Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van aalbessen

De voedingswaarde van aalbessen

Voedingswaardetabel van aalbessen per 100 gram:

Per 100 g Aalbes ADH*
kcal 51 2,55%
Kj 213 2,55%
Water (g) 82,9 4,15%
Eiwit (g) 1,1 1,96%
Koolhydraten (g) 7,9 3,04%
Suiker (g) 6
Vet (g) 0,1 0,14%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 7,9 22,57%
A (mg)
B1 (mg) 0,07 6,36%
B2 (mg) 0,02 1,33%
B3 (mg) 0,1 0,63%
B5 (mg) 0,06 1,20%
B6 (mg) 0,07 4,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 10 3,33%
B12 (ug)
C (mg) 10 13,33%
D (ug)
E (mg)
Vitamine K (ug) 11 9,17%
Natrium (mg) 1 0,10%
Kalium (mg) 238 6,80%
Calcium (mg) 29 2,90%
Fosfor (mg) 27 3,38%
IJzer (mg) 1 12,50%
Jodium (ug)
Magnesium (mg) 12 4,00%
Koper (mg) 0,1 11,11%
Selenium (ug) 0,6 1,09%
Zink (mg) 0,2 1,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over aalbessen
De meeste mensen kennen de aalbes als een klein, fel rood vruchtje: ook wel ‘rode bes’ genoemd. Maar aalbessen kunnen ook wit, roze en licht- of donkerrood zijn. De witte aalbes smaakt het zoetst.

Herkomst
De aalbes (Ribes rubrum) valt onder de fruitsoorten en komt oorspronkelijk uit Europa en West Azië. Aalbessen groeien in trosjes aan struiken, die zo’n 1 à 2 meter hoog kunnen worden.

Verkrijgbaar
De aalbes is typisch zomerfruit en groeit overal in Nederland. Rond april verschijnen er kleine bloempjes aan de struiken en ruim twee maanden later kan er al geoogst worden. De beste tijd om aalbessen te kopen loopt van juni tot september. In de overige maanden komen aalbessen voornamelijk uit Israël, Afrika en Zuid-Amerika.

Bewaren
Aalbessen blijven het langst goed in de koelkast: zo’n drie dagen. Daarna gaat de smaak achteruit. De aalbes is een gevoelige fruitsoort. Koop alleen bessen die er mooi en stevig uitzien. Beschadigd of ‘gekrompen’ fruit zal vlug in kwaliteit afnemen. Was de bessen altijd vlak voor gebruik en verwijder pas daarna de steeltjes.

Toepassing
Vanwege de wat zure smaak houdt niet iedereen van aalbessen. Ze doen het daarom ook goed in combinatie met zoete ingrediënten. Vaak wordt de aalbes gegeten als dessert met flink wat suiker. Zonde, want aalbessen zijn ook op andere, meer gezonde manieren te bereiden. Bijvoorbeeld in een fruitbowl- of salade. Ook lekker in combinatie met pure chocola, havermout, boekweitpannenkoeken, bananen of met ander zomerfruit. Van aalbessen kan je trouwens ook heerlijke chutneys, smoothies, waterijsjes of jam maken.

Wist je dat:

  • Je aalbessen prima kan invriezen?
  • Bessen in de kruidengeneeskunde worden ingezet bij allerlei kwalen en de aalbes wordt beschouwd als een geneeskrachtige plant?
  • Vogels -vooral merels- gek zijn op aalbessen?
  • De zwarte bes geen aalbes, maar een aparte soort is?
  • Bessen van struiken op een schaduwrijke plek zuurder smaken dan die van struiken die meer zon vangen?
  • Een ander woord voor aalbes ‘trosbes’ is?
  • Je in eigen tuin prima een aalbessenstruik kan laten groeien?
  • De aalbes het best groeit op een zonnige en luchtige plek, maar ook in de halfschaduw kan staan.
  • De opbrengst van een paar bessenstruiken vaak enorm is!

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van aalbes
Wetenschappers hebben ontdekt dat aalbessen tot het zuurste fruit behoren (1). Onderzoekers hebben vastgesteld dat aalbessen minstens 65 verschillende fenolen bevatten (2). Deze werken als antioxidanten en kunnen daarmee mogelijk kanker en veroudering op afstand houden (3, 4).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Mikulic-Petkovsek M, Schmitzer V, Slatnar A, Stampar F, Veberic R. Composition of sugars, organic acids, and total phenolics in 25 wild or cultivated berry species. Journal of food science. 2012; 77(10):C1064-70.

(2) Mikulic-Petkovsek M, Rescic J, Schmitzer V. Changes in fruit quality parameters of four Ribes species during ripening. Food chemistry. 2015; 173:363-74.

(3) Vuong QV, Hirun S, Phillips PA. Fruit-derived phenolic compounds and pancreatic cancer: perspectives from Australian native fruits. Journal of ethnopharmacology. 2014; 152(2):227-42.

(4) Joseph JA, Shukitt-Hale B, Casadesus G. Reversing the deleterious effects of aging on neuronal communication and behavior: beneficial properties of fruit polyphenolic compounds. The American journal of clinical nutrition. 2005; 81(1 Suppl):313S-316S.