Volgens een recent onderzoek gebruikt meer dan de helft van alle Nederlanders supplementen. Jaarlijks wordt er ongeveer 1,1 miljard euro uitgegeven aan supplementen in Nederland. In het onderzoek, genaamd de Healthy Lifestyle Monitor, zijn 5.000 Nederlanders ondervraagd over gezondheid, fitness, voeding en supplementengebruik. De resultaten laten zien dat vooral huismerken van bekende drogisterijketens populair zijn onder supplementengebruikers.
Nederland telt bijna 8 miljoen supplementengebruikers. Van alle Nederlanders gebruikt 56 procent in het afgelopen jaar een of meerdere supplementen, waarvan 62 procent van de gebruikers dagelijks suppleert. Hierbij gaat het om voedingssupplementen zoals vitamines en mineralen, maar ook kruidenmiddelen zoals kurkuma en kamille. Het aantal mensen dat supplementen met vitaminen en mineralen slikt, is zeer groot.
Een groot aantal Nederlanders neemt dagelijks supplementen, voornamelijk huismerken van de grote drogisterijketens. Het blijkt dat 39% van de voedingssupplementen die men koopt van huismerken zijn. Kruidvat is veruit het meest gekochte merk met een marktaandeel van 21%. Daarna volgen Holland & Barrett (10%), Lucovitaal (9%), Davitamon (9%) en Etos (4%). De supplementen worden vooral in de winkel gekocht, maar een klein deel (3 op de 10) koopt ze online en 2% heeft een abonnement waarbij ze thuisbezorgd worden.
Het onderzoek is uitgevoerd door Multiscope, een specialist in online marktonderzoek. Zij kunnen bedrijven en organisaties ondersteunen bij het maken beslissingen door middel van onderzoeken via onder meer online panels en rapporten. De resultaten van dit onderzoek komen uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig Nederlands onderzoek naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheidsmonitoring. Aan het onderzoek deden 5.051 respondenten van 18 jaar en ouder mee. Deze groep is volgens Multiscope representatief voor de Nederlandse bevolking (bron Multiscope).