web
statistics

Volle zuivel kan het risico op diabetes verminderen

zuivelVorige week kwam er een grote studie uit waaruit blijkt dat volle zuivel het risico op diabetes kan verminderen. In het verleden heeft volle zuivel bij veel mensen in een slecht daglicht gestaan en is dit vaak nog steeds het geval. Goed nieuws voor de mensen, met name diabetici, die niet van magere zuivelproducten houden. Recente onderzoeken hebben geen verband kunnen vinden tussen verzadigde dierlijke vetten en hartziekte. Daarbij is gebleken dat deze vetten een neutrale of gunstige invloed hebben op type 2 diabetes (1,2,3,4,5).

Zuivelvet bevat een aantal zeldzame vetzuren, zoals pentadecaanzuur, die niet of nauwelijks in andere voedingssoorten voorkomen (7,8,9). Bij een observatieonderzoek van de Harvard en Tufts University werd onderzocht of zuivelvet gerelateerd kan worden aan een risico op type 2 diabetes. Hierbij werden 3,333 volwassenen tussen de 30 en 75 jaar onderzocht, waarvan de helft overgewicht of obesitas had. Geen van hen kampten met diabetes, hartziekte of kanker bij aanvang van het onderzoek. Het bloedplasma en de rode bloedcellen van de participanten werden onderzocht op de hoeveelheid vetzuren en de verschillende soorten vetzuren. Na gemiddeld 15 jaar werden de deelnemers middels een vragenlijst getest op diabetes type 2. Binnen deze periode werden 277 mensen met type 2 diabetes gediagnosticeerd. De onderzoekers gebruikten statistieken om een verband te leggen tussen type 2 diabetes en de zuivelvetzuren (6).

Vetzuren verlagen kans op type 2 diabetes
Bij de participanten met hogere waarden van de vetzuren in het bloedplasma werd een aanzienlijk lager risico op type 2 diabetes geconstateerd. Degenen met het hoogste gehalte aan vetzuren hadden 43% tot 52% minder kans op diabetes. Soortgelijke resultaten werden gevonden bij het bestuderen van de rode bloedcellen, maar bij dit onderzoek bleek alleen het margarinezuur gelinkt te kunnen worden aan een lager risico op diabetes. Wanneer alle drie de vetzuren aan hetzelfde statistische model werden toegevoegd kon alleen trans-palmitinezuur duidelijk worden gerelateerd aan een lager risico op type 2 diabetes (6). De onderzoekers suggereren dat trans-palmitinezuur het risico op type 2 diabetes kan verminderen doordat het gelijkenissen heeft met palmitinezuur. Dit is een vetzuur die de productie van levervet kan verlagen en de insulinegevoeligheid in de spieren kan verhogen (10,11).

Meer onderzoek is vereist
Het is niet duidelijk wat de specifieke oorzaak is van een verminderde kans op diabetes door zuivelvet. Een onderzoek wees uit dat verschillende bestanddelen van zuivelvet hierbij een rol kunnen spelen, waaronder vitamine D, omega 3 vetzuren, korte- en langeketenvetzuren en gangliosiden (12). Het kan ook komen door een bepaalde leefstijl die gepaard gaat met een hoge zuivelvetinname. Voordat een duidelijke conclusie kan worden getrokken moeten de individuele bestanddelen van melk worden onderzocht middels gerandomiseerde onderzoeken met controlegroepen.

Zelf kies ik met mate voor gefermenteerde zuivelproducten zoals kaas of kefir. Bij gepasteuriseerde melk uit een pak blijf ik ver weg. Het verhitten van de melk zorgt voor een verlaging van vitamines en een verhoging van de geoxideerde vetten. Het beste zijn daarom rauwmelkse producten zoals boeren (geiten)kaas. Kaas van de geit bevat een mildere eiwit, die doorgaans beter door mensen wordt verdragen.

Conclusie
Uit het onderzoek is gebleken dat het consumeren van volle zuivelproducten, zoals kaas, boter en room bescherming kunnen bieden tegen diabetes. Je kunt dus beter kiezen voor volle melkproducten dan voor halfvolle. Doordat het een observatieonderzoek was, vormen de bevindingen geen hard bewijs over de oorzaak van een verminderd risico op diabetes door zuivelvet. Desalniettemin blijkt zuivelvet een gezond voedingsmiddel te zijn. Het merendeel van de onderzoeken wijst uit dat zuivelvet niet zo slecht is dan ons eerder werd wijs gemaakt (Bron).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

2 gedachten over “Volle zuivel kan het risico op diabetes verminderen”

  1. Mooie nuances in dit artikel. Hoe eerlijker de melk, hoe beter: gewoon volle zuivel dus. En geen oorzaak-gevolg, maar een kans op.

    Ik zou daar nog aan toe willen voegen: als mensen geen melk meer drinken, wat drinken ze dan? Ik zie dan thee of koffie met suiker voorbij komen, waarvan bekend is dat ze de kans op diabetes type 2 verhogen. Of moderne zuiveldranken (ik noem geen namen) met fruitige smaken en toegevoegde suikers die wederom de kans op diabetes verhogen. Drink je melk blijf het dan gerust drinken. Ben je al over op water en thee, prima, geniet dan af en toe van een stukje kaas of een bakje yoghurt.

  2. Ik vind het zo leuk om steeds berichten te krijgen dat volle producten juist goed zijn. Ik ben er nooit mee gestopt vanwege dat het de meest natuurlijke vorm heeft en….. Ik vind het lekker.

Reacties zijn gesloten.