In een recente paginagrote krantenadvertentie stelde McDonald’s dat hun frietjes enkel bestaan uit aardappelen en zout. De voedselwaakhond Foodwatch diende echter een klacht in, want volgens de ingrediëntenlijst op de website van McDonald’s bevatten de frietjes ook dinatriumdifosfaat, dextrose en verschillende plantaardige oliën. De Reclame Code Commissie is het met Foodwatch eens en oordeelde dat McDonald’s consumenten misleidt, omdat de frietjes in de advertentie natuurlijker worden voorgesteld dan ze daadwerkelijk zijn.
In de bewuste advertentie in de Volkskrant stond te lezen dat de Franse frietjes van McDonald’s enkel worden gemaakt van de allerlekkerste aardappelen, voornamelijk van Nederlandse bodem, met alleen een snufje zout als extra ingrediënt. Echter, op de website vermeldt McDonald’s ook stabilisator dinatriumdifosfaat, suiker dextrose en diverse plantaardige oliën als ingrediënten van de frietjes. Volgens Foodwatch worden consumenten zo opzettelijk misleid, omdat ze niet verwachten dat de frietjes ook deze andere ingrediënten bevatten.
De Reclame Code Commissie is het eens met Foodwatch en oordeelt dat McDonald’s een onjuiste indruk wekt over de samenstelling van de frietjes. De reclame is daarmee in strijd met de eis dat voedselinformatie niet misleidend mag zijn. Ook druist de advertentie in tegen Europese regelgeving die stelt dat voedselinformatie consumenten niet mag misleiden.
De Commissie adviseert McDonald’s dringend om niet langer op deze manier te adverteren. Dit is al de tiende keer dat McDonald’s wordt teruggefloten door de Reclame Code Commissie voor misleidende reclame. Foodwatch blijft strijden voor transparantie en eerlijkheid in voedselmarketing. Zij eisen een openbare rectificatie van McDonald’s voor deze laatste misleidende frietjesreclame.
McDonald’s reageert dat ze niet het volledige productieproces in de advertentie hebben vermeld. Volgens hen was de advertentie eenmalig en staat op hun website transparante informatie over de ingrediënten. Toch blijft de advertentie misleidend over de werkelijke samenstelling van de frietjes. Hopelijk zal McDonald’s in de toekomst meer openheid geven over de ingrediënten en productieprocessen, zodat consumenten geïnformeerde keuzes kunnen maken (bron: Foodwatch.nl).