Japanners worden het oudst ter wereld, wat is hun geheim?

Uit het jaarlijkse rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat Japanse vrouwen wereldwijd de hoogste levensverwachting hebben. In het rapport wordt de gezondheid van de bevolking van 194 lidstaten in kaart gebracht. Japanse vrouwen worden gemiddeld 86,8 jaar oud. Maar er bestaat een Japans eiland waar ze het nog verder weten te schoppen. Op het eiland Okinawa is het namelijk geen uitzondering dat je een honderdjarige tegen het lijf loopt. Eén op de 135 inwoners is honderd jaar of ouder (1). Okinawa is dan een ook een ‘Blauwe Zone’ gebied, een benaming voor gebieden waarin mensen gemiddeld een hogere levensverwachting hebben dan elders in de wereld.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is in Nederland de gemiddelde levensverwachting 83,3 jaar van meisjes geboren in 2014 en voor de jongens 79,9 jaar. We worden gemiddeld ouder, maar het is vaak geen uitzondering dat we kampen met chronische aandoeningen en de zogenoemde welvaartsziekten, zoals kanker, diabetes, ontstekingen en overgewicht. Daarom is het de moeite waard om de gewoontes van de Okinawanen te leren. Want niet alleen hebben ze meer kans om honderd te worden, ook worden zij dat in relatief goede gezondheid. Hoe zien hun leefstijl en leefomstandigheden eruit? Er zijn natuurlijke talloze factoren die een rol spelen bij een goede gezondheid. In het onderstaande overzicht wordt een aantal belangrijke aspecten hiervan aangehaald en toegelicht.

Om te beginnen wordt ingezoomd op het Okinawa voedingspatroon. Hier volgt een overzicht met hoogtepunten van het voedingspatroon en tips om zelf toe te passen:

  • Weinig calorieën, veel groenten en zeewier
    Okinawanen eten relatief weinig calorieën, en de meeste calorieën bestaan uit groenten. Hiervan eten ze wel meer dan een kilo per dag. Groenten bevatten talloze gunstige polyfenolen (plantenstoffen) die het lichaam gezond helpen te houden en onder meer veroudering tegengaan. Ook bevat het voedingspatroon veel van het gezonde zeewier. In Nederland halen we veel van onze calorieën daarentegen voor een groot deel uit ‘snelle’ koolhydraten, die relatief weinig voedingsstoffen bevatten. Verder eten Okinawanen niet totdat ze helemaal vol zitten. ‘Hara hachi bun-me’ is een Japans principe, waarbij wordt gegeten tot men voor tachtig procent verzadigd is (3,4,5).

Tip: Minder snelle koolhydraten, méér (variatie van) groenten en zeewier. Zeewier is te koop in de meeste supermarkten, toko’s en natuurwinkels.

  • Gefermenteerde producten
    Japanners eten met regelmaat gefermenteerde producten, waaronder misopasta, sojasaus, sojabonen en azijn. Van misopasta wordt veelal misosoep gemaakt, wat Japanners dagelijks eten met veel groenten. Gefermenteerde voeding bevat veel goede bacteriën, die de goede darmbacteriën voeden en daarmee de gezondheid van de darmen ondersteunen.

Tip: Eet meer gefermenteerde voeding. Lees dit artikel voor tips. Je kunt ook gemakkelijk zelf groenten fermenteren.

  • Matige visconsumptie
    In Okinawa staat een stukje vette vis regelmatig op het menu. Dit is gemiddeld drie keer per week. Deze bevatten de goede omega-3 vetzuren en zijn onder meer bevorderlijk voor een gezond hart en de hersenfunctie. Ook zijn ze ontstekingsremmend.

Tip: Eet een aantal keren per week een stukje vette vis voor een goede balans van de omega vetzuren. Vegetariërs kunnen algenolie nemen.

  • Weinig tot geen zuivel en vlees
    In Nederland zijn we opgegroeid met het beeld dat zuivel en vlees een belangrijk onderdeel van ons dagelijkse voedingspatroon uitmaken. Toch bewijzen de Okinawanen dat het veelvuldig eten hiervan helemaal niet nodig is, en zelfs schadelijk kan zijn. Volgens wetenschapper Wilcox, die de leefstijl van Okinawanen onderzoekt, komt osteoporose minder voor onder bevolkingen waar minder zuivel wordt geconsumeerd. Daarbij is wetenschappelijk bewezen dat een teveel aan dierlijke eiwitten het verouderingsproces kan versnellen (5,6).

Tip: Beperk de zuivel- en vleesinname. Dit kan osteoporose helpen voorkomen en het verouderingsproces vertragen.

  • Weinig alcohol
    In Okinawa wordt weinig alcohol gedronken. Het is algemeen bekend dat een teveel aan alcohol de gezondheid kan benadelen. Het kan een negatieve invloed hebben op onder meer je leverfunctie, maar kan ook het verouderingsproces versnellen (7).

Tip: Geniet, maar drink met mate!

Leefomstandigheden en leefstijl
Niet alleen de voeding die je via je mond tot je neemt spelen een belangrijke rol in je welzijn, maar zeker ook andere manieren waarop je je lichaam voedt zijn belangrijk. Dit heeft te maken met leefomstandigheden en leefstijl. Denk hierbij aan het klimaat, je positie in de maatschappij, je sociale netwerk en emotionele welzijn.

  • Klimaat
    Op de Okinawa-eilanden heerst doorgaans een subtropisch klimaat. Volgens onderzoekers is een mild klimaat goed de gezondheid, met name voor ouderen. Ook de wetenschap is het erover eens dat een goede dosis vitamine D essentieel is voor een goede gezondheid. Vitamine D wordt in het lichaam aangemaakt onder invloed van de zon. Het heeft onder meer een positieve invloed op de weerstand en het humeur. Hierdoor kan het talloze klachten helpen voorkomen (8,9,10). Helaas schijnt de zon in de herfst- en wintermaanden in Nederland niet sterk genoeg om vitamine D aan te maken.

Tip: Zorg voor voldoende blootstelling aan de zon en zoek tijdens de winterperiode indien mogelijk de zon op in het buitenland.

  • Doelen
    Het zit in ons menszijn om ons nuttig te willen maken. Het woord pensioen kennen ze niet op Okinawa. Wel is er de term ‘ikigai’, wat kan worden omschreven als het hebben van een reden om op te staan. Ook de oudere Okinawanen hebben vaak een doel om op te staan. Zij zijn vitaal genoeg om lekker te werken, op de kleinkinderen te passen of de moestuin te verzorgen. Het hebben van doelen zorgt voor een hogere levensverwachting en een goede gezondheid (5, 11).

Tip: Zorg voor werk en hobby’s waar je graag je bed voor uitkomt.

  • Sociaal netwerk
    Okinawanen, ook de ouderen, hebben een sterk sociaal netwerk en maken plezier. Een onderzoek naar de relatie tussen de levensverwachting van Okinawanen en het sociale netwerk heeft aangetoond dat een goed sociaal netwerk een positieve invloed heeft op de gezondheid (12).

Tip: Omring jezelf met fijne mensen en doe samen leuke dingen.

Tot slot
Okinawa maakt deel uit van de ‘Blauwe Zone’ gebieden. Dit zijn gebieden waar de leeftijd van de bevolking opvallend hoger is dan elders in de wereld. Niet alleen worden deze mensen ouder, ook worden zij dat in relatief goede gezondheid. De Okinawanen hebben hun goede gezondheid onder meer te danken aan een uitzonderlijk gezond voedingspatroon, wat bestaat uit pure ingrediënten en veel groenten. Ook leven zij in een subtropisch klimaat, waardoor ze veel buiten zijn en het gezonde vitamine D aanmaken. Andere positieve invloeden zijn het hebben van doelen en een goed sociaal netwerk. Gelukkig zijn veel van deze dingen over te nemen. Dus als je voorlopig nog niet bent uitgekeken op deze aardbol zou je een enkeltje Okinawa kunnen boeken. Je kunt natuurlijk ook de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse bevolking helpen verhogen door de bovenstaande tips op te volgen.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

26 gedachten over “Japanners worden het oudst ter wereld, wat is hun geheim?”

    • Dank je Jürgen Door jouw niet aflatende inspiratie heb ik veel nare ziektes overleefd en leef hier met mijn 86 jaren gelukkig en tevreden.

    • Minke, alles wat de mens in Japan gebruikt is niet toepasbaar op onze situatie. Wat wel mogelijk is de zen volgens de Japanse traditie die Hugo E. Lassalle naar het westen gebracht heeft.

  1. Fijn en positief stuk waar je zelf hier in nederland goed mee uit de voeten kan, liefst nog met biologisch voedsel

  2. De nadruk moet waarschijnlijk wel op Okinawa liggen. Mijn dochter die op dit moment al enkele maanden in Tokyo woont en werkt klaagt er over dat er vaak geen of zó weinig groente wordt geserveerd. Ook in de supermarkten is er weinig keuze en is het haast onbetaalbaar. Ook fruit is vaak te koop per stuk. Deze zomer waren de meloenen bv in de aanbieding voor 12 euro. En wat je schrijft over kleine porties eten dat klopt. Ze vertelde mij dat het vaak de helft is in vergelijk met Nederland wat je geserveerd krijgt.

  3. Beste Juglen,
    Is het niet zo dat Japanners een speciaal enzym/ darmflora-bacterie hebben die de verwerking van zeewier makkelijker maakt? Dat kunnen wij dan niet zomaar overnemen toch? Of is er zo’n probiotica waarmee ik dat aan mijn darmen kan toevoegen?
    Groet,

    • Dat is mij niet bekend. Onze darmflora past zich aan, aan wat we eten. Dus als we meer zeewier eten, kunnen we dan na verloop van tijd steeds beter verteren.

  4. Volgens mij hebben de Okinawanen ook minder te lijden aan stress en moeten ze niet van her naar der hollen met kinderen of kleinkinderen in een te overdrukke verkeerssituatie. Worden ze ook niet door hun baas tot het uiterste gedreven om de deadline te halen en om dan na een stressvolle dag nog eens het gevaarlijke verkeer te trotseren. En eigenlijk kan ik hier nog wel honderden reden noemen waaraan de Okinawanen niet bloodgesteld zijn…

  5. Ik heb een programma gezien waarin ze aangaven dat niks qua groenten van ver komt. Ze eten alleen hun eigen biologisch geteelde groentes. Daarnaast hebben ze geen last van straling, wifi etc.

    En op dit eiland groeit een vrucht welke hun zo jong houdt. Ik ben de naam kwijt, maar deze vrucht is een ware boost voor vitaliteit.

    • wat is er mis met wifi en straling? zonlicht is ook straling…
      Daarnaast is er gewone, natuurlijke achtergrondstraling uit de grond en kosmos.
      Er zit erg veel verschil tussen de verschillende stralingsbronnen.
      Een kogel uit een pistool kun je in je hand houden, niks gevaarlijks aan. Pas als het een hoge snelheid heeft (afgeschoten) is het gevaarlijk. Een alfastralingsbron stoot heliumatomen (ongevaarlijk) af met een hoge snelheid (nu wel gevaarlijk), de heliumatomen kunnen nu namelijk cellen kapot maken. alfastraling wordt al tegengehouden door 1 velletje papier of een paar meter lucht. Over het algemeen ongevaarlijk dus. Maar als de bron in je lijf komt (zoals bij roken, polonium zit in tabak en sigarettenrook) en er niks is om het tegen te houden sloopt het de cellen en ontstaat kanker.
      Wifi is geen alfastraler, anders had je na een enkele meter al geen bereik meer, maar een elektromagnetische straling (net als licht en röntgenstraling). Elektromagnetische straling wordt schadelijker naarmate de golflengte kleiner wordt (hogere frequentie) en er meer energie in een golf zit, röntgenstraling heeft een zeer kleine golflengte licht heeft een langere golf dan röntgenstraling maar een kortere dan wifi, radio, gps en dergelijken.

  6. Dank je Jughlen voor je informatie.Wij in Israël en hier smaakt alles nog,vooral de tomaten zoals vroeger bij ons

  7. Bedankt voor dit interessante stuk. Ik vroeg me af of deze mensen ook veel bewegen en hoe. Dat mis ik in dit artikel. En ik heb vanuit verschillende bronnen gehoord dat soja niet zo goed is voor ons westerse mens. Hoe is jouw mening daarover?
    Ik lees je vaak op fb en in je nieuwsbrief, altijd leuk en boeiend.

  8. Weinig vlees en vis, geen melkproducten en geen eieren. ZE zijn Praktisch veganistisch, slechts 1 a 2 procent van hun calorieen komt van dierlijke producten. Vet slechts rond de 6 procent. Dit verhaal gaat bijna lijnrecht in tegen je normale adviezen, Jurgen; heeft Boele Ytsma je toch weten te overtuigen om plantaardig te gaan?

    • Beste Jelke,

      slechts 6% vet schrijf je? Dat moet een vergissing zijn want dat is onmogelijk, daar kan je echt niet van leven, en al helemaal geen honderd jaar met worden.

      Cholesterol is bv. de basis van verschillende hormonen plus heel wat meer, vetten zitten in elk celmembraan, enzovoorts, enzoverder, wat de verschillende vetten allemaal doen in ons lichaam is nauwelijks te beschrijven, dat is misschien een boek of drie.

      Zelfs de predikers van de vetfobie raden aan 3O% van je calorieën als vet te gebruiken waarvan maximum 10% als verzadigd vet, wat dus al discutabel is. Dit mag waarschijnlijk gezien worden als een absoluut minimum, bang als ze zijn van vet.

  9. Het voedsel dat oorspronkelijk voorhanden is daar waar je bent geboren en woont, is in de regel het beste. In Nederland dus liever geen Chinees, Marokkaans, Turks of Surinaams voedsel gebruiken. Eskimo’s eten vrijwel alleen vis en vlees en worden daar weer gezond oud van. De Masai (Oost-Afrikaans nomadenvolk) eten al eeuwen lang vrijwel alleen dierlijk (vlees en bloed). Fabrieksmatig voedsel zoveel mogelijk laten staan. Als je verre voorouders het herkennen als voedsel is het goed, als ze het niet herkennen: niet van eten.
    En: je moet het ook lekker vinden.

  10. Helaas is de Japanse cultuur behoorlijk aan het “verwesteren”. De 100 jarigen van dit moment hebben bijna hun hele leven traditioneel gegeten. Nu is Japan “modern” aan het worden, gebruiken ze steeds vaker smaakversterkers (MSG), is de nieuwe miso niet meer 3 jaar gefermenteerd maar industrieel versneld en eten ze – inderdaad – minder groenten en meer vlees. Kijk dus vooral naar de traditionele manier van eten. Wat het klimaat betreft: qua temperatuur (ook door onze huisen) leven we bijna in een subtropisch klimaat :-)

  11. Prof. Dr. Defares verouderingsspecialist zei al in zijn boeken, dat de beste manier om gezond oud te worden is de juiste (voor)ouders te hebben, hetgeen alle mensen, die nu 100 jaar of ouder geworden zijn zullen beamen, aangezien zij nooit een dieet gevolgd hebben, doch vaak wel veel lichamelijke arbeid verricht hebben. Gezonde genen hebben en ook een gezond leven leiden zullen zeker bijdragen tot een gezond en lang leven, doch erfelijkheid is helaas het belangrijkste, waarop helaas niemand invloed heeft.

  12. U geeftmij een push om gezonder te gaan eten! Ik eet alles wat gezond is, maar met mate. Ik hou niet van een vol of opgeblazen gevoel.Het eten mag nog zo lekker zijn; ik eet niet verder als ik al een verzadigd gevoel heb. Ik blijf nog steeds leren om nog gezonder te leven, dankzij uw site. Dank je wel Julglen.

  13. Dit jaar ben ik in het noorden van Okinawa geweest het gebied waar de mensen het oudst worden. Wanneer je hier naar toe gaat mag je niet harder dan 60 km rijden geen stress dus! De oudere mensen spelen ‘s middags cricket en zie je met plezier bewegen en plezier maken. Ze eten daar vaak gewokte groenten met een ei en zeewier en als voorafje vaak rauwe vis met sojasaus. Heel herkenbaar verhaal Junglen, leuk om te lezen!

  14. Je kunt ook de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse bevolking helpen verhogen door de bovenstaande tips op te volgen. Of je kan een enkeltje Okinawa boeken en zo de gemiddelde leeftijd van de eiland bewoners verlagen . :)

Reacties zijn gesloten.