Voeding en de zwangerschap

zwangerJe bent wat je eet. Dat geldt ook voor je kleine ongeboren kindje. Hoe eet je zo gezond mogelijk, zodat je kind gezond en slim ter wereld komt?

Een gezonde zwangerschap begint al voor de conceptie. Als je zorgt dat al je reserves goed aangevuld zijn dan heeft je kindje de optimale voedingsbodem om zich te ontwikkelen. Let er wel op dat gifstoffen zich ophopen in je vetweefsel. Ga dus nooit afvallen tijdens de zwangerschap. Roken en drinken kun je beter ook al ruim voor de zwangerschap beëindigen, zodat je lichaam schoon is en zich volledig kan richten op het voeden van de baby in je buik.

Eet voldoende
Het gezegde ‘Elke zwangerschap kost een vrouw een tand’ gaat zeker op, als je bedenkt dat er heel wat calcium nodig is voor de botten van het kind. Eet dus voldoende calcium door bladgroen en noten te eten. Je eet voor twee dus je moet zeker voldoende eten. Als je last hebt van ochtendmisselijkheid, dan kun je de schade waarschijnlijk later op de dag inhalen. Je hormonale balans is zoek waardoor je juist teveel of weer te weinig kunt gaan eten. Zorg dat je er niet gestresst door raakt, dat is al helemaal slecht voor de hormonale inregeling van het kind. Het lichaam kan vitamines, mineralen, vetten en suikers opslaan in een voorraad, maar dat geldt niet voor water en eiwitten. Zorg dat je altijd voldoende water drinkt en voldoende eiwitten binnenkrijgt. Goede bronnen van eiwitten zijn eieren, kaas, vlees en vis. Als je vegetarisch eet kun je ook kiezen voor combinaties van rijst en peulvruchten. Zorg dat je voedsel van goede kwaliteit is en weinig gifstoffen bevat, dit kan door biologisch te eten.

Luister naar je gevoel
Vaak krijgen vrouwen tijdens de zwangerschap een enorme behoefte aan bepaalde voedingsmiddelen: de augurk is een bekend voorbeeld. Maar het kan ook iets anders zijn zoals bijvoorbeeld moorkoppen. Ook een plotselinge aversie voor bepaalde geuren of etenswaren zijn niet ongewoon. Probeer hiernaar te luisteren. De drang kan per zwangerschap anders zijn en is misschien een onbewuste communicatie van de baby die bepaalde nutriënten nodig heeft. In het geval van een augurk kan het zijn dan er meer vitamine K1 nodig is voor de vorming van botten en in het geval van de moorkop zijn er misschien meer vetzuren nodig voor de vorming van de cellen en het zenuwstelsel zoals de hersenen. Wees niet bang dat je van vet dik wordt, dit is een mythe. Vet verzadigt en is rijk aan de in vet oplosbare vitamines. De echte dikmakers zijn de snelle koolhydraten zoals suiker, brood, aardappelen en witte rijst.

Eet deze voedingsmiddelen
De droge massa van de hersenen bestaat voor 60% uit vet. Dus als je een slim kind wilt, zal je echt goede vetten moeten eten. Ook verzadigd vet is belangrijk in een evenwichtig dieet: bijna al onze hormonen worden hieruit gemaakt. Elke lichaamscel bestaat uit een dubbele wand van vet. Dit vliesje moet dus gevoed worden met goede vetten, die je kunt verkrijgen uit vette vissen zoals haring, makreel of zalm. Je kunt ook lijnzaden, chiazaden, walnoten, paranoten of macadamia’s eten. Het mooiste is altijd een notenmix. Maar pas op: kies altijd voor rauwe noten omdat de gebakken noten zijn gebakken in slechte en goedkoop geoxideerd vet. Je kunt het beste de noten zelf zouten met zeezout. Zeezout bevat enorm veel mineralen en is een weldaad voor je gezondheid.

Wees spaarzaam met deze voedingsmiddelen
Vermijd te allen tijde margarine. Dit is nepvet uit de fabriek dat in de natuur niet voorkomt. Het is lichaamsvreemd en zet de cellen op slot met ziekte tot gevolg. Beter kun je ook spaarzaam zijn met stimulerende middelen zoals koffie, thee en chocolade. Eet liever ook geen kweekvis uit arme landen want die zijn door de boeren vol met gif gestopt omdat ze hun ‘oogst’ veilig willen stellen. Kies beter voor vis met het MSC-logo. Wilde vis bevat een beetje kwik, maar de voordelen zoals vitamine A + D en de omega-3 wegen op tegen de nadelen. Eet ook liever alles biologisch, want ook op groente en fruit zitten behoorlijk wat bestrijdingsmiddelen.
Ook worden rauwe producten zoals boerenkaas, brie en vis ontraden in verband met de listeria bacterie. Als je weerstand goed is, is er eigenlijk nauwelijks een risico, maar beter is het om deze producten te laten staan. Bewerkt keukenzout bestaat alleen uit natriumchloride en is niet echt gezond, kies daarom voor onbewerkt zeezout. Vermijd het liefst alle bewerkte voedingsmiddelen omdat daar heel veel suiker, zout, transvetten en e-nummers inzitten.

Kies voor deze supplementen
Vrouwen die zwanger willen worden zouden eigenlijk voordat er sprake is van een zwangerschap al een tijdje foliumzuur moeten slikken om een open ruggetje te voorkomen. Als de zwangerschap op gang is gekomen is er een verhoogde behoefte aan vitamine A en D. Deze kun je bijslikken in de vorm van een multi, maar kies wel altijd voor een supplement van een orthomoleculair merk: deze zijn goed opneembaar en bevatten weinig hulpstoffen die het lichaam onnodig belasten. Het kost wat meer, maar dan heb je ook wat: anders kun je het maar beter laten. In goedkope vitaminepreparaten zitten hulpstoffen die in het e-nummerboekje fel rood kleuren.

Gifvrije omgeving
Het meubilair in de kinderkamer is vaak van spaanplaat en dat bevat het giftige formaldehyde, koop daarom liever houten meubels, tweedehandse meubels of laat het spaanplaat minstens 6 maanden uitdampen. Een hete zomerdag is een absolute garantie dat al deze gassen vrijkomen en via de longen van je pasgeboren kindje in het lijfje kunnen komen. Ook matrassen worden vaak behandeld met giftige goedjes, het beste is dus de kinderkamer in een vroeg stadium in te richten zodat alles kan uitdampen.
Babyflesjes kunnen van plastic zijn waaraan BPA is toegevoegd. BPA is een giftige weekmaker die zich in het lichaam gedraagt als een hormoon en daarmee de balans kan verstoren: beter vermijden, een glazen flesje is het beste. Koop ook altijd BPA vrij speelgoed en speentjes. Bekend is ook dat de moderne babyfoons tegenwoordig op basis van een DECT signaal werken en een zeer krachtige gepulseerde straling afgeven, vlak naast het kindje. Beter is om te kiezen voor een ouderwetse babyfoon op basis van radiogolven. Ook staat de overheid te popelen om je kindje een vaccinatie te mogen geven. Het immuunsysteem van een pasgeboren kindje is nog niet op gang gekomen en moet zich nog helemaal ontwikkelen aan de hand van de bacteriën die het tijdens de baring via de vagina binnenkrijgt, maar ook via de moedermelk. Laat je goed informeren over vaccinaties door bijvoorbeeld de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken.

Om af te sluiten: onderzoek heeft aangetoond dat kinderen die lang hebben mogen profiteren van borstvoeding gemiddeld slimmer zijn dan kinderen die in een vroeg stadium zijn overgeschakeld op kunstvoeding. Moedermelk veranderd in samenstelling gedurende de zoogperiode en voldoet op deze manier precies aan de behoefte van het kind. Zorg dus dat je zo lang mogelijk je kind met de borst voedt.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

5 gedachten over “Voeding en de zwangerschap”

  1. Ik vraag mij af welke supplementen toegestaan zijn tijdens de zwangerschap en welke merken een goede multivitamine in hun assortiment hebben die tijdens zwangerschap gebruikt kan worden? Ik kan hier weinig concrete informatie over vinden.

  2. Ik dacht dat vitamine A schadelijk is voor het kind. Dat je daarom geen lever mag eten. Weten jullie hoe dat zit?

  3. Jullie kennen vast ook Sonja Bakker. Het ultieme foute voorbeeld, maar goed, daar gaat het even niet om. Het gaat mij om de methode. Een boek met acht weken recepten uitgekauwd. Dat zou ik nou heel graag willen kopen voor ongeveer 20-25 euro. En dan gericht op het aanvullen van je lichaam voor het tot stand komen van een zwangerschap. En dan ook het liefste deel 2, De eerste acht weken na de bevalling. Lijkt me heerlijk eens niet zelf over mijn eten na te hoeven denken.

  4. Normaal gesproken at ik als lunch meestal een salade. Ik at bijna geen brood. Nu ik zwanger ben heb ik zo’n ontzettende trek in brood, en totaal niet in een salade. Ik eet dan wel speltbrood, en daarbij wat in stukjes gesneden groente. Hoe zou dit kunnen en heeft iemand tips?

Reacties zijn gesloten.