web
statistics

De voedingswaarde van maanzaad

De voedingswaarde van maanzaad

Voedingswaardetabel van maanzaad per 100 gram:

Per 100 g Maanzaad ADH
kcal 455 22,55%
Kj 1877 22,55%
Water (g) 5,2 0,26%
Eiwit (g) 19,2 34,29%
Koolhydraten (g) 2,4 0,92%
Suiker (g)
Vet (g) 35,6 50,86%
Verzadigd (g) 4,4
E.O.V. (g) 6,5
M.O.V. (g) 22,2
Omega 6 (g) 22
Omega 3 (g) 0,,2
Cholesterol (mg) 0
Vezels (g) 24 68,57%
A (mg) 0,00%
B1 (mg) 0,34 30,91%
B2 (mg) 0,43 28,67%
B3 (mg) 4,1 25,63%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,43 28,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 160 53,33%
B12 (ug) 0 0,00%
C (mg) 0 0,00%
D (ug) 0,00%
E (mg) 22,8 228,00%
Vitamine K (ug) 24,1 20,08%
Natrium (mg) 14 1,40%
Kalium (mg) 780 22,29%
Calcium (mg) 1740 174,00%
Fosfor (mg) 932 116,50%
IJzer (mg) 9,4 117,50%
Jodium (ug) 0 0,00%
Magnesium (mg) 449 149,67%
Koper (mg) 1,68 186,67%
Selenium (ug) 18 32,73%
Zink (mg) 4,94 32,93%

Over maanzaad

Kan opium bevatten
Maanzaad is het zaad uit de slaapbol van de papaver. Het melksap bevat opium. Hieruit kunnen opiaten zoals morfine, heroïne en codeïne gemaakt worden. Dit sap is giftig en kan bij een overdosis leiden tot bewusteloosheid en de dood. Dit verklaart meteen de naam ‘slaapbol’. Het maanzaad voor menselijke consumptie is afkomstig van rassen met een laag gehalte aan opiaten. Hoewel deze zaden geen merkbare lichamelijke effecten teweeg kunnen brengen, kunnen ze de eter ervan positief doen scoren op dopingtests (1).

Zeer voedzaam
De zaden zijn erg voedzaam. Allereerst zijn ze zeer rijk aan vezels en eiwitten. Daarnaast zitten ze bomvol met vitamine B1, foliumzuur, calcium, ijzer, magnesium, fosfor en zink. De voedingsstoffen komen beter vrij wanneer de zaden zijn gemalen. Voor het malen van maanzaad zijn speciale maanzaadmolens in de handel. Andere molens, zoals een koffiemolen, hebben vaak moeite met het malen van de bijzonder kleine maanzaadjes.

Gebruik van maanzaad over de wereld
Maanzaad die we in de bakkerijen gebruiken wordt ook wel blauwmaanzaad genoemd. De smaak is zoetig en nootachtig. In Nederland en België strooit men de hele zaden over het brood. In andere landen van Europa worden de zaden ook gebruikt als vulling van brood en cake. In India gebruikt men deze zaden als bindmiddel in sauzen. Tsjechië, Turkije en Spanje zijn ’s werelds grootste producenten van maanzaad.

Praktische toepassingen
Een gemakkelijke manier om dagelijks meer maanzaad te nuttigen, is het toevoegen ervan aan saladedressings.

Weetjes/wist je dat?

  • Maanzaad in het Engels poppy seeds heten?
  • Maanzaden blauw van kleur zijn?
  • Er ook zwarte en witte maanzaden te koop zijn?
  • De Latijnse naam van deze plant Papaver somniferum is?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van maanzaad
De olie van maanzaden is rijk aan antioxidanten, die volgens onderzoekers een conserverende werking hebben op de zaden (2). Hierdoor wordt de heilzame werking op de gezondheid behouden. Antioxidanten hebben een gunstig effect op het cardiovasculaire stelsel. Doordat maanzaden bijzonder rijk zijn aan mineralen, kunnen ze de gezondheid van de botten en het skelet ondersteunen (3). De vezels van maanzaad zijn van het oplosbare type, dat bekend staat om z’n cholesterolverlagende werking (4).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

1. Lachenmeier DW, Sproll C, Musshoff F. Poppy seed foods and opiate drug testing–where are we today? Therapeutic drug monitoring. 2010; 32(1):11-8.

2. Ishtiaque, Shagufta et al. “Antioxidant Potential of the Extracts, Fractions and Oils Derived from Oilseeds.” Antioxidants (Basel, Switzerland) vol. 2,4 246-56. 15 Oct. 2013

3. Pepa GD, Brandi ML. Microelements for bone boost: the last but not the least. Clin Cases Miner Bone Metab. 2016;13(3):181–185.

4. Brown L, Rosner B, Willett WW, Sacks FM. Cholesterol-lowering effects of dietary fiber: a meta-analysis. The American journal of clinical nutrition. 1999; 69(1):30-42.