Stoppen met roken: 10 tips

stoppen-met-rokenBijna elke roker wil eigenlijk wel stoppen met roken. Morgen begin ik met stoppen. Maar de volgende dag is het weer morgen. Roken is erg verslavend en kan je in de greep houden. Hoe kom je ervan af?

Op dit moment rookt 25% van de Nederlanders boven de 18 jaar en helaas is dit aantal aan het toenemen. Door bezuinigingen van de overheid en de zorgverzekeraars zijn er steeds minder anti-rookcampagnes van start gegaan de laatste jaren.

Roken kent veel nadelen:

  • Je gaat stinken
  • Het kost klauwen vol geld
  • Je gezondheid gaat achteruit
  • Je tanden worden geler
  • Je krijgt bruine vingers
  • Kost veel tijd
  • Veel rokers hoesten
  • Grauwe huid
  • Je moet vaak buiten in de kou staan

Om eerlijk te zijn kent roken ook enkele voordelen zoals dat het stress verlaagt en dat het vaak een sociale band schept met collega’s en vrienden. De voordelen wegen op de lange termijn niet op tegen de nadelen. Stoppen is dus gezonder en iets dat je gewoon zou moeten doen. Nicotine is alleen heel verslavend, daarom geven we je hier wat tips om het stoppen vol te houden!

10 tips om het stoppen met roken vol te houden

Een goed begin is het halve werk
De één start liever cold turkey met stoppen, de ander plant het zorgvuldig. Onderzoek heeft aangetoond dat spontaan stoppen beter werkt dan plannen. Voor iedereen is er een andere weg naar een sigaretloos leven. Sommigen bouwen het roken graag eerst af van 20 naar 5 sigaretten per dag om alvast te wennen. Anderen hebben meer baat bij de cold turkey methode. Sommige mensen ervaren veel last van het stoppen en anderen missen het niet eens. Zoek voor jezelf uit wat bij je past. Misschien heb jij wel baat bij nicotine pleisters of kauwgom. Zeker de eerste tijd kunnen deze middelen je van je fysieke nicotineverslaving afhelpen.

Kijk naar de voordelen
Als je het moeilijk krijgt is het goed om alle voordelen van het stoppen op een rijtje te hebben. Het beste werkt het om dit al vooraf opgeschreven te hebben zodat je dit op moeilijke momenten even kunt nalezen. Stoppen met roken geeft vrijheid, bespaart geld, maakt het makkelijker een nieuwe partner te vinden, geeft je veel tijd etc. Schrijf op waarom je wil stoppen en wat het voor jou betekent. Wat zijn de voordelen? Put hier kracht uit en houd vol!

Zoek afleiding
Je lichaam kan echt snakken naar een dosis nicotine, waardoor je heel onrustig kan worden en niet meer jezelf bent. Zoek dan vooral fysiek afleiding. Ga sporten, de sauna in, doe de was of ruim lekker je huis op. De onrust verdwijnt vanzelf weer en komt en gaat. Bedenk dat als je in een rusteloze aanval zit, dat deze dan ook voorbij gaat en dat er licht is aan het eind van de tunnel.

Zoek een maatje
Samen stoppen kan erg stimulerend werken, want je wil natuurlijk niet degene zijn die er als eerste uitstapt. Mocht je maatje het niet volhouden, dan is het juist weer stimulerend dat jij het wel kan. Je kunt ook meteen samen gaan sporten. Vaak zijn mensen bang dat ze door het roken aankomen en door aan sport te doen compenseer je dit deels. Het eten wordt lekkerder en je ruikt meer. Hierdoor kun je meer gaan eten, maar meestal is deze gewichtstoename van tijdelijke aard, wat zich uiteindelijk wel stabiliseert. Bedenk ook dat niet-roken gezonder is dan een beetje overgewicht.

Zeg het tegen iedereen
Maak gebruik van de peerpressure, oftewel groepsdruk. Als je aan iedereen zegt dat je gestopt bent, dan moet je wel volhouden want je wil toch niet ‘afgaan’ voor al je vrienden, collega’s en kennissen? Een verslaving is voor 80% psychisch en hulp van je omgeving kan echt als een flinke steun in de rug werken.

Vermijd verleiding
Het is beter om de eerste tijd niet geconfronteerd te worden met verleidingen zoals een café waarin gerookt wordt, of vrienden die de één na de ander opsteken. Kies even voor jezelf en doe wat andere dingen met niet-rokers. Vaak zie je ook dat een gewoonte iets triggert, zoals dat bij een biertje een sigaret zou horen. Drink dan even een tijdje niet. Alcohol inzetten om het stoppen vol te houden is ook niet echt aan te raden. Vermijden is hier voor de eerste periode het antwoord.

Verzamel het bespaarde geld
Koop een glazen pot en doe hier telkens het bedrag dat je anders kwijt was geweest aan shag of sigaretten in. Omdat het doorzichtig is zie je wat er gebeurt. Als je dit enkele maanden volhoud dan heb je zo een nieuwe laptop, een vakantie of een complete set kleding met schoenen bij elkaar!

Bouw nieuwe gewoontes in
Een oude gewoonte afleren gaat makkelijker als je er nieuwe positieve voor in de plaats zet. Dus roken eruit en wandelen, sporten, fruit eten, met mensen afspreken of een studie erin. Vraag je ook af waarom je rookt. Is dat uit verveling? Als dat zo is kan het helpen je leven een nieuwe richting te geven. Waar word je gelukkig van? Welke hobby zou je willen uitleven? Is stress je probleem? Kijk dan wat de bronnen zijn en pak deze aan. De eerste tijd kan het helpen om extra water te drinken en iets in je handen te hebben als je onrustig wordt. Dit kan een pen, een knijpbal tegen stress of je mobieltje zijn.

Doorzetten: de tijd heelt alle wonden
Bereid je er al op voor dat er moeilijke momenten zullen komen. Als je doorzet dan zal het snakken naar de sigaretten of een shaggie vanzelf afnemen. De aanvallen komen in golven en worden steeds minder heftig. Na een jaar zal je nauwelijks nog moeilijke momenten hebben en na 2 jaar maal je er nauwelijks nog om. Bedenk dit goed en je zult makkelijker de moeilijke momenten doorkomen.

Neem supplementen
Nicotine werkt sterk in op het zenuwstelsel en kan de concentratie scherpen. Deze concentratieboost kun je ook uit andere dingen halen zoals een gezond dieet: veel groentes en vis voor de hersenen. In de supplementenhoek kun je denken aan magnesium, krillolie en gingko biloba om je concentratie te verstevigen. Wil je het ontgiften helpen, neem dan vitamine C, spirulina, chlorella of tarwegras.

 

De Engelse schrijver van het boek “Stoppen met roken”, Allen Care, rookte 33 jaar lang 60 – 100 sigaretten per dag, een echte kettingroker dus. Hij is op 72 jarige leeftijd gestorven aan longkanker, maar volgens de artsen zou hij als roker een stuk jonger zijn gestorven.

Na 1 jaar mag je jezelf een niet-roker noemen. Beloon jezelf als je dit gehaald hebt en wees trots!

Heel veel succes en houd vol!

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel: