web
statistics

Voor altijd jong: 10 manieren om je telomeren lang te houden

telomerenVeel mensen hebben nog nooit van telomeren gehoord en hebben geen idee wat dit nu precies inhoudt. Een telomeer zit aan het einde van elk van de 46 chromosomen van ons DNA en beschermt deze net zoals het plasticje aan het uiteinde van je veters. Wanneer je ouder wordt, verkorten de telomeren zich onder meer door het kopiëren van het DNA bij de celreproductie. Het enzym telomerase zorgt normaal gesproken voor het op peil houden van de telomeren ((http://www.sciencedaily.com/releases/2011/11/111123133522.htm)), maar dit lukt niet altijd bij elke celdeling even optimaal. Mensen met lange telomeren worden gemiddeld ouder ((http://www.sciencedaily.com/releases/2012/11/121108141018.htm)). Het is dus zaak om de telomeren zo lang mogelijk te houden! Bij mannen verkorten de telomeren zich door onbekende oorzaak eerder dan bij vrouwen, zou dat de reden zijn waarom vrouwen gemiddeld vijf jaar ouder worden dan mannen?

10 manieren op je telomeren lang te houden:

Eet en leef gezond
Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die suiker en junkfood lieten staan, maar overstapten op verse voeding zoals groenten en fruit, een stijging van het enzym telomerase hadden van maar liefst 29 procent! Daarbij is niet alleen het dieet belangrijk, maar ook de levensstijl. Ga dus regelmatig even naar buiten voor een wandeling en adem diep in.

Overeet jezelf niet
Het blijkt dat als je telkens teveel eet, je meer kans maakt op vroegtijdige veroudering. Het is al langer bekend dat calorierestrictie je op de één of andere manier langer jong weet te houden.

Drink regelmatig een glas rode druivensap
Een studie ((http://extremelongevity.net/2012/06/15/resveratrol-found-to-reduce-senescence-and-activate-telomerase)) in 2011 liet zien dat de resveratrol de hoeveelheid telomerase doet toenemen. Resveratrol zit in de schil van rode druiven en komt zodoende ook voor in rode druivensap en rode wijn. In 2012 hebben ze het onderzoek ((http://www.sciencedaily.com/releases/2012/05/120501134209.htm)) bij muizen overgedaan en toen bleken de muizen inderdaad ook ouder te worden. Allemaal aan de rode wijn dus! Pas wel op: niet-biologische wijn is helaas verontreinigd met gemiddeld 4 tot 12 verschillende bestrijdingsmiddelen.

Eet vette vis
Een studie die is gepubliceerd in het vooraanstaande blad JAMA ((http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=185234)) liet zien dat mensen met hoge hoeveelheden omega 3 een hoger niveau van telomerase hadden. Kies wel voor wilde vissen en laat kweekvis absoluut staan!

Eet donkere chocolade
Goed nieuws, je mag nu snoepen zonder schuldgevoel. Kies wel voor extra pure chocolade van meer dan 70%! Ikzelf neem meestal de 92% pure chocolade van Vivani. Deze is met kokosbloesemsuiker gezoet en dat is stukken beter dan de platgeraffineerde witte suiker. ((http://www.antioxidantalley.com/blog/2009/12/30/dark-chocolates-effect-on-dna/))

Drink thee
Een Chinese studie ((nutraingredients.com/Research/Tea-drinkers-may-have-younger-biological-age)) liet zien dat theedrinkers meestal langere telomeren hadden. Thee, en dan met name groene thee, bevat namelijk polyfenolen. Deze polyfenolen houden je telomeren op de een of andere manier lang.

Stop met roken en alcohol
Zowel roken als overmatig drinken heeft een negatieve werking op de lengte van je telomeren. Eigenlijk logisch, maar ik noem het toch nog even.

Ban stress uit je leven
Stress is niet alleen de grootste bron van ziekte, het is ook nog eens slecht voor de lengte van je telomeren. Het beste is om je te ontspannen en te ontstressen. Ga lekker naar buiten voor een wandeling, lees een goed boek, seksen met je partner, neem een ontspannende massage of leer mediteren. Allemaal manieren om van stress af te komen en je telomeren lang te houden.

Voorkom een depressie
Mensen die depressief zijn hebben eerder te maken met kortere telomeren. Misschien dat deze mensen onbewust hun cellen de opdracht geven te verouderen omdat ze het leven niet zien zitten? In ieder geval kun je jezelf vrolijker maken door te zorgen voor voldoende omega 3, vitamine D en magnesium in je dieet. Supplementen kunnen ook uitkomst bieden. Lichaamsbeweging en daglicht helpen je ook vrolijker te worden.

Zorg voor genoeg antioxidanten
In het lichaam werkt glutathion als een zeer sterke antioxidant. Glutathion wordt aangemaakt uit de aminozuren glutaminezuur, cysteïne en glycine. Cysteïne is zwavelhoudend en het blijkt dat zwavel een positief effect heeft op ons celmetabolisme. Aminozuren zijn onderdeel van eiwitten. Eet dus voldoende eieren, vis of vlees. Als je vegetarisch eet kun je ook plantaardige bronnen van eiwitten combineren zoals peulvruchten, rijst en noten. Groenten, fruit, thee en chocolade zijn allemaal rijk aan antioxidanten. Supplementen met antioxidantkracht zijn: vitamine C, vitamine E, alfaliponzuur, astaxanthine, CoQ10 en vitamine D3 ((http://ajcn.nutrition.org/content/86/5/1420.abstract)).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend