web
statistics

Het verschil in voedingswaarde tussen rode, groene, gele en oranje paprika’s

Paprika’s (Capsicum annuum) zijn vruchten die tot de nachtschadefamilie behoren. Ze zijn verwant aan chilipepers, tomaten en aubergines, die allemaal afkomstig zijn uit Midden- en Zuid-Amerika. Paprika’s kunnen rauw of gekookt worden gegeten. Ze bevatten weinig calorieën en zijn buitengewoon rijk aan vitamine C en andere antioxidanten, waardoor ze een uitstekende aanvulling zijn op een gezond dieet. Paprika’s zijn er in verschillende kleuren, zoals rood, geel, oranje en groen. Deze laatste is onrijp, waardoor ze een licht bittere smaak hebben en minder zoet zijn in vergelijking met volledig rijpe paprika’s. Maar wat is nu het verschil in voedingswaarde tussen de verschillende kleuren paprika’s? In dit artikel zoeken we het uit!

Laten we eerst de voedingswaardetabel van de verschillende kleuren paprika’s eens per 100 gram nader bekijken:

Per 100 g Groen ADH* Rood ADH* Geel ADH* Oranje ADH*
kcal 19 0,95% 25 1,25% 25 1,25% 28 1,4%
Kj 78 0,93% 106 1,26% 106 1,26% 116 1,38%
Water (g) 94,6 4,73% 91,6 4,58% 92,7 4,64% 92,2 4,61%
Eiwit (g) 0,8 1,43% 0,8 1,43% 0,7 1,25% 0,8 1,43%
Koolhydraten (g) 2,5 0,96% 4,3 1,65% 3,9 1,50% 4,7 1,81%
Vet (g) 0,1 0,14% 0,1 0,14% 0,1 0,14% 0,3 0,43%
Cholesterol (mg) 0 0 0 0
Vezels (g) 2,5 7,14% 1,8 5,14% 2,5 7,14% 1,7 4,86%
A (mg) 0,015 1,67% 0,07 7,78% 0,08 8,89% 0,044 4,89%
B1 (mg) 0,02 1,82% 0,04 3,64% 0,03 2,73% 0,04 3,64%
B2 (mg) 0,02 1,33% 0,07 4,67% 0,02 1,33% 0,07 4,67%
B3 (mg) 0,7 4,38% 1 6,25% 0,9 5,63% 1 6,25%
B5 (mg) 0,00% 0,00% 0,00% 0,00%
B6 (mg) 0,2 13,33% 0,29 19,33% 0,22 14,67% 0,29 19,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 11,1 3,70% 41,4 13,80% 37,6 12,53% 38 12,67%
B12 (ug) 0 0,00% 0 0,00% 0 0,00% 0 0,00%
C (mg) 71 94,67% 150 200,00% 114 152,00% 133 177,33%
D (ug) 0 0,00% 0 0,00% 0 0,00% 0 0,00%
E (mg) 0,9 9,00% 3,1 31,00% 2,4 24,00% 2,1 21,00%
Vitamine K (ug) 7,4 6,17% 4,9 4,08% 4,9 4,08% 4,9 4,08%
Natrium (mg) 0 0,00% 1 0,10% 1 0,10% 0 0,00%
Kalium (mg) 178 5,09% 299 8,54% 216 6,17% 210 6,00%
Calcium (mg) 7 0,70% 7 0,70% 8 0,80% 7 0,7%
Fosfor (mg) 24 3,00% 32 4,00% 26 3,25% 22 2,75%
IJzer (mg) 0,3 3,75% 0,4 5,00% 0,4 5,00% 0,4 5,00%
Jodium (ug) 1 0,67% 1 0,67% 1 0,67% 1 0,67%
Magnesium (mg) 9 3,00% 12 4,00% 11 3,67% 12 4,00%
Koper (mg) 0,3 33,33% 0,4 44,44% 0,4 44,44% 0,04 4,44%
Selenium (ug) 0 0,00% 0 0,00% 0 0,00% 0 0,00%
Zink (mg) 0,23 1,53% 0,32 2,13% 0,25 1,67% 0,24 1,6%
Beta-caroteen (µg) 176 742 79 180
Alfa-caroteen (µg) 3 19 24 59
Luteïne (µg) 590 29 402 490
Zeaxanthine (µg) 20 245 0 3333
Beta-cryptoxanthine  (µg) 0 187 0 133
Lycopeen (µg) 1 49 0 0

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

De verschillen en overeenkomsten
Alle verse, rauwe paprika’s bestaan met 91% – 95% hoofdzakelijk uit water. Ze bevatten ook kleine hoeveelheden vezels – 2% van het versgewicht. Op de groene paprika na zijn ze zeer rijk aan vitamine C, één paprika levert 152% – 200% van de ADH. Andere vitaminen en mineralen in paprika’s zijn vitamine K1, vitamine E, vitamine A, foliumzuur, koper en kalium. Het valt op dat ook hier groene paprika beduidend minder scoren dan de gele, rode en oranje paprika. Paprika’s bevatten daarnaast ook veel gezonde antioxidanten, waaronder beta-caroteen, alfa-caroteen, luteïne, zeaxanthine, beta-cryptoxanthine en lycopeen. Opvallend is de oranje paprika die met 3333 ug extreem veel zeaxanthine bevat. De rode paprika bevat de meeste beta-caroteen, terwijl deze aan de andere kant weer het minste luteïne bevat. De rode bevat wel als enige weer de caroteen lycopeen. Verder bevatten alleen de rode en oranje paprika beta-cryptoxanthine. Naast deze stoffen zitten er nog andere actieve plantenstoffen (fytochemicaliën) in paprika. Zo komt capsanthine vooral voor in rode paprika’s. Capsanthine is een krachtige antioxidant met een rode kleur. Violaxanthine is een carotenoïde die in gele paprika’s is terug te vinden. En als laatste bevatten paprika’s quercetine en luteoline, polyfenolen die vanwege de sterke antioxidantkracht gunstig kunnen zijn voor het voorkomen van bepaalde chronische aandoeningen, zoals hartziekten en kanker. De chilipeper (Capsicum annuum) is verwant aan de paprika en bevat naast de bovenstaande plantstoffen ook nog capsaïcine. De meeste mensen kennen capsaïcine als de stof die verantwoordelijk is voor het branderige gevoel als je hete pepers eet. De hoogste concentratie komt voor in de zaden, waardoor ze aanzienlijk pittiger zijn dan het vruchtvlees. Sommige pepers bevatten nauwelijks capsaïcine, waardoor de smaak erg op die van paprika lijkt. Het unieke aroma van groene paprika is te danken aan een geurproducerende verbinding die “methoxypyrazines” heet. methoxypyrazine valt onder de pyrazines en komt ook in sommige soorten wijn voor. Deze verbinding wordt in regelmatig gevonden in de druiven van de “Bordeaux-familie”, zoals Sauvignon Blanc, Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon, Merlot, Carménère en Malbec. Dat is dus de reden dat sommige wijnproevers een aroma van groene paprika melden.

Koolhydraten
Hoewel paprika’s onder de koolhydraatarme groenten vallen, zijn de koolhydraten van alle macronutriënten toch het meest dominant. De calorieën in paprika’s zijn vrijwel geheel afkomstig suiker. Per 100 gram bevat een paprika gemiddeld 4 gram aan koolhydraten. Deze koolhydraten zijn suikers in de vorm van glucose en fructose. Uiteindelijk is dit de oorzaak dat rode, gele en oranje paprika’s licht zoetig van smaak zijn. De groene paprika heeft een lager suikergehalte omdat deze nog niet rijp is

Wat zegt de wetenschap?
Luteïne en zeaxanthine kunnen de gezondheid van de ogen verbeteren als zij in voldoende hoeveelheden worden geconsumeerd 1, 2, 3. De ijzeropname via de voeding neemt aanzienlijk toe bij de consumptie van fruit of groenten met veel vitamine C (4). Het is daarom een goed idee om bij ijzerrijke voeding paprika te eten. Carotenoïden staan verder bekend als stoffen die ontstekingen kunnen verminderen, het risico op kanker kunnen verkleinen en cholesterol en vetten kunnen beschermen tegen oxidatieve schade (5, 6, 7). Wanneer paprika’s met mate worden gegeten, hebben ze geen nadelige gevolgen voor de gezondheid. Bij sommige mensen kunnen ze echter allergieën opwekken (5, 6).

Solanine
Een beruchte fytonutriënt in paprika is “Solanine”, dat ook wordt aangemaakt door andere groenten uit de nachtschadefamilie zoals aardappelen, tomaten en aubergine. Het is een toxine uit de klasse alkaloïden, dat nachtschadeplanten produceren als verdedigingsmechanisme tegen insecten en ziekten. Het werkt dus als een insecticide, vooral tijdens de groei van de plant. Te veel solanine kan klachten geven zoals misselijkheid, diarree of hoofdpijn. Als aardappelen groen worden, zitten er meer alkaloïden in, en  smaken ze bitterder. Solanine heeft een bittere smaak. Waarschijnlijk is dat dan ook de reden van groene paprika’s bitter zijn.

Toepassingen
Je kunt paprika’s in plakjes snijden en in hummus dippen, ze aan een roerbakgerecht toevoegen of in een salade verwerken.

Weetjes/Wist je dat

  • Er naast groene, rode, gele en oranje paprika’s ook varianten zijn in het bruin, wit en paars?
  • Rode paprika’s gewoon gerijpte groene paprika’s zijn?
  • De Permagreen soort ook bij volledige rijpheid zijn groene kleur behoudt?
  • China ‘s werelds grootste producent van paprika’s is?
  • De milde paprika cultivar werd ontwikkeld in 1920 in Hongarije? Om precies te zijn in het stadje Szeged.
  • De paprika helaas in de Dirty Dozen voorkomt van de EWG? Wat betekent dat er doorgaans bovengemiddelde hoeveelheden bestrijdingsmiddelen op zijn vastgesteld.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend