In Afvallen

eieren_gezondEieren behoren tot de gezondste voeding die je maar kunt bedenken. Ze zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten, gezonde vetten en veel essentiële vitamines en mineralen. Ze hebben ook een aantal unieke eigenschappen die ervoor zorgen dat ze uitzonderlijk goed werken bij afvallen. Dit artikel laat zien waarom eieren een heel goed middel zijn bij het afvallen.

Eieren bevatten weinig calorieën
De makkelijkste manier om gewicht te verliezen is door het verminderen van de dagelijkse calorie-inname. Eén groot ei bevat maar 78 calorieën, maar wel heel veel voedingsstoffen. Vooral de dooiers zijn heel voedzaam (1). Een maaltijd met eieren bevat meestal 2 tot 4 eieren. Drie grote gekookte eieren bevatten minder dan 240 calorieën. Door toevoeging van een flinke portie groenten kun je een complete maaltijd maken met maar ongeveer 300 calorieën. Denk er wel om dat elke theelepel olie of boter zorgt voor een toevoeging van 50 calorieën als je de eieren bakt.

Kortom: Eén groot ei bevat maar ongeveer 78 calorieën. Een maaltijd waarin 3 gekookte eieren verwerkt zijn en verder alleen groenten, bevat maar ongeveer 300 calorieën.

Eieren zijn heel vullend
Eieren zitten boordevol voedingsstoffen en ze vullen goed, vooral omdat er zoveel eiwitten inzitten (2). Eiwitrijke voeding staat erom bekend dat het de eetlust remt en snel verzadigt, vergeleken met voeding met minder eiwitten (3456). Uit onderzoeken blijkt keer op keer dat maaltijden met ei de verzadiging vergroten en de voedselinname later op de dag verminderen, vergeleken met andere maaltijden met hetzelfde aantal calorieën (789). Eieren staan ook hoog op de Verzadigingsindex. Deze ranglijst geeft weer hoe goed voedingsmiddelen zorgen voor een gevoel van voldaanheid en voor een vermindering van calorie-inname later op de dag (10). Bovendien kan een eiwitrijk dieet obsessief denken aan eten tot wel 60% verminderen. Het kan ook het verlangen om ’s avonds laat nog te gaan snacken met de helft verminderen (1112).

Kortom: Eieren staan hoog op de Verzadigingsindex, wat betekent dat ze kunnen zorgen dat je langer een voldaan gevoel houdt. Eiwitrijke voeding, zoals eieren, kan ook helpen bij het verminderen van het verlangen om tussendoortjes te nemen.

Eieren kunnen je stofwisseling versnellen
Eieren bevatten alle essentiële aminozuren in de juiste verhoudingen. Dit betekent dat je lichaam de eiwitten in eieren makkelijk kan gebruiken voor onderhoud en stofwisseling. Een eiwitrijk dieet blijkt de stofwisseling met 80 -100 calorieën per dag te kunnen verhogen, via een proces genaamd ‘het thermische effect van voeding’ (1314). Dit thermische effect van voeding is de energie die het lichaam nodig heeft om voedsel om te zetten via de stofwisseling. Het effect is groter bij eiwitten dan bij vetten of koolhydraten (131415). Dit betekent dat eiwitrijke voeding ervoor zorgt dat je meer calorieën verbrandt.

Kortom: Een eiwitrijk dieet kan de stofwisseling met 80 – 100 calorieën per dag verhogen, omdat er meer energie nodig is om eiwit uit voedsel te kunnen verteren.

De dag goed beginnen met eieren
Het schijnt vooral bij afvallen een goed idee te zijn om eieren bij het ontbijt te eten. Veel studies hebben het effect van eieren eten in de ochtend vergeleken met andere soorten ontbijt met dezelfde calorische waarde. Uit verscheidene studies bij vrouwen met overgewicht bleek dat als ze eieren aten in plaats van bagels, hun gevoel van verzadiging toenam. Het zorgde voor een vermindering van de calorie-inname gedurende de volgende 36 uur. Ook is gebleken dat 8 weken lang ontbijten met eieren zorgde voor een verhoging van het gewichtsverlies tot 65% (79). Uit een soortgelijk onderzoek bij mannen kwam dezelfde conclusie: een ontbijt met eieren verlaagde de calorie-inname aanzienlijk over de volgende 24 uur, vergeleken met een ontbijt met bagels. De eiereters voelden zich ook voller (16). Bovendien veroorzaakte het eierontbijt een stabielere bloedsuiker- en insulinerespons, terwijl ook het hongerhormoon ghreline werd onderdrukt (16). Een ander onderzoek – bij 30 gezonde en fitte jonge mannen – vergeleek de effecten van drie soorten ontbijt bij drie verschillende gelegenheden. Het ging om eieren op geroosterd brood, ontbijtgranen met melk en geroosterd brood, en een croissant met sinaasappelsap. Het ontbijt met eieren bleek aanzienlijk beter te verzadigen, minder honger te veroorzaken en te zorgen voor minder verlangen om te gaan eten dan de andere twee soorten ontbijt. Verder zorgde het eten van eieren bij het ontbijt ervoor dat de mannen automatisch 270 – 470 calorieën minder aten bij de lunch en het diner, vergeleken met de andere ontbijten (17). Deze indrukwekkende vermindering van calorie-inname was onbedoeld en ging dus vanzelf. Het enige dat de mannen deden was eieren eten bij het ontbijt.

Kortom: Eieren eten bij het ontbijt kan het gevoel van verzadiging verhogen en ervoor zorgen dat je vanzelf minder calorieën gaat eten, tot wel 36 uur lang.

Eieren zijn goedkoop en makkelijk te bereiden
Het is heel makkelijk om eieren aan je eetgewoontes toe te voegen. Ze zijn goedkoop, overal verkrijgbaar en kunnen binnen een paar minuten worden bereid. Ze zijn op bijna alle manieren heerlijk, maar worden het vaakst gekookt, gebakken of als omelet gegeten. Een ontbijtomelet bestaand uit een paar eieren en wat groentes is een prima en snel ontbijt dat goed is voor het gewicht.

Hoewel het eten van eieren vele voordelen heeft, raad ik het niet aan om dit elke dag meerdere keren te eten. Dit onder andere omdat er een kans bestaat op de vorming van een allergie. Zelf eet ik maximaal 3 x per week één of twee biologische eieren.

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 17 comments
  • Roos

    Zit er ook een maximum aan het aantal eieren wat per dag gezond is om te eten? Wij eten er elke dag 2-3 en onze peuters eten als het roerei is ook zo 3 stuks.

    • Juglen Zwaan

      Een gekookt ei is gezonder dan een gebakken ei (lagere bereidingstemperatuur). Ik zou er zeker niet meer dan 3 eten op één dag en ook een paar keer per week iets anders eten. Met vele uitspraken van het Voedingscentrum ben ik het niet eens, maar wel met hun advies om te variëren…

      • Kevin z.

        Juglen, eieren mag je niet bakken, koken, enz. omwille van het feit dat dan die gezonde vetten gaan oxideren. Het eiwit mag je wel koken maar de dooier nooit! Je kan ze ook in een eierkoker doen en heel zacht koken zodat het eigeel nog vloeibaar is. Zelf eet ik max. twee dooiers per keer zo op uit ene glas en zelf eet ik +- 20 eieren per week. Ik ken mensen en die eten bijna iedere dag 6-8 eieren en dit al voor jaren en geen problemen. Ook niet tijdens een controle bij de dokter. Eieren zijn superfoods maar wel uitkijken dat ze geen antibiotica, soya, gevoerd krijgen.

        • Peter

          Kan me helemaal vinden in wat je schrijft Kevin Z. Het probleem met vermijden van eieren van kippen die antibiotica, soya, GMO enz. krijgen, is dat dat niet te controleren is. Bij biologisch dynamische producten is dat redelijk veilig…..og houdt zelf een paar kippetjes en voedt ze met hetgeen je zelf eet, mits dit wel verantwoord is…

          • Kevin z.

            Ja kan dat navragen en zelf moet ik niets heb van bio-eieren want daar zit meer troep tussen dan wat anders. Hoeveel bio’s ik er hier al niet heb gehad met bleke dooier, waterig eiwit en dunne schaal…te zot om rond te lopen en ook is bio ivm. eieren niet zo zuiver want deze zijn meer onderhevig aan dioxines dat op de grond en gras beland in de buiten. De binneneieren hebben dit niet. Zelf heb ik hier eieren van binnen en heb gevraagd wat ze krijgen gevoerd en/of ze antibiotica krijgen en dat is niet het geval en ik hou van deze niet-bio-kwaliteit omdat deze echt diep oranje zijn, goed dik eiwit en echte dikke schalen hebben en dat is precies hoe ene ei eruit dient te zien. Natuurlijk gaat dit niet op voor fruit bv. hé want bio fruit is natuurlijk 10x beter dan gewoon besproeid fruit maar bij de bio-eieren is nog werk aan de winkel want geloof maar niet dat die niets bijgevoerd krijgen en wat ze bijgevoerd krijgen mag ook niet te duur zijn want die bio boeren zijn zoal duurder af dan de gewoon boeren dus dat voer wat ze bijgevoerd krijgen is ook maar van mindere kwaliteit hoor en zoveel pieren en afval krijgen die bio-kippen ook weer niet.

          • goedele

            Ja, zeg.
            Wij eten al enkele jaren biologische eieren uit de supermarkt en nu zouden die niet betrouwbaar zijn?
            Dan denk je dat je goed bezig bent, …
            Ik word er soms een beetje moe van, van al die tegenstrijdige informatie. Wat moet een mens dan nog eten?

  • Willy van BeekPouw

    Hallo Juglen,met interesse heb ik het artikel gelezen over eieren eten en beter afvallen.
    Wat ik jammer vind is dat je meerdere keren een vergelijking maakt met het eten van bagels.
    Dat is geen goede vergelijking met wat er in Holland word gegeten als ontbijt.

  • Paul

    Ik heb in augustus het boek : vet eten en afvallen gelezen en daarin wordt de tip ook gegeven o.a. om de ochtend te beginnen met gebakken spek en eieren.
    Ik ben 4 maanden bezig en ruim 15 kg af gevallen. Wat Juglen ook schrijft klopt helemaal, want je zin in eten/honger gevoel is weg. De behoefte aan zoete dingen is in ieder geval bij mij gedaald met 95%.
    die 5% los ik op door suikervrije chocolade te eten en nootjes of een paar dadels te eten.

    Maar een paar gebakken eieren is ook nog gewoon lekker. Ik gooi er dan elke dag ruime hoeveelheid Kurkuma over de eieren heen met cayenne peper.

  • Renée

    Alle Goeds voor het nieuwe jaar! Bedankt voor alle nuttige informatie
    het afgelopen jaar,nogmaals vriendelijk bedankt.
    Vr. Grt.

  • Janny Giezen

    Ik was zeer verrast, want 50 jaar geleden deed mijn moeder dit al. Elke ochtend een hard gekookt ei om af te vallen vanwege slechte heup. Ik had toen mijn twijfels, maar toch…..

  • Bianca

    Eieren werken wel verzurend, toch? Dan kan het wel goed zijn om gewicht te verliezen, maar voor mensen met jicht (reuma) zal dit dan waarschijnlijk af te raden zijn, lijkt me.

  • Janneke

    Krijg alleen maar koppijn van eieren plus zenuwstelsel ontregeld. Betwijfel of ze zo gezond zijn.

  • Dineke

    Het is nog maar zo kort geleden dat eieren in de ban gedaan werden.
    Het zou slecht zijn voor je cholesterol. Nu hoor ik daar niets meer over.
    Zelfde met roomboter. Het maakt dat je veel van dit soort berichten argwanend leest, want wat vandaag goed is, is morgen weer fout voedsel. Nu weer een hype rond suiker en is zout weer veilig. Wat moeten we nog serieus nemen?

  • José Verhagen

    Hallo Juglen, ik heb even een vraagje, ikzelf heb enorm veel behoefte aan zoet. Kan mijn gewicht wel op peil houden, maar drink heel graag groene thee, gebruik nooit suiker in de thee, maar wel een lepel honing, (dessertlepel )
    Ik kan de thee niet drinken, ongezoet. Dan.lust ik het gewoon niet meer.
    Dat het gezonder is dan suiker weet ik wel, maar stel ik drink 4 koppen thee per dag. Is dat dan teveel? Mijn suikerwaardes zijn goed, bloeddruk wel aan de hoge kant. Wel veel stress, gehad en nog soms.

    Ik wens je een heel gelukkig, gezond nieuwjaar xxx José

  • kees

    Ik eet elke dag vijf eieren gekookt het eigeel gooi ik weg want daar schijnt veel cholesterol is dat waar ?

    • Geesje Russcher

      Dan hebt u al die tijd goud weggegooid! Met name de rauwe eidooier bevat alle voedingstoffen om een kuikentje van te laten groeien! Dus de dooier is een compleet voedingsmiddel!
      We halen nauwelijks cholesterol uit voeding. Daarbij bevat de rauwe eidooier een stofje die het cholesterol in het lichaam laat verlagen.
      Ons lichaam maakt cholesterol aan omdat we cholesterol nodig hebben. Zonder cholesterol kan ons lichaam bepaalde hormonen niet aanmaken. Ook voor vitamine D hebben we cholesterol nodig! Daarbij maakt ons lichaam extra cholesterol aan wanneer er wat te repareren valt. In mijn praktijk zie ik vaak een hoog cholesterol bij mensen met eczeem. Dus heeft iemand een te hoog cholesterol dan moeten we zoeken naar onderliggende problemen!

  • Janne

    De laatste jaren is in allerlei onderzoeken inderdaad aangetoond dat eieren heel gezond zijn, óók de dooier, en geen risico vormen voor je cholesterolgehalte. Het cholesterol uit eierdooiers wordt maar minimaal opgenomen en prima verwerkt door een gezond lichaam, dus -tenzij je al zwaar hartpatiënt bent ofzo- er is niets mis met elke dag een eitje.
    Ik was trouwens verbaasd hier te lezen dat iemand meent dat biologische eieren óngezond zijn! Vreemde redenering, met al die troep die niet-bio-kippen te eten krijgen, antibiotica etc…. Ik kies altijd drie-sterren eieren, biologisch en vrije uitloop. Gezonder voor mij én beter voor de kippen. (Diezelfde persoon zegt ook dat je eieren niet mag koken of bakken… Vreeeeeemd.)

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken