Uit onderzoek blijkt dat de grootste farmaceutische bedrijven vooral veel geld uitgeven aan marketing, verkoop, aandeleninkoop en administratie, in plaats van aan onderzoek en ontwikkeling. Hierdoor komen er weinig écht nieuwe medicijnen op de markt die beter zijn dan de huidige medicijnen. De nieuwe medicijnen lijken vooral bedoeld om de farmaceutische bedrijven zelf en hun aandeelhouders rijk te maken. Het zou goedkoper worden als farmaceutische bedrijven meer zouden investeren in onderzoek en ontwikkeling in plaats van hun eigen winst te maximaliseren. De samenleving betaalt soms zelfs twee keer voor een nieuw medicijn; eerst door gesubsidieerd onderzoek van de overheid en vervolgens door de hoge kosten van de medicijnen. De onderzoekers concluderen dat farmaceutische bedrijven vooral aan geld denken en daarom pleiten zij ervoor om de medicijnmarkt met strenge wetgeving te reguleren.
Het probleem is vooral erg groot in de Verenigde Staten, waar dit onderzoek is gedaan. Ook in andere delen van de wereld zijn de overheidsuitgaven en zorgkosten te hoog, maar er zijn uitzonderingen zoals Nieuw-Zeeland, waar de overheid een slim alternatief systeem heeft opgezet. Het lijkt erop dat farmaceutische bedrijven vooral gericht zijn op het maken van winst, in plaats van het bieden van de beste zorg voor een goede prijs.
De gemiddelde prijs van een nieuw medicijn op recept is in de VS enorm gestegen tussen 2008 en 2021. In 13 jaar tijd steeg de prijs van 1400 dollar per jaar naar gemiddeld 150.000 dollar. Zelfs oude, veelgebruikte medicijnen zijn door een truc, ‘evergreening’ genoemd, flink duurder geworden. Dit houdt in dat bijna verlopen patenten worden verlengd door het medicijn te rebranden en slimme juridische en technische aanpassingen te doen. Farmaceutische bedrijven veranderen oude, goed werkende medicijnen een beetje en vragen vervolgens een nieuw patent aan. Zo kunnen ze veel geld vragen voor het aangepaste medicijn, terwijl het oude product wordt uitgefaseerd, waardoor de aandeelhouders weer geheel tevreden zijn.
De vijftien grootste farmaceutische bedrijven ter wereld hebben samen 7,7 biljoen dollar verdiend. Ze gaven maar 1,4 biljoen uit aan onderzoek en ontwikkeling. Deze bedrijven gaven meer geld uit aan het terugkopen van hun eigen aandelen via zogenaamde ‘buybacks’. Daarbij betalen mensen vaak twee keer voor een nieuw medicijn: eerst door overheidssubsidies voor onderzoek en daarna door veel geld te betalen voor de dure medicijnen (Bron: Scientias.nl).