web
statistics

Vitamine C onmisbaar voor een goede gezondheid

Sinaasappel_vitamine_CVitamine C is zo ongeveer wel de meest bekende vitamine op aarde, maar waar zit het in en wat doet het voor je? We zetten de feiten op een rijtje.

Vitamine C wordt ook wel ascorbinezuur genoemd. Scorbutus is latijn voor scheurbuik, dus A-scorbutus staat voor geen-scheurbuik. Scheurbuik is een aandoening die zeelui vroeger nog wel eens op zee kregen omdat ze het zonder fruit moesten stellen.

Vitamine C wordt vaak als antioxidant ingezet om voeding te conserveren en heeft het E-nummer E300. Dit is dus een onschuldige toevoeging en dus een gratis bron van vitamine C.

Vitamine C heeft ontzettend veel functies in het lichaam:

  • Helpt bij de vorming van collageen in de huid
  • Zorgt voor een betere opname van ijzer uit plantaardige bronnen
  • Is betrokken bij de aanmaak van hormonen
  • Ondersteunt het immuunsysteem
  • Werkt als een co-enzym bij honderden lichaamsprocessen
  • Helpt energie vrij te maken in de spieren
  • Werkt als antihistamine

De top 12 vitamine C rijke voeding

Voedingsmiddel Mg / 100 gram
Acerola 1700
Rozenbottel 1250
Rode peper 350
Rode paprika 190
Peterselie 130
Kiwi 90
Spruitjes 80
Papaya 80
Broccoli 75
Aardbeien 60
Sinaasappel 50
Boerenkool 40

Een vitamine C tekort kenmerkt zich door:

  • Snel blauwe plekken / bloeduitstortingen
  • Loszittende tanden
  • Bloedarmoede i.v.m. te weinig ijzer
  • Pijn in de botten en spieren
  • Verlaagd immuunsysteem

Een volwassen persoon heeft volgens onze overheid ongeveer 75 mg vitamine C per dag nodig en een roker het dubbele, want elke sigaret schijnt volgens de wilde verhalen 25 mg vitamine C in je lichaam te verbruiken.

Vitamine C is een in water oplosbare vitamine, daarom plas je een teveel makkelijk uit, maar het verdwijnt ook makkelijk bij het snijden en koken. Stoom daarom liever de groente en bereid het kort van tevoren. Kook de groente in een dun laagje water en drink het kookvocht op, gratis vitamine C die anders door het putje gespoeld zou worden.

Wat veel mensen niet weten is dat er ook een in vet oplosbare vorm van vitamine C bestaat: ascorbyl palmitaat. Volgens sommigen is deze vorm vele malen krachtiger en beter opneembaar dan het in water oplosbare ascorbinezuur. De moleculaire structuur van ascorbyl palmitaat is amphipatisch, oftewel deels in vet oplosbaar en deels in water oplosbaar.

Deze vormen zijn te koop in de winkel:

Ascorbinezuur Goedkoop, erg zuur dus af te raden bij maag-darm klachten
Ester-C Ontzuurd, natuurlijk, krachtiger dan ascorbinezuur, duur
Magnesiumascorbaat Ontzuurd, levert ook magnesium
Calciumascorbaat Ontzuurd, levert ook calcium
Ascorbyl palmitaat In vet oplosbare vitamine C

De supplementen worden vaak aangeboden als TR (Time Released) of SR (Slow Released). Vitamine C wordt aan het begin van de dunne darm opgenomen, dus het is aan te raden om verschillende lagere hoeveelheden vitamine C niet-TR te nemen verspreid over de dag. Dus liever 2 keer een dosis van  500 mg dan 1 keer 1000 mg.

Bruistabletten raden we niet aan omdat deze erg duur zijn en vaak voorzien van veel hulpstoffen. Supplementen van de goedkope drogisterijketens hebben ook erg veel hulpstoffen zoals glansmiddel of magnesiumstearaat. Magnesiumstearaat wordt gebruikt om de pil makkelijker door de pillenmachine te doen laten glijden, maar is bekend onder nummer E572 en kent in het E-nummer boekje de code oranje: liever vermijden. Kies het liefst voor orthomoleculaire merken omdat deze vaak goed opneembaar zijn en weinig hulpstoffen hebben. Wil je helemaal geen hulpstoffen, kies dan voor een poeder die je gemakkelijk kunt mengen met water of een smoothie.

Van een overdosis is meestal geen sprake omdat je een teveel gewoon weer uitplast. Vitamine C is dan ook een krachtig middel tegen blaasontsteking omdat het de zuurtegraad van de urine verhoogd. Meestal wordt vitamine C oraal ingenomen, maar er zijn ook therapieën bekend waarbij vitamine C in zeer hoge dosering intraveneus wordt toegediend en effectief blijkt bij kanker. Vitamine C verhoogt het zuurstof metabolisme. Otto Warburg ontdekte dat kanker het gevolg kan zijn van een zuurstof tekort, iets dat vitamine C weer ongedaan kan maken en daarmee wellicht tegen kanker kan werken.

Wel kunnen de darmen maar een beperkte hoeveelheid vitamine C aan, deze tolerantie ligt bij iedereen anders. Als je wilt weten hoeveel vitamine C je lichaam aankan, dan kun je het beste ieder uur 1000 – 2000 mg vitamine C innemen. Wanneer je merkt dat er diarree optreedt dan moet je dus net onder die dosis blijven, in de praktijk is dat bij de meeste mensen een dosis onder de 10.000 mg per dag.

Sinds kort is bekend geworden dat vrijwel alle ascorbinezuur in de VS gemaakt is van mais dat genetisch is gemodificeerd. Als je dus geen GM of GMO ascorbinezuur wilt, kun je het beste vitamine C kopen die niet uit Amerika afkomstig is. Wanneer er op de pot staat dat het vrij is van GM en GMO dan zit je goed, maar dit is echter alleen het geval bij de duurdere merken. Van alle ascorbinezuur in de wereld komt 80% uit China. In hoeverre deze vitamine C genetisch is gemodificeerd konden we niet nagaan, maar kies zoveel mogelijk voor vitamine C waar duidelijk wordt vermeld dat het om een product gaat dat vrij is van genetische manipulatie.

Om af te sluiten: supplementen zijn nooit een vervanging voor het echte werk: groenten en fruit. Groenten en fruit bevatten tal van hulpstoffen zoals flavonoïden die de werking van vitamine C versterken. Makers van supplementen stoppen nu ook bio-flavonoïden in de vitamine C, wat wenselijk is, maar daarmee is het nog niet net zo krachtig als de natuurlijke variant. Mijn advies: eet dagelijks 400 gram groenten en 2 stuks fruit, dan krijg je voldoende vitamine C binnen. Mocht je vitamine C als supplement willen nemen, kies dan voor de natuurlijke variant uit amla, rozenbottel, camu camu of acerola.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend