web
statistics

Rimpels voorkomen doe je zo

RimpelsVeel mensen zijn bang om oud te worden, terwijl niemand hieraan ontkomt. Hoe kan het dat de één een eeuwige jeugd lijkt te hebben en de ander er bij 50 uitziet als een oude oma? We geven je 9 tips om rimpels op afstand te houden!

Pas op voor de zon
We willen allemaal graag een bruin kleurtje, omdat het er zo gezond uitziet. Zonlicht bevat echter UV-A en UV-B straling die onze huid snel uitdroogt en veroudert.
Zon met mate en kies voor natuurlijke zonnebrandcrèmes. Via zonlicht maken we vitamine D aan. Vitamine D is een boost voor het immuunsysteem, verbetert je humeur en verstevigt de botten. Het is verstandig om een zonnebril te dragen, zodat je minder hoeft te knijpen met je ogen en zo rimpelvorming tegengaat.

Drink genoeg water
Water is het goedkoopste medicijn op de markt. Velen van ons zijn gedehydrateerd. We drinken te weinig water, waardoor de cellen uitdrogen en ook de huid minder elastisch wordt. Koffie, thee en cola bevatten cafeïne. Cafeïne versnelt je cel metabolisme, waardoor je bij een teveel eraan sneller kunt verouderen. Ook zorgt cafeïne voor een verhoogde uitscheiding van vocht, dus het is verstandig om niet meer dan 2 consumpties per dag te drinken.

Stop met roken
Als je rookt krijg je een enorme hoeveelheid toxines binnen die zorgen voor een verslechtering van het functioneren van de cellen. Ook zorgt tabaksrook voor de vorming van vrije radicalen. Vrije radicalen beschadigen de cellen, waardoor ze snel verouderen.

Eet gezond
Als je rimpels wilt voorkomen, is het raadzaam om veel antioxidanten tot je te nemen. Antioxidanten gaan de schadelijke inwerking van zuurstof tegen en zitten in groenten en fruit zoals broccoli en blauwe bessen, maar ook in donkere chocolade en koffie. Sommige kruiden zoals kurkuma (onderdeel van kerrie) en kaneel zijn rijk aan antioxidanten. Een soepele huid heeft ook gezonde vetten nodig, die je kunt halen uit vette vis zoals haring, makreel en wilde zalm. Plantaardige bronnen van goede vetten zijn walnoten, olijven en kokos. Ook eiwitten zijn heel belangrijk voor de opbouw van collageen. Collageen is een eiwit dat werkt als een soort lijm en de huid sterk maakt. Suiker is daarentegen weer niet aan te raden. Teveel suiker (en dus ook alcohol) kan zorgen voor glycatie. Glycatie is een vorm van versuikering door de binding van eiwitten aan glucose. Deze versuikering gaat het natuurlijke functioneren van het lichaam tegen en zorgt voor vroegtijdige veroudering en rimpelvorming.

Vermijd stress
In tijden van stress besteed het lichaam meer energie aan het overleven op de korte termijn, waardoor huid, haar en nagels geen prioriteit krijgen. Als stress te lang duurt kan je last krijgen van haaruitval, broze nagels en een schrale huid. Ontspan en doe dingen waarbij je de tijd vergeet zoals wandelen, een boek lezen, een film kijken of een dagje sauna.

Slaap goed
In de nacht start je lichaam tal van herstelprocessen. Er komen hormonen vrij die zorgen voor een versneld herstel van alle lichaamsweefsels. Ook worden er ontgiftingsmechanismen in werking gesteld die zorgen dat alle cellen weer schoon worden en optimaal kunnen functioneren. Dure crèmes zijn eigenlijk niet nodig, een uurtje eerder naar bed is waarschijnlijk effectiever.

Gebruik natuurlijke cosmetica
Veel verzorgingsproducten bevatten onuitspreekbare namen en het is daarmee de vraag hoe goed deze op de lange termijn voor ons zijn. Eigenlijk zou je niets op je huid moeten smeren, wat je ook niet kunt eten. Je huid is een ontgiftingsorgaan dat ‘ademt’. Er kunnen dus afvalstoffen uit, maar er kunnen ook afvalstoffen naar binnen. Als je een nicotinepleister op je huid plakt, dan neemt je lichaam de nicotine op via de pleister. Zo kan het ook met toxines gaan. Kies daarom voor natuurlijke producten die mild zijn voor je huid en je lichaam.

Was je huid met beleid
Met alle vervuiling in de lucht komt er veel neerslag van toxines op de huid. Het is daarom raadzaam om je huid, en zeker je gezicht, elke dag te wassen. Doe dit niet te hard, want dan verliest de huid de natuurlijke beschermingslaag. Aan de andere kant kan het ook goed zijn om af en toe de huid zachtjes te scrubben zodat de poriën niet verstopt raken en de kanalen open blijven.

Kies voor deze supplementen
Ook in de orthomoleculaire hoek adviseert men supplementen om je huid mooier en sterker te maken. De meest bekende die bijdraagt aan de vorming van een mooie huid is vitamine C omdat het helpt bij de vorming van collageen. Andere supplementen die bijdragen aan een stralende huid zijn MSM, GLA, Vitamine E en Omega-3 visolie in de vorm van krillolie. Krillolie bevat ook nog eens een in vet oplosbare antioxidant genaamd astxanthine die veroudering tegengaat. Als laatste kan selenium ook krachtig bijdragen omdat het onderdeel is van een antioxidantensysteem in het lichaam dat veroudering op afstand houdt.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend