web
statistics

Kaneel, lekker en nog super gezond ook!

KaneelAl sinds mijn jeugd ben ik een liefhebber van kaneel. Ik was dan ook blij toen ik erachter kwam dat het ook nog eens heel erg gezond is. Maar wat is er dan zo gezond aan kaneel? Gelden de voordelen dan ook voor kaneel uit de supermarkt?

Kaneel werd door de Egyptenaren al gebruikt als balsem om mee te mummificeren. Zelfs Mozes gebruikte kaneel als onderdeel van de heilige olie waarmee gezalfd werd. Wij mensen gebruiken kaneel dus al heel wat jaren. Tegenwoordig wordt kaneel vooral ingezet als smaakmaker.

Allereerst: ruim 90% van de verkochte kaneel is helemaal geen kaneel. Het is goedkope Cassia, een achterneefje van de echte kaneel. De echte kaneel heet Ceylon kaneel. Ceylon kaneel is een stuk duurder, maar de smaak is weer een stuk beter. Niet alleen de smaak is beter. In Ceylon kaneel is er amper coumarine terug te vinden, iets dat we in de goedkope Cassia wel in grote hoeveelheden terugvinden. Coumarines zijn hepatotoxisch, oftewel giftig voor de lever. Als je kaneel koopt, zorg dan dat je de Ceylon te pakken hebt. Ceylon is een ander woord voor Sri Lanka. Ceylon kaneel komt meestal uit Sri Lanka, maar soms ook uit India of Madagaskar.

Wat zijn dan de voordelen van kaneel?


Stabiliseert de bloedsuiker
Goed nieuws voor diabeten of mensen met een instabiele bloedsuikerspiegel, kaneel kan ervoor zorgen dat je glucoseniveau gelijkmatiger wordt. Kaneel doet dit op verschillende manieren. Zo maakt het de cellen gevoeliger voor insuline, maar zorgt het ook voor een vertraagde afgifte van de suiker in het spijsverteringskanaal. Slechts 1 theelepel per dag kan al voor een gigantisch verschil zorgen(1).

Beschermt tegen kanker
Tegenwoordig krijgt bijna 1 op de 2 mensen met kanker te maken. Gelukkig kan kaneel je risico op kanker laten dalen(2). Het voordeel zou wel eens kunnen komen omdat kaneel de schadelijke effecten van suiker vermindert.

Bestrijdt candida
Kaneelolie heeft in een onderzoek laten zien dat dit middel de schimmelinfectie door de gist Candida vermindert(3). Uiteraard is het mijden van suiker nog beter, maar toch.

Verbetert de concentratie
Kaneel kan je concentratie laten toenemen en je tegelijkertijd toleranter maken(4). Ook het geheugen kan een oppepper door kaneel krijgen.

Is een zeer krachtige antioxidant
Oxidanten, oftewel vrije radicalen, kunnen ons ouder maken door elektronen van ons lichaam te stelen. Kaneel kan weer elektronen doneren en dat maakt het een antioxidant. Op de ORAC schaal van antioxidanten staat kaneel op de derde plek(5). Kaneel kan je dus jong en vitaal houden.

Verlaagt het cholesterol
Meerdere onderzoeken hebben al laten zien dat een geringe dosis kaneel de cholesterol behoorlijk kan laten dalen(6). Alsof dat nog niet genoeg is, kan kaneel zelfs de hoeveelheid tryglycerides laten dalen(7).

Is rijk aan mineralen
Kaneel schenkt ons zeer veel mineralen zoals mangaan, ijzer en calcium. Vooral mangaan is zeer rijk in kaneel vertegenwoordigd. Maar ook bevat kaneel veel vitamine C en K(8).

Misschien het antwoord op Alzheimer
Een studie liet zien dat kaneel bij dieren Alzheimer kan verminderen(9). Of dit ook bij mensen opgaat moet nog worden onderzocht, maar deze resultaten zijn wel veelbelovend!

Antimicrobieel
Kaneel kan beschermen tegen bacteriën, microben en schimmels(10). Dus als je een schimmeltje hebt op je teennagel, kan kaneel het helpen verminderen.

Volgens de oude Chinese geneeskunst, kan kaneel bijdragen aan het verbeteren van de spijsvertering. Vooral in zoete gerechten geeft kaneel een extra dimensie. Wat ik vaak doe is boekweitpannenkoekjes maken met daarop appeltjes en kaneel.

Kaneel is ook prima toe te voegen aan smoothies, koffie of over een banaan. Eet smakelijk!

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend