13 tips voor een gelukkig, spannend en vrij leven

gelukWe streven allemaal naar geluk en plezier in het leven. Je zult waarschijnlijk, net als veel andere mensen, denken dat zaken als opleiding, huwelijk, familie, sociale status en financiële status je gelukkig maken. Echter, onderzoeken naar geluk hebben aangetoond dat deze zaken weinig te doen hebben met geluk. En voor miljoenen mensen blijft geluk een moeilijk te pakken te krijgen doel..

Geluk kan worden omschreven als: “datgene waar je geestdriftig van wordt”.

Een bepaalde mate van avontuur en vrijheid kan dit moeilijk te pakken te krijgen gevoel van geluk aanwakkeren. Dat betekent niet dat je hiervoor dure tickets moet aanschaffen naar een of andere verre bestemming – een wandeling in het bos, of simpelweg een andere route naar je werk nemen kan al toereikend zijn.

Vaker wel dan niet zijn het de kleine, simpele dingen in het leven die ons het meeste geluk brengen en die ons het meest opmonteren.

13 simpele tips om gelukkig, spannend en vrij te leven

1. Bekijk de gelukslijst
Maak een lijst van simpele dingen waar jij blij van wordt.

Het opschrijven van de dingen waar jij plezier in hebt en blij van wordt, en deze lijst regelmatig opnieuw bekijken, zal je helpen herinneren tijd vrij te maken om die kleine dingen te doen wat jouw geloof dat het leven inderdaad goed is versterkt.

2. Blijf bewegen
Bewegen verhoogt het niveau van gezonde hersenstofjes als serotonine, dopamine en noradrenaline, welke beschermen tegen bepaalde effecten van stress en ook bepaalde symptomen van depressie verlichten. In plaats van lichaamsbeweging te zien als een middel om af te vallen en ziekte te voorkomen, allemaal voordelen die pas in de toekomst zullen blijken, kun je het beter proberen te zien als een dagelijks middel om je blikveld te verruimen, stress te reduceren en je gelukkiger te voelen.

Een van de nieuwste aanbevelingen die ik heb gebaseerd op een interview dat ik had met NASA wetenschapper Dr. Joan Vernikos, is om als je zit simpelweg een timer in te stellen en iedere 10 minuten te gaan staan. Ik heb dit verder aangepast met het doen van spring oefeningen. Dit helpt tegen de gevaarlijke consequenties van langdurig zitten.

3. Eet licht – en goed
Wat je eet heeft direct invloed op je stemming en energieniveau op zowel de korte als lange termijn. Waar het juiste voedsel je lichaam en hersenen in een geconcentreerde en gelukkige staat kunnen houden, zal het eten van junk food je energieloos maken en vatbaar voor chronische ziekten. Het zelfde geldt voor overeten, wat je een opgeblazen en energieloos gevoel geeft. Mijn gratis E-book is een uitstekend hulpmiddel om je te helpen de beste voeding te kiezen voor zowel fysiek als emotioneel welbevinden.

4. Neem een koude douche
Jezelf blootstellen aan koude temperaturen door middel van koud water kan gezondheid oppeppende voordelen bieden voor vrijwel iedereen. Het nemen van een koude douche stimuleert je bloedcirculatie en het helpt ontstekingen te minimaliseren. Het geeft je een energiek en opgekikkerd  gevoel, dus het is een prima middel om de ochtend meet e starten of om direct na je lichaamsoefeningen te doen.

5. Praat minder – luister meer
Minder praten en meer luisteren kan je helpen meer hart-gerichte gesprekken te hebben. Luisteren helpt je inzicht te krijgen in de wijsheid van anderen en helpt je gedachten stil te krijgen, waardoor je je tevreden voelt terwijl je andere inzichten krijgt.

6. Krijg iedere dag wat zonlicht
Is het je wel eens opgevallen hoe goed het kan voelen om tijd buitenshuis door te brengen op een zonnige dag? Gebleken is dat jezelf op een veilige manier aan de zon blootstellen , waardoor je lichaam vitamine D  kan aanmaken, erg goed is voor je stemming.

Hoewel ik het niet eens ben met de aanbevelingen van de auteur om veel zonnecrème te smeren, is regelmatig in de zon komen een kritische factor voor optimale gezondheid, geluk, en algemene tevredenheid. Vergeet niet dat als je zonnecrème gebruikt je feitelijk de zonnestralen blokkeert, waardoor je lichaam geen vitamine D kan produceren. Als je een langere periode in de zon gaat is het wellicht wel nodig om een niet-giftig zonnemiddel te gebruiken  om je tegen verbranding van sommige delen van je gezicht te beschermen.

Iedere dag een beetje zon op de blote huid is veel beter dan uren buitenshuis doorbrengen in alleen de weekenden, omdat overmatige blootstelling zeker schadelijk kan zijn voor je huid. Voorkom altijd dat je verbrandt. Een beter alternatief voor zonnecrème is het zorgen voor een ruime hoeveelheid antioxidanten in je voedsel door middel van verse groenten en fruit. Met name de caroteenvorm astaxanthine is effectief als intern zonnebescherming wat beschermt tegen UV schade.

7. Zet de TV uit.
Er is bewijs dat het terugdraaien van de tijd die je aan TV-kijken besteedt, jaren kan toevoegen aan je leven. Volgens een bepaalde studie leidt ieder uur TV-kijken naar een verkorting van je levensverwachting met 22 minuten. TV-kijken heeft een enorme invloed op de hersenchemie. Feitelijk is het zo dat hoe langer je kijkt, hoe gemakkelijker je hersenen in een ontvankelijke, passieve modus komen, wat betekent dat berichten je hersenen binnenkomen zonder dat je er iets mee doet. Dus waarom zou je niet, in plaats van je hersenen uit te zetten, de TV uitzetten en je bewustzijn richten op iets van je lijst met plezierige activiteiten?

8. Creëer
Je hoeft geen artiest te zijn om creatief te zijn. Creativiteit kan iedere vorm aannemen, van tuinieren tot koken, van dansen en zingen tot het starten van een nieuwe hobby.

9 Geniet van de natuur
Tijd doorbrengen in de natuur is een uitstekend recept voor mentale gezondheid. En als je daar toch bent, doe dan je schoenen uit (als dat veilig is om te doen). Op blote voeten lopen, jezelf gronden in de aarde heeft veel gezondheidsvoordelen, bovenop het gevoel met de aarde verbonden te zijn. Ga tuinieren, ook al is er weinig ruimte er is altijd wel plek voor een paar planten.

10. Weet de simpele waarheid over jezelf
Positieve innerlijke zelfspraak, affirmaties en mantra’s kunnen een rol spelen in het kweken van je geluksgevoel.

Vraag jezelf: wat is nu, op dit moment, waar aan mijzelf? Bijvoorbeeld: ik ben goed genoeg, ik ben het waard, ik ben goed, ik ben geliefd, ik heb wat ik nodig heb, ik ben een succes. Spreek deze affirmaties een paar keer hardop uit om de essentie van wie je werkelijk bent op dit moment vorm te geven. Neem het tot je. Geloof het en je bent vrij!

11. Wees dankbaar
Mensen die dankbaar zijn met wat ze hebben kunnen beter met stress omgaan en hebben meer positieve emoties. De beste manier om de positieve kracht van dankbaarheid op te tuigen is een dankbaarheidsdagboek of lijst bij te houden, waarin je iedere dag opschrijft waar je precies dankbaar voor bent.

12. Lach!
Lachen zorgt ervoor dat je lichaam goede chemicaliën vrijgeeft, namelijk endorfines, wat natuurlijke pijnbestrijders zijn en die bijdragen aan je gevoel van welbevinden alsmede het effect van stresshormonen verkleinen die anders de bloedvaten zouden doen uitzetten. Onderzoekers hebben ontdekt dat zelfs denken aan lachen het endorfine niveau kan doen stijgen, terwijl lachen je kan helpen het immuunsysteem te versterken en ontstekingen te verminderen, wat gerelateerd is aan een verscheidenheid aan ziektes. Dus, als je toch TV kijkt, waarom dan niet iets erg grappigs?

13. Een gezonde levensstijl verbetert je geluk op natuurlijke wijze
Op verschillende wijzen zal een levensstijl die je gezondheid optimaliseert je ook helpen om een gelukkiger, meer plezierige gemoedstoestand te verkrijgen. Je kunt je lichamelijke gezondheid niet loskoppelen van je mentale of emotionele gezondheid. Zodra je een gelukkige mentaliteit je eigen hebt gemaakt, en zelfs voordat je dat doet, zal het omvatten van gezonde gewoontes  je helpen je gemoedstoestand op natuurlijke wijze te verhogen, zelfs in tijden van stress. Gelukkige mensen neigen ernaar gezonde mensen te zijn, en vice versa, dus in aanvulling op de tips hierboven zullen de volgende levens strategieën je ook helpen hogere niveaus van geluk te bereiken.

  1. Hanteer een effectieve  stress-management tool, zoals de Emotional Freedom Technique (EFT)
  2. Drink veel schoon water
  3. Beperk je blootstelling aan gifstoffen
  4. Eet gezond vetten
  5. Eet veel raw food, bij voorkeur organisch en/of lokale gewassen
  6. Optimaliseer je insuline en leptine niveaus door suiker/fructose en granen te vermijden en interval training met een hoge intensiteit aan je trainingsprogramma toe te voegen.
  7. Sport regelmatig
  8. Zorg voor veel kwalitatief goede slaap

Geluk is datgene vinden wat jou blij maakt. Zodra je dat hebt gevonden kun je je gedachten zo richten dat je je leven kunt structureren om meer van datgene te doen wat je gelukkig maakt, wat het ook is. Eenvoudige dingen zoals lichter eten, minder praten en meer luisteren, de TV uitzetten om naar buiten te gaan om van de natuur te genieten en wat zonlicht te pakken zal meer plezier in ‘t leven brengen. Positieve gedachten, affirmaties en mantra’s kunnen eveneens een rol spelen in het kweken van meer geluk, maar ook het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek, te lachen en jezelf creatief te uiten. (Vertaling – Jeroen van der Silk)

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

2 gedachten over “13 tips voor een gelukkig, spannend en vrij leven”

  1. hallo Juglen,

    Mooi artikel heb je geschreven. Ik heb alleen een vraagje.
    Je zegt drink veel schoon water.
    Ik koop altijd de pakken van Bar le Duc.
    Is dit dan een voorbeeld van goed schoon water?
    Ik koop liefst niets in plastic vanwegen de weekmakers die erin zitten.

    Hartelijke Groet,
    Wendy van Deelen

Reacties zijn gesloten.