Hoofdpagina » Veelgestelde vragen » Kan sap of supplementen met zure kersen de slaap verbeteren?

Kan sap of supplementen met zure kersen de slaap verbeteren?

Melatonine is een hormoon dat het lichaam helpt zich klaar te maken voor de slaap. Meerdere studies hebben eens gekeken naar het effect van het bescheiden gehalte aan melatonine van de zure kers op onze nachtrust. Helaas komt een portie zure kersen van normale grootte niet in de buurt van de melatonine in supplementvorm, die meestal tussen 0,3 en 3 mg ligt. Dit is ongeveer 23.000 maal de hoeveelheid in een portie zure kersen. Montmorency krieken blijken van alle soorten kersen de hoogste hoeveelheid melatonine te bevatten, met ruwweg 13 nanogram per gram. Studies met concentraten van zure kersen hebben tegenstrijdige resultaten opgeleverd. Deze verhoogde weliswaar de melatoninegehaltes, maar de hoeveelheid blijkt nog steeds te laag.

Een dagelijkse dosis van ongeveer 50 gram CherryActive Concentrate, een concentraat van Montmorency kersen dat ruwweg 0,08 mg melatonine bevat, bleek in één kleine proef met gezonde jonge mensen de bedtijd en de totale slaaptijd aanzienlijk te verlengen in vergelijking met een placebo. Een ander onderzoek bracht aan het licht dat dagelijks 1 tot 2 porties van een mengsel van zure kersensap met een onbekend melatoninegehalte, bij ouderen het ontwaken na het inslapen verminderden en daarnaast ook nog de slaap op verschillende andere punten verbeterde. Maar niet alle onderzoeken hebben een effect vastgesteld. Een studie van 44 gezonde mannen en vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 28 jaar, vond dat over de loop van een maand noch het sap van zure kersen (tweemaal daags 2 porties), noch gevriesdroogde capsules met poeder van zure kersen (eenmaal daags 1.000 mg) de zelfgerapporteerde slaapduur of slaapkwaliteit verhoogden in vergelijking met een placebo. Bovendien was er geen verbetering van de melatonine bloedspiegels ten opzichte van de placebo. De hoeveelheid melatonine in het sap en de supplementen werden niet door de onderzoekers vermeld. Het zure kersensap en de capsules die in de studie gebruikt werden, werden geleverd door King Orchards. De studie werd gesteund door het Cherry Marketing Institute.

Naast melatonine kan ook tryptofaan de reden zijn waarom sap van zure kersen in verband wordt gebracht met een verbeterde nachtrust. Tryptofaan is belangrijk voor een goede nachtrust omdat dit aminozuur het lichaam helpt om melatonine aan te maken. Zure kersen bevatten ongeveer 9 milligram tryptofaan per 100 gram. Mensen hebben dagelijks tussen 250 en 425 milligram tryptofaan nodig.

Zure kersen, ook wel zure kersen of Prunus cerasus genoemd, zijn zuurder dan zoete kersen en hebben een andere chemische samenstelling. Ze bevatten anthocyanen en andere flavonoïden, die een grote antioxidantenkracht hebben. Door de vele gunstige stoffen zijn er in de medische literatuur aanwijzingen dat zure kersen gunstig kunnen zijn bij ontstekingen, spierpijn, jicht, geheugenproblemen, urineweginfecties en cardiovasculaire problemen. Het effect op de slaap is op dit moment nog tegenstrijdig, maar zal in verder onderzoek nader moeten worden bekeken. Het is in ieder geval de moeite waard om te proberen: baat het niet, dan schaadt het zeker niet!

Bronnen: