De voedingswaarde van kip

Voedingswaardetabel van kip per 100 gram:

Per 100 g / mlKipADH*
kcal1658,25%
Kj6948,26%
Water (g)69,83,49%
Eiwit (g)19,334,46%
Koolhydraten (g)
Suiker (g)
Vet (g)9,914,14%
Verzadigd (g)2,5
E.O.V. (g)3,9
M.O.V. (g)1,5
Omega 6 (g)0,8
Omega 3 (g)0,1
Cholesterol (mg)80
Vezels (g)00%
A (mg)0,055,56%
B1 (mg)0,032,73%
B2 (mg)0,053,33%
B3 (mg)14,892,50%
B5 (mg)120,00%
B6 (mg)0,426,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)103,33%
B12 (ug)
C (mg)0,20,27%
D (ug)1,414,00%
E (mg)1,212,00%
Vitamine K (ug)97,50%
Natrium (mg)707,00%
Kalium (mg)2507,14%
Calcium (mg)101,00%
Fosfor (mg)16020,00%
IJzer (mg)0,78,75%
Jodium (ug)85,33%
Magnesium (mg)206,67%
Koper (mg)0,1314,44%
Selenium (ug)1832,73%
Zink (mg)1,49,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over kip
Kip is een populaire vleessoort, welke over de hele wereld veel wordt gegeten. In Nederland eten we vooral de filet en de poten (of vleugels), maar in andere landen is men gewend om ook andere delen van de kip te consumeren. Doordat het een geliefd product betreft, wordt kip ook veelvuldig verwerkt in andere voedingsmiddelen.

Over de kip
De kip komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië en China. Hier zijn vondsten gedaan die zo’n 4000 jaar oud zijn. Via Griekenland is de kip Europa binnengekomen. In Nederland is de kip rond 200 voor Christus ontdekt. De kippen en hanen werden gehouden voor het vlees en eieren maar ook voor typische hanengevechten ingezet. Op de dag van vandaag worden kippen ook gebruikt in traditionele (offer)feesten.

Over kippenvlees
Alle soorten kippenvlees zijn afkomstig van de kip. Kip behoort tot het gevogelte, dit wordt ook wel ‘witvlees’ genoemd. Het kippenvlees in Nederland komt van 18 slachterijen. Kip bevat relatief weinig vet en tegelijkertijd veel eiwit. Aan het consumeren van kippenvlees hangen ook een aantal risico’s zoals de vorming van bacteriën, waarvan salmonella de bekendste is. De leefomstandigheden van de kip binnen verschillende bedrijven ligt sterk uiteen.

Verkrijgbaar
Kippenvlees is in elke supermarkt verkrijgbaar. Biologisch kippenvlees heeft de absolute voorkeur en is ook nog eens een stuk smaakvoller. Het 1,2, of 3 sterrenkeurmerk van de Dierenbescherming zegt iets over de leefomstandigheden van de kip en of deze wel- of niet biologisch is gehouden. Ook bij een aantal boerenbedrijven kan rechtstreeks kippenvlees worden gekocht van dieren die veel bewegingsruimte hebben gekregen en hun eigen kostje bij elkaar mogen scharrelen.
De meeste verkrijgbare kipproducten zijn: (gerookte) kipfilet, kippendijfilet, kippenpoten en kippenvleugels. Bij slagers en boeren die hun eigen vlees verkopen zijn ook andere delen van de kip verkrijgbaar zoals soeppoten en kippenlevers.

Naast het verse vlees zijn er ook allerlei producten te koop waarin kippenvlees is verwerkt. Denk aan kant- en klare maaltijdsalades, vleeswaren, pizza’s en andere kant- en klaar maaltijden.

Bewaren
Vers kippenvlees is beperkt houdbaar. Gerookte kip en vooraf gegaarde kip is over het algemeen langer goed te houden.

Toepassing

Kippenvlees is op veel verschillende manieren klaar te maken. Het vlees mag in ieder geval nooit rauw worden gegeten. Kipfilet en kippendijfilet zijn vooral geschikt om te bakken, te wokken of om in soep te verwerken. Dit type vlees wordt snel droog. Kippenpoten- en vleugels kunnen ook prima gegaard (geoosterd) worden in de oven.
Kip smaakt lekker in combinatie met hartige- maar ook zoete smaken. Door de neutrale smaak is kippenvlees in veel gerechten te verwerken. Veel klassieke gerechten bevatten kippenvlees zoals bijvoorbeeld: coq au vin, kip kerrie, kip tandoori- en masala, kip cordon bleu en kip rouleau.

Weetjes/Wist je dat:

  • Kip in de Indonesische keuken ‘Ajam’ wordt genoemd?
  • De botten van de kip ideaal zijn om zelf bouillon van te trekken?
  • Kippen gras eten alsof het spaghetti is? Door gras te eten krijgen kippen omega 3 binnen.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van kip
Onder wit vlees valt het spierweefsel van gevogelte zoals kip en kalkoen. Dit vlees is bijzonder rijk aan eiwit, rijker dan rood vlees of orgaanvlees. Onderzoekers hebben vastgesteld dat het vervangen van rood vlees en bewerkt vlees door wit vlees een lagere kans op ziektes zoals kanker, vroegtijdig overlijden, diabetes type 2, cardiovasculaire ziekten en het metabool syndroom met zich meebrengt (1, 2). Gevogelte bevat niet zo heel veel B12, waardoor andere bronnen hiervan in de voeding noodzakelijk zijn.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Becerra-Tomás N, Babio N, Martínez-González MÁ. Replacing red meat and processed red meat for white meat, fish, legumes or eggs is associated with lower risk of incidence of metabolic syndrome. Clinical nutrition (Edinburgh, Scotland). 2016; 35(6):1442-1449.

2. Battaglia Richi E, Baumer B, Conrad B, Darioli R, Schmid A, Keller U. Health Risks Associated with Meat Consumption: A Review of Epidemiological Studies. International Journal for Vitamin and Nutrition Research. 2015; 85(1-2):70-78.