In Natuurlijke alternatieven, Stress, Supplementen

supplementenIedereen loopt wel eens tegen zowel stress als angst aan. Ondanks dat deze omstandigheden bestempeld worden als mentale problematiek, wordt door onderzoek steeds duidelijker dat de staat waarin het lichaam zich bevindt hierin een belangrijke rol speelt. Wapen jezelf daarom tegen angst en stress met behulp van de volgende natuurlijke supplementen.

    • Onderzoekers van de University of Texas ontdekten dat magnesium helpt bij het ongedaan maken van een verkeerde programmering van de hersenen ten gevolge van stressvolle ervaringen. Ze ondervonden dat magnesium in de hersenen helpt hij het creëren van nieuwe hersenresponsen die niet beïnvloedt zijn door angst.
    • Uit een in het tijdschrift Brain, Behavior and Immunity onderzoek blijkt dat hoogwaardige omega 3-vetzuren, zoals DHA en EPA, de effecten van angst en stress met wel twintig procent kunnen verminderen. Tijdens het onderzoek werd geneeskundestudenten, die gegarandeerd in een stressvolle periode zaten, oftewel een omega 3-supplement of een placebo toegediend. Uit zowel psychisch- als bloedonderzoek werd de conclusie getrokken dat stress met twintig procent werd teruggedrongen bij de studenten die omega 3 kregen.
    • Vitamine B blijkt effectief in de strijd tegen angst en stress: uit een onderzoek over mensen met paniekaanvallen, OCD en depressie bleek dat vitamine B8 (inositol) even effectief was als andere anti-angstmedicatie. Daarbij veroorzaakte het een stuk minder bijwerkingen dan farmaceutische medicijnen. Extra vitamine B1 voor een stabielere bloedsuikerspiegel, wat een belangrijke trigger is voor angst. Vitamine B3 speelt een belangrijke rol in de synthese van serotonine, een angstonderdrukker, en vitamine B5 is cruciaal voor een goede werking van de bijnieren, wat zorgt voor een betere regulering van stress. Ten slotte stabiliseert vitamine B lactaatniveaus in het lichaam die verantwoordelijk zijn voor angstaanvallen.
    • Een ander angstverminderend nutriënt is vitamine C. Het speelt een belangrijke rol bij het functioneren van de hersenen en bijnieren, waardoor het een kalmerend effect teweeg brengt en daarmee angst vermindert.
    • Tocoferol, in de volksmond vitamine E genoemd, helpt bij het transporteren van zuurstof naar de hersenen, wat elementair is voor het verminderen van stress en angst.
    • Het mineraal zink kalmeert het zenuwstelsel en reduceert op deze manier stress en de bijwerkingen hiervan.
    • Kalium heeft, net als vitamine C, een positief effect op het functioneren van de bijnieren, wat belangrijk is in het gevecht tegen stress.
    • Het aminozuur GABA werkt als één van de beste supplementen tegen angst. Er wordt gezegd dat een laag GABA-gehalte in het lichaam verantwoordelijk is voor het niet goed om kunnen gaan met dagelijkse stress. GABA vermindert angst, ontspant en verhoogt waakzaamheid.
    • Een in thee aanwezig aminozuur, L-theanine, heeft een kalmerend effect en vermindert psychische reacties op stress vanwege zijn stimulerende werking op de activiteit van neurotransmitters in de hersenen.
    • Lactium, een supplement dat gemaakt is van de in melk aanwezige proteïne caseïne, heeft bewezen dat het stressgerelateerde symptomen als angst en emotionele en sociale problemen vermindert. Daarnaast verlaagt het het cortisolniveau in het lichaam.
    • Serotonine speelt een belangrijke rol bij het inperken van angst en stress. Neem Tryptofaan of 5-HTP voor een betere werking van deze neurotransmitter in de hersenen.
    • Colloïdaal goud bevordert de zenuwwerking in de hersenen, waardoor wordt aangenomen dat het stress, angst en depressie vermindert.
    • Het kruid valeriaan verhoogt de beschikbaarheid van GABA in de hersenen. Daarnaast helpt het bij slapeloosheid, een gebruikelijke en voornamelijk vervelende bijwerking van stress en angst.
    • Het gebruik van essentiële oliën kan een rustgevend effect hebben in tijden van stress. Voorbeelden van kalmerende oliën zijn die van rozen, sandelhout, ylang-ylang, geranium, jasmijn en lavendel.

Natuurlijk is er meer dan enkel supplementen nodig om stress en angst tegen te gaan. Zie ze daarom vooral als een hulpmiddel, niet als een geneesmiddel. Het aanpakken van zowel stress als angst blijft een zaak waarbij een mentale benadering van belang is. Maar een steuntje in de rug kan nooit kwaad, nietwaar?

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 26 comments
  • Erwin de Kok

    Supplementen tegen stress????
    B.S.
    …oftewel platgezegd B U L L S H I T ! ! ! !
    Ga aan Yoga doen, mediteren (bv Mindfulness) of ga gewoon buiten wandelen, in de bossen, dat helpt vele malen beter en is een stuk beter voor je portemonnee!!!!

    …en dat zegt een ervaringsdeskundige ;-)

    • Juglen Zwaan

      Koffie laten staan, voldoende nachtrust en lichaamsbeweging zijn ook belangrijke factoren, maar daar hebben we weer andere artikelen voor geschreven. Sommige mensen kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken door een voedingssupplement.

      • tim

        Juglen je hebt helemaal gelijk wat de voedingssupplumenten betreft ! Echt bedankt dat je de tijd hebt genomen mensen hierover te informeren, super bedankt en als Erwin de kok het bullshit wilt noemen moet hij lekker rondjes blijven rennen in het bos. Het is namelijk helemaal geen bullshit ! Ik woon in de stad amsterdam en heb geen bos in handbereik en veel mensen lopen met straat stoornis rond en die kunnen beter aan gaba en magnesium en vitami’s b gaan etc dan aan de troep die een psygholoog voorschrijft. Nogmaals bedankt Juglen ik weet zeker dat je met dit artikel velen mensen zult helpen.

        • Timon

          Helemaal mee eens. deze mineralen etc helpen wel degelijk.
          Bedankt Juglen.

      • Gerard

        Hallo Juglen,
        Ben het met je eens dat hoogwaardige supplementen met EPA en DHA, en die zijn er helaas te weinig, een positieve invloed hebben op het versterken van je mentale kracht. Uit onderzoek blijkt dat ook.
        Men gaat dan uit van een evenwicht in je vetzurenbalans. Slechts 5% van de bevolking heeft een omega-6:omega-3 balans van 5:1 of minder.
        Gemiddeld is deze 15:1. Dat betekent dat je lichaam in ‘brand’staat, in een chronische ontsteking.
        Daardoor geen/slechte bescherming tegen leefstijl gerelateerde ziektes/aandoeningen. Mensen zijn niet voldoende in staat om via voeding te ontsnappen uit deze chronische ontsteking.
        Middels een bloedtest kun je je vetzurenbalans meten en middels een dieetadvies en/of inname van hoogwaardige balansolie (combinatie van visolie/olijfolie/vitamine D)kom kom je op een verhouding van omega-6:omega-3 van 5:1 of beter. Ook zonder dat je je leefstijl aanpast.
        Beweeg je minimaal een half uur per dag, pas je je eetgewoontes aan, eet je groente en fruit dan kom je zelfs op een verhouding van 3:1 of beter.
        60% van onze ziektes en aandoeningen zijn leefstijl gerelateerd, tel uit je winst!!
        Ik spreek uit ervaring en van uit de resultaten die ik zie bij veel gebruikers.
        Gerard

    • Sandra

      Erwin de Kok:
      wat een nare reactie geef jij zeg!
      Dit is absoluut geen onzin.
      Bovendien gaat het hier om supplementen en zijn de andere zaken buiten beschouwing gelaten, wat niet wil zeggen dat dat niet belangrijk is.

    • Helen

      En deze reactie noem ik nou BS, ;) Het is algemeen bekend dat een tekort aan magnesium mensen gestresst kan maken. Natuurlijk is yoga en wandelen ook heel goed voor je maar dat lost het probleem van je tekorten niet op!

  • Merel

    Ik vind het zeer interessante informatie moet ik zeggen. Ik doe aan meditatie(dagelijks 2x 20 min), wandel en fiets veel, ga regelmatig naar een museum en op tijd naar bed. Maar heb ook een zogenoemde angststoornis. Gezien ik inmiddels weet dat medicatie ook gewoon inhoud dat er bepaalde tekorten worden aangevuld van belangrijke stofjes in je lichaam (helaas vaak met bijwerkingen) zou ik graag een lijstje zien waar ik iets specifieker uit kan opmaken hoe ik de bovengenoemde stoffen in het dagelijks leven binnen kan krijgen. Ik hoop dat deze vitaminen en ander stoffen ook in hogere/geconcentreerdere hoeveelheden in bepaalde levensmiddelen te vinden zijn?

  • Petra Metz

    Beste Merel,
    Zo kan je in het dagelijks leven deze stoffen op een natuurlijke manier binnenkrijgen:

    Ontbijt:
    Kopje Thee (L-thanine) met melk (Lactium met beschuitje met rozenbotteljam (vit C)
    L-thanine in thee

    Dan een bad met Magnesium Sulfaat om je magnesium tekorten aan te vullen. http://www.natuvitaal.nl/magnesium-tekort-aanvullen-met-badzout/

    Tussendoor:
    Banaan (Tryptofaan +GABA)
    Paranoten (Zink en Gaba)
    Amandelen (vit E + Gaba)

    Lunch
    Dan een toastje met sardines. Omega 3 en Vit B3

    Diner
    Broccolli en spinazie (GABA en Kalium)
    met aardappelen (Kalium)

    Veel succes!

  • Merel

    Dank je wel, Petra!

    • Isa

      Dag Merel,
      Zelf zorg ik ervoor dat ik iedere dag echt veel verschillende vezels binnen krijg vanuit groente en fruit. Deze prebiotica verzorgt de probiotica in de darmen. Sinds mijn darmflora op orde is en de stoelgang idem dito, zijn angstgevoelens verdwenen! Hersenen zien er in medische weergaven vaak net uit als darmen…. En door een bijzonder neurologisch systeem binnen ons lichaam lijkt het erop dat deze lichaamsdelen nauw contact met elkaar onderhouden. De natuurdiëtisten.nl hebben hierover zeer veel informatie.

  • Marianne

    He Shou Wu (een chinees kruid) schijnt ook een goede invloed te hebben op angsten en stress. Is licht kalmerend, buiten alle andere goede eigenschappen die het heeft.

  • Annemieke

    Beste Juglen,

    Weet jij of de 5-HTP variant met vitamine B6 of zonder beter is. Ik heb gelezen dat de variant met Vitamine B6 gevaarlijk zou zijn omdat de serotonine daarbij ook buiten de hersenen aangemaakt zou worden, wat bloedstolsels zou veroorzaken. Weet jij wat hiervan waar is?

    Vriendelijke groeten,

    • Juglen Zwaan

      Ik ben daar niet zo bang voor. Serotonine wordt voor 80% in de darmen aangemaakt. B6 is een hulpstof om uit 5HTP serotonine te kunnen maken.

  • Annemieke

    Dus ik hoef mij hier geen zorgen over te maken zie artikel hieronder:

    Afgezien van het onderstaande, is het altijd een risico om zelf met je serotoninehuishouding te gaan rommelen. Zeker als je geen idee hebt wat je aan het doen bent.

    Gevaren van 5-htp: perifeer serotonine

    Serieuzer is de bijwerking die Life Extensionist Steve Harris via UseNet publiek heeft gemaakt.(12) Volgens Harris zet een deel van 5-htp niet in de hersenen maar in de lever om in serotonine. Vooral als je er B6 bijneemt verloopt die omzetting vlot.

    Die ‘perifere’ serotonine is ronduit gevaarlijk: het activeert bloedplaatjes om te stollen en vernauwt kleine bloedvaatjes. Daardoor kunnen de bloedvaten die het hart van zuurstof voorzien dichtslibben of andere bloedvaatjes het begeven. Mensen met hart- en vaatziekten moeten daarom verre blijven van 5-htp, stelt Harris. Maar ook voor gezonde mensen is het gebruik van 5-htp misschien niet verstandig. Veel onderzoekers gebruiken niet voor niets stoffen als Carbidopa. Die blokkeren het omzettingsproces in het lichaam.

    Harris adviseert daarom om alleen 5-htp te gebruiken zonder B6 en met Carbidopa – of anders helemaal niet. Voor L-Tryptofaan geldt dit allemaal niet, voegt Harris er nog aan toe. Die stof kan alleen in de hersenen omzetten in serotonine.

    Niet iedereen reageert op 5-htp door buiten de hersenen meer serotonine aan te maken. Maar alleen een urinetest kan uitwijzen of jij tot de gelukkigen behoort.

  • Selwyn Donia

    Ik mis in dit rijtje: mucuna pruriens (l-dopa). De boon die zorgt voor meer dopamine in de hersenen.

    Er wordt altijd standaard aan magnesium en 5-htp gedacht bij angst/depressie terwijl heel veel mensen opknappen van een verhoging van dopamine door l-dopa te supplementeren. Mensen met de diagnose ADHD die liever geen methylfenidaat (Ritalin/Concerta) gebruiken reageren vaak goed op l-dopa uit de mucuna in tegenstelling tot het medicijn Bupropion (SNRI).

  • Robin

    Hoi,
    Bedankt voor het interessante artikel! Als aanvulling hierop wil ik zeggen dat men ook niet moet vergeten dat veel voedsel juist angst veroorzaakt. Zoals suiker, snelle koolhydraten en smaakversterker/e621. Sinds ik dit niet meer eet zijn mijn angsten erg verminderd, vooral de spanning in mijn lichaam (in combinatie met meer beweging).
    Succes allemaal met het overwinnen van de angsten of stress!

    • Janneke

      Had het (o.a) door de kaas. Kaas en andere biogene aminenen in de voeding beperken scheelde een hoop in de onrust en angst.

  • Tina

    Wie heeft er ervaring met meta relax…. Magnesium vit b6… b12 ect. Helpt er goed tegen stress, spierkrampen, vermoeidheid, slapeloosheid ect . Advies van mijn apotheker.

  • sylvana

    Hoi,

    Ik heb een aantal van deze suplementen gekocht.
    Durfde ze niet allemaal te halen want is dat niet teveel om in te nemen?
    Bovendien zit er in de htp5 ook inositol en ook in de b complex zit inositol en biotine. Krijg je dan niet teveel binnen als je aparte suplementen koopt?

    Gr sylvana

  • Sly

    Hallo, ik ben ook begonnen met supplementen maar vind het toch wat eng. Ik haal ze bij De Tuinen, huismerk want betaalbaar. Slik vit C (1000mg), vit B 12, vit D (10mg) en chlorella. Maar dan kom ik weer deze site tegen en dat klinkt dan ook allemaal weer zo logisch.

    http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/98727-het-dodelijke-gevaar-van-vitaminepillen.html

    • Janneke

      Veel goedkope preparaten zitten vol met calciumfosfaat. Vooral als je verschillende middelen met calciumfosfaat combineert kan het teveel worden en krijg je een tekort aan magnesium.

  • Marjon Kroon-Antonisse

    N.B.: Er is een contra-indicatie voor het gebruik van L-tryptofaan en 5-HTP en st.Janskruid en Rhodiola bij het gelijktijdig gebruiken van SSRI’s (anti-depressiva). Het is raadzaam om daarover met de behandelend arts overleg te hebben.

  • Luus

    Heb net Crocus Sativus voorgeschreven gekregen. Dit moet een natuurlijke anti-depressivia zijn. Ik gebruik het icm magnesium-citraat, zink en een multi. Omdat aanpassing van voeding alleen niet voldoende was voor mij.

    • Carla

      Beste Luus, hebben deze middelen destijds geholpen?

  • prof. dr. Gideon Benavraham

    Beste mensen, ga eens kijken bij de stichting Vit.B12-tekort en lees de uitgebreide symptomatologie.
    Mijn onderzoekspraktijk laat me dagelijks verbaasd staan over de kern van het probleem: opnanegebrek van ons
    systeem, waardoor suppletie van o.a. B12 niet werkt, ook al zou je 100.000 eenheden toedienen.
    Binnenkort verschijnt op mijn website een eerste specifieke publicatie hierover. Misschien is het van belang voor je zoektocht.
    groet,
    Gideon

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken