web
statistics

‘Onafhankelijke’ Consumentenbond toch wel afhankelijk?

Afgelopen maand viel bij mij de nieuwste editie van de Gezondgids op de deurmat. Dit is een uitgave van de Consumentenbond die zes keer per jaar verschijnt. Ik lees veel boeken en bladen over gezondheid, zo ook dit blad. Blij verrast was ik toen ik mijn eigen naam erin terugvond. Helaas was de vreugde van korte duur, want toen ik verder las bleek dat ze me nogal wat woorden in de mond legden.

‘Volgens Juglen Zwaan is tarwe het perfecte chronische gif’, staat er in een artikel over Voedingshypes te lezen. Ik heb de blog even opgezocht en dan blijkt dat de titel tussen haakjes staat. Het gaat hier dus om een quote, zoals in de journalistiek wel vaker gebeurt. In de eerste regels van het artikel wordt gelijk duidelijk dat deze quote van William Davis is, de schrijver van het boek De Broodbuik. Deze misser heb ik gelijk gemeld bij de hoofdredacteur Evert van Hardeveld van de Consumentenbond, maar na een excuus weigerde hij het te rectificeren. Kennelijk is hun missie niet om mensen zorgvuldig en juist te informeren. Dat terwijl deze slordigheid mijn naam wel in diskrediet brengt.

Volgens de schrijver van het artikel moeten we allemaal niet zo bang zijn voor tarwe en het juist omarmen. Het zou niet uitmaken welk graan je kiest, als het maar volkoren is. Dan is de schrijfster niet bepaald op de hoogte van de laatste inzichten. De pseudogranen amaranth en quinoa zijn een stuk voedzamer dan tarwe. Eén van de redenen is dat tarwe nauwelijks lysine bevat en daarmee een incomplete bron van eiwitten. Dat ligt anders voor quinoa en amaranth, die leveren volwaardige eiwitten. En dat is maar één verschil…

Het artikel maakt gehakt van collega’s Jesse van der Velde, Rens Kroes en Kris Verburgh. De gezondheidsvoordelen van havermout, kurkuma en avocado’s worden schromelijk overdreven in de ogen van de auteur. Wie is de auteur eigenlijk? Het blijkt Reina van Bruggen. Reina blijkt haar beroep als broodschrijver eer aan te doen. Zo schrijft ze niet alleen voor de consumentenbond, maar ook voor het Nederlands Bakkerij Centrum, Peijnenburg en de Nederlandse Zuivel Organisatie. De pen van Reina blijkt dus door vele bedrijven ingezet te worden. Door extern schrijvers in te huren komt de onafhankelijkheid van de consumentenbond mogelijk wel in gevaar.

Op de cover van het blad staat met grote letters dat ze onafhankelijk en advertentievrij zijn. Wanneer je schrijvers inhuurt die geld ontvangen van de brood- en zuivelindustrie, beginnen de belangen te vertroebelen. Stel dat iemand door de consumentenbond wordt ingehuurd om airfryers te testen en deze persoon ook regelmatig voor Philips werkt, dan is dat een kwalijke zaak. De organisatie zegt advertentievrij te zijn, maar ze verdienen miljoenen aan ‘onafhankelijke’ adviezen voor verzekeringenenergie en hypotheken. Dit zijn verkapte advertenties op provisiebasis waar sites als kieskeurig.nl zich al jaren door verrijken.

Wie de artikelen van de consumentenbond leest, weet dat de organisatie een zeer conservatieve mening uitdraagt. Veel brood en melk, weinig verzadigd vet en zout. Kokosolie zou gelijk staan aan vergif. De consumentenbond huurt schrijvers in die deze oude denkbeelden blijven herhalen. Toch is er ook een andere waarheid, want er is heel veel nuance volgens de laatste wetenschappelijke inzichten. Niet alleen zout, maar juist suiker kan de bloeddruk omhoogjagen (1). Kokosolie blijkt volgens vele wetenschappelijke studies veel heilzame aspecten te bezitten (2). Veel mensen blijken niet tegen brood te kunnen vanwege de onverteerbare vezels (3, 4). Jammer dat de consumentenbond een eenzijdig standpunt inneemt, zo komen we nooit verder…

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend