Rimpels voorkomen doe je zo

RimpelsVeel mensen zijn bang om oud te worden, terwijl niemand hieraan ontkomt. Hoe kan het dat de één een eeuwige jeugd lijkt te hebben en de ander er bij 50 uitziet als een oude oma? We geven je 9 tips om rimpels op afstand te houden!

Pas op voor de zon
We willen allemaal graag een bruin kleurtje, omdat het er zo gezond uitziet. Zonlicht bevat echter UV-A en UV-B straling die onze huid snel uitdroogt en veroudert.
Zon met mate en kies voor natuurlijke zonnebrandcrèmes. Via zonlicht maken we vitamine D aan. Vitamine D is een boost voor het immuunsysteem, verbetert je humeur en verstevigt de botten. Het is verstandig om een zonnebril te dragen, zodat je minder hoeft te knijpen met je ogen en zo rimpelvorming tegengaat.

Drink genoeg water
Water is het goedkoopste medicijn op de markt. Velen van ons zijn gedehydrateerd. We drinken te weinig water, waardoor de cellen uitdrogen en ook de huid minder elastisch wordt. Koffie, thee en cola bevatten cafeïne. Cafeïne versnelt je cel metabolisme, waardoor je bij een teveel eraan sneller kunt verouderen. Ook zorgt cafeïne voor een verhoogde uitscheiding van vocht, dus het is verstandig om niet meer dan 2 consumpties per dag te drinken.

Stop met roken
Als je rookt krijg je een enorme hoeveelheid toxines binnen die zorgen voor een verslechtering van het functioneren van de cellen. Ook zorgt tabaksrook voor de vorming van vrije radicalen. Vrije radicalen beschadigen de cellen, waardoor ze snel verouderen.

Eet gezond
Als je rimpels wilt voorkomen, is het raadzaam om veel antioxidanten tot je te nemen. Antioxidanten gaan de schadelijke inwerking van zuurstof tegen en zitten in groenten en fruit zoals broccoli en blauwe bessen, maar ook in donkere chocolade en koffie. Sommige kruiden zoals kurkuma (onderdeel van kerrie) en kaneel zijn rijk aan antioxidanten. Een soepele huid heeft ook gezonde vetten nodig, die je kunt halen uit vette vis zoals haring, makreel en wilde zalm. Plantaardige bronnen van goede vetten zijn walnoten, olijven en kokos. Ook eiwitten zijn heel belangrijk voor de opbouw van collageen. Collageen is een eiwit dat werkt als een soort lijm en de huid sterk maakt. Suiker is daarentegen weer niet aan te raden. Teveel suiker (en dus ook alcohol) kan zorgen voor glycatie. Glycatie is een vorm van versuikering door de binding van eiwitten aan glucose. Deze versuikering gaat het natuurlijke functioneren van het lichaam tegen en zorgt voor vroegtijdige veroudering en rimpelvorming.

Vermijd stress
In tijden van stress besteed het lichaam meer energie aan het overleven op de korte termijn, waardoor huid, haar en nagels geen prioriteit krijgen. Als stress te lang duurt kan je last krijgen van haaruitval, broze nagels en een schrale huid. Ontspan en doe dingen waarbij je de tijd vergeet zoals wandelen, een boek lezen, een film kijken of een dagje sauna.

Slaap goed
In de nacht start je lichaam tal van herstelprocessen. Er komen hormonen vrij die zorgen voor een versneld herstel van alle lichaamsweefsels. Ook worden er ontgiftingsmechanismen in werking gesteld die zorgen dat alle cellen weer schoon worden en optimaal kunnen functioneren. Dure crèmes zijn eigenlijk niet nodig, een uurtje eerder naar bed is waarschijnlijk effectiever.

Gebruik natuurlijke cosmetica
Veel verzorgingsproducten bevatten onuitspreekbare namen en het is daarmee de vraag hoe goed deze op de lange termijn voor ons zijn. Eigenlijk zou je niets op je huid moeten smeren, wat je ook niet kunt eten. Je huid is een ontgiftingsorgaan dat ‘ademt’. Er kunnen dus afvalstoffen uit, maar er kunnen ook afvalstoffen naar binnen. Als je een nicotinepleister op je huid plakt, dan neemt je lichaam de nicotine op via de pleister. Zo kan het ook met toxines gaan. Kies daarom voor natuurlijke producten die mild zijn voor je huid en je lichaam.

Was je huid met beleid
Met alle vervuiling in de lucht komt er veel neerslag van toxines op de huid. Het is daarom raadzaam om je huid, en zeker je gezicht, elke dag te wassen. Doe dit niet te hard, want dan verliest de huid de natuurlijke beschermingslaag. Aan de andere kant kan het ook goed zijn om af en toe de huid zachtjes te scrubben zodat de poriën niet verstopt raken en de kanalen open blijven.

Kies voor deze supplementen
Ook in de orthomoleculaire hoek adviseert men supplementen om je huid mooier en sterker te maken. De meest bekende die bijdraagt aan de vorming van een mooie huid is vitamine C omdat het helpt bij de vorming van collageen. Andere supplementen die bijdragen aan een stralende huid zijn MSM, GLA, Vitamine E en Omega-3 visolie in de vorm van krillolie. Krillolie bevat ook nog eens een in vet oplosbare antioxidant genaamd astxanthine die veroudering tegengaat. Als laatste kan selenium ook krachtig bijdragen omdat het onderdeel is van een antioxidantensysteem in het lichaam dat veroudering op afstand houdt.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

12 gedachten over “Rimpels voorkomen doe je zo”

  1. Zelf heb ik amper rimpels, men schat mij altijd 10 jaar jonger.
    Toch heb ik veel stress in mijn leven gehad, en slaap ik vaak slecht.
    Het moet ook in je genen zitten, mijn moeder en oma hadden dezelfde huid.

  2. Sinds ik veel water drink op gezette tijden en sole en gezonde vetten eet en chlorella gebruik is zijn mijn huid en haren en nagels aanzienlijk veranderd in de positieve zin, heel mijn leven trouwens. Zoals de Chinezen zeggen: de beste dokter staat in de keuken, daar sluit ik me bij aan.

  3. Wat betreft de zonnebril zijn de meningen verdeeld. Andreas Moritz pleit in zijn boek ‘heal yourself with sunlight’ dat je via je ogen juist vitamine D opneemt. Dus liever geen zonnebril :-)

      • Onder invloed van de zon maakt je lichaam Vitamine D aan.
        Dan moet je wel je huid blootstellen aan zonlicht…dat betekent niet dat je je huid direct aan het zonlicht bloot moet stellen. In de schaduw zitten met blote armen en benen kan ook.

  4. Ik ben het goeddeels met je eens. Maar niet waar het de zon betreft. Laten we ophouden om angst aan te praten voor onze eigen natuur en onze natuurlijke omgeving. Zon is goed. Zonnebril is slecht. Het voorkomt je natuurlijk contact en communicatie met je zon. En natuurlijk mag je je intuïtie volgen zodat je niet onnodig verbrandt.
    Allerlei processen in ons lichaam kunnen we wellicht niet begrijpen maar daarom zijn ze nog niet verkeerd. Ik ben ook voorzichtig als het gaat om supplementen. Wat is een tekort en wat is een teveel? Wie bepaalt dat aan de hand van wat? Waar doe je jezelf tekort? Veel supplementen zijn trouwens synthetische en dat werkt alleen maar belastend voor het lichaam.
    Tot zover.
    Veel succes

    Hartegroet
    Pieter

    • Hi Pieter,
      Ben je wellicht vergeten dat onze natuurlijke omgeving niet lang zo natuurlijk meer is door onze vernieling van aarde en ozonlaag? De heerlijke levenbrengende sralen van de zon die gefilterd op onze onbeschermde huid konden schijnen, zijn nu niet meer zo gezond en levenbremgend. Dus wees wel alert, zoals Ellen hieronder schrijft. Ikzelf gebruik altijd kokosolie in de korte tijd dat ik, als roodharige met sproeten, in de zon doorbreng. “Benidorm-bruin” worden, is ons opgedrongen door de immer geld-opslokkende mn’s die niet om onze gezondheid denken. Maar gelukkig hebben we nog steeds ons gezond verstand en kunnen we elkaar scherpen.

      Jurgen, je weet hoe zeer ik geniet van je artikelen!

      Groetjes,
      Jokuh

  5. Beste Juglen,
    Wat Pieter vertelt over de zon, wil ik onderschrijven: zon is gezond. Reguliere zonnebrandmiddelen bevatten zoveel onnatuurlijke bestanddelen, dat er geluiden zijn, dat deze door de chemische reactie die er ontstaat, juist huidkanker veroorzaken i.p.v. voorkomen. En de natuurlijke middelen moeten verplicht conserveringsmiddelen bevatten…
    Het valt niet mee om met alle tegenstrijdige informatie juiste keuzes te maken. Wanneer producenten/industrieën, zoals de farmaceutische, ergens belangen in hebben, zorgt dat bij mij in ieder geval voor een gezonde portie twijfel.
    Zelf heb ik tot 2 keer toe een plekje huidkanker op mijn gezicht gehad. Verbranding door de zon op jonge leeftijd en mijn zeer lichte gevoelige huid hebben daar ongetwijfeld aan bijgedragen. Buiten kijf staat voor mij, dat het niet goed is om je huid te laten verbranden, dus alert blijven is nodig. De zon mag enige tijd op mijn onbeschermde huid schijnen, zodat ik een deel van mijn broodnodige portie vitamine D binnen krijg. Daarna zoek ik de schaduw op of bedek mijn hoofd/lichaam.

    In het verhaal over het voorkomen van rimpels lees ik iets tegenstrijdigs: enerzijds is koffie (cafeïne) slecht, omdat het je cel metabolisme versnelt en zorgt voor een verhoogde uitscheiding van vocht. Even later lees ik dat het raadzaam is om veel antioxidanten tot je te nemen, die o.a. zitten in …… koffie!

    Overigens vind ik je site zeer interessant. Wel blijf ik kritisch op alles wat ik lees!

    Hartelijke groet,

    Ellen

  6. Het advies om een zonnebril te dragen tegen rimpels is opzich goed bedacht maar het heeft wel een keerzijde. De hypofyse wordt doordat er minder licht via de ogen binnenkomt, aangezet om minder melanine aan te maken. Met een zonnebril op verbrand je sneller dan zonder een zonnebril. Ook het lezen van een boek in de zon geeft minder melanine aanmaak.

  7. Mijn ogen zijn lichtgevoelig en ik draag altijd n zonnebril. Geen hoofdpijn, en geen rimpels v t onnodig ogen dicht knijpen. Alles is maar weer n mening, wel of geen zon, en maar net vanuit wiens standpunt er gepraat wordt. Denk dat de huidartsen die mensen met huidkanker behandelen weer n andere mening hebben. nuancering en afgaan op eigen lijf en gevoel is mijn manier. En als Junglen schrijft over cafeïne bedoeld hij vast niet geen een of twee koffie maar mensen die er wel 30 van drinken op n dag.

  8. Van meer water drinken ga je alleen meer plassen en wordt je huid NIET meer gehydrateerd. Je scheidt ook GEEN afvalstoffen uit via de huid, daar zijn je nieren en lever voor. En de grootste onwaarheid in dit artikel is dat natuurlijke ingrediënten beter voor je huid zijn dan ‘chemische” . De zgn natuurlijke ingrediënten hebben een heel chemisch proces ondergaan voordat ze in je huidverzorging komen. Brandnetel is natuurlijk maar wil je ook niet op je huid. Op websites als paulaschoice.nl of jetskeultee.com kun je de echte waarheid over huidverzorging krijgen, onderbouwd door onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek.

Reacties zijn gesloten.