web
statistics

Voedingstips voor gezondere ogen

ogenIk was deze zomer op het Hippocrates Health Institute in Florida. Ik heb daar een man ontmoet die zijn bril weer kon afzetten door anders te gaan eten. Bij ons is het een algemeen geaccepteerd feit dat iedereen aan de leesbril moet. Toch heb ik laatst een oogarts gesproken die zei dat je de komst van een leesbril door middel van oefeningen kunt uitstellen. Voor mij zijn vooral voeding en suppletie interessant. We duiken erin!

Eet meer groenten
Zoals worteltjes, boerenkool en groene bladgroenten. Tal van antioxidanten zoals luteïne en vitamine C + E kunnen de ogen beschermen tegen achteruitgang. Vooral boerenkool bevat zowel luteïne als zeaxanthine. Deze twee antioxidanten werken samen om met name de ogen jong te houden.

Eet meer vis
Vette vis zoals zalm, haring en makreel zit vol omega 3 voor gezonde ogen. De actieve lange keten omega 3 vetzuren EPA en DHA zorgen ervoor dat toxines zich minder snel in de retina ophopen. Ook verminderen deze vetzuren het triglyceride, waardoor de aderen minder aangetast worden. Het innemen van deze vetzuren kan ervoor zorgen dat je minder last hebt van droge ogen.

Eet meer eieren
Eieren zijn een prachtige bron van antioxidanten. De gele kleurstof luteïne in de eidooier zorgt ervoor dat maculadegeneratie langer op afstand blijft. Bladgroenten bevatten wel meer luteïne, maar dit is minder goed opneembaar dan de versie in eieren. Ook bevatten eieren zeaxanthine en zink, beide geweldige stoffen om de ogen een boost te geven. Om vitamine A te activeren is voldoende zink heel belangrijk.

Eet noten
Noten, en amandelen in het bijzonder, zijn supergezond voor de ogen. Noten zijn rijk aan vitamine E. Vitamine E is een in vet oplosbare vitamine en functioneert als een antioxidant. Onze ogen bevatten aardig wat vetten en kunnen daarom wel wat extra in vet oplosbare antioxidanten gebruiken. Een handje noten per dag kan al voorzien in de dagelijkse vitamine E behoefte.

Eet meer citrusvruchten en bessen
Deze bevatten veel carotenen en vitamine C voor een beter zicht. Cataract en maculadegeneratie ontwikkelen zich door deze stoffen minder snel.

Neem deze supplementen
Vooral antioxidanten zijn goed voor bescherming van de ogen. Denk hierbij aan astaxanthine, gluthation, luteïne, lycopeen, rutine, vitamine A en zeaxanthine. Een goede omega 3 bron zoals algenolie is ook aan te raden. Vitamine A noemen we ook wel retinol. Retina staat voor netvlies. Vitamine A is dus goed voor je ogen. De voorloper van vitamine A, betacaroteen, is oranje van kleur is zit volop in worteltjes. Neem altijd wat boter of olijfolie bij de worteltjes, want zo neem je het betacaroteen beter op.

Eet geen suiker
Door het eten van suiker kan er in ons lichaamsweefsel glycatie optreden, waardoor de weefsels minder goed kunnen functioneren. Glycatie noemen we ook wel een AGE, oftewel advanced glycemic endproduct. Een AGE bestaat uit een combinatie van eiwit en suiker. Daarom noemt men AGE ook wel versuikering. Vooral de ogen hebben het zwaar te verduren, wanneer de AGE in het lichaam toeneemt. Ook het eten van verhitte voeding waarbij er een donker laagje op het eten komt, valt onder de AGE’s. Zo is het bruine korstje van brood ook in feite een AGE-bom.

Carnosine druppels
Als je last hebt van cataract, grijze staar, dan kan carnosine in druppelvorm een oplossing bieden. Vermoedelijk ligt het werkingsmechanisme in het feit dat suiker-eiwit complexen de carnosineniveaus in de lens verlagen.

Geef je ogen wat te doen
Achter de PC hangen is heel slecht voor de ogen. Ze moeten hard werken om het beeld over te brengen, maar ze bewegen nauwelijks. Veel mensen krijgen klachten van hun ogen. Daarom is het goed om zeer regelmatig even weg te kijken van het beeldscherm en ze in de verte scherp te stellen. Zo blijven je ogen flexibel en worden ze minder snel geïrriteerd. Vergeet ook niet regelmatig even te knipperen als je achter het scherm zit. Dit is een veelgemaakte fout omdat je niet door hebt dat je achter het scherm amper nog met je ogen knippert.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend