In Kruiden, Stress, Voeding

spijsverteringVeel mensen hebben last van problemen rond de spijsvertering, maar met deze tips kom je hier snel van af…

Eet met aandacht
Je lichaam heeft tijd nodig om zich in te stellen op het ontvangen van voedsel. Dit gebeurt door middel van geuren en het zien van eten. Je lichaam maakt tal van spijsverteringsenzymen aan zoals lipase, maltase, pepsine en trypsine. Door met aandacht te eten kan je voeding veel beter worden verteerd omdat de enzymen volop aangemaakt worden. Zet de TV dus even uit tijdens het eten.

Zorg voor meer maagzuur

Brandend maagzuur is vaak niet een teveel aan maagzuur, maar een tekort daaraan. Dit komt omdat we vaak gestresst zijn. Tijdens stress denkt het lichaam dat er gewerkt moet worden en maakt dan minder maagzuur aan, waardoor het eten niet goed verteerd kan worden en het maagzuur bovenop de voeding komt te liggen met brandend maagzuur als gevolg. Maagzuur is niet alleen belangrijk voor de vertering, het is ook belangrijk voor de afweer van ongewenste indringers. Supplementen met spijsverteringsenzymen zoals pepsine of betaine hydrochloride (HCl) kunnen bijdragen aan meer maagzuur. Ook het eten van zeezout zorgt voor meer maagzuur omdat het chloride bevat, een bestanddeel van maagzuur. Het belangrijkste om meer maagzuur te krijgen is ontstressen.

Eet gefermenteerd voedsel
Voedsel uit deze groep is door bacteriën, ook wel probiotica genoemd, voorverteerd. Hierdoor is het lichter te verteren. Voorbeelden van gefermenteerde voeding is de bieten Kvass, zuurkool, yoghurt, miso en kefir. De bacteriën produceren vitamines en vetzuren die zeer gezond zijn voor ons lichaam.

Vermijd deze voedingsmiddelen
Iedereen heeft bepaalde voedingsmiddelen die niet goed vallen. Probeer hier naar te luisteren. Voel je je na de maaltijd moe of heb je veel energie? Voedingsmiddelen die in de gevarenzone liggen zijn: alcohol, thee, chocolade, frisdrank, melkproducten, pepers, nachtschade, bonen, granen, noten en zaden. Als roomboter te zwaar is, kunnen ghee of kokosolie prima vervangers zijn. Verhit vloeibare olie nooit!

Maak voedsel lichter verteerbaar
Granen, noten en zaden bevatten onder meer tannines, polyfenolen en fytinezuur. Deze zijn lastig te verteren. Probeer daarom deze groep lichter verteerbaar te maken door het te weken, te fermenteren of te kiemen. Koken is ook een manier waardoor voeding makkelijker te verteren wordt, maar pas hiermee op: de voedingswaarde kan sterk teruglopen.

Maak een kleine wandeling
Als je na de maaltijd even een blokje om loopt, dan geef je je lichaam het signaal dat de spijsvertering nu echt aan het werk moet omdat er energie nodig is. Heel hard sporten zoals cardio of krachttraining is na de maaltijd uit den boze omdat je spijsverteringsstelsel dan plat komt te liggen, waardoor de voeding kan gaan rotten en gisten.

Drink verdunde azijn
Een eetlepel (appel)azijn in je glas water is erg gezond. Het zuur helpt je tekort aan maagzuur te verlichten omdat het bijdraagt aan de zuurtegraad van je maag. Kies wel voor een azijnsoort zonder gist. Citroensap doet het overigens ook uitstekend.

Eet de goede combinaties

Eet geen*:In combinatie met:
BonenFruit, kaas, eieren, vis, melk, vlees en yoghurt
EierenFruit, bonen, kaas, vis, melk, vlees en yoghurt
FruitAlles. Eet fruit alleen los max. 30 minuten voor de maaltijd
GranenFruit
Warme drankenMango, kaas, vis, vlees, zetmeel en yoghurt
CitroenKomkommers, melk, tomaten en yoghurt
MeloenAlles. Kan beter los gegeten worden.
MelkBananen, kersen, zure vruchten; brood, vis, vlees en yoghurt
NachtschadesMeloen, komkommer en zuivelproducten
RadijsBananen, rozijnen en melk
TapiocaFruit, vooral banaan en mango, bonen en rozijnen
YoghurtFruit, kaas, eieren, vis, warme dranken, vlees en nachtschade

*Volgens de Ayurveda

Het scheiden van macronutriënten is normaal gesproken niet nodig. De verhouding van vetten, eiwitten, koolhydraten verschilt per leeftijd en levensstijl. De standaard verhouding door diëtisten aangeraden is 50 procent koolhydraten, 30 procent eiwitten en 20 procent vet. Persoonlijk bevalt mij 35 procent koolhydraten, 35 procent eiwitten en 30 procent vet beter. Wanneer je vaak een opgeblazen gevoel hebt, dan kan dit op gasvorming duiden door een teveel aan koolhydraten of eiwitten.

Gebruik deze kruiden
Het gebruik van Keltisch Zeezout stimuleert de spijsvertering, evenals de kruiden kurkuma en gember. Een kop pepermuntthee kan ook de spijsvertering op gang helpen. Een starter 30 minuten voor de maaltijd in de vorm van een kleine hartige versnapering kan ook helpen de spijsverteringsenzymen los te maken.

Slaap niet meteen vlak na het eten
Als je net gegeten hebt en je gaat slapen, dan kan de spijsvertering te traag gaan verlopen, waardoor het voedsel onvoldoende wordt verteerd. Het beste is om 2 uur voor het slapen gaan, niets meer te eten.

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 8 comments
  • Menno

    Juglen, jij adviseert de tv uit te zetten. Maar van de andere kant kun je ook rustig wat eten en tegelijkertijd tv kijken.

    En verder tel jij je calorien om tot die 35/35/30 verhouding te komen.
    Dan zal je toch eerst even moeten rekenen om te kijken hoe je globaal uit komt.
    Jij zal wat minder koolhydraten en wat meer vet en eiwit eten.

    Verder goede blog met veel goede tips. Opnieuw bedankt daarvoor.

  • anique

    Vraag. Er zijn voedingsstoffen die meer callorien verbranden dan bevatten. Weet jij ze? Dat zal afslanken vergemakkelijken? En acne en huiduitslag heb jij tips qua voeding? Dank:-)

  • Menno

    zie hormoonfactordieet van Ralph Moorman

  • astrid

    Hallo.

    koolhydraten verbranden het eerst en dan heb ik het over de gezonde suikers.fruit granen.dierlijke producten zijn slecht die vertragen ook nog eens de koolhydraten.vetten en eiwitten heb je echt niet zoveel nodig.in groenten zitten ook eiwitten en vetten.en noten zaden.

  • Arianne

    Even een aanvulling: Dietisten houden de richtlijnen van de gezondheidsraad aan: Vet 20-40EN%, Eiwit 10-25EN%, koolhydraten 40-70EN%. Het gaat om het % van de totale energiebehoefte dat door een energieleverende stof wordt geleverd.

  • Rogelio C. Garza

    Heeft u langer dan 2-3 maanden maagklachten? Of komt u uit een mediterraan land, het Midden of Verre Oosten, Afrika, Midden- of Zuid-Amerika? Dan raadt de huisarts aan een Helicobacter pylori test te doen. Als de test laat zien dat deze bacterie in uw maag zit, dan krijgt u gedurende een week een maagzuurremmer (PPI) en twee soorten antibiotica: meestal amoxicilline en claritromycine om de bacterie te bestrijden. Daarna gebruikt u nog een maand lang een maagzuurpompremmer (PPI).Meer informatie over medicijnen vindt u op apotheek.nl . Van sommige medicijnen is niet wetenschappelijk bewezen of ze (goed) werken. Bespreek uw medicijngebruik met uw huisarts en/of apotheker.

  • Ineke

    Voor Annique: negatieve calorieën
    Groenten:

    Asperges
    Broccoli
    Groene kool
    Wortel
    Bloemkool
    Paprika
    Pepers
    Selderij
    Witlof
    Chili pepers
    Komkommer
    Andijvie
    Tuinkers
    Knoflook
    Groene bonen
    Sla
    Ui
    Papaja
    Radijsjes
    Spinazie
    Raap

    Fruit:

    Appel
    Bosbessen
    Veenbes
    Grapefruit
    Honing Meloen
    Citroen
    Mango
    Limoen
    Sinaasappel
    Perzik
    Ananas
    Aardbei
    Watermeloen

    Ik weet dat het ook geldt voor garnalen, maar omdat ik geen dieren eet staan ze niet in mijn lijstje.

  • Sjaak

    Wat is amoxicilline? Wat doet het met je lichaam? En wat is een alternatief?

    Alvast bedankt voor de moeite

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken