In Voeding

spinazieVeel gezonde superfoods bevatten oxalaten, maar is dat een reden om ze te laten staan?

Oxalaten komen van nature voor in planten, dieren en mensen. Ja, wij mensen maken het ook aan als gevolg van de stofwisseling. Als we teveel oxalaten uit onze voeding binnenkrijgen, dan kan het niveau oxaalzuur stijgen en kunnen we nierstenen ontwikkelen omdat oxalaten zich makkelijk aan calcium binden. Deze complexen kunnen zich dan overal in het urinewegstelsel zoals nierbekken, urineleiders, de blaas en de plasbuis ophopen met alle gevolgen van dien.

Producten die rijk zijn aan oxaalzuur zijn:

  • Amandelen
  • Bessen
  • Bieten
  • Bonen
  • Cacao
  • Cashew noten
  • Klaverzuring
  • Peterselie
  • Rabarber
  • Sojaproducten
  • Spinazie
  • Thee (groen en zwart)
  • Volkoren graan

We hebben ook een complete lijst opgesteld om je te helpen het overzicht te krijgen.

Vaak wordt er gezegd dat je producten met oxaalzuur moet verhitten om het niveau oxaalzuur te verminderen. Helaas heeft verhitting weinig invloed op de hoeveelheid aanwezig oxaalzuur. Moeten we deze voedingsmiddelen dan helemaal uit ons dieet schrappen? Nee absoluut niet, maar oxaalzuur is wel iets om rekening mee te houden. Je kunt beter variatie aanbrengen in je dieet zodat de hoeveelheid oxaalzuur binnen de perken blijft.

Planten maken oxaalzuur aan om zich te beschermen tegen vraat door insecten. De oxalaten zorgen voor een onaangenaam gevoel van de tanden bij insecten waardoor de plant met rust wordt gelaten. Ook wij mensen kunnen een afwijkend mondgevoel krijgen na het eten van oxalaatrijke voedingsmiddelen.

Mensen met een lekkende darm nemen gemakkelijk oxalaten op. Oxalaten kunnen dan ook in de hersenen komen en daar de hormoonbalans verstoren. In dat opzicht lijkt oxalaat op het probleem met gluten en caseïne. Of oxalaten de darm beschadigen is niet geheel duidelijk.

Wanneer je teveel voedingsmiddelen eet met oxaalzuur dan kan dit ten koste gaan van de calcium in je lichaam, omdat oxalaten zich binden aan calcium en zo oxaalzuur vormen. In dat opzicht is spinazie-a-la-crème geen slechte combinatie.

Vooral superfoods zoals cacao en spinazie zijn rijk aan oxaalzuur en worden vaak in smoothies gebruikt. Neem je nu elke dag een smoothie mee naar je werk, dan zou je je lichaam wel eens kunnen overbelasten met de hoeveelheid oxaalzuur. Beter is om elke dag iets anders te eten en een eenmaal gegeten voedingsmiddel pas na 3 dagen weer te eten. Oxaalzuur is een zogenaamde anti-nutrient, en naast oxaalzuur zijn er nog tal van andere anti-nutrienten zoals fytinezuur, goitrogenen, solaninen en lectinen. Reden te meer om te varieren in wat je eet.

Als je gezond bent en je nierwerking is goed, dan kun je best wat oxaalzuur hebben en is het niet nodig om bang te zijn. De positieve eigenschappen van de meeste voedingsmiddelen overtreffen de nadelen.

Help anderen gezonder te worden:
Showing 18 comments
  • Rosana
    Beantwoorden

    Als je die groente femeteerd zit er dan ook nog Oxaalzuur in ?

    • Juglen Zwaan
      Beantwoorden

      Fermenteren doet wel iets met de gehalte aan oxalaten, alleen vraag ik me af of oxaalzuurrijke voeding zich lenen voor fermentatie: gefermenteerde spinazie, noten of cacao lijken met niet echt lekker.

      • Rosana
        Beantwoorden

        nee dat lijk mij ook niet dus gewoon met mate dus ik heb wel een keer bieten gefemeteerd en wortels om de suikers van de groente omgezet worden in melkzuur. wat een lijst zeg dan blijf er weinnig over zitten in alle noten en alle soorten bessen oxalaten ?

  • Petra van der Hoeven
    Beantwoorden

    Hallo Juglen

    Ik zie ook bessen in het lijstje staan. Ik heb ooit in een boek gelezen dat elke dag een handjevol bessen ideaal is voor je gezondheid.

    Is het dan beter om de drie dagen een handjevol bosbessen in de smoothie te doen? Er blijft al zo weinig keus over als je over zure vruchten praat. Ik neem de smoothie voor de vit.C

    Groetjes Petra

    • Juglen Zwaan
      Beantwoorden

      Elke dag dezelfde smoothie is toch weer eenzijdig. Dagelijks een smoothie kan wel, maar varieer dan met de ingrediënten. Als je voor vitamine C gaat kun je ook acerolapoeder / rozenbottels gebruiken of variëren met kiwi en ander fruit. Groentes zijn ook rijk aan vitamine C. Een paprika bevat echt belachelijk veel vitamine C, maar bevat ook wel weer een aantal andere anti-nutriënten zoals solanine (nachtschade). Blijf variëren!

  • Moppie
    Beantwoorden

    Ik heb er last van gehad ja. Ik had al last van slechte botten, waarvan eerst gezegd werd dat het botontkalking was, maar op 41 jarige leeftijd is dat wel erg vroeg! Het bleek dat mijn lijf geen Vit D3 aanmaakt, doordat ik een medicijn tegen epileptie heb geslikt. Toen wist men nog niet dat dat zo’n ernstige bijwerking had. Ik slik nu Vit D3 als medicijn. Ik plaste bloed en bleek blaasgruis te hebben, later ook nog een klein niersteentje uitgeplast en toen moest ik naar de dietiste om die lijst te halen waar oxaalzuur allemaal in zat. Toen ik later eens in het ziekenhuis lag, wist de verpleegkundige die mijn eten op moest nemen niet eens wat oxaalzuur was…………..Nu heb ik nergens meer last van, maar inderdaad, gevarieerd eten is ook hier de oplossing!

  • AardeMan
    Beantwoorden

    Cacao schijnt altijd gefermenteerd te zijn (om aan die echte chocola smaak te komen) btw…

    Peace

  • AardeMan
    Beantwoorden

    Ik hoorde net de gezondheidradio aflevering over kwass(sp?) waar je het ook weer over oxaalzuur had. Nu denk ik persoonlijk dat de fermentatie vast wel iets doet met het oxaalzuur maar wat dacht je dan van dat keltisch zeezout! Boordevol mineralen, dus het natuurlijke evenwicht tegen het oxaalzuur. Een beetje room bij de kwass zal vast ook heel lekker maar bovendien erg functioneel zijn. Verder weet ik dat een gezonde darmflora heel gemakkelijk af rekent met oxaalzuur.(blogtalkradio Undergournd Wellness aflevering beluisterd hierover) Tevens heeft Sean van UG welness ook een kort youtube filmpje over darmflora en kwik (daar had je het ook over in die aflevering), en rara waar zorgt een gezonde darmflora in dit geval voor? (Bijna) een complete(!) uitscheiding van kwik uit vis en andere dieetaire bronnen :).

    Peace

  • annette Langhout
    Beantwoorden

    Tip van mijn oma.

    Rasp altijd een halve centimeter wit schoolbordkrijt door de rabarber of bessen. Hierdoor hoef je bijna geen suiker toe te voegen en wordt oxaalzuur geneutraliseert.

    • Tjitske
      Beantwoorden

      Hallo Annette,
      Je kunt idd krijt door de rabarber doen, maar dan is de lekkere rabarbersmaak ook weg. Ik heb het geprobeerd, maar dan kun je net zo goed geen rabarber eten. Wij eten rabarber samen met yoghurt, vla of kwark. Dat is dan ook goed denk ik.
      M.vr.gr. Tjitske

  • anja
    Beantwoorden

    De volledige lijst van oxaalzuurrijke producten is wel heeeeeel lang, en er staat ‘inname binnen de perken houden’. hoe doe je dat dan? je moet al rekening houden met zoveel dingen die slecht zijn etc. ik zie door de bomen het bos niet meer. zijn er ook voedingsmiddelen die je kunt eten om de opname van oxaalzuur te compenseren?

  • Ina Oolbekkink
    Beantwoorden

    Hallo Juglen, je hebt het over het verstoren van de hormoonbalans in de hersenen door gluten en caseine. Mijn zoontje heeft hier last van en hij heeft coeliakie. Zijn er ook supplementen die hem beter in balans kunnen brengen?

    • Juglen Zwaan
      Beantwoorden

      Ik zou gaan werken aan het herstel van zijn darmen, daar zijn tal van supplementen voor. Bv glutamine…

  • Henk
    Beantwoorden

    Oxaalzuur ONTTREKT IJZER uit je lichaam. Helemaal niet zo goed dus. Met name in SPINAZIE zit veel oxaalzuur!

  • piet boer
    Beantwoorden

    hallo, elke dag heb ik een stukje rabarber blad rau opgegeten
    een week later ben ik helemaal aan de rees komt dat daar door????

  • Martin Ruis
    Beantwoorden

    Wanneer je bijv. spinazie kookt met eieren met de schaal erom erbij dan bindt oxaalzuur zich aan de eierschaal. Daarna kun je de spinazie en gepelde eieren eten zonder last van oxaalzuur.

  • Fred van Hessen
    Beantwoorden

    Ik heb laatst jam gemaakt van kakifruit (of persimon) met o.a. dadels. Dat kakifruit is zo wrang als wat en ik heb per kg fruit een theelepeltje krijt toegevoegd. Dat scheelt…! Gekocht bij de G & W-winkel voor 1,45 per 100g.

    • Juglen Zwaan
      Beantwoorden

      Als een kaki niet rijp is zitten er veel tannines in (afhankelijk van de soort). Laten rijpen is het beste dat je kan doen. Tannines (looizuur) zijn weer iets anders dan oxaalzuur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken