Middelketenvetzuren in kokosolie hebben al na één dosis een positief effect op hersenfunctie

kokosvet_kokosolieMiddelketenvetzuren, de meest voorkomende vetzuren in kokosolie, blijken de cognitieve prestaties van ouderen met aandoeningen zoals Alzheimer al na een enkele dosis van 40 ml te stimuleren.

Een baanbrekend onderzoek uit 2004 gepubliceerd in het vakblad Neurobiology of Aging  heeft aangetoond dat de toediening van middelketenvetzuren, de meest voorkomende vetzuren in kokosolie, vrijwel direct de cognitieve functie van de hersenen bij oudere volwassenen met geheugenstoornissen verbeterde.

De studie omvatte 20 personen met Alzheimer of een milde cognitieve beperking. Op afzonderlijke dagen kregen zij een MKV-emulsie of een placebo toegediend. De onderzoekers namen daarbij al na 90 minuten een aanzienlijke toename waar van het gehalte van het keton beta-hydroxybutyraat (beta-OHB, product bij de oxidatie van vetzuren) in het bloedplasma van de proefpersonen voorzien van de MKV-emulsie. Afhankelijk van het apolipoproteïne E genotype van de onderzochte persoon, bleef het keton beta-OHB niveau of stijgen of bleef constant tussen de bloedonderzoeken na 90 en 120 minuten tijdens de behandeling.

Opmerkelijk bleken de verbeterde prestaties van 4 onderzochte personen volgens de Alzheimer Disease Assessment Scale-Cognitive Subscale (ADAS-cog). Bovendien werden de hogere waarden aan ketonen in verband gebracht met betere prestaties in de paragraph recall test  (In deze test wordt aan de deelnemers gevraagd om een bepaalde paragraaf tekst te onthouden om deze daarna verbaal te reproduceren. De score komt overeen met het aantal zinnen dat correct wordt gereproduceerd. Hoe hoger de score, hoe beter het geheugen). Aldus konden de betere geheugenprestaties tevens in verband worden gebracht met de toediening van de MKV-emulsie. Deze constatering werd bevestigd bij alle proefpersonen.

De details van dit onderzoek werden als volgt beschreven:

Het onderzoek werd gehouden als een dubbelblind placebo test met twee afzonderlijke onderzoeksmomenten. Tijdens elk onderzoeksmoment ontvingen onderzochte personen in willekeurige volgorde de MKV-emulsie (NeoBee 895) en het placebo in porties van evenveel calorieën. Het placebo bestond uit een emulsie van lange keten vetzuren (LKV). Om de smakelijkheid te vergroten is als bron van LKV-en volle slagroom gebruikt en lange keten mono- en diglyceriden voor emulsificatie. De MKV-en (40ml) werden gemengd met 152 ml volle slagroom om het testmonster te maken. Het placebo bestond uit alleen volle slagroom (232 ml).

De onderzochte personen waren sinds 20.00 uur ‘s avonds nuchter en kwamen de volgende ochtend voor onderzoek waarbij bloed werd afgenomen voor bepaling van plasma beta-OHB en het APOE genotype (alleen bij het eerste onderzoeksmoment). Onderzochte personen consumeerden vervolgens een testmonster en rustten gedurende 90 minuten, waarna er bloed werd afgenomen en een cognitieve test van 30 minuten werd gestart. Na de cognitieve test werd er nogmaals bloed afgenomen.

Hoe Middel Keten Vetzuren (MKV) werken
Hoe kan een enkele dosis van MKV-en (40ml oftewel 2,7 eetlepels) een bijna directe verbetering veroorzaken in de cognitieve prestaties van personen met een cognitieve beperking zo ernstig als Alzheimer ? De verklaring kan worden gevonden in de unieke stofwisselingsbehoeften van de hersenen en de configuratie (samenstelling) van de MKV-en zelf. Terwijl glucose de primaire brandstof is voor het hoge energieverbruik van de hersenen, wordt de structuur en werking van de hersenen aangetast door een mogelijk ontwikkelde insuline-resistentie en een verminderde stofwisseling (verminderde opname van glucose in de hersencellen). Ketonen (uit MKV-en) vormen als brandstof vervolgens een hoog nodig alternatief voor glucose en brengen de stofwisselingsprocessen opnieuw op gang waardoor de cognitieve prestaties vervolgens verbeteren. 

MKV-en zijn anders dan de overige vetten die wij consumeren.
Bijvoorbeeld door hun kleinere omvang vormen zij geen micellen of chylomicronen en worden zij evenmin opgeslagen in adipeus weefsel (vetweefsel). Terwijl 97% van de vetten in ons voedingspatroon bestaan uit lange keten vetzuren (LKV-en) met 14 tot 18 koolstofatomen, hebben MKV-en relatief kortere ketens van 5 tot 12 koolstofatomen, waardoor ze sneller opgenomen en gebruikt kunnen worden. Bij voorkeur worden de MKV-en geoxideerd door de lever, en wanneer ingenomen in grote hoeveelheden, zal het niveau aan ketonen in het bloed stijgen.

Hoe kunnen wij het beste MKV-en innemen ?
Aangezien wij voorstanders zijn van volledige, voedzame en onbewerkte voedingsmiddelen geven wij de voorkeur aan kokosolie als bron van deze vetzuren. Kokosolie bevat ongeveer 66% MKV-en per volume-eenheid en beschikt tevens over een breed spectrum aan andere gezondheidsvoordelen.

Kokosolie of MKV-en moete wij echter niet zien als een “wondermiddel” of supplement zoals kwakzalvers ooit hun “magisch serum” aan de man brachten. Verwerk kokosolie simpelweg zodanig in je huidige voedingspatroon dat deze de ongezonde vetten vervangt. Vervang bijvoorbeeld die ranzige en ontstekingen bevorderende plantaardige olie (soja-, druivenpit-, pinda- en koolzaadolie) die je nu mogelijk gebruikt bij het bakken van een ei met, het subliem verzadigde, kokosolie (dat tevens bestand is tegen bederf oftewel ranzig worden).

Of, geniet van een heerlijke curry met kokosmelk als basis. Kokosmelk bevat 25% vet waarvan 66% MKV-en en op die manier krijg je nog altijd een gezonde dosis binnen. Het is altijd beter kleinere hoeveelheden van werkelijk therapeutische voeding te eten binnen de context van het delen, bereiden en het genieten van goede voeding. Op deze wijze hoef je idealiter nooit te grijpen naar “voedsel als medicijn” als reddingsmiddel bij een ernstige gezondheidskwaal.

Kortom: Gebruik voeding zodanig dat medicijnen nooit nodig zullen zijn. (VertalingJ.D. van Oosten)

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

14 gedachten over “Middelketenvetzuren in kokosolie hebben al na één dosis een positief effect op hersenfunctie”

  1. Hallo Juglen,

    Kun je de in het artikel genoemde kokosolie ook gebruiken om te frituren?

    Groet,
    Hetty.

    • Jazeker. ivm de kosten gebruik ik de ontgeurde versie. Met geur is wel beter voor de gezondheid, maar een stuk duurder en je frietjes hebben dan een kokossmaak.

  2. De reformwinkel waar ik mijn kokosolie koop, zegt dat de extra vierge kokosolie. Beter niet voor bakken en braden kan gebruiken, klopt dat?
    Dat ik die beter kan gebruiken voor op brood.

    Gr.

    • Je kunt er prima in bakken en braden, maar koud is wel stukken beter. Zeker in vergelijking met zonnebloemolie (=vergif wanneer vethit)

  3. Hallo,

    Een oom van mij heeft Alzheimer. Toen ik een dezer dagen las dat kokosolie ook goed is voor de hersenfunctie wilde ik dit graag meteen doorgeven aan mijn tante. Zelf gebruiken we ook kokosolie. Maar ik wil geen valse hoop geven. Heeft dit effect op iedereen met Alzheimer? En daarbij is mijn oom ook nog hartpatiënt. Mag dan ook kokosolie gebruikt worden? En is braden en bakken in kokosolie dan voldoende?

    Met vriendelijke groet,
    Rosé de Bock

    • Koud gebruiken geeft het beste resultaat (bv op brood). Kies wel altijd voor de extra vierge biologische variant!

      • Dus ik kan dit wel doorgeven aan mijn oom, ook al is hij hartpatiënt.
        Zelf heb ik de biologische kokosolie van Omega & More. Is die goed? Wat bedoel je met extra vierge, dat zie ik er niet op staan.

        • er is een goed merk, maar het merk mag ik niet noemen.
          is een wat duurdere variant in glazen pot.

    • Lees vooral het boek (engels) van Dr. Mary Newport. Zij legt uit hoe zij er toegekomen is om haar man dagelijks cocosvet te geven. En dat het helpt.

    • Ik vind het niet optimaal: teveel omega 6 en vaak bewerkt / GMO. Als je eerste koude persing kunt krijgen, dan zou het nog kunnen als je het koud gebruikt.

  4. Ik koop glazen potten van 500 gram, extra vierge kokosolie in de Marokkaanse supermarkt voor maar 3,25. Euro! Daar hebben heel veel bruikbare voeding voor veel minder dan in de natuurwinkels! Noten, zaden, glazen potten met allerlei bonen zonder toevoegingen! Kruiden zoals koriander, gember, munt voor een schijntje!

  5. ik hoorde, dat de geur van kokos meteen weg is, zodra je het bakt… weet niet of het zo is, vind t nu te duur dus eet ontgeurde.

    alles beter dan bertoli boter en becel dat ik jaren at… tot ik wist wat ik at en welke E nrs er in zaten. Heel erg, hoe we bedrogen worden door onze regering, want die staat het toe …. lobby werk…

  6. Hallo Juglen

    Wat betreft de cocosolie zijn de Wetenschap & vele Artsen er nog steeds niet uit.
    Ze blijven zeggen dat het zeer slecht is voor de Mens….
    Je kan toch wel begrijpen dat vele Mensen niet meer weten wat goed of slecht is??

    Hier een stukje wat ik nu in het Nederlands heb om gezet;

    Gepost op 27 mei 2013 in “de sceptisch voedingsdeskundige” kokosolie is niet gewoonlijk aanbevolen in gezonde voeding vanwege het hoge verzadigd vet-gehalte, maar de media wordt overspoeld met verslagen over de prachtige gezondheidsvoordelen van kokosolie. Is deze nieuwe wetenschap of marketing hype?Onder plantaardige oliën is kokosolie een van de rijkste in verzadigd vet ongeveer 86-87% van alle haar vetzuren zijn verzadigd. Het meest recente advies ter vervanging van verzadigd vet met onverzadigd vet gegeven lijkt het dat kokosolie is de laatste plantaardige olie die een geloofwaardige voedingsdeskundige zou aanbevelen. Zou t alle die verzadigd vet alleen verhogen bloedcholesterol en verhogen risico op hart-en vaatziekten?Het geval voor oilCoconut kokosolie Advocaten beweren dat niet alle verzadigde vetten hetzelfde is en dat de gevolgen voor de gezondheid van kokosolie beter dan zijn kan worden verwacht. Het is waar dat verzadigd vet is niet een enkele entiteit het s een verzameling van verschillende verzadigde vetzuren, elk met een eigen ingang op bloedlipiden. Middellange-ketenlengte verzadigde vetzuren (6-10 koolstofatomen) lijken te hebben weinig effect, terwijl de lange-keten vetzuren (12-16 koolstofatomen) alle verzadigd verhogen totale bloedcholesterol. Stearinezuur, die 18 koolstofatomen heeft, cholesterol neutraal is, maar nog steeds worden behandeld met achterdocht (zie hieronder).Verreweg is de belangrijkste verzadigde vetzuren in kokosolie laurinezuur (12 koolstofatomen), die de kokosolie lobby gunstig opnieuw badges als middellange-ketenlengte en dus een goede verzadigd vetzuur.Dit is moeilijk te rechtvaardigen laurinezuur verhoogt sterk totale bloedcholesterol, waardoor het met de andere langer-keten verzadigde vetten. Maar dit is waar het wordt interessant. Het merendeel van de stijging van de bloedcholesterol met laurinezuur afkomstig uit een stijging van HDL-cholesterol, dacht als de beschermende breuk, en de laurinezuur effect op de totaal/HDL-cholesterol verhouding lijkt meer op die van onverzadigde vetzuren. Zo heeft de kokosolie lobby een geval?De zaak tegen kokosnoot oilThe observationele bewijzen vertelt een ander verhaal over kokosolie en laurinezuur. HU en collega’s onderzocht de effecten van individuele verzadigde vetzuren op het risico voor coronaire hart-en vaatziekten in een grote cohort van vrouwen. Ze vond dat korte – en middellange-keten verzadigde vetzuren niet geassocieerd met risico op hart-en vaatziekten, consistent met hun neutraal effect op bloedlipiden. In contrast, was elk van de langere-keten verzadigde vetzuren, met inbegrip van laurinezuur, geassocieerd met verhoogd risico.Een ander Harvard-studie vond ook dat de inname van alle de langere-keten verzadigde vetzuren werd geassocieerd met verhoogd risico op hart-en vaatziekten.Interessant is dat in beide studies werd inname van stearinezuur ook geassocieerd met verhoogd risico op coronaire. Stearinezuur is cholesterol neutraal moeten we aannemen dat het kan nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid van het hart via andere mechanismen, misschien een effect op de bloedstolling of bloedvat functioneren (CSIRO studie).Landen die gebruik maken van kokosolie als de overheersende vet don t opvallen als pijlers van gezondheid van het hart. Op het oppervlak kan het Sri Lankaanse dieet kijken vrij goed, slechts 25 procent van de energie uit vet, maar hart-en vaatziekten tarieven veel hoger zijn dan zou worden verwacht. Niet veel steun voor kokosnoot olie uit dit kwartaal. – meer info op: http://scepticalnutritionist.com.au/?p=844#sthash.4dwTVbHt.dpuf

Reacties zijn gesloten.