Gezonde suikers: echt zo ongezond? Een reactie op Tros Radar.

SuikerGisteren rond negen uur bereikten mij al vele mailtjes van verontruste mensen. Deze ochtend puilde mijn mailbox helemaal uit. Tros Radar heeft in de uitzending van afgelopen maandag aandacht besteed aan de alternatieven voor suiker. De vraag was of ik met een reactie wilde komen. Omdat het schrijven van één blog minder werk is dan alle mailtjes beantwoorden, doe ik het dit keer even op deze manier.

Voordat we van start gaan raad ik je aan hier de uitzending terug te zien:

Radar wil graag een schokkende waarheid onthullen. Welk onderwerp leent zich daar goed voor? Suiker! De experts die ingezet worden als ruggensteun zijn Aart Jan van der Lelij (Erasmus) en Martijn Katan (VU). Martijn Katan zien we tegenwoordig bijna wekelijks op de buis. Deze experts hebben in het verleden al eerder de media bereikt met hun standpunten over suiker en zoetstoffen. Het was dus bekend hoe ze erover dachten. Een gekleurde mening dus. Overigens heb ik zelf ook een gekleurde mening. Het gaat erom dat je je eigen waarheid vormt, zonder te veel te leunen op experts. Experts hebben het net zo vaak mis als leken.

In eerste instantie ben ik het met deze experts eens. We zouden eigenlijk helemaal moeten stoppen met suiker. De zoete smaak van suiker afleren is slechts een kwestie van wennen. In een paar weken is het gepiept. Bewerkte en geraffineerde producten bevatten belachelijk veel suiker. Onze smaak is helemaal ingesteld op veel suiker. Soepen, brood en nog veel meer ‘gezonde’ producten, bevatten ongemerkt gewoon een fikse hoeveelheid suiker. Elke vorm van geraffineerde suiker is mijns inziens niet goed. Dus ook palmsuiker, oerzoet, agave siroop en honing.

Suikers zijn niet slecht. We hebben ze nodig. Zonder suiker zijn we binnen enkele seconden dood. Onze hersenen moeten constant de beschikking hebben over minimaal 5 gram suiker in ons bloed, anders kunnen ze niet goed functioneren.

Waar gaan deze experts de mist in?
Aart Jan van der Lelij en Martijn Katan noemen alle suikers hetzelfde. Witte suiker, kristalsuiker, palmsuiker, honing. Ze zijn volgens hun allemaal 100% sucrose: een 50/50 mengsel van glucose en fructose. Wat zij hiermee doen is mensen weghouden bij gezondere suikers zoals palmsuiker en honing, en gewoon weer verwijzen naar de witte kristalsuiker. Lijkt me niet wenselijk.

palmsuiker
Natuurlijke suikers zijn vergezeld van vitamines en mineralen. Hiermee minder schadelijk dan witte kristalsuiker.

Zijn er dan echt gezondere suikers?
Nogmaals: suiker eet je nooit voor je gezondheid, maar als je toch suiker neemt, kun je maar beter kiezen voor gezondere varianten. Het verbranden van suiker kost je lichaam nogal wat mineralen. Vooral magnesium lijdt onder de verbranding van suiker. Suiker wordt onder andere in de mitochondriën (de energie centrales) in ons lichaam verbrand via de zogenaamde Citroenzuur cyclus, soms ook wel de krebscyclus genoemd. Glucose wordt kort door de bocht omgezet in ATP. ATP is voor ons lichaam een manier om energie op te slaan en later weer beschikbaar te maken. Bij het omzetten van ATP zijn heel veel vitamines en mineralen nodig. Vooral de B-vitamines en het mineraal magnesium.

citroenzuur-cyclus
De citroenzuurcyclus & benodigde B-vitamines.

 

Krebs-cycle
De citroenzuurcyclus: ook vitamine C & magnesium zijn belangrijk.

Als je geraffineerde suiker eet, zonder de vitamines en mineralen die het nodig heeft om te verbranden, haalt je lichaam dit uit je reserves. Een mineralenreserve is bijvoorbeeld het skelet. Je lichaam kan aan je botten mineralen onttrekken, met zwakkere botten tot gevolg (en misschien wel gaatjes). Zo kan suiker van binnenuit voor gaatjes zorgen. Natuurlijke suikers zoals palmsuiker en kokosbloesemsuiker hebben behoorlijk wat mineralen in zich, doordat het ingekookt sap is. Deze suikers zijn dus deels geraffineerd en daarmee minder slecht dan witte kristalsuiker. Gezond zijn ze niet.

Dan wil ik eraan toevoegen dat de meeste suikers met een lage GI (glycemische index), vaak vooral uit fructose bestaan. Ons lichaam kan niks met fructose. Fructose moet eerst worden omgezet naar glucose, via de lever. Dit belast de lever en kan je lever verzwakken, met leververvetting als gevolg. Agave is erg rijk aan fructose en zou ik daarom niet aanraden. De industrie maakt in geraffineerde producten meestal gebruik van HFCS, oftewel High Fructose Corn Syrup. HFCS bevat zeer veel fructose en is extreem belastend voor de lever. Daar stappen Radar en de experts overheen, terwijl hier een groter probleem ligt dan suiker in het algemeen. Fructose smaakt zoeter dan glucose en is daarom geliefd bij fabrikanten. HFCS wordt van (vaak genetisch gemanipuleerde) maïs gemaakt en is dus lekker goedkoop.

Stevia zou ook volksverlakkerij zijn. Dat klopt, de witte stevia in de winkel is geraffineerd en bestaat voor 3% uit witte stevia en 97% uit de suiker maltodextrine. Daarom raad ik altijd de groene stevia aan. Die smaakt milder en bevat wel nog alle vitamines, mineralen en chlorofyl.

De experts sluiten af met dat aspartaam 100% veilig zou zijn. Ik wil ze dan graag wijzen op de site GreenMed.com. Deze site heeft zeer veel onderzoeken verzameld, waar aspartaam in verband wordt gebracht met kanker, tumoren, insuline intolerantie, hyperglykemie, neuronale schade en nog veel meer. Ik blijf liever weg bij synthetische zoetstoffen en kies voor puur natuur zoals palmsuiker of honing.

Het allerbeste is om suiker in de hele bron te eten: dus gewoon als fruit of groenten.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

56 gedachten over “Gezonde suikers: echt zo ongezond? Een reactie op Tros Radar.”

  1. Goed helder stukje Juglen! De twee geleerden hadden een ding goed we moeten veeeel minder suiker gebruiken!

  2. Amen.
    Ook ik werd deze morgen overspoeld met verontruste reacties en velen snapten inderdaad ook de soms rare uitspraken niet van de twee sprekende heren in het item. Hopelijk wordt het geen omgekeerde wereld. Goed stuk Juglen.

    • Zoals ik al schreef gebruik ik zelf palmsuiker en honing. Kokosbloesemsuiker, groene stevia of lucuma zijn ook prima alternatieven.

  3. Mensen WAKE UP!!!, wie gelooft er nou echt nog een ding van wat radar roept!!!
    Duidelijk stukje,bedankt.
    Ga m delen op facebook.

  4. Jammer dat je alleen groene Stevia adviseert. Dat er naast de supermarkt Stevia vol met Maltodextrine ook nog andere Stevia is, wordt helaas niet weergegeven op Radar.
    Ik vond de uitzending (weer) een lobby voor aspartaam.
    De industrie is machtig.

  5. …..”Het allerbeste is om suiker in de hele bron te eten: dus gewoon als fruit of groenten.” maar dan zit je toch ook weer met fructose? niet.

      • Dus eigenlijk zeg je dat fructose niet slecht is maar een teveel aan fructose? En dat bijvoorbeeld leververvetting alleen plaatsvind bij een te veel aan fructose?

        • Leververvetting kan ook optreden in andere situaties, bijvoorbeeld excessief alcoholgebruik…

      • Het tast volgens mij niet je tandvlees aan, maar wel je tandglazuur! ;-)
        M.vr.gr. Tjitske

        • De bacterien in je mond scheiden zuren uit als je alle soorten voedsel in je mond krijgt, niet alleen bij suikers. Tandbederf komt van binnen uit. Je tanden “zweten” van binnen uit door je glazuur heen een beschermende laag om je tanden.
          Als je veeeel suikers eet, stopt of vertraagd dit zweten en de beschermende laag wordt minder.
          Waarschijnlijk komt dit door de mineralen die uit je botten worden onttrokken zoals Juglen beschreef, maar dat weet ik niet zeker. Je tanden bestaan van binnen ook uit tandbeen.

  6. hoe “gezond” of niet-gezond is (biologische dan wel te verstaan) rietsuiker eigenlijk?

  7. Ik doe iedere dag een schepje verse honing van de imker in mijn thee, super gezond en erg lekker. Ook de koffie zonder suiker is in een paar dagen gewend. Iedereen kan het!

  8. Is het ook niet zo dat wanneer je iets eet of drinkt zonder suikers maar met veel zoetstoffen dit ook funnest is voor je bloedsuikerspiegel, aangezien je lichaam na het proeven van het zoete eten of drinken meer insuline gaat aanmaken als voorzorg op alle suikers die dan niet komt… en dat je vervolgens dus of heel naar wordt of alsnog meer gaat eten en die suikers alsnog binnen krijgt? Ik houd me zelf er altijd aan dat je beter een klein beetje kan eten/drinken met (het liefst natuurlijke) suikers dan een heleboel met zoetstoffen als aspartaam…

  9. Van fruit moet je echt wel enorme hoeveelheden eten wil je daar schade van ondervinden. Julia Kang eet met gemak 4 kilo fruit per dag weg. Het is idd goed om fruit, als het even kan, met schil (zoals appels, peren)op te eten.

    • Bepaalde mensen hebben ook een probleem met fructose. Spreek uit ondervinding. Mijn dochter moest suiker weren waardoor we naar fruit en gedroogd fruit overgestapt zijn. Dit met alle gevolgen van dien…Vanaf nu voor haar nog slechts 1 stuk per dag en zoals Juglen zegt, beetje gezond verstand gebruiken en luisteren naar je lichaam! Wij gebruiken nu met mate de kokosbloesemsuiker en bevalt ons zeer goed als alternatief.

  10. Hehe, eindelijk heldere uitleg en betrouwbare informatie! Helaas geloven veel mensen de massamedia :(

  11. Goed stuk! Zo min mogelijk suiker gebruiken en als je dan een vorm van zoet gebruikt neem dan een gezonde. Al blijf ik er bij dat men zo min mogelijk suiker of zoetstof zou moeten gebruiken. Ik neem zelf meestal (biologische) honing of kokosbloesemsuiker. Dat fabrikanten vooral goedkope en slechte zoetstoffen gebruiken in producten die eigenlijk helemaal geen suiker behoeven is natuurlijk allang bekend, gewoon links laten liggen in de winkel. En over Aspartaam hoeven we het al helemaal niet te hebben. Ik kan me goed vinden in deze blog! Thanks Juglen!

  12. Honing bestaat toch ook uit 40% fructose? Ik vind je blog verwarrend. Aan de ene kant stel je dat het lichaam suiker nodig heeft anders ga je dood en aan de andere kant stel je dat je suiker nooit eet voor je gezondheid. Helemaal stoppen met suiker is onmogelijk en ongezond, het gaat erom dat je stopt met het eten van bewerkte en fabrieksmatig geproduceerde producten die veel zoetstoffen en gerafineerde suikers bevatten. Dit laatste vind ik wel duidelijk in je blog overigens!
    Wat ik nog meer verwarrend vind is dat je zegt dat fructose niet goed is. Ik neem aan dat je toegevoegde fructose bedoeld want in honing, groente en fruit zit ook fructose. De fructose in fruit is absoluut niet schadelijk en bovendien bevat fruit maar hele lage hoeveelheden van pure fructose.

  13. hi, voor een kindje met diabetes 1 zoek ik een alternatief voor light dranken of met witte stevia gezoete limonade. wie biedt? geen thee of water….dat drinkt ze de hele dag al….

  14. Dank je voor de heldere uitleg. Hier was ik echt aan toe na de verwarring die de heren weer veroorzaakten en ik bij m’n gezin weer opnieuw kan beginnen:)

  15. Deze uitleg is duidelijk en helder. Ik heb de uitzending van RADAR ook gezien en was verbaasd.
    Wederom Hr. Katan, WAAROM??
    Radar wordt tegenwoordig steeds meer gekleurd en ik denk dat je deze uiteenzetting best naar de redactie van RADAR kunt sturen, want áls ze dit lezen, krijgen ze ook informatie met een heel andere invalshoek.

  16. en nu worden dingen aan gevallen en wat hoor je die gemaakte zoet stoffen ja dat is echt lekker gezond voor je man gggrrr net of dat gezond is
    zal je google wat die gemaakte zoet stoffen zijn schik je gewoon weg we worden al zo voor gelogen over wat in ons eten e drinken zit
    wat gemaakt wort in de fabriek

  17. Hoi Jurjen,

    Ik heb je stuk gedeeld maar krijg reactie op het feit dat je zegt om beter helemaal geen suiker te nemen en in hetzelfde verhaal zegt dat je doodgaat zonder suiker. Dus dat spreekt elkaar wel tegen, je zal het anders bedoelen maar het staat er dan een beetje onhandig.
    Verder prijs ik je werk bijzonder.

    MVG, -V-

    • Mensen geven graag kritiek en pakken delen uit het verhaal en rukken het hiermee uit zijn verband. In het artikel staat duidelijk dat het beter is om geen suiker te nemen, maar deze uit groenten en fruit te halen. Het is altijd een kwestie van balans. Ook kun je uit het artikel halen dat geraffineerde suiker slecht is, en volledige natuurlijke suiker gunstiger.

  18. Och wat doen we moeilijk allemaal. Gewoon gevarieerd eten, elke dag wat anders! Met veel groente en fruit (wel biologisch en waar mogelijk locaal) als basis, daarbij denk ik dat het heel gezond is alles af te wisselen, dus ja ik eet ook af en toe brood, aardappels, rijst, pasta, smaakmakers als honing, keltisch zeezout en allerlei heerlijke kruiden maar zeg echt geen nee tegen een lekker gebakje als ik op een feestje ben! Stres om alles wat we niet mogen eten is ook slecht! Gebruik gewoon je gezond verstand en veroordeel anderen niet als zij het iets anders doen, waarom zo moeilijk als het gaat om hoe iets opgeschreven is in bovenstaand stukje. We weten allemaal dat OVERMATIG suiker slecht is, gewoon niet overal aan toevoegen, maar met mate, zoals alles.. Hou het simpel en wissel af! Volgens mij probeert Juglen dat ook duidelijk te maken in bijna al zijn artikeltjes, als je maar varieert!! Dank je wel voor je duidelijke uitleg altijd Juglen!

  19. Beste Juglen, Bedankt voor het belichten van ‘de andere kant’, zodat er tegengas wordt gegeven aan eenzijdige berichtgeving over suiker. Je verhaal is duidelijk: gebruik zoete producten spaarzaam en tezamen met de benodigde vitamines en mineralen. Bij de niet of minder geraffineerde alternatieve producten worden deze meegeleverd, gewoon omdat de natuur ze er al heeft ingestopt en de industrie ze er niet heeft uitgehaald.

  20. Hallo Juglen. Ik ben al een een kleine tijd een trouwe lezer. Ik heb een vraagje. Wordt het niet tijd dat jijzelf eens op tv komt. Beter dan die zogenaamde professor’s. De meeste mensen komen namelijk niet op lezingen. Onderwerpen zoals suiker en zout zijn toch echt wel belangrijk. Groetjes en ga zo door. Leo.

  21. Het zou fijn zijn als ook de mensen die een genuanceerder oordeel hebben over gezonde voeding en dit goed en duidelijk kunnen verwoorden, de media ook konden bereiken. Waarom zien we aldoor alleen maar de mensen die het zouden moeten weten maar er voor lijken te kiezen de waarheid te verhullen? Welke actie moet er ondernomen worden om te bereiken dat de juiste informatie over het voetlicht komt, ook in de media. Als dat zou lukken komen we verder.

  22. Met open mond had ik zitten luisteren naar de uitzending van “Tros Radar” met daarin iemand van het RIVM om te vertellen dat aspartaan wel goed was!!
    daar snap ik nu niks van… al jaren bekend hoe slecht dat is, zelf Mevr. Hertsenberg die toch ook met gezondheid bezig is -boeken schrijft-? had geen commentaar!
    en Stevia en zoet makers waren net zo slecht als gewone suikers! wat een misleiding voor de consument.
    Is daar verder nog geen reactie op gekomen, ik bedoel via de media?
    met gezonde groeten .

  23. Vraagje: in het begin van het artikel stel je dat honing een geraffineerde suiker is en beter gemeden kan worden, maar aan het einde zeg je weer dat je juist wel graag honing gebruikt. Is dat een foutje of bedoel je het anders? (Overigens begrijp ik dat je alle suikers met mate moet gebruiken, maar ik ben zelf nogal fan van honing, en hoop dat ik dit niet ook onder de noemer ‘ongezond’ moet gaan scharen.)

  24. Bedankt voor je mooie blogs Juglen. Deze deel ik naar een vriendin die gisteren ook in de zaal zat. Een boeiende lezing en eyeopener voor haar. Bedankt ook voor je stem op mij gisteren. Er is ging iets mis met de volgorde namen op de stembriefjes, maar jouw vertrouwen en die van Art (toch profesionals) en de positieve feed-back van anderen geven mij het gevoel dat ik op de goede weg ben. groetjes Linda

  25. Ik gebruik zoveel mogelijk de blaadjes van het steviaplantje op mijn vensterbank. Het heeft geen caloriën en doet niets vreemds met je bloedsuikerspiegel. (volgens de site van Kassa)

    Het plantje heb ik op een boerenmarkt gekocht en het is van PUUR.(http://www.puur-aroma.com/

  26. “In eerste instantie ben ik het met deze experts eens. We zouden eigenlijk helemaal moeten stoppen met suiker.”

    Suiker is per definitie alles wat op -ose eindigt (glucose, fructose, lactose, sacharose, maltose, enz.). Van al deze stoffen mogen we dus geen gram meer binnen krijgen. Dan kan je bijna niets meer eten, er is bijna geen natuurlijk voedingsmiddel dat niets van deze stoffen bevat.

  27. Ik gebruik witte stevia in poeder (kristal) vorm, 98 % steviolglycosiden en 2% Erythritol. Wat vindt u daarvan?

    • Witte stevia blijft een geraffineerd. Erythritol is onschadelijk als dit van natuurlijke afkomst is.

Reacties zijn gesloten.