In Tips en trucs, Voeding

Volgens het RIVM heeft één op de drie Nederlanders een verhoogde bloeddruk. Gemiddeld heeft  dus één derde van de volwassenen te maken met deze stille moordenaar. Een hoge bloeddruk is feitelijk een epidemie in de Westerse wereld.

Hoewel ook stress en andere externe factoren een hoge bloeddruk teweeg kunnen brengen, blijven slechte eetgewoontes de enige echte hoofdoorzaak. Daarom is het eten van voedsel waarvan bewezen is dat het zeer gunstig is voor hart en vaten een geweldige manier om deze aandoening op een natuurlijke manier te voorkomen en behandelen. De beste voedingsmiddelen daarvoor worden hieronder genoemd.

 

Voeding die de bloeddruk omlaag brengt

1. Knoflook – Dit aromatische en sterk ruikende kruid, dat al meer dan 5.000 jaar wordt gebruikt als medicijn, staat bekend om het bloeddrukverlagende effect. Uit een pilot-onderzoek dat in 1993 in Pharmacotherapy werd gepubliceerd bleek bijvoorbeeld dat patiënten die een knoflookpreparaat innamen dat bestond uit 1,3 procent allicine (de zwavelverbinding die verantwoordelijk is voor veel van de voordelen van knoflook) 5 uur na die dosis een lagere (zittende) bloeddruk hadden en een aanzienlijke daling van de diastolische bloeddruk (onderdruk) tussen de 5 en 14 uur na de dosis. Bovendien werd in een studie, gepubliceerd in het Journal of Agricultural en Food Chemistry uit 2009, gevonden dat de hart- en vaatbeschermende eigenschappen van knoflook sterker waren in vers geperste knoflook dan in bewerkte.

 

2. Hete chilipepers – Chilipepers zitten vol met capsaïcine, een geurloze verbinding die ze hun welbekende scherpte geeft. Capsaïcine is toevallig ook een vaatverwijder; het kan de bloedvaten verwijden en de doorstroming van bloed bevorderen. Ook is bewezen dat met capsaïcine allerlei cardiovasculaire problemen kunnen worden behandeld – inclusief hoge bloeddruk. Uit een onderzoek uit 2010, gepubliceerd in Cell Metabolism bleek bijvoorbeeld dat consumptie van capsaïcine over een langere periode de bloeddruk kon verlagen bij ratten die leden aan genetische hoge bloeddruk.

Over het algemeen geldt dat hoe heter de peper is, hoe meer capsaïcine erin zit. Cayenne peper is een prima keus als je de bloeddruk wilt verlagen, want het capsaïcinegehalte is hoog genoeg om het juiste effect te hebben maar niet zo hoog dat het onplezierig is om te eten.

 

3. Cacao – Dit Centraal- en Zuid-Amerikaanse superfood, dat meestal wordt gegeten in poedervorm of als nibs, is één van de meest antioxidant-rijke voedingsmiddelen ter wereld en het bevat meer dan 300 fytochemicaliën. Gegeven deze voedingskracht, zou het niemand moeten verbazen dat de inheemse stammen in Amerika cacao eerst als medicijn zagen en daarna pas als voedsel.

De cardiovasculaire voordelen van cacao, die vaak worden toegeschreven aan de hoge concentratie van flavanolen en magnesium, zijn uitvoerig onderzocht. Uit een studie uit 2011, weergegeven in Acta Medica Indonesiana, bleek dat donkere chocolade (waarvan cacao het hoofdingrediënt is) de bloeddruk bij mensen met een iets verhoogde bloeddruk (prehypertensie) in 15 dagen kon verlagen. Een ander onderzoek uit 2011, gepubliceerd in Food and Function, vond dat polyfenolextracten uit cacao een gunstig effect op de bloeddruk in de vaten hadden bij ratten met hoge bloeddruk.

 

4. Kurkuma – Kurkuma is een warme, peperachtige specerij die rijk is aan curcumine. Net als de capsaïcine die in pepers wordt gevonden, is curcumine sterk ontstekingswerend en vaatverwijdend. Het werkt zeer goed bij het behandelen van cardiovasculaire aandoeningen zoals hoge bloeddruk. In een studie die in maart 2014 in Nutrients verscheen, werd ontdekt dat curcumine een verhoogde bloeddruk en vaatproblemen bij muizen – die aan door cadmium veroorzaakte hoge bloeddruk leden – kon tegengaan. Volgens een overzichtsonderzoek in het International Journal of Cardiology, kan curcumine ook de ‘ontwikkeling van cardiale hypertrofie (vergroting van de hartspiercellen) en hartfalen verminderen bij proefdieren.’

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 2 comments
  • andre

    Ook meer vitamine C, D, calcium, kalium, magnesium, Q 10,selderie,uien, DASH dieet, afvallen, bewegen, minder zout en suiker(producten) en minder alcohol , meer groenten en fruit zorgen voor een lagere bloeddruk.

  • Suzanne

    Goedemorgen Junglen,

    Ik weet dat deze 4 produkten goed tegen hoge bloeddruk werken, maar hoeveel van elk heb je dan dagelijks nodig.

    Alvast bedankt.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken