Wat is het Weston Price Dieet (WAPF)?

Weston PriceWat doe jij om gezond te blijven? Low fat of juist low carb? Raw food, gezonde smoothies, superfoods of juicing? Of allemaal? Met alle hypes is het soms lastig kiezen. In voedingsland kom je veel tegenstrijdigheden tegen. Is vis gezond of ongezond? Soja goed of slecht?

Wil je 100 worden? Neem dan iemand van 103 als voorbeeld!

Onze verre voorouders de jagers en verzamelaars brachten duizenden jaren gezonde generaties voort. De jagers en verzamelaars van weleer zijn er niet meer, maar er zijn nog wel her en der oude volken in de wereld. Zij hebben nog oude tradities als het om eten gaat. Kennis die van generatie op generatie wordt doorgegeven. Zij laten ons zien wat we moeten doen om in deze tijd gezond te blijven. Zij hebben geen overgewicht, een te hoog cholesterol of diabetes. Ze krijgen gezonde kinderen. In plaats van mee te gaan met iedere nieuwe hype kunnen we gewoon naar hen kijken.

Wat (w)eten zij?

Oude volken eten veel natuurlijke vetten. Vet van wild vlees, grasgevoerd vee, vis en schelpdieren en gevogelte. Het komt ook van verzadigde plantaardige vetten als kokosvet en palmolie en enkelvoudig onverzadigd vet als olijfolie. Deze natuurlijke vetten zijn rijk aan vetoplosbare vitamines. Ze eten géén plantenoliën zoals zonnebloemolie, maïsolie, sojaolie, en koolzaad- of raapzaadolie. Deze mensen eten ‘schoner’. Minder gifstoffen en toevoegingen, omdat hun eten natuurlijk is.

Koken als een oermens

Traditioneel eten is meer dan alleen de fabrieksproducten laten staan. En het is ook meer dan natuurlijk en puur eten. Traditioneel eten omvat ook traditionele bereidingswijzen. Door voedsel te koken en te bereiden kon de mens een sprong maken in de evolutie. Ineens kon er bespaard worden op ‘spijsverteringsenergie’ en was er energie over voor onze hersenen. Door koken kan onze spijsvertering veel beter vitamines, mineralen en bouwstoffen uit eten halen. Je bent namelijk niet alleen wat je eet, maar ook wat je verteert!

 

Hoe weten we wat natuurvolken eten? Wat hun oude kennis en overgeleverde tradities zijn?

Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Door Weston Price (1870-1948). Hij was een Canadese tandarts die zijn thuisbasis had in Cleveland in de Amerikaanse staat Ohio. Hij zag dat zijn cliënten steeds vaker een slecht gebit hadden en een slechte gezondheid. Jonge kinderen al! Had dat te maken met het geraffineerde witmeel, voedsel uit blik, en suiker die aan het begin van de eeuw als ‘nieuw voedsel’ op de markt waren?

Links: natuurvolkeren die 'natuurlijk' eten. Rechts: Westerse mensen op basis van een bewerkt 'dieet'.
Links: natuurvolkeren die ‘natuurlijk’ eten.
Rechts: Westerse mensen op basis van een bewerkt ‘dieet’.

Price besloot onderzoek te doen naar wat volken eten die gezond blijven.

Hij bezocht volken over de hele wereld. Wat zij aten, verschilde per volk en is afhankelijk van klimaat, eco-systeem en seizoen. De grote overeenkomst tussen deze gezonde volken is dat ze allemaal rijkelijk dierlijke verzadigde vetten consumeerden. Het ene volk uit vlees, het andere uit rauwe melk of boter. Granen en peulvruchten werden zorgvuldig (voor)bereid.

In 10 stappen naar een natuurlijke voeding

Weston Price kon basisprincipes van wat voor ons lichaam gezonde voeding is, ontrafelen. Gezonde voeding:

  1. Bevat geen geraffineerde of bewerkte voeding.
  2. Is rijk aan verzadigde dierlijke vetten van dieren die in hun natuurlijke omgeving opgroeien. Vlees, boter, volvette zuivel.
  3. Is rijk aan mineralen en vitaminen. Vier keer hoger in calcium en andere mineralen en tien keer hoger in vetoplosbare vitaminen (A, D, E en K) dan het moderne Amerikaanse voedingspatroon (in de jaren 1930!).
  4. Is gekookt. Maar een deel van het dierlijk voedsel wordt rauw gegeten (boter, melk, kaas, vis of vlees).
  5. Bevat een grote hoeveelheid aan enzymen en gezonde bacteriën door het fermenteren van zuivel, granen en groente.
  6. Zaden, granen, peulvruchten en noten worden geweekt, gekiemd, gefermenteerd of op natuurlijke wijze gerezen (zuurdesembrood). Dit in verband met de antinutriënten.
  7. Is naar verhouding erg vet. Het totaal aan vet in de traditionele voeding varieert van 30% tot 80% van het totale aantal calorieën. Slechts 4% van de calorieën was afkomstig van meervoudig onverzadigd vet.
  8. Bevat gelijke hoeveelheden omega-6 en omega-3 vetzuren, net zoals dat bij oervoeding het geval is.
  9. De voeding bevat zout.
  10. Het hele dier wordt gebruikt. Organen hebben de voorkeur boven spiervlees en ook de botten worden gebruikt. Hiervan maken ze bouillons. Het merg wordt ook gegeten. (Met dank aan: Susan Vroemen)

Tips:

  • Kom ook naar de Weston Price Conferentie op 1 februari in Driebergen. Je leert hier wat je kunt doen om je gezondheid weer in eigen hand te nemen. Aanmelden kan hier.
  • Lees het boek ‘Voeding en fysieke degeneratie‘ over de ontdekkingen van de tandarts Weston Price.
  • Stel vragen op het Nederlandse Weston Price forum.
  • Leer verder op de site HealingFoods, die gebaseerd is op WAPF.
Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

7 gedachten over “Wat is het Weston Price Dieet (WAPF)?”

  1. Dag Juglen,
    Ik heb een vraag over boter. Ik ken het werk van Weston Price via het boek: ‘Genees Tandbederf’ van Ramiel Nagel. Hierin wordt aangeraden om rauwe boter van grasgevoerde koeien te gebruiken. Nu kan ik sinds kort bij mij in de buurt aan rauwe boter komen, alleen staan de koeien waar de melk voor de boter vandaan komt het hele jaar binnen. Tot voor kort gebruikte ik boter van gepasteuriseerde melk van een biologisch-dynamisch bedrijf waar de koeien zoveel mogelijk buiten verblijven. Wat is beter om te gebruiken?
    Verder wil ik je bedanken voor je goede tips en een compliment voor je boek. (Het is natuurlijk een suplementen wijzer, maar ik heb wel één kritische kanttekening bij je boek: wat ik af en toe mis in het boek is in welke voedingsmiddelen de de suplementen van nature veel voorkomen)
    Hartelijke groet, Harry Smit

  2. is rood vlees, en gebakken vlees niet ongezond.
    hoeveel gram per dag is goed; vlg. het boek; De Voedselzandloper, is ca. 50 gram het maximum. Ken je dit boek? en ken je het boek; voedsel en de 5 elementen?
    als je die 2 met de kennis van het boek van Weston Price combineert, wordt je 200?

    • natuurlijk kent Juglen dat boek.
      de voedselzandloper is geen geweldig boek.
      Koop liever het boek de hormoonfactor van R. Moorman. die is beter
      overal is wel wat voor te zeggen.
      rood vlees is niet ongezond.
      wel bewerkt vlees zoals vleeswaren, soepballetjes uit blik enz.

  3. Op dit moment ben ik bezig met een onderzoek naar methoden om af te vallen voor vrouwen in de overgang. Er zijn er heel veel en iedereen heeft natuurlijk ook zijn/haar persoonlijke voorkeuren met betrekking tot afvallen en gezonder leven. De beschreven theorie in het Weston Prince dieet kwam ik tegen in een praktische en concrete uitwerking, de Paleo Revolutie. Deze gaat uit van “eten als een oermens”. Je gaat stukken gezonder eten en valt daardoor vanzelf af op een prettige manier.
    Handig hierbij is, dat je vrijwel meteen aan de slag kunt zonder dikke boeken te lezen, je krijgt er tips, recepten en ondersteuning bij.

  4. Pt. 2: Volvette zuivel zou bij vrouwen borstkanker bevorderend zijn…
    Pt. 4: Gezond voedsel is gekookt…???? Ja, een tomaart kan je beter even aanbakken voor de gezonde stoffen er in, maar er zijn ook groentes die je helemaal juist niet kookt om gezonder te zijn. En Rauwe melk…..laat het de mensen met de ziekte van Lyme maar niet weten dat dit gezond zou zijn…..ze steigeren bij voorbaat al…en terecht en dat geldt helemaaal voor rauw vlees! Ook dieren kunnen de borreliabacterie bij zich dragen.
    Pt. 9: Bevat zout…suiker en zout zouden de grootste killers van ons gezonde voedsel zijn. Daar had achter dienen te staan dat zout niet verder toegevoegd zou moeten worden aan gewoon van nature al zoutig of zoutbevattend voedsel. En zekere niet meer dan de nu als gezond zijnde mate van toevoeging.
    Pt. 10: Het hele dier wordt gebruikt….1. laat dat dier dan voor 1000% natuurlijk ter wereld zijn gekomen, uit een 1000% natuurlijk ouderpaar en zijn/haar leven hebben geleefd in een 1000% gezonde omgeving….Tja en waar vinden we die? Enige terughoudendheid bij ‘het gebruik van het totale dier’, lijkt me echt wel op zijn plaats in onze ontzettend vervuilde (lucht, grond) omgeving. En wie geeft mij de garantie dat dat dier niet ergens in zijn leven behandeld is geweest met steroiden of antibiotica oid.

Reacties zijn gesloten.