Knoflook voor je gezondheid

KnoflookVrijwel iedereen weet dat knoflook gezond is, maar wat is hier nu van waar?

De een houdt ervan en de ander absoluut niet: knoflook. Persoonlijk ben ik er dol op, maar door mijn sociale leven houd ik het gebruik ervan binnen de perken. Knoflook kent een aantal geheimen en eentje daarvan is dat het de stof allicine bevat. Allicine is een antibioticum dat van nature te vinden is in knoflook. Het werkt krachtig tegen verscheidene bacteriën, waaronder de bekende ziekenhuisbacterie MRSA. Allicine is alleen echt werkzaam als het onverhit is geweest, dus het beste kun je knoflook rauw gebruiken.

In de middeleeuwen werd knoflook regelmatig ingezet om de duivel of heksen op afstand te houden, maar in onze tijd kan het mensen op een feestje op afstand houden. De typische geur die mensen op afstand kan houden na het eten van knoflook wordt veroorzaakt door de diwaterstofsulfide (H2S), ook wel zwavelwaterstof genoemd. Deze lucht doet denken aan rottende eieren. De geur komt ook voor bij afbraak van andere zwavelhoudende voedingsmiddelen zoals eiwitten. Waterstofsulfide vinden we ook in aardgas waar je op kookt en in de darmen. Waterstofsulfide geeft in ons lichaam de boodschap aan de spieren en bloedvaten om te ontspannen waardoor de bloedvaten wijder worden en de bloeddruk daalt.

Knoflook staat dankzij de zwavel echt als antiviraal te boek en werkt als een natuurlijk antibioticum die onder meer darmparasieten het leven zuur maakt. Daarnaast hebben verschillende onderzoeken aangetoond dat knoflook zorgt voor gunstige cholesterolwaardes en een plaquevermindering op de wanden van de aderen. Knoflook wordt vaak gecombineerd met olijfolie, die ook een gunstige invloed heeft op de wanden van de aderen. Een ideale combinatie dus.

De voordelen van knoflook op een rij:

  • Verlaagt de bloeddruk
  • Gunstige invloed op het cholesterol
  • Antiviraal
  • Natuurlijk antibioticum
  • Bevat MSM (zwavel) en is cruciaal voor een goede gezondheid
  • Verjaagt vampiers en heksen

Je zou je afvragen waarom niet iedereen dit dagelijks zou nemen? Vaak is het toch de angst voor de geur die kan ontstaan na het eten van knoflook waardoor mensen het laten liggen. Gelukkig kun je hier wat tegen doen:

  • Combineer knoflook met peterselie voor neutralisatie
  • Kardemom werkt de knoflookgeur volgens sommigen ook tegen
  • Kauw op een koffieboon na de maaltijd
  • Drink thee, polyfenolen neutraliseren de zwavelverbindingen
  • Poets je tanden
  • Ga sporten en de sauna in voor het kwijtraken van de zwavel
  • Was je handen snel na het bereiden ter voorkoming van intrekking

De allerbeste tip die ook echt werkt is het verwijderen van de kern van de knoflook. Deze kern bevat de meeste zwavel, maar daar zitten ook wel de meeste voedingsstoffen in en die krijg je niet binnen als we de kern verwijderen. Over het verwijderen van de kern heb ik een tijd geleden eens een filmpje gemaakt om dit duidelijk te demonstreren:

De aller, allerbeste tip is natuurlijk om samen knoflook te eten zodat niemand de afwijkende geur kan opmerken. Dus: Knoflook, geniet met je maten!

Luister hier de Mp3 radio item Juglen Zwaan over knoflook

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

8 gedachten over “Knoflook voor je gezondheid”

  1. knoflook schoonmaken kan makkelijker. Zeker als je zo’n mooi breed mes hebt. Pak een teentje, leg het met erop en druk zachtjes door. Als je dan het kontje eraf snijdt, heb je gelijk het velletje mee en de kern valt er ook zo uit. Bespaart je het bovenste puntje en een hoop gepluk.

  2. Hoe lang duurt het voordat het uit je lijf is die lucht? dan mss meerdere teentjes???
    je kan dan misschien wel op vrijdagavond knoflook eten dan is maandag de geur weer foetsie???

  3. Op de website van World Healthiest’s Foods (http://whfoods.org)staat te lezen dat je de geperste knoflook even aan de lucht moet blootstellen voor een maximale allicine ontwikkeling.

    “Chopping or crushing stimulates the enzymatic process that converts the phytonutrient alliin into allicin, a compound to which many of garlic’s health benefits are attributed. In order to allow for maximal allicin production, wait at least 5 minutes before eating or cooking the garlic. Also observe this 5-minute “time out” period before adding any high acidic ingredient to the garlic (for example, lemon juice). Ingredients with a pH below 3.5 can also deactivate the enzymatic process.”

    Ze vertellen ook dat je als je knoflook in warme gerechten gebruikt je het voor toepassing minstens 10 minuten moet laten staan voor maximale allicine-ontwikkeling. Verder: niet te lang verhitten en nooit boven de 170 C.

    • heel goed te weten waarom knoflook zo’n geweldig ‘anti-oxidant’ is. Het valt me alleen op dat er in Nederland wel heeeel erg moeilijk gedaan wordt over dit geweldig knolletje. Wij wonen al weer ruim 20 jaar in het buitenland en nu in Frankrijk alweer jaren waar het heeel gewoon is knoflook te eten en te gebruiken. Maar gasten uit vnl Nederland zijn er bijna bang voor en weigeren zelfs te eten als wij knoflook hebben gebruikt!
      Mijn tip, gewoon iedere dag gebruiken, het verhoogt je gezondheid en het meer genieten van spijzen door gebruik van.dit mooi ‘knolletje’.
      Succes!

  4. Ik vind rauwe knoflook zo ontzettend scherp, ik doe het weleens door een raw-soep, maar dit is dan na een paar happen niet meer weg te krijgen vanwege die knoflook. Hebben anderen daar geen last van?
    Is daar wat aan te doen, of zijn er misschien minder scherpe soorten te krijgen?

    • De sterkte van knoflook varieert. De biologische varianten zijn meestal wat scherper omdat deze de tijd hebben gekregen om zonder herbiciden en pesticiden “volwassen” te worden. Wat je kunt doen is de knoflook half rauw maken door het halverwege het kookproces aan de maaltijd toe te voegen.

  5. Beste Juglen,

    Soms weet je echt niet meer of bepaalde voeding nu goed is of schadelijk. Het zelfde geldt voor knoflook. Overal lees je de goede werking van knoflook en zo ook hier op jouw website. Maar op andere websites wordt het gebruik van knoflook juist weer afgeraden omdat het giftig is voor ons lichaam zie ook bijgevoegde link: http://www.ener-chi.com/eating-garlic-is-very-toxic-for-the-body/

    Waarom kan er nu niet eens een éénduidig verhaal komen over voeding waarin alles omschreven wordt. Of het nu wel goed is of toch schadelijk.

    Groeten,

    Freddy

Reacties zijn gesloten.