Voedingstips voor gezondere ogen

ogenIk was deze zomer op het Hippocrates Health Institute in Florida. Ik heb daar een man ontmoet die zijn bril weer kon afzetten door anders te gaan eten. Bij ons is het een algemeen geaccepteerd feit dat iedereen aan de leesbril moet. Toch heb ik laatst een oogarts gesproken die zei dat je de komst van een leesbril door middel van oefeningen kunt uitstellen. Voor mij zijn vooral voeding en suppletie interessant. We duiken erin!

Eet meer groenten
Zoals worteltjes, boerenkool en groene bladgroenten. Tal van antioxidanten zoals luteïne en vitamine C + E kunnen de ogen beschermen tegen achteruitgang. Vooral boerenkool bevat zowel luteïne als zeaxanthine. Deze twee antioxidanten werken samen om met name de ogen jong te houden.

Eet meer vis
Vette vis zoals zalm, haring en makreel zit vol omega 3 voor gezonde ogen. De actieve lange keten omega 3 vetzuren EPA en DHA zorgen ervoor dat toxines zich minder snel in de retina ophopen. Ook verminderen deze vetzuren het triglyceride, waardoor de aderen minder aangetast worden. Het innemen van deze vetzuren kan ervoor zorgen dat je minder last hebt van droge ogen.

Eet meer eieren
Eieren zijn een prachtige bron van antioxidanten. De gele kleurstof luteïne in de eidooier zorgt ervoor dat maculadegeneratie langer op afstand blijft. Bladgroenten bevatten wel meer luteïne, maar dit is minder goed opneembaar dan de versie in eieren. Ook bevatten eieren zeaxanthine en zink, beide geweldige stoffen om de ogen een boost te geven. Om vitamine A te activeren is voldoende zink heel belangrijk.

Eet noten
Noten, en amandelen in het bijzonder, zijn supergezond voor de ogen. Noten zijn rijk aan vitamine E. Vitamine E is een in vet oplosbare vitamine en functioneert als een antioxidant. Onze ogen bevatten aardig wat vetten en kunnen daarom wel wat extra in vet oplosbare antioxidanten gebruiken. Een handje noten per dag kan al voorzien in de dagelijkse vitamine E behoefte.

Eet meer citrusvruchten en bessen
Deze bevatten veel carotenen en vitamine C voor een beter zicht. Cataract en maculadegeneratie ontwikkelen zich door deze stoffen minder snel.

Neem deze supplementen
Vooral antioxidanten zijn goed voor bescherming van de ogen. Denk hierbij aan astaxanthine, gluthation, luteïne, lycopeen, rutine, vitamine A en zeaxanthine. Een goede omega 3 bron zoals algenolie is ook aan te raden. Vitamine A noemen we ook wel retinol. Retina staat voor netvlies. Vitamine A is dus goed voor je ogen. De voorloper van vitamine A, betacaroteen, is oranje van kleur is zit volop in worteltjes. Neem altijd wat boter of olijfolie bij de worteltjes, want zo neem je het betacaroteen beter op.

Eet geen suiker
Door het eten van suiker kan er in ons lichaamsweefsel glycatie optreden, waardoor de weefsels minder goed kunnen functioneren. Glycatie noemen we ook wel een AGE, oftewel advanced glycemic endproduct. Een AGE bestaat uit een combinatie van eiwit en suiker. Daarom noemt men AGE ook wel versuikering. Vooral de ogen hebben het zwaar te verduren, wanneer de AGE in het lichaam toeneemt. Ook het eten van verhitte voeding waarbij er een donker laagje op het eten komt, valt onder de AGE’s. Zo is het bruine korstje van brood ook in feite een AGE-bom.

Carnosine druppels
Als je last hebt van cataract, grijze staar, dan kan carnosine in druppelvorm een oplossing bieden. Vermoedelijk ligt het werkingsmechanisme in het feit dat suiker-eiwit complexen de carnosineniveaus in de lens verlagen.

Geef je ogen wat te doen
Achter de PC hangen is heel slecht voor de ogen. Ze moeten hard werken om het beeld over te brengen, maar ze bewegen nauwelijks. Veel mensen krijgen klachten van hun ogen. Daarom is het goed om zeer regelmatig even weg te kijken van het beeldscherm en ze in de verte scherp te stellen. Zo blijven je ogen flexibel en worden ze minder snel geïrriteerd. Vergeet ook niet regelmatig even te knipperen als je achter het scherm zit. Dit is een veelgemaakte fout omdat je niet door hebt dat je achter het scherm amper nog met je ogen knippert.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

15 gedachten over “Voedingstips voor gezondere ogen”

  1. Ik kwam laatst een website tegen waarop te zien was welke supplementen vervuild zijn met zware metalen. Ik weet niet meer hoe ik op die site terecht kwam. Daarop ook o.a. gingo biloba waar Juglen het ook wel eens over heeft. Hoe zit dat met de hierboven genoemde supplementen zoals astaxantine? Verder geloof ik wel dat een goed voedingspatroon invloed heeft op de ogen. En dan met name het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel. Door matig te zijn met geraffineerde koolhydraten.

  2. Gezonde voeding voor gezonde ogen.
    Je kunt ook andersom werken.
    Door middel van iriscopie kun je de vitaliteit en gezondheidstoestand vaststellen. Het mooie is dat je o.a. door gezonde voeding ook een verandering/ verbetering in de iris kunt zien.

  3. Hoi juglen
    Ik ben dol op noten maar ik heb al 2 x stukjes kies afgebroken door de gemengde noten . Nog tips ?

    • Keltisch zeezout nemen om je tanden te verstevigen (bron van mineralen). Wat ook helpt is vitamine D, magnesium en calcium…

  4. redelijk rijtje, maar ik wil nog wat zeggen over de capilaire vaten in de ogen: kleine bloedvaatjes die zeer vatbaar zijn voor aderverkalking (artheriosclerose). De belangrijkste factoren die meespelen bij aderverkalking zijn (convergentie van bewijs uit duizenden onderzoeken): dierlijk eiwit, dierlijk cholesterol, dierlijk verzadigd vet en nog een aantal andere stoffen in dierlijke producten. Voor een duurzaam goede doorbloeding van de bloedvaatjes in je ogen zou ik dus geen ei aanraden: hoge concentratie van dierlijk eiwit en zeer hoog gehalte aan cholesterol. Vis heeft ook een zeer hoge concentratie aan dierlijk eiwit en bevat ook verzadigd vet en cholesterol. Voor de inname van EPA/DHA neem sushi bladeren, zeewier, noten, of een algen gebaseerde epa/dha supplemeten. Vis bevat ook hoge gehalten aan PCB’s dioxines, kwik en andere toxines die niet gezond zijn voor je ogen en de rest van je lichaam. Eet dus zo plantaardig mogelijk! Juglen, onzin om in de allinea van eieren de vergelijking van luteine en groene bladgroenten te maken. Mate van opname wordt door je lichaam gereguleerd, we zijn geen passieve sponzen maar een intelligent oganisme dat heel efficient en behoedzaam met opname van stoffen omgaat. Onzin om eieren en vis te eten om bepaalde stoffen actief in de spons te willen duwen, zo werkt je lichaam niet. Ga op een gezonde manier plantaardig eten!

    • @Bart, Wat swets je eigenlijk? dierlijke eiwitten in vis niet goed?
      wel toxines in vis tegenwoordig helaas. De vraag is inderdaad of de voordelen nog opwegen tegen de nadelen.

  5. En het fabeltje dat de cholesterol in eieren gezond voor ons zou zijn moet echt per direct de wereld uit. Hierbij drie video’s:

    1. http://nutritionfacts.org/video/eggs-and-cholesterol-patently-false-and-misleading-claims/
    2. http://nutritionfacts.org/video/does-cholesterol-size-matter/
    3. http://nutritionfacts.org/video/how-the-egg-board-designs-misleading-studies/

    Een een ei dat veel vitaminen en gezonde stoffen bevat? Kijk hier wat een ei werkelijk bevat: http://nutritiondata.self.com/facts/dairy-and-egg-products/111/2

    Voeding is een Package Deal! De verpakking is minstens zo belangrijk als de inhoud. Dierlijke producten, ook eieren en vis, hebben een zeer schadelijke verpakking, die hun ‘gezonde’ inhoud doet verbleken en teniet doet. Stop zoveel mogelijk groente en fruit in je gezicht als je dagelijks kan! en vermijdt dierlijke producten. Dat is het belangrijkste gezondheidsadvies dat je iemand kunt geven. Convergentie van bewijs: er is sprake van dosis afhankelijkheid: hoe minder dieren hoe beter en hoe meer groente en fruit hoe beter.

  6. Hallo,mag je ook Hymalaya zout ipv Keltisch zout gebruiken en wat is dan precies het verschil tussen deze 2 soorten zout?

  7. ik word volgend jaar 50 en ik merk het aan mijn ogen. Moeilijker scherpstellen en soms wazigheid, vooral in de winter is dat opvallend. Ik heb geen bril en vroeger altijd goede ogen gehad. Veel achter de computer zitten is funest voor mij, net zoals sávonds tv kijken. Het beste werkt ontspanning en buiten zijn in daglicht. Ik heb binnen een daglichtlamp met volspectrumlicht en dat is een van mijn beste aankopen geweest!
    Ik geloof zeker dat goede voeding belangrijk is voor de gezondheid van de ogen maar om nou lukraak zomaar wat extra dure supplementen te slikken..ik zou eerlijk gezegd niet weten welke te moeten kiezen! Wel heb ik ervaring met blauwe bosbessen , vorig jaar toevallig veel geplukt en gegeten en dat deed veel goed voor mijn ogen! Ook is mijn ervaring dat de lever een relatie heeft met de ogen, dus lief zijn voor je lever!
    En die cursus van K.Hoogenboom is vast geweldig goed!

Reacties zijn gesloten.