web
statistics

Negen gezonde voedingsmiddelen voor in de winter

SpruitjesEr zijn verschillende voedingsmiddelen die voedingsstoffen bevatten die echt bijdragen aan de bevordering van je welzijn. Dit is erg belangrijk gedurende de wintermaanden, als allerlei ziektes rondwaren onder de bevolking. Het is tegenwoordig een groot voordeel dat vers fruit en verse groenten het hele jaar door, zelfs midden in de winter, verkrijgvaar zijn. Verse groenten en fruit zijn namelijk de voedingsmiddelen die de meeste kans maken om gezondheid en welzijn te garanderen, omdat ze het lichaam vitamines, mineralen en andere nuttige stoffen verschaffen. Een gezond dieet bevat overigens alle voedselgroepen, inclusief groenten en fruit.

Verschillende groenten staan erom bekend dat ze zelfs kanker, hart- en vaatziektes en andere slopende ziektes kunnen voorkomen.

Spruitjes
Spruitjes staan bekend om de anticarcinogene (anti-kanker) werking. Haal de buitenste bladeren van de spruitjes en rooster ze op een bakplaat met wat olijfolie en zeezout in een oven op 220 °C, dat zorgt voor een lekkere smaak.

Prei
Prei smaakt ongeveer zoals milde uien en doet het goed in aardappelsoep, of in rijstgerechten, salades en andere gerechten waarin uien ook passen. Het is lekker en zit vol met antioxidanten.

Bieten
Verpak de vitaminerijke bietjes in folie en bak ze een uur in een oven op 180 °C. Snijd ze in kleine blokjes en doe ze in een groene salade met wat geitenkaas en wat walnotenolie.

Boerenkool
Boerenkool zit vol met ijzer maar heeft een nogal bittere smaak. Bak de boerenkool in wat olijfolie, knoflook en balsamicoazijn. Strooi er wat pijnboompitjes overheen.

Granaatappel
Granaatappel vermindert ontstekingen door het grote aantal polyfenolen, die een antioxidantwerking hebben. De geleiachtige zaadjes van de granaatappel zijn knapperig en hebben veel smaak. Ze zijn lekker in de havermout bij het ontbijt.

Kiwi
Kiwi’s hebben een hoog gehalte aan vitamine C, wat de immuniteit tegen verscheidene ziektes kan verhogen. Meng een paar kiwi’s door een spinaziesalade zodat je immuniteit-stimulerende groentes en fruit in één gerecht combineert.

Kaki
De kaki bevat stoffen die schade aan cellen, veroorzaakt door diabetes, kan herstellen. Verwerk de op sinaasappel lijkende vrucht met bittere citrussmaak bijvoorbeeld in een gerecht met wat prosciutto en verse mozarella.

Guave
Guave zit vol met lycopeen, een antioxidant die tegen coronaire hartziekten beschermt. Voeg rauwe guave toe aan vijgen en blauwe schimmelkaas, voor een gerecht dat gezond is voor het hart. Ook geschikt als tussendoortje of bij het ontbijt.

Grapefruit
Voeg grapefruit toe aan het dessert van sorbet of yoghurtijs. Deze vrucht bevat veel flavonoïden (antioxidanten), waarvan wordt gedacht dat ze de groei van kankercellen kunnen tegengaan.

Verwen jezelf het hele jaar door met gezondheidsbevorderende vruchten en groentes, maar vooral gedurende de wintermaanden. Dit verse, smaakvolle voedsel zal helpen om het lichaam gezond te houden en tegelijkertijd zal het je geestelijke welzijn ten goede komen. De sterke smaken van veel gezonde vruchten en groentes kunnen goed gecombineerd worden met andere smaken om ze lekkerder te maken en ervoor te zorgen dat je gezinsleden er meer van willen.

Hoeveel weet jij over gezondheid? Test je kennis over voeding in 30 vragen

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend