De voedingswaarde van spitskool

Voedingswaardetabel van spitskool per 100 gram:

Per 100 g / mlSpitskoolADH*
kcal331,65%
Kj1411,68%
Water (g)89,24,46%
Eiwit (g)35,36%
Koolhydraten (g)41,54%
Suiker (g)4
Vet (g)0,60,86%
Verzadigd (g)0,1
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)0,2
Omega 6 (g)0,1
Omega 3 (g)0,1
Cholesterol (mg)
Vezels (g)2,26,29%
A (mg)0,111,11%
B1 (mg)0,043,64%
B2 (mg)0,042,67%
B3 (mg)0,21,25%
B5 (mg)0,193,80%
B6 (mg)0,16,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)3010,00%
B12 (ug)
C (mg)5066,67%
D (ug)
E (mg)0,44,00%
Vitamine K (ug)64,553,75%
Natrium (mg)101,00%
Kalium (mg)3008,57%
Calcium (mg)505,00%
Fosfor (mg)303,75%
IJzer (mg)0,050,63%
Jodium (ug)21,33%
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,066,67%
Selenium (ug)23,64%
Zink (mg)0,21,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over spitskool
Spitskool is het broertje van de witte kool. De kool krijgt een andere vorm en structuur doordat het gewas vanaf de lente wordt geteeld. Verder lijken de twee erg op elkaar, met slechts een paar verschillen.

Herkomst en groeiwijze
Spitskool behoort, zoals de naam al zegt, tot de kolenfamilie. Bij deze familie horen planten die in zijn geheel (of soms gedeeltelijk) eetbaar zijn.  Spitskool lijkt erg op witte kool maar, zoals de naam al zegt, gaat het hier om de smalle vorm. Spitskool is een wat zachtere en malsere kool en (daardoor) vele malen beter verteerbaar dan witte kool. Het blad is bobbeliger van vorm en gemakkelijk te snijden. De smaak is iets zoeter dan de witte kool. Spitskool is een zogenaamde sluitkool. De bladeren liggen strak om elkaar heen gevouwen.

Alhoewel kolen vaak een echte wintergroente zijn, vormt spitskool daar een uitzondering op. De kool wordt vanaf juni tot de zomer geoogst.  Een ander verschil met witte kool is dus dat spitskool een echte voorjaars- en zomergroente is en witte kool juist in de herfstmaanden wordt geoogst.

Verkrijgbaar
Spitskool komt bijna het gehele jaar uit Nederland, maar is dus van oorsprong een echte voorjaarsgroente. Wanneer er geen aanwas uit ons land mogelijk is, wordt de groente uit Spanje en Portugal gehaald waar de temperaturen op dat moment aangenamer zijn. Naast hele kolen, vinden we ook gesneden spitskool (vaak in combinatie met andere groenten) in gesneden en voorverpakte staat.

Let er bij de aankoop van een spitskool op dat de groente er vers uitziet. De bladeren mogen niet te veel verkleuringen hebben en moeten strak om elkaar heen liggen. Wanneer je zachtjes op de kool drukt moet deze stevig aanvoelen.

Bewaren
Spitskool is een week houdbaar in de koelkast. Gesneden spitskool dient zo snel mogelijk geconsumeerd te worden.

Toepassing
Spitskool is heerlijk om te stomen, smoren en roerbakken. Binnen Oosterse gerechten doet spitskool het erg goed. Bijvoorbeeld in combinatie met een uitje, wat knoflook, kerrie en gember. Groenten die goed combineren met spitskool zijn paprika, andere koolsoorten (zoals rode kool), wortel, broccoli en paddenstoelen. Je kunt de bladeren ook vullen, oprollen en in de oven laten garen. Of meng wat fijngesneden spitskool door een stamppot.

Weetjes/Wist je dat:

  • Naast witte kool, ook spitskool geschikt is om zuurkool van te maken?
  • Kolen vroeger erg geliefd waren? Het is een gewas wat bijna nooit mislukt en het groeit erg snel.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van spitskool
Onderzoekers hebben vastgesteld dat kolen zeer rijk zijn aan antioxidanten die onder meer ontstekingen verminderen (1). De kool is rijk aan glucosinolaten, die bijdragen aan het voorkomen of remmen van kanker (2).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Rokayya S, Li CJ, Zhao Y, Li Y, Sun CH. Cabbage (Brassica oleracea L. var. capitata) phytochemicals with antioxidant and anti-inflammatory potential. Asian Pacific journal of cancer prevention: APJCP. 2014; 14(11):6657-62.

2. van Poppel G, Verhoeven DT, Verhagen H, Goldbohm RA. Brassica vegetables and cancer prevention. Epidemiology and mechanisms. Advances in experimental medicine and biology. 1999; 472:159-68.