De voedingswaarde van aalbessen

Voedingswaardetabel van Aalbessen per 100 gram:

Per 100 gAalbesADH*
kcal512,55%
Kj2132,55%
Water (g)82,94,15%
Eiwit (g)1,11,96%
Koolhydraten (g)7,93,04%
Suiker (g)6
Vet (g)0,10,14%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)7,922,57%
A (mg)
B1 (mg)0,076,36%
B2 (mg)0,021,33%
B3 (mg)0,10,63%
B5 (mg)0,061,20%
B6 (mg)0,074,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)103,33%
B12 (ug)
C (mg)1013,33%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug)119,17%
Natrium (mg)10,10%
Kalium (mg)2386,80%
Calcium (mg)292,90%
Fosfor (mg)273,38%
IJzer (mg)112,50%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)124,00%
Koper (mg)0,111,11%
Selenium (ug)0,61,09%
Zink (mg)0,21,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over aalbessen
De meeste mensen kennen de aalbes als het felle, kleine rode vruchtje: ook wel de rode bes genoemd. Maar aalbessen kunnen verschillende kleuren hebben, variërend van wit, roze tot zacht- of donkerrood. De witte aalbes smaakt het meest zoet van de drie.

Herkomst
De aalbes (Ribes rubrum) valt onder de fruitsoorten en komt oorspronkelijk uit Europa en West-Azië. Aalbessen groeien in trossen aan struiken, die zo’n 1 a 2 meter hoog worden. Aan de takken groeien dunne steeltjes met kroon, waaraan de bes groeit.

Verkrijgbaar
De aalbes is typisch zomerfruit en groeit gewoon op onze eigen bodem. Rond april verschijnen de eerste kleine bloempjes aan de struiken. De oogst volgt een paar maanden later. De beste tijd om aalbessen te kopen zijn juni, juli en augustus. In de overige maanden komen aalbessen voornamelijk uit Israël, Afrika en Zuid-Amerika.

Bewaren
Aalbessen blijven het langst houdbaar in de koelkast, zo’n drie dagen. Daarna gaat de smaak achteruit. De aalbes is een gevoelige fruitsoort. Koop alleen bessen die er mooi en stevig uitzien. Fruit dat is beschadigd of “gekrompen” zal vlug in kwaliteit afnemen. Was de bessen vlak voor gebruik en alleen de trosjes die je nodig hebt. Verwijder na het wassen pas de steeltjes.

Toepassing
Aalbessen zijn niet bij iedereen geliefd vanwege de wat zure smaak. Daarom doen deze rode besjes het vooral goed in combinatie met zoete ingrediënten. Vaak worden deze rode parels gegeten als dessert met flink wat suiker. Zonde, want aalbessen zijn op veel verschillende (gezondere) manieren  te bereiden. Bijvoorbeeld in een fruitbowl- of salade bijvoorbeeld. Ook lekker in combinatie met pure chocolade, havermout, boekweitpannenkoeken, bananen, vanille of ander zomerfruit. En van aalbessen kan je ook heerlijke chutneys, smoothies, waterijsjes of jam maken.

Wist je dat:

  • Je aalbessen prima kan invriezen voor later gebruik?
  • In de kruidengeneeskunde bessen worden ingezet tegen allerlei kwalen en de aalbes beschouwd wordt als een geneeskrachtige plant?
  • Vogels gek zijn op aalbessen? Vooral merels doen zich er graag aan tegoed.
  • De zwarte bes niet onder de aalbessen valt maar een aparte soort is?
  • Bessenstruiken die op een schaduwrijke plek staan zuurder smaken dan de struiken die meer zon vangen?
  • Een ander woord voor aalbes, trosbes is?
  • Je in eigen tuin prima een eigen aalbessenstruik kan laten groeien? De aalbes geeft de voorkeur aan een zonnige, luchtige standplaats, maar kan ook in de halfschaduw staan. De opbrengst van een paar bessenstruiken is vaak enorm!

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van aalbes
Wetenschappers hebben ontdekt dat aalbessen tot het zuurste fruit behoren (1). Onderzoekers hebben vastgesteld dat aalbessen minstens 65 verschillende fenolen bevatten (2). Deze kunnen werken als antioxidanten en daarmee mogelijk kanker en veroudering op afstand houden (3, 4).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Mikulic-Petkovsek M, Schmitzer V, Slatnar A, Stampar F, Veberic R. Composition of sugars, organic acids, and total phenolics in 25 wild or cultivated berry species. Journal of food science. 2012; 77(10):C1064-70.

(2) Mikulic-Petkovsek M, Rescic J, Schmitzer V. Changes in fruit quality parameters of four Ribes species during ripening. Food chemistry. 2015; 173:363-74.

(3) Vuong QV, Hirun S, Phillips PA. Fruit-derived phenolic compounds and pancreatic cancer: perspectives from Australian native fruits. Journal of ethnopharmacology. 2014; 152(2):227-42.

(4) Joseph JA, Shukitt-Hale B, Casadesus G. Reversing the deleterious effects of aging on neuronal communication and behavior: beneficial properties of fruit polyphenolic compounds. The American journal of clinical nutrition. 2005; 81(1 Suppl):313S-316S.