voedingsmiddelen. Dure Yakult of Actimel, die rijk zijn aan suiker, zijn niet nodig! Kies liever voor zure en gefermenteerde rauwemelkse producten zoals karnemelk, yoghurt of kefir. Zuurkool is ook gefermenteerd en dus rijk aan gunstige bacteriën voor de darmen.

Pas op met suiker
Suiker is er in zeer veel vormen: “gezonde” vruchtendrankjes, frisdrank, koekjes, brood, fruit, honing. Net als bij zetmeel zal een teveel aan suiker de darmculturen uit balans brengen. Verstandig is dus om de suiker zoveel mogelijk weg te laten in je dieet. Alcohol is ook een gemene verborgen suiker en dient altijd vermeden te worden als je je darmen gezond wilt krijgen.

Pas op met zuivel
In melk is er een vrij hoog percentage lactose (melksuiker) aanwezig. Dit is voor veel mensen erg lastig te verteren. In zure melkproducten is de hoeveelheid lactose een stuk lager omdat deze is omgezet door de bacteriën tijdens het fermentatieproces. De lactose is nog niet het enige, er is in veel melkproducten en met name kaas en kwark een aanzienlijke hoeveelheid caseïne aanwezig. Caseïne is een eiwit dat moeilijk is te verteren en een lekkende darm kan opleveren.

Granen en zaden
De natuur beschermt graag haar kinderen. Zaden en granen horen helemaal niet verteerd te worden door de mens, hiervoor zit er een speciaal schilletje omheen waardoor bij het nuttigen het gewas weer onverteerd het lichaam verlaat om daar op de plek van lozing weer een nieuwe plant te doen laten groeien, voorzien van meststof. Het schilletje bevat onverteerbare vezels die de darmwand kunnen beschadigen en nog fytinezuur om het ontkiemen tegen te gaan. Granen bevatten ook gluten die de darmen kunnen beschadigen. Veel mensen hebben geen glutenallergie, maar wel een glutenintolerantie. Mensen met een glutenintolerantie doen er verstandig aan om de gluten geheel te vermijden in hun voeding, maar incidentele inname is geen probleem voor deze groep. Gluten zijn niet alleen het probleem, ook schimmels kunnen mycotoxines vormen en het darmmilieu aantasten. Ook lectinen uit granen, peulvruchten, sojaproducten en pinda’s kunnen het milieu van de darm schaden.

Drink water met keltisch zeezout
De basisbehoeften van de darmen zijn water en zout. Kies dus voor goede kwaliteit drinkwater en voeg hier het beste zout aan toe in de vorm van een “sole”. Het dagelijks drinken van een sole zal je darmen helpen met helen.

Beweeg voldoende
De darmen varen wel bij lichaamsbeweging waardoor de doorbloeding en peristaltiek optimaal hun werk kunnen doen. Na de maaltijd kan een kleine wandeling de spijsvertering goed op gang doen laten komen.

Kauw je eten goed
Het spijsverteringsproces begint al bij het kauwen, doe dit goed en help je lichaam een handje zodat het al fijngemalen je maag binnenkomt, voorzien van speeksel. Speeksel is rijk aan amylase dat helpt bij het afbreken van alle suikers. Probeer ook met aandacht te eten, zonder lezen, TV of computer. Je geeft je lichaam een beter signaal dat er eten aankomt wanneer je dit met volle aandacht doet, waardoor alle spijsverteringssappen makkelijker vrijkomen.

Ontstress
Er is een sterke link tussen onze hersenen en de darmen. Wanneer we gestresst zijn kan dit direct invloed uitoefenen op de spijsvertering waardoor deze kan stagneren. Daarom is het erg belangrijk om zoveel mogelijk ontspannen door het leven te gaan: doe dingen die je leuk vindt en waarbij je de tijd vergeet, ga op tijd naar bed, lees een goed boek of kijk leuke een film.

Ontgiften
Je darmen kunnen vol zitten met tal van toxines, daarom raad ik je aan om dit artikel te lezen over het ontgiften van je lichaam.

Antibiotica
Het doel van antibiotica is om bacteriën het loodje te laten leggen. Zeker wanneer er gebruik gemaakt wordt van breed spectrum antibiotica dan kunnen ook de goede darmbacteriën verdwijnen en voor problemen zorgen. Volg in geval van antibiotica het bovenstaande protocol zorgvuldig op!

Eerste hulp bij obstipatie
Wanneer je vaak last hebt van obstipatie dan kun je ook een tijdelijke noodoplossing gebruiken, maar werk ondertussen wel aan de verbetering van je gezonde darmen.

  • Neem magnesiumoxide
  • Neem bitterzout
  • Drink voldoende
  • Eet rauwe groenten

 

De lekkende darm

Deze aandoening wordt steeds bekender de laatste tijd. Gelukkig maar, want de klachten liegen er niet om: onder meer eczeem, lage weerstand en wollig denken. In de meeste gevallen treedt er een duidelijke verbetering op na het weglaten van brood (gluten) en melkproducten (caseïne). Ter ondersteuning van de darmopbouw is het supplement L-glutamine sterk aan te raden.

Zelfs autisme en ADHD worden steeds vaker gelinkt aan voeding en de conditie van de darmen. Het is zeker de moeite waard om je darmen gezond te krijgen, het geeft je meer helderheid en energie.

Op darmklachten.nl kun je op particuliere basis onderzoeken aanvragen. Ik heb hier zelf wel goede ervaringen mee. Je kunt een algemene check doen of een speciaal onderzoek naar parasieten. Parasieten kunnen ook een grote bron van problemen geven. Veel mensen zijn onbewust hiermee besmet.

Mocht je er zelf niet uitkomen dan raad ik je aan om een consult aan te vragen bij Saskia van As, darmexpert en schrijfster van het boek Darmklachten.

Boek(en) voor meer info:

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

18 gedachten over “Gezonde darmen: weg met darmklachten als buikpijn en obstipatie”

  1. Hoi Juglen,

    Wat is het verschil tussen een sole maken van keltisch zout en himalaya zout?

    Dacht dat in himalaya zout ook 84 mineralen zaten die opgenomen worden door het lichaam.

    Groeten,
    Freddy

    • NatriumChloride in keltisch zeezout is ongeveer 90%, de rest mineralen. In Himalayazout is het percentage NaCl een stuk hoger, maar bevat ook 84 mineralen.

  2. Hallo Juglen,

    Jaren geleden is bij mij PDS geconstateerd maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit echt serieuze klachten hiervan heb gehad. Echter, vorig jaar augustus heb ik een buikoperatie gehad en helaas zijn mijn darmen hierdoor zo van slag geraakt dat ik in mijn dagelijkse leven belemmerd wordt vanwege een opgeblazen pijnlijke buik en een moeilijke stoelgang. Iemand heeft mij hiervoor Aloe Vera aangeraden. Wat zou je mij hierover kunnen vertellen? En kunnen van slag geraakte darmen ervoor zorgen dat het uiterlijk er vreselijk uitziet? Een paar maanden geleden had ik een enorm ingezakt gezicht en opgezwollen ogen. Ik zag er werkelijk niet uit. Gelukkig gaat het nu stukken beter met mijn gezicht, alleen nu mijn darmen nog!

    Alvast mijn hartelijke dank voor je reactie!

    Met vriendelijke groet,

    Michelle

    • Hoi Michelle, dank voor je vraag. Aloë vera hoor ik steeds vaker en is zo langzamerhand overal goed voor. Ik geloof er persoonlijk niet zo in dat het je in dit geval van je klachten af zal helpen, al is aloë vera een voedzaam product. De gezondheid van je darmen kan zeker via je uiterlijk te zien zijn. Het is lastig om op afstand de diagnose te stellen, er kan namelijk ontzettend veel spelen. Ik raad je aan om een afspraak met Saskia te maken op http://www.praktijkvanas.nl. Ze kan helemaal doornemen wat de klachten zijn, wat je voedingspatroon is en je ontlasting laten onderzoeken. Uit de ontlastigsanalyse kan dan naar voren komen wat er zou kunnen spelen: toxines, slechte eiwit/vet/koolhydraatvertering, ontstekingen, glutenallergie en noem maar op. Heel veel succes op je zoektocht!

  3. Hallo Juglen,

    Ik gebruik sinds kort sole van keltisch zeezout. Ik voel me echt fitter, maar ik heb supertrage darmen.
    En nu zit ik helemaal verstopt. Is dat normaal? Of gaat dat over? Ik hoor graag j reactie.

  4. hallo juglen,

    onze zoon (6 jaar) is getest, geen lactose of gluten allergie/intolerantie zegt men. Er zouden 2 parasieten in zijn darmen zitten die er horen te zitten. Toch klaagt hij soms over buikpijn en de afgelopen dagen is hij windjes aan het laten, nou is dat niet zo erg maar de lucht…. die is wat minder, vandaar dat ik me af vraag kan er wat mis zijn met zijn darmen en hoe kunnen we bij kinderen de darmflora op peil houden?

    gr natasja

  5. Jullie kunnen beter volgens de natuur eten en veel bewegen(elke dag op z’n minst 30-min.lopen of sporten)
    En zo min mogelijk vlees ETEN , daar is ons darmgestel niet op ingesteld nl lang stelsel vergeleken bij roofdieren(bv.kat)
    DAARNAAST VEZELRIJK, EN PADDESTOELEN EN BONEN-SOORTEN

    • Magnesiumoxide is geen vergif, maar wel een doeltreffend laxeermiddel… Citraat is prima. Je zou ook eens kunnen kijken naar MagnesiumAscorbaat, magnesium en vitamine C in één!

  6. Zelf nu met opti fibre en duspatal oliebollen aan het eten. Verder glutenvrij. Mijn slijmvliezen drogen uit. Daardoor wordt mn darm spastisch. Geen brood is zo fijn. Wollig denken is met gluten zo erg dat ik zelfs niet eet en auto rijdt. Maar een nog grotere winst was bij mn zoon met autisme. Die gevoelig is voor melk. Maar nu extra mineralen krijgt. En himalaya zout. En het hier gewoon beter op doet dan anti psychotica. We kunnen onszelf echt veel fitter en gezonder krijgen.

  7. Dag Juglen, heb jij enig idee hoe lang het duurt voor mijn darmen weer normaal werken na het stoppen met roken? Mijn mijn darmen zitten goed verstopt. Ik heb van alles geprobeerd op het gebied van voeding, kun jij mij nog iets anders adviseren?
    Met groet Anna

  8. Hallo Juglen,

    Zijn geitenmelk en geitenkaas goed voor de darmen? Er zit wel lactose in maar mensen die overgevoelig zijn voor melk, schijnen geitenmelk wel goed te kunnen verdragen.

    Een paar weken terug is bij mij de diagnose diabetes type 1 vastgesteld, en ik vermoed dat dit te maken heeft met een overgevoeligheid voor gluten en/of koemelk. Ik wil daarom graag weten met welk voedsel ik mijn darmen weer kan helen.

    Groetjes, Marije

    • Gluten is meestal een groter probleem dan melkproducten. Als de darmen weer heel zijn kunnen de meeste mensen incidenteel zeker wat melkproducten aan. Ik raad koemelk wel af, liever geit. Bij mij valt schapenkaas niet goed, terwijl geitenkaas wel goed valt. Bij jou kan die anders zijn, het verschilt toch van persoon tot persoon…

      • Bedankt Juglen voor je antwoord.

        Ik heb inmiddels veel gelezen over gluten en de schade die hierdoor in de darmen kan worden aangericht. Tarwe is weinig voedzaam en schijnt ook nog eens verslavend te werken door bepaalde eiwitten. Verder schijnt het bij te dragen aan de doorlaatbaarheid van de darmwand. Daar word je niet vrolijk van.. Geen gluten meer voor mij.

        Koemelk en kwark neem ik niet meer. In plaats daarvan amandelmelk, biogarde yoghurt en af en toe geitenkaas. Ik lees vaak dat ‘rauwe’ melkproducten het beste zijn. Maar als je in de winkel op het etiket kijkt, heeft er vaak toch een of andere bewerking plaatsgevonden. Ik heb feta gekocht van schapen- en geitenmelk, waarvan de geitenmelk gepasteuriseerd. Kan ik dit dan misschien toch weer beter laten staan?

        Moeilijk hoor, verstandig eten betekent vooral goed zoeken/onderzoeken! Maar door mijn dieet ben ik op dit moment helemaal van de insuline af, dat is het zeker waard.

        Groetjes

  9. ik wil groenten gaan fermenteren met probiotica. Dat deed ik al eens eerder, maar vond de smaak nogal flauw en saai. Kan ik er zout bij doen? of tamari? Of gaat dat de werking van de probiotica tegen?

  10. Alleen die zuurkool… helemaal niet zo goed voor je darmen. Door het fermenteren ontstaan biogene aminen, stoffen als histamine en tyramine. Vraagt veel van je darmenzymen om die onschadelijk te maken. Die darmcapaciteit ontbreekt er bij veel mensen aan. Deze stoffen kunnen je vegetatieve zenuwstelsel behoorlijk ontregelen en zo allerlei lichaamsfuncties beïnvloeden. tyramine bijvoorbeeld, zoals in zuurkool, vernauwt de bloedvaten licht en laat de bloeddruk iets verhogen.
    Beter zijn melkzure producten al biogarde, die niet gefermenteerd zijn.

  11. Dus begrijp ik het goed dat veel rauwe melk ook een lekkende darm kan opleveren ivm de caseïne? Dus, veel rauwe melk is eigenlijk helemaal niet zo goed?

Reacties zijn gesloten.