Kassa Groen: kokosolie puur vergif?

Kassa GroenAfgelopen maandag zag ik in het TV programma Kassa Groen een item over kokosolie voorbij komen. Ze hebben de visie van afslankguru Amber Albarda en de Wageningse vetprofessor Sander Kersten naast elkaar gelegd. Volgens Amber is kokosolie super gezond en volgens Sander verhoogt kokosolie de cholesterol. Wie heeft er nu gelijk?

Ik vind het allereerst jammer dat er in alles of niets wordt gedacht. Dat is een fout die we wel vaker bij vetten maken. Eigenlijk zijn er, afgezien van transvet, geen slechte vetten. Er zijn alleen slechte verhoudingen. We hebben alle vetten nodig, of ze nu verzadigd of onverzadigd zijn. De omega 3 en 6 vetzuren zijn essentieel, die kunnen we niet zelf maken en moeten we uit onze voeding halen. De rest van de vetten kunnen we wel zelf aanmaken als dat nodig is. Toch is het handig om wat kant-en-klare vetten binnen te krijgen, dit scheelt ons lichaam weer wat werk.

Op tal van voedingsblogs en in kookboeken wordt rijkelijk gebruik gemaakt van kokosolie. Deels terecht, want kokosolie heeft best een aantal voordelen.

De voordelen volgens de wetenschap:

  • Verhoogt het HDL cholesterol[1] [2]
  • Verlaagt LDL en totaal cholesterol [3]
  • Verlaagt bij ratten LDL cholesterol, verhoogt HDL[4] [5]
  • Hydrateert de huid[6]
  • Beschermt de haren tegen beschadiging[7]
  • Functioneert als een milde zonnebrandcrème[8]
  • Maakt ketonen vrij als energie voor de hersenen[9] [10]
  • Een thermogeen (lichaamsverwarmend) effect [11] [12]
  • Bevat MCT’s die Alzheimer verlichten[13] [14] [15]
  • Helpt bij het afvallen [16] [17] [18]
  • Laurinezuur in kokosolie werkt tegen infecties [19] [20] [21]

Enkele nadelen kunnen zijn:

  • Prijzig
  • Wordt vloeibaar in de zomer, lastig te smeren
  • Niet iedereen kan de kokosgeur waarderen

Het is volgens een Arts in de Harvard Health Letter zo dat kokosolie het cholesterol verhoogt: niet alleen het ‘slechte’ LDL, maar ook het ‘goede’ HDL. Je kunt het beste gematigd zijn met kokosolie. Het zal ook van de individu afhangen, de één kan de vetten beter metaboliseren dan de ander. Ik heb in bloedtesten bij mezelf gezien dat mijn cholesterol door kokosolie licht verhoogd wordt. Ook bij het Hippocrates Health Instituut, waar ik deze zomer was, zagen ze deze tendens. Eet dus geen emmers kokosolie in de week leeg, maar af en toe kan helemaal geen kwaad. Kokosolie verzadigt en kan ervoor zorgen dat je minder snel naar een ongezond tussendoortje grijpt. Als je af en toe wat kokosolie neemt, kun je profiteren van alle bovengenoemde voordelen.

Bovendien is het nog maar de vraag of cholesterol eigenlijk wel zo slecht is. Cholesterol is onder andere heel belangrijk voor de vorming van hormonen, vitamine D en celwanden. Door cholesterol worden de celwanden meer permeabel en kunnen daardoor beter nutriënten opnemen en afvalstoffen uitscheiden. Cholesterol nemen we maar voor enkele procenten op uit de voeding, ruim 90% wordt in het lichaam zelf aangemaakt. Het blijkt dat cholesterol helemaal niet zo gevaarlijk is, maar dat homocysteïne veel gevaarlijker is. Homocysteïne wordt door de medicijnfabrikanten nog niet actief in de markt gezet. Dat zal vast wel komen, de margarine met homocysteïneverlagende toevoegingen.

Nu komt ie: waarom discussiëren we nu eigenlijk over kokosolie?
Kassa weet dat het onderwerp leeft. Kokosolie is namelijk een superfood en kassa-achtige programma’s kicken erop om moderne hypes aan te vallen, om zo de aandacht op zich te vestigen. Standaard haalt Kassa er dan een Wageningse professor bij om iemand te kakken te zetten. Ik heb overigens goed gezocht, maar ik ben in de medische literatuur geen enkele publicatie van Prof. Kersten tegengekomen die over kokosolie ging.

Of kokosolie nu extreem gezond is, of dat het onze cholesterol wat verhoogt, is eigenlijk in de realiteit geen interessante discussie zolang de industrie hun producten nog volpropt met bewerkte vetten. De industrie maakt rijkelijk gebruik van plantaardige vetten. Plantaardige vetten bestaan voornamelijk uit ontstekingsbevorderende vetzuren van het type omega 6. Omega 6 is moleculair niet goed bestand tegen warmte, licht en zuurstof. Waarom grijpt Sander Kersten dit moment niet aan om mensen te waarschuwen tegen deze vetten? De oermens at omega 3 en omega 6 in de verhouding 1:4, terwijl dit tegenwoordig 1:40 is. We krijgen dus 10 keer teveel omega 6 binnen.

Het bewerken van plantaardige vetten omvat onder andere:

  • Chemisch reinigen
  • Deodoriseren
  • Bleken
  • Fractioneren
  • Dewaxen
  • Hydrogenatie

Vooral tijdens het deodoriseren worden de vetten gestoomd tot 270 graden. Omega 6 vetzuren zou je nooit zo hoog mogen verhitten.

Ik denk dat we het beste in verzadigd vet kunnen bakken omdat deze stabiel zijn. Wissel af tussen kokosolie, roomboter, ghee en palmolie. Gebruik extra vierge olijfolie koud over je salade en vermijd alle omega 3 en omega 6 in de vorm van olie. Deze laatst genoemde zijn alleen gezond als ze in hun oorspronkelijke vorm worden aangeboden, omdat ze dan nog niet zijn geoxideerd. Eet dus nootjes, zaden, vis, chiazaad en walnoten voor je dagelijkse portie essentiële vetzuren. Wees dus niet bang voor kokosolie, de waarheid ligt ergens in het midden.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

46 gedachten over “Kassa Groen: kokosolie puur vergif?”

  1. Ik ben enorm afgevallen, nadat ik mijn Becel proactiv door kokosolie heb vervangen.
    Ook is mijn cholesterolgehalte omlaag gegaan, ondanks dat ik met de medicijnen hiervoor ben gestopt

    • Voor hennepolie wil ik nog wel een uitzondering maken, bomvol vitamines en chlorofyl. Wel koel wegzetten en binnen een paar weken opmaken!

  2. Fijn artikel!

    Ik heb de aflevering niet gezien en met reden die je zelf ook noemt. Een samenvatting van jou is dus fijn.

    O enneh..die kokosolie zonnecrème die je op je pagina hebt zou echt verboden moeten worden… Zoooooo fijn!

  3. Ik eet al twee jaar dagelijks 2 a 3 eetlepels virgin kokosolie, laatst mijn cholestrol getest en die was in orde.

    • Hoi Sanne, een vraagje.

      Ik heb kokosolie gekocht en wil het o.a. ook iedere dag op mijn brood smeren
      Zijn er ook zachte varianten te koop, ik weet dat je het koel en donker moet bewaren maar op het brood smeren is een ramp.

      • Als je met een lepel meerdere keren over het kokosvet schraapt en het vet, wat dan op de lepel zit, vervolgens met een mes over je brood smeert, is het redelijk smeerbaar.
        Je hoeft het trouwens niet per se koel en donker te bewaren. Gewoon in je keuken is prima. Hoe kouder, des te harder het kokosvet is. In de zomer, bij warm weer, zal het vet vloeibaar zijn.
        Eet smakelijk!

  4. Zelf gebruik ik een jaar lang 1 eetlepel per dag. Mijn chlorestorol gemeten, was 4.22 , mooi dus.

  5. Sander Kersten WUR, moet je zijn uitspraken wel serieus nemen?

    “Bij zijn inaugurele rede merkte hij op dat als het niet aannemelijk te maken is hoe een bepaalde relatie tussen voedselinname en gezondheid tot stand komt, voedingswetenschappers zeer terughoudend zouden moeten zijn in het zoeken naar brede publiciteit.”

    Ondertussen doet hij uitspraken over kokosvet die kant nog wal raken. Ja, we hebben er weet een zwetskop uit “het Wageningsche circuit” bij. Goed voor elkaar, dames en heren Unilever.

  6. Bedankt voor de duidelijke toelichting. Ik vond de uitzending, bewust verwarrend. En hoewel ik een groot fan ben van kokosolie (ook bij kleine brandwonden tijdens het koken) en ik ontzettend veel heb gehad aan de boeken van Amber Albarda..word ik door zo’n meneer verward!
    Ik ben dan nog goed ingelezen én ik ga vervolgens verder op zoek..naar ‘de waarheid’ over kokosolie.
    Maar helaas worden door dit soort uitzendingen veel mensen terug gebracht naar de ‘cholesterol-verlagende margarine’… Ik vond wat deze meneer te zeggen had vallen in de categorie: ‘je kunt beter een glas cola light nemen, dan vruchtensap ivm de suikers’.
    Jammer… is een understatement!

  7. Wat ik mis in jou samenvatting over de uitzending over kokosolie, is dat ook werd gezegd dat kokosolie zo ‘ongezond’ is omdat, naast het verhoogde cholesterol, de vetten worden opgeslagen bij de lever. Ik ben zeker geen deskundige, maar dat lijkt me inderdaad niet gunstig. Ik ben benieuwd naar wat jouw visie daarover is. Wat dát vond ik de belangrijkste opmerking in het programma.

    Ik wil wel benadrukken dat een gevarieerd dieet mij het allergezondst lijkt waarbij niet alleen maar kokosolie gebruikt wordt, en ook niet alleen roomboter.

    • Goed dat je het zegt. De MCT vetten gaan inderdaad naar de lever. Dit is gunstig omdat je lever er meteen energie van kan maken. Ook kan de anti-microbiële werking van kokosolie zijn invloed op de lever hebben. Je moet alleen niet teveel kokosolie gaan eten. Eén rood wijntje is gezond, een hele fles is juist weer kankerbevorderend. Hetzelfde geldt voor koffie, een beetje kan gezond zijn (antioxidanten), maar een teveel juist weer bewezen schadelijk.

  8. Via een vriendin werd ik tijdens onze vakantie op deze site geattendeerd. Interessante artikelen en ik lees ze nu wekelijks.

    Een vraag over olie: ik gebruik sinds kort rijstolie omdat dat ook hele goede eigenschappen zou hebben. Is dat ook zo en hoe verhoudt dat zich tot kokosolie?

    Alvast bedankt!

  9. al jaren voor mijn schildklier dezelfde hoeveelheid medicatie en een wisselende TSH-waarde van 20 tot 33. Sinds ik elke ochtend een theelepeltje kokosolie gebruik is deze TSH waarde gezakt naar 9 tot 11 en 7 kilo afgevallen….

    • Maria, met een TSH van 20 tot 33 moet je beslist naar de huisarts gaan. De normaalwaarde is doorgaans 0,4 – 4,0. Weet je zeker dat je je niet vergist met deze getallen?

  10. Ik zag dat er een aantal mensen vroeg waar je kokos olie kocht. Ik koop al voor een tijdje bij Leefbewust,de eigenaar meneer Ron Fonteine heeft goede kwaliteiten en meestal snel afgeleverd.
    Ook geeft Ron goede adviezen.
    Cornelius, Duitsland

  11. ik ben twee jaar geleden met het gebruik van kokosolie. ik bak en braad er in en ik neem af en toe een lepeltje. er blijft geen vettige aanslag in mijn mond over. dat vind ik al heel bijzonder. en ik ben 15 kilo afgevallen (mede door alle tarweprodukten af te schaffen en spelt te gaan gebruiken). wat er ook gezegd wordt over kokosolie. ik heb geleerd naar mijn lichaam te luisteren en ik voel me erg goed bij het gebruik van kokosolie.
    we één vraagje: ik gebruik de geurloze. die moet dus bewerkt zijn. hoe slecht is dit?

    • De geurloze is altijd nog 10 keer beter dan margarine. Alleen als je het allerbeste wil, kun je beter die met geur nemen. Meer actieve plantenstoffen. De geurloze wordt gemaakt van beschimmelde kokosnoten die met hexaan van hun vet ontdaan worden.

  12. Voor alle trouwe site lezers die zig druk maken over cholesterol zou ik willen adviseren het boek De Cholesterolhype van arts Malcolm Kendrick te lezen onderzoeker op dit gebied en werkte o.a bij de European Society of Cardiologie. Hij gaat daarnaast ook zeer uitvoerig in op het gebruik van statines en hoe deze werken? Tot slot de uitspraak van sir William Osler arts ( 1849-1949) Een van de belangrijkste taken van de dokter is de massa te leren geen medicijnen te nemen.

  13. Ze moesten zich eens wat drukker maken over wat er in de supermarkten aan bak smeer en braadmiddelen verkocht wordt, over de rest maar te zwijgen Ze willen niet dat de burger gezonder gaat eten. Het is een groot pot nat met die Giganten, zij huren deze mensen in en via de media proberen ze het overtuigend te maken, al weten wij nu beter.
    Ik wijk in ieder geval niet van mijn kokosvet gebruik af.

      • En hoe zit dat met oliebollen bakken nu de Feestdagen eraan komen? Ook in de kokosolie? De gewone of ontgeurde? Iemand ervaring hiermee? Gr. Sonja Bijsterveld

  14. Ik heb me vanavond pijnlijk verbrand door een warmhoudplaatje aan de houder vast te pakken, dat – zag ik later – net in een andere brandende pit had gezeten… Au au…. 5 minuten onder de kraan… erg pijnlijk… ik heb er toen, wat in mijn gedachten kwam, flink kokosolie op gedaan, en de pijn was meteen over :) …
    het wordt wel een blaartje, denk ik, en is een beetje rood, maar doet geen pijn meer.
    Leve de kokosolie!

  15. Ja Hans of het boek de Cholesterol Leugen van Walter Hartenbach.

    Als je gaat -Bakken- neem dan niet de rauwe of virgin kokosolie! die is rauw en dat is zonde want je gaat er mee -bakken!- Waarom neem je anders rauw?
    Rauw houd je rauw en die eet je mooi op, iedere dag een theelepel.
    Waarom? Omdat dit de hersenen fit houd, ja als je iets fit wil houden dan is het dat wel toch?

    De ontgeurde kokosolie is prima om mee te bakken de meesten vinden het toch niet prettig om overal een kokossmaakje bij te hebben, met de ontgeurde kokosolie heb je dat niet.
    Wanneer je een typisch Nederlands gerecht maakt dan kun je natuurlijk ook in echte boter bakken! Doh!

    LET op, als je echt heet gaat bakken kun je dus ontgeurde kokosolie gebruiken,
    maar nooit virgin olijfolie dit wordt vanaf een bepaalde temperatuur zelfs ongezond. (en carcinogeen)
    Waneer de olie gaat walmen en roken is te heet.

    Veel Succes met bakken iedereen,

  16. Wanneer mensen enthousiast zijn over een product, zoals kokosole, worden de voordelen vaak uitvergroot en de nadelen juist gebagatelliseerd. Dat snap ik.

    Toch is het soms handig om ook de nadelen wat beter te bestuderen, al was het alleen maar om je tegen kritiek te kunnen wapenen.

    Zie bijvoorbeeld hier: http://kokosvet.blogspot.com voor een ietwat kritische kijk op kokosvet (ofwel kokosolie).

    • Dank, ik heb onderstaand gekopieerd uit je kokosvet.blogstop.com
      Maakt Juglen ook tot kwakzalver. Terecht.Ik erger me aan dit soort sites,met bashing al wie wetenschapper of arts is en niet gelooft in hem en zijn hobby, want ik zie geen werkelijke studie of opleiding. self made man,verkoopt ook dure spullen waar hij aan verdient, immers. Mensen, geloof toch niet alles, bv een zapper? wat is dat nou weer voor onzin.
      Begin bovenstaand blog te lezen, stap over van Juglen naar de wetenschap en bespaar jezelf veel geld.

  17. Hallo Juglen, ik ben een trouwe lezer van je en ik heb mede door jou dan ook mijn lifestyle flink om gegooid. Ik ben ook een regelmatige gebruiker van kokosolie. Mijn cholesterolgehalte is prima hoor maar door een probleempje in mijn bloed krijg ik mijn triglyceride slecht naar beneden. Ik slik helaas hier ezetrol voor waar ik eigenlijk vanaf wil. Ik ben 5 jaar geleden al gestopt met statines, wat me goed bevalt.
    @ vraag kan jij mij vertellen hoe ik mijn triglyceride naar beneden krijg? Mijn dokter denkt dat ik te vet eet, wat niet waar is. Ps ik heb zelfs geen overgewicht.

  18. “Alleen als je het allerbeste wil, kun je beter die met geur nemen. Meer actieve plantenstoffen. De geurloze wordt gemaakt van beschimmelde kokosnoten die met hexaan van hun vet ontdaan worden.”

    Dit is belangrijke info juglen! Bedankt hiervoor!
    Schrik er wel van dat de geurloze variant van beschimmelde kokosnoten gemaakt wordt.

  19. Ik gebruik cocosvet om in te bakken met de helft van Ghee dat is erg smaakvol en erg gezond!! Ik ben een voorstander van de geurloze Cocosvet, vandaar een heerlijke smaak om daar Ghee bij te gebruiken.

  20. Beste Juglen,
    Ik begreep dat een van de voordelen van kokosolie dat deze heel heet kan worden zonder schadelijk te zijn. Laatst las ik juist het omgedraaide ( is slecht als het verhit wordt).
    Weet jij het antwoord?
    Hoor het graag.
    Met vriendelijke groet,
    Bernadet

  21. “Wees dus niet bang voor
    kokosolie, de waarheid ligt ergens in het midden.” Hoezo? Je geeft geen enkel argument tegen kokosolie dus waarom zou je er geen emmers per dag van kunnen eten?
    Hieronder een paar sterke argumenten dat de waarheid helemaal bij kokosolie ligt (in aparte reactie omdat paste alles door elkaar gooit).

  22. The truth about coconut oil is obvious to anyone who has studied the health of those who live in traditional tropical cultures, where coconut has been a nutritious diet staple for thousands of years.Back in the 1930’s, a dentist named Dr. Weston Price traveled throughout the South Pacific, examining traditional diets and their effect on dental and overall health. He found that those eating diets high in coconut products were healthy and trim, despite the high fat concentration in their diet, and that heart disease was virtually non-existent.Similarly, in 1981, researchers studied populations of two Polynesian atolls. Coconut was the chief source of caloric energy in both groups. The results, published in the American Journal of Clinical Nutrition,2 demonstrated that both populations exhibited positive vascular health.In fact, no evidence exists that the naturally occurring high saturated fat intake had any kind of harmful effect in these populations!

  23. Kokosolie als consumptie-/bak- en braadprodukt. Maar zoals zovelen niet weten is dat kokosolie ook ‘n bacteriëndodende- en blekende functie heeft. Neem iedere morgen op je nuchtere maag ‘n kleine dessertlepel kokosolie in je mond, beweeg dat over en onder je tong. Na smelting spoel en zuig je het tussen je tanden door. Uiteindelijk uitspugen (!), mond goed met warm water spoelen en heet water door de afvoer gieten.
    Na verloop van tijd zul je zien dat je wittere tanden hebt gekregen en niet of nauwelijks meer uit je mond ruikt.

  24. Hoi Juglen,

    Fijn en duidelijk artikel, ik vindt je onderbouwing ook erg helder. Wat ik nog wil toevoegen is dat roomboter, kokosolie en diverse oliën producten zijn welke veel natuurlijker zijn dan margarine en halvarine. Margarine en halvarine zijn geknutselde producten, vraag eens aan een leek waarvan halvarine/margarine van gemaakt is en hij of zij zal je het goede antwoord niet kunnen geven. Vraag een leek waar roomboter of kokosolie van gemaakt is, het antwoord is gelijk heel duidelijk.

    Groetjes Tessa

    • Dat is beslist achterhaalde informatie. Zolang je voor duurzame biologische palmolie kiest, steun je de boeren en het milieu….

  25. Daar heb ik mij niet in verdiept,maar zou kunnen. En als het al zo is, moet het wel een goed keurmerk hebben lijkt mij. Zoveel kunnen beweren dat iets duurzaam is. Ik zou het er zelf niet op wagen!

Reacties zijn gesloten.