web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van kip

De voedingswaarde van kip

Voedingswaardetabel van kip per 100 gram:

Per 100 g / ml Kip ADH*
kcal 165 8,25%
Kj 694 8,26%
Water (g) 69,8 3,49%
Eiwit (g) 19,3 34,46%
Koolhydraten (g)
Suiker (g)
Vet (g) 9,9 14,14%
Verzadigd (g) 2,5
E.O.V. (g) 3,9
M.O.V. (g) 1,5
Omega 6 (g) 0,8
Omega 3 (g) 0,1
Cholesterol (mg) 80
Vezels (g) 0 0%
A (mg) 0,05 5,56%
B1 (mg) 0,03 2,73%
B2 (mg) 0,05 3,33%
B3 (mg) 14,8 92,50%
B5 (mg) 1 20,00%
B6 (mg) 0,4 26,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 10 3,33%
B12 (ug)
C (mg) 0,2 0,27%
D (ug) 1,4 14,00%
E (mg) 1,2 12,00%
Vitamine K (ug) 9 7,50%
Natrium (mg) 70 7,00%
Kalium (mg) 250 7,14%
Calcium (mg) 10 1,00%
Fosfor (mg) 160 20,00%
IJzer (mg) 0,7 8,75%
Jodium (ug) 8 5,33%
Magnesium (mg) 20 6,67%
Koper (mg) 0,13 14,44%
Selenium (ug) 18 32,73%
Zink (mg) 1,4 9,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over kip
Kip is een populaire vleessoort, die over de hele wereld veel wordt gegeten. In Nederland eten we vooral de filet en de poten (of vleugels), maar in andere landen is men gewend ook andere delen van de kip te consumeren. Ook wordt kippenvlees veel verwerkt in andere voedingsmiddelen.

Over de kip
De kip komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië en China. Via Griekenland is de kip Europa binnengekomen. In Nederland kwam de kip al voor rond 200 voor Christus  De kippen en hanen werden gehouden voor het vlees en de eieren maar ook voor hanengevechten. Kippen worden ook nog altijd gebruikt bij traditionele (offer)feesten.

Over kippenvlees
Kip behoort tot het ‘gevogelte’, ook wel ‘witvlees’ genoemd. Het kippenvlees in Nederland komt van 18 slachterijen. Kip bevat relatief weinig vet en tegelijkertijd veel eiwit. Aan het consumeren van kippenvlees kleven ook een aantal risico’s zoals de vorming van bacteriën, waarvan salmonella de bekendste is. Het is daarom belangrijk kip bij het klaarmaken goed te verhitten en keukengereedschap goed af te wassen. Ook kip op de barbecue moet volledig gaar zijn voordat je ervan gaat eten.

Verkrijgbaar
Kippenvlees is in elke supermarkt verkrijgbaar. Biologisch kippenvlees heeft de absolute voorkeur en is ook nog eens een stuk smakelijker. Het 1,2, of 3 sterrenkeurmerk van de Dierenbescherming zegt iets over de leefomstandigheden van de kip en of deze wel- of niet biologisch is gehouden. Een aantal boerenbedrijven verkoopt kippenvlees van eigen dieren die veel bewegingsruimte hebben gekregen en hun eigen kostje zelf bij elkaar mochten scharrelen.
De meeste verkochte kipproducten zijn: (gerookte) kipfilet, kippendijfilet, kippenpoten en kippenvleugels. Bij slagers en boeren die hun eigen vlees verkopen zijn ook andere delen van de kip verkrijgbaar zoals soeppoten en kippenlevers.

Behalve het verse vlees zijn er ook allerlei producten te koop waarin kippenvlees is verwerkt. Denk aan kant-en-klare maaltijdsalades, vleeswaren, pizza’s en andere kant-en-klaar maaltijden.

Bewaren
Vers kippenvlees is beperkt houdbaar. Gerookte kip en vooraf gegaarde kip zijn over het algemeen iets langer te bewaren.

Toepassing

Kippenvlees is op veel verschillende manieren klaar te maken. Het vlees mag in ieder geval nooit rauw worden gegeten. Kipfilet en kippendijfilet zijn vooral geschikt om te bakken, te wokken of om in soep te verwerken. Kippenpoten- en vleugels kunnen ook prima gegaard (geroosterd) worden in de oven. Kip smaakt lekker in combinatie met hartige maar ook met zoete smaken. Door de neutrale smaak past kippenvlees in veel gerechten. Veel klassieke gerechten bevatten kippenvlees zoals bijvoorbeeld: coq au vin, kip kerrie, kip tandoori- en masala, kip cordon bleu en kip rouleau.

Wist je dat:

  • Kip in de Indonesische keuken ‘Ajam’ wordt genoemd?
  • De botten van de kip ideaal zijn om zelf bouillon van te trekken?
  • Kippen gras eten alsof het spaghetti is? Door gras te eten krijgen kippen omega 3 binnen.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van kip
Onder wit vlees valt het spierweefsel van gevogelte zoals kip en kalkoen. Dit vlees is bijzonder rijk aan eiwit, rijker dan rood vlees of orgaanvlees. Onderzoekers hebben vastgesteld dat het vervangen van rood vlees en bewerkt vlees door wit vlees een lagere kans geeft op ziektes zoals kanker, diabetes type 2, cardiovasculaire ziekten en het metabool syndroom (1, 2). Gevogelte bevat niet zo veel B12, waardoor andere bronnen hiervan in de voeding noodzakelijk zijn.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Becerra-Tomás N, Babio N, Martínez-González MÁ. Replacing red meat and processed red meat for white meat, fish, legumes or eggs is associated with lower risk of incidence of metabolic syndrome. Clinical nutrition (Edinburgh, Scotland). 2016; 35(6):1442-1449.

2. Battaglia Richi E, Baumer B, Conrad B, Darioli R, Schmid A, Keller U. Health Risks Associated with Meat Consumption: A Review of Epidemiological Studies. International Journal for Vitamin and Nutrition Research. 2015; 85(1-2):70-78.