web
statistics

Wat is het Weston Price Dieet (WAPF)?

Weston PriceWat doe jij om gezond te blijven? Low fat of juist low carb? Raw food, gezonde smoothies, superfoods of juicing? Of allemaal? Met alle hypes is het soms lastig kiezen. In voedingsland kom je veel tegenstrijdigheden tegen. Is vis gezond of ongezond? Soja goed of slecht?

Wil je 100 worden? Neem dan iemand van 103 als voorbeeld!

Onze verre voorouders de jagers en verzamelaars brachten duizenden jaren gezonde generaties voort. De jagers en verzamelaars van weleer zijn er niet meer, maar er zijn nog wel her en der oude volken in de wereld. Zij hebben nog oude tradities als het om eten gaat. Kennis die van generatie op generatie wordt doorgegeven. Zij laten ons zien wat we moeten doen om in deze tijd gezond te blijven. Zij hebben geen overgewicht, een te hoog cholesterol of diabetes. Ze krijgen gezonde kinderen. In plaats van mee te gaan met iedere nieuwe hype kunnen we gewoon naar hen kijken.

Wat (w)eten zij?

Oude volken eten veel natuurlijke vetten. Vet van wild vlees, grasgevoerd vee, vis en schelpdieren en gevogelte. Het komt ook van verzadigde plantaardige vetten als kokosvet en palmolie en enkelvoudig onverzadigd vet als olijfolie. Deze natuurlijke vetten zijn rijk aan vetoplosbare vitamines. Ze eten géén plantenoliën zoals zonnebloemolie, maïsolie, sojaolie, en koolzaad- of raapzaadolie. Deze mensen eten ‘schoner’. Minder gifstoffen en toevoegingen, omdat hun eten natuurlijk is.

Koken als een oermens

Traditioneel eten is meer dan alleen de fabrieksproducten laten staan. En het is ook meer dan natuurlijk en puur eten. Traditioneel eten omvat ook traditionele bereidingswijzen. Door voedsel te koken en te bereiden kon de mens een sprong maken in de evolutie. Ineens kon er bespaard worden op ‘spijsverteringsenergie’ en was er energie over voor onze hersenen. Door koken kan onze spijsvertering veel beter vitamines, mineralen en bouwstoffen uit eten halen. Je bent namelijk niet alleen wat je eet, maar ook wat je verteert!

 

Hoe weten we wat natuurvolken eten? Wat hun oude kennis en overgeleverde tradities zijn?

Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Door Weston Price (1870-1948). Hij was een Canadese tandarts die zijn thuisbasis had in Cleveland in de Amerikaanse staat Ohio. Hij zag dat zijn cliënten steeds vaker een slecht gebit hadden en een slechte gezondheid. Jonge kinderen al! Had dat te maken met het geraffineerde witmeel, voedsel uit blik, en suiker die aan het begin van de eeuw als ‘nieuw voedsel’ op de markt waren?

Links: natuurvolkeren die 'natuurlijk' eten. Rechts: Westerse mensen op basis van een bewerkt 'dieet'.
Links: natuurvolkeren die ‘natuurlijk’ eten.
Rechts: Westerse mensen op basis van een bewerkt ‘dieet’.

Price besloot onderzoek te doen naar wat volken eten die gezond blijven.

Hij bezocht volken over de hele wereld. Wat zij aten, verschilde per volk en is afhankelijk van klimaat, eco-systeem en seizoen. De grote overeenkomst tussen deze gezonde volken is dat ze allemaal rijkelijk dierlijke verzadigde vetten consumeerden. Het ene volk uit vlees, het andere uit rauwe melk of boter. Granen en peulvruchten werden zorgvuldig (voor)bereid.

In 10 stappen naar een natuurlijke voeding

Weston Price kon basisprincipes van wat voor ons lichaam gezonde voeding is, ontrafelen. Gezonde voeding:

  1. Bevat geen geraffineerde of bewerkte voeding.
  2. Is rijk aan verzadigde dierlijke vetten van dieren die in hun natuurlijke omgeving opgroeien. Vlees, boter, volvette zuivel.
  3. Is rijk aan mineralen en vitaminen. Vier keer hoger in calcium en andere mineralen en tien keer hoger in vetoplosbare vitaminen (A, D, E en K) dan het moderne Amerikaanse voedingspatroon (in de jaren 1930!).
  4. Is gekookt. Maar een deel van het dierlijk voedsel wordt rauw gegeten (boter, melk, kaas, vis of vlees).
  5. Bevat een grote hoeveelheid aan enzymen en gezonde bacteriën door het fermenteren van zuivel, granen en groente.
  6. Zaden, granen, peulvruchten en noten worden geweekt, gekiemd, gefermenteerd of op natuurlijke wijze gerezen (zuurdesembrood). Dit in verband met de antinutriënten.
  7. Is naar verhouding erg vet. Het totaal aan vet in de traditionele voeding varieert van 30% tot 80% van het totale aantal calorieën. Slechts 4% van de calorieën was afkomstig van meervoudig onverzadigd vet.
  8. Bevat gelijke hoeveelheden omega-6 en omega-3 vetzuren, net zoals dat bij oervoeding het geval is.
  9. De voeding bevat zout.
  10. Het hele dier wordt gebruikt. Organen hebben de voorkeur boven spiervlees en ook de botten worden gebruikt. Hiervan maken ze bouillons. Het merg wordt ook gegeten. (Met dank aan: Susan Vroemen)

Tips:

  • Kom ook naar de Weston Price Conferentie op 1 februari in Driebergen. Je leert hier wat je kunt doen om je gezondheid weer in eigen hand te nemen. Aanmelden kan hier.
  • Lees het boek ‘Voeding en fysieke degeneratie‘ over de ontdekkingen van de tandarts Weston Price.
  • Stel vragen op het Nederlandse Weston Price forum.
  • Leer verder op de site HealingFoods, die gebaseerd is op WAPF.
Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend